Beantwoord

Eigen Router TP-LINK Deco M5

  • 26 February 2021
  • 6 reacties
  • 1041 Bekeken

Wij hebben een eigen TP-LINK Deco Router en hebben de t-mobiel router er tussenuit gehaald.
So far, so good. Internet werkt prima. 
Hetgeen wat er niet werkt is ons Gigaset Voip Basisstation. We hebben telefoon via externe voip providers via die Gigaset. Als we de t-mobile router erin zetten werkt het, als we die er tussenuit halen en de TP-LINK Deco erin zetten werkt het niet.
Ook SIP/VOIP apps op de telefoon werken niet. 
Het is dus geen port forwarding issue, maar wat het wel is, daar komen we niet achter.

Heeft iemand een vergelijkbare ervaring of een idee welke richting op te zoeken? 
 

icon

Beste antwoord door Pieter_B 26 February 2021, 20:19

Bekijk origineel

6 reacties

Nee, geeft allemaal geen soelaas. 

Gigaset zit met kabel op de switch (Deco heeft maar 1 poort).

 

Ik denk dat het ook iets is in de firmware. Als ik een beetje idee had wat dan zou ik dat door kunnen spelen aan TP-Link.

 

Reputatie 7
Badge +3

@drksecret 

Er zijn wel veel problemen gemeld met VoIP achter een Deco, maar kan ook niet zo snel de oplossing bij 1 van de vele topics vinden. Het lijkt dus een beetje een probleem met de firmware van de Deco, wat we denk ik zo 1 2 3 ook niet opgelost krijgen.

Dus dit geeft dus geen oplossing

  1. Een fixed IP voor je Gigaset base
  2. SIP ALG naar disabled 
  3. Port forwarding 5060 UDP ( zou niet nodig moeten zijn .. maar toch)

Neem aan dat dit basisstation met een netwerkkabel direct verbonden is met de main Deco?

Heb hier zelf ook een Gigaset base unit, de N300A IP. Deze had in het verleden ook wel eens met registreren een problem, maar door dan te switchen tussen een fixed IP of een DHCP IP kwam hij meestal wel aan de lijn.

Sinds ik pfSense heb en alles van Unifi, is dit probleem uit de wereld.

Zo zie je maar dat er meer routers/modems zijn die VoIP issues kunnen opleveren.

Allemaal geprobeerd...helaas.

Reputatie 7
Badge +3

@drksecret

Weet niet of dit een oplossing is, maar probeer een te kijken door SIP ALG uit te zetten.

Weet niet of deze optie in deze Deco zit, maar het proberen waard.

Hier een kleine uitleg wat dat is en waarom het vaak meer problemen geeft dan oplost

Moet wel zeggen dat er wel heel veel topics zijn te vinden met een soortgelijk probleem, waarbij men ook de VoIP niet goed aan de praat kan krijgen.

 

EDIT:

Een aantal opties die ik voorbij zie komen zijn, het toewijzen van een fixed IP voor het VoIP device en ook soms toch portforwarding 5060 UDP.

 

Punt is we willen de Deco en niet de router van T-Mobile.

Boel.werkt als we de Gigaset in de T-Mobile.router steken. Dus buiten de Deco om. 

Ik snap dat de instellingen beperkt zijn en ben ook al.in gesprek met tp-link. We komen er alleen niet achter wat het nu is wat er aan of uit moet of mist.

Reputatie 7
Badge +2

Hallo drksecret,

De Deco M5 is een goede mesh wifi set, maar de instelmogelijkheden zijn beperkt. Heb je geprobeerd om de Deco set als accesspoint achter de modem te plaatsen en daarbij de wifi van het modem uit te zetten?

Mvg. Marcel

Reageer