Beantwoord

Eerste ervaringen met DNS, wifi snelheid en TV/internet op één UTP


Reputatie 2
Goedemorgen allemaal,

Sinds een paar dagen de 500/500 verbinding van T-mobile Thuis en ik ben redelijk tevreden.
Het enige wat me enorm stoort (ik heb maar 1 UTP kabel lopen richting de woonkamer, er is ook geen ruimte voor een tweede) is dat poort 1 & 2 voor internet gereserveerd zijn en de andere twee voor IPTV.
Dit is totaal niet praktisch, aangezien mijn receiver, media player, PS4 & tv allemaal bij elkaar staan in een kast in de woonkamer. Deze waren dus voorheen bekabeld, maar moeten nu gedwongen wireless verbinding maken. Vooral voor de media player is dit niet handig.

Is hier nog wat aan te doen?

Verder valt het me op dat ik wireless niet boven de ~350 Mbps kom als ik in de buurt van het wireless AP ben, maar ik moet nog e.e.a. tweaken. Ook is het volgens mij niet mogelijk om voor je WAN verbinding andere DNS servers in te stellen dan wat het modem standaard ingesteld heeft staan.

Tevens is het instellen van een lokale DNS server op de Vigor2132 wel mogelijk, maar dit werkt niet heel erg goed. Blijkbaar gaat het modem de DNS query voor de lokale adressen forwarden naar de internet DNS servers ook, vaag.

Groet,

Eric
icon

Beste antwoord door LordChaos73 26 June 2017, 13:10

Bekijk origineel

183 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ben even bezig geweest om het een beetje meer visueel te maken hoe alles een beetje met elkaar verbonden zit als je gebruik wilt maken van VLAN via 1 UTP kabel.

NOTE 1: I.p.v de Draytek Vigor kan ook de Huawei HG659 worden ingezet.
NOTE 2: I.p.v. de TP-Link Managed switches, kan ook gekozen worden voor Netgear Managed switches. Let dan wel op, want de webinterface voor de Netgear versie wijkt af.

Reputatie 3
Hierbij het overzicht van de instellingen van de switch in de meterkast. Poort 8 is dus de trunk poort in dit geval.

@LordChaos73, ik zie dat je VLAN 640 niet tagged op poort 8 hebt. Zou je ook de VLAN settings van de switch aan de andere kant kunnen posten. Misschien dat ik daaruit kan achterhalen wat ik zou moeten instellen.
Alvast bedankt!


Ik heb aan de hand van dit Topic ook 2x de TP-Link SG108E besteld.
Ik heb een eenvoudig plaatje van de situatie gemaakt en de "How-To" simpel opgezet zodat er meerdere mensen wat aan kunnen hebben die er niet zo in thuis zijn. Bij mij werkt deze opzet perfect.

@LordChaos ..... Bedankt!

Hopelijk heb je er wat aan



In de meterkast heb ik het als volgt;














In de huiskamer heb ik het als volgt;











Reputatie 3
Allen,

Ik heb een overzicht gemaakt van de situatie bij mij thuis op dit moment; alles draait als een zonnetje. Ik kan desgevraagd ook nog screenshots opleveren van de configuratie van de switches, maar dat stelt eerlijk gezegd niet zoveel voor. Ik hoop dat dit e.e.a. verduidelijkt.


Afgelopen weekend heb ik twee TP-Link TL-SG108E aangeschaft. De configuratie heb ik uitgevoerd m.b.v. alle info in deze post. Bedankt daarvoor!

Één tip heb ik hier echter gemist en die was voor mij noodzakelijk om het werkend te krijgen. Ik heb alle member ports bij het Default_VLAN verwijderd. Zonder deze aanpassing schoot de trunk poort in de stress, zowel het groene als oranje lampje knipperden snel en er was geen TV en internet.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

 

Groeten,

Marcel

Dit is de tip waardoor het bij mij ging werken!

Ik heb de aanpak van @Lydaz gevolgd, maar bij moest dus ook de Default LAN leeggemaakt worden om te voorkomen dat de LAN poort groen en oranje ging knipperen.

Reputatie 3
Ik moest even IGMP snooping uitzetten; het werkt nu prima! Ik ga een uitgebreide handleiding maken en deze binnen enkele dagen posten! Woohoo!
Reputatie 7
Badge +3
LordChaos, je doet je naam geen eer aan ... LOL ... goed gedaan en bedankt voor je moeite.
Reputatie 7
@Biertje69, Je kan zoveel switches er achter zetten als je wil. als je de switches onderling maar via een trunkpoort laat verlopen. de Trunk vlan ID maakt niet zoveel uit. je krijgt ze van het modem toch untagged. dus 2 draadjes naar switch, verschillende vlan Ids er aan koppelen. 1 of meer poorten als truck configureren en door naar de volgende switch.

Voor de mensen die 1 kabel naar de tv hebben lopen is er ook een optie van een UTP optimizer. voor slechts 15 euro http://www.cablers.nl/Internet-producten/UPT-Optimizers
LETOP dit is maximaal 2x 100Mbit
Reputatie 2
Ik heb het met 2 netgear gs108Ev-3 switches aan de praat gekregen.

Indien gewenst kan ik de config opsturen. Dan hoef je die alleen in te laden in beide netgears en de bedrading to prikken als aangegeven.

Reputatie 1

Het bleek toch een draadje te zijn die geen goed contact maakte. Connector vervangen en de verbinding werkt. Echter zoals eerder opgemerkt door anderen raakte 1 van de switches in stress. Dit heb ik opgelost door voor beide switches voor VLAN1 de unused ports te disablen.

Daarna werkte internet en tv on demand maar live tv nog niet. Ik heb toen snooping aangezet voor de switch in de meterkast en nu werkt alles, ook na een reboot.

Reputatie 3

Mennooo, fijn dat je het werkend hebt.

DIt bewijst toch maar weer de kracht van zo'n forum. Mooi om te zien en te lezen dat er veel mensen baat bij hebben.

Ik heb de switch er eigenlijk tussenuit gehaald omdat ie niet meer nodig was. Zitten voor mij precies genoeg aansluitingen op de router. Stroom verbruik zal wel meevallen gok ik van die switch, maar daar heb ik geen weet van eigenlijk.

Foutgevoelig is het ook niet. Heeft hier een tijdje gedraaid en heb er eigenlijk nooit omkijken naar gehad gelukkig. Heb wel eens wat met de instellingen zitten rommelen, of dingen proberen maar dat was meer uit nieuwsgierigheid. Voordat ik met die switches begon wist ik er helemaal niks van. Had nog nooit van VLAN gehoord...haha. Maar door te proberen (als er niemand thuis was…..) en lezen op internet werkte het eigenlijk allemaal feilloos.

Tip….geef je switches wel een vast Ip adres en maak een back up file van je settings.

Mocht je toch eens wat willen proberen, of er is wat anders, ben je in 5 minuten werk weer up & running.

Maar ben wel blij dat T-Mobile nu deze modems uitlevert, nou nog een fatsoenlijke decoder en dan is het helemaal top!

Veel plezier in ieder geval met je setup.

Reputatie 2
Ik heb het met 2 netgear gs108Ev-3 switches aan de praat gekregen.

Indien gewenst kan ik de config opsturen. Dan hoef je die alleen in te laden in beide netgears en de bedrading to prikken als aangegeven.


FF na een jaar een update op mijn eigen handleiding met netgear switches....

Vorige maand was er T-mobile onderhoud in mijn postcode gebied, en hierna werkt de tv kastjes niet meer. (Wel tv-gids , geen beeld)

De volgende instellingen moesten aangepast worden om het weer aan de praat te krijgen:

IGMP Snooping: Disabled
Validate IGMPv3 IP Header : Disabled
Block Unknow Multicast Addresses : Disabled

Hierna werkte het weer.

N.b. er is inmiddels een nieuwere firmware voor de deze switches...
Hallo @JornJansen

Ik heb ooit op pagina 4 van dit topic een setup toegevoegd met illustratie, weet niet of je daar iets verder mee komt?

De Draytek en de Huawei hebben nu nog LAN 1 & 2 = Internet VLAN 300 en LAN 3 & 3 = IPTV VLAN 640.


Thanks @Pieter_B, door jouw verwijzing nog eens goed naar gekeken en inmiddels werkend gekregen. In de post van @Lydaz is de PVID setting van de poorten 1, 7 en 8 niet ingevuld. Uiteindelijk heb ik de instellingen gekopieerd op beide switches (ik heb de 108E). Dus heb nu wat veel IPTV poorten ;-)

Maar tis gefixt! Zelfs mijn smarttv die op vorige netwerken niet bedraad ging (ik denk IP conflict of iets), werkt nu wel.
Reputatie 3
Dit was een test gisteravond, wireless (802.11ac) in de keuken, een meter of vijf vanaf de router (Netgear R7000 - Xwrt firmware) na wat getweak op de router.
Dus qua snelheid zit het wel snor, nu hoop ik alleen dat jullie een ander modem zullen leveren die vlan tagging ondersteunt. Dan kan ik alles weer bekabelen in de woonkamer.
Reputatie 7
Badge +3
VLAN Tagging is wel degelijk aanwezig, maar gebeurt in de router (Vigor Draytek).
Een optie is om een eigen VLAN's op te zetten.
Je hebt dan wel 2x een managed switches nodig.
1 voor het combineren van internet signaal (Bijv LAN 2) met een VLAN Tag en de TV uitgang (LAN 3) met VLAN Tag. In de huiskamer splits je de beide VLAN's weer. De verbinding tussen de switches via 1 UTP kabel noemen we ook wel een Trunk.

Plaatje hieronder is een klein voorbeeld, rood bijv LAN 1(Inet) in/out en blauw LAN 3 (TV) in/out



Hopelijk helpt deze informatie je om alles toch op 1 kabel te krijgen ... in bedrijven doen ze niets anders :D

BTW: Zit wel een klein kosten plaatje aan voor de aanschaf van 2 managed switches, een goedkope kost zo rond de €30,- (GS105E)
Reputatie 3
Ik ga denk ik dan twee van deze jongens aanschaffen.

Afgelopen weekend heb ik twee TP-Link TL-SG108E aangeschaft. De configuratie heb ik uitgevoerd m.b.v. alle info in deze post. Bedankt daarvoor!

Één tip heb ik hier echter gemist en die was voor mij noodzakelijk om het werkend te krijgen. Ik heb alle member ports bij het Default_VLAN verwijderd. Zonder deze aanpassing schoot de trunk poort in de stress, zowel het groene als oranje lampje knipperden snel en er was geen TV en internet.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

 

Groeten,

Marcel

Reputatie 7
Badge +3
Zou denk ik moeten werken.

Er is natuurlijk nog een goedkopere oplossing in de vorm van een splitter, maar die geeft wel snelheidsbeperkingen.

REF DIY: http://www.instructables.com/id/How-to-make-your-own-Ethernet-%22splitter%22/

Hier een topic wat loopt bij tweakers over een soortgelijk probleem:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1725451
Reputatie 3

Hey Mennooo, jammer dat je het niet gelukt is. Wel fijn dat je de weg naar het forum heb gevonden.

Hoe bevalt de 1000 Mbit/s? Haal je een beetje de opgegeven snelheden?

Krijg 'm zef ook, maar moet nog even een weekje geduld hebben.

Maar het nieuwe Zyxel VMG8825-T50 Modem beschikt inderdaad over het “ Any Port Any Service“ zoals jezelf al aangaf. Dit betekent kortweg gezegd dat je eigenlijk helemaal niks meer hoeft te doen met de switches. Ik heb het modem zelf ook en heb sindsdien de setup iets veranderd. Heb er eigenlijk nooit aan gedacht om dat hier weer te delen (volgens mij….). Maar ik heb het momenteel als volgt;

 

Glasvezel → bijgeleverde media converter → Zyxel VMG8825-T50

Vanaf Zyxel VMG8825-T50;

LAN 1 → switch slaapkamer → Deco M5

                                             → Entone decoder T-Mobile

                                             → Satelliet decoder

                                             → Tv

LAN 2 → Deco M5

LAN 3 → switch huiskamer → Deco M5

                                          → Entone decoder T-Mobile

                                          → Satelliet decoder

                                          → Tv

LAN 4 → NAS

 

Zoals je ziet heb ik de switch in de meterkast er tussen uit gehaald.

WIFI heb ik uitgezet op de Zyxel VMG8825-T50, dat gaat nu allemaal via de Deco M5 van TP-Link.

Helaas deze in accespoint modus moeten zetten omdat de Zyxel VMG8825-T50 wederom geen bridged modus ondersteunt.

Ik was nog eens van plan om het te proberen zonder de Zyxel VMG8825-T50 en vanaf de mediaconverter eerst op de switch en dan op de Deco M5 aan te sluiten Maar wegens andere prioriteiten ben ik daar helaas nog steeds niet aan toe gekomen.

Maar terug naar jouw probleem.

Ik heb op de switch van zowel in de huiskamer als in de slaapkamer de VLAN op disable staan. De Zyxel VMG8825-T50 regelt dat vanaf daar allemaal. Enige wat er nog staat ingesteld is het IP adres.

Hopelijk heb je wat aan deze info.

Laat het maar weten als het gelukt is, of niet natuurlijk.

 

Reputatie 7
@LordChaos: Sjiek! Much appreciated!
Reputatie 3
Hierbij het overzicht van de instellingen van de switch in de meterkast. Poort 8 is dus de trunk poort in dit geval.
Reputatie 2
Grappig in jouw TPlink config staat IGMP snooping compleet uit, op mijn netgear werkt TV met IGMP snooping aan niet, totdat je aangeeft dat het in in VLAN640 moet zitten.
Reputatie 3
Nou om eerlijk te zijn, heb ik het nog niet geprobeerd om IGMP snooping aan te zetten. Ik had eigenlijk van te voren mezelf een beetje ingelezen op dit forum en op Tweakers en daar heb ik het eigenlijk van over genomen. Maar in principe zou het moeten moeten werken zodra je met VLAN gaat werken en de betreffende poorten ervoor aanwijst. Van het weekend ga ik het eens proberen. Ik heb de switches pas gisteren binnen gekregen en wilde het gewoon snel werkend hebben. Maar het eindigde hier met de vraag hoe je de switch aan het einde moest instellen, of anderen kregen het niet lekker werkend, vandaar dat ik aan de hand van de plaatjes maar even gedeeld heb hoe ik het gedaan had. Maar dat IGMP snooping kom ik nog op terug.
Reputatie 2
Nou om eerlijk te zijn, heb ik het nog niet geprobeerd om IGMP snooping aan te zetten. Ik had eigenlijk van te voren mezelf een beetje ingelezen op dit forum en op Tweakers en daar heb ik het eigenlijk van over genomen. Maar in principe zou het moeten moeten werken zodra je met VLAN gaat werken en de betreffende poorten ervoor aanwijst. Van het weekend ga ik het eens proberen. Ik heb de switches pas gisteren binnen gekregen en wilde het gewoon snel werkend hebben. Maar het eindigde hier met de vraag hoe je de switch aan het einde moest instellen, of anderen kregen het niet lekker werkend, vandaar dat ik aan de hand van de plaatjes maar even gedeeld heb hoe ik het gedaan had. Maar dat IGMP snooping kom ik nog op terug.

Ik heb nog even verder gekeken, o.a. en IGMP snooping is o.a. in gebruik (bij kpn) om het tv Mulitcast verkeer niet over alle poorten te gooien op een unconfigured switch, en dus de video stream wordt dan alleen gestuurd naar de poorten/ apparaten die het nodig hebben.

Op een Netgear staat IGMP snooping standaard aan , maar voor vlan 1.
Als ik IGMP snooping compleet uitzet werkt tv niet meer.
Als ik IGMP snooping aanzet , werkt het ook nog niet, maar als men dan vlan640 opgeeft als vlan werkt het perfect.

Waarschijnlijk een verschil dus tussen netgear en Tp-link .
Reputatie 2
Lydaz, ik heb wat terug zitten lezen mbt jou problemen.

Wat heb ik gedaan.
Ik heb een VLAN 100 tagged aangemaakt voor trunk (niet vlan 1). Deze zitten bij mij op poort 5 van de 105 en op poort 8 van de 108. Daarna VLAN 300 internet poort(en) untagged met een tagging poort op VLAN 100 trunk (poort 5 & 8 bij mij). Voor IPTV heb ik VLAN 640 aangemaakt op een paar poorten met VLAN 100 trunk tagged poort 5 & 8 bij mijn.
Toen ik vanavond de VLAN 100 trunk begon te taggen (vlan 100 was zelf al getagged) in VLAN 300 & 640 begon alles werken. BTW IGPM snooping ofzo iets staat uit.

Maw in VLAN 300 & 640 moeten die trunk poorten getagged worden.
Reputatie 3
@ Markie13,

Ik heb er zelf gelukkig geen problemen hoor, haha.
Draait hier al vanaf het begin als een zonnetje, bij hjtoering lukte het niet helemaal.

Maar mooi zoals jij het beschreven hebt dat het ook werkt.
Ik vind het altijd weer leuk om te lezen dat het op verschillende manieren ook gewoon moet werken.
Als ik volgende week weer eens een ochtendje tijd en zin heb ga ik het ook eens zo proberen, gewoon uit nieuwsgierigheid.

Fijn om te lezen dat iedereen elkaar helpt. Hopelijk hebben er een hoop mensen profijt van.

Reageer