Beantwoord

Eigen VOIP-account beheren op ZyXel VM8825-T50


Onlangs heb ik me aangemeld voor T-Mobile Internet thuis en ik zou graag willen weten of ik mijn eigen sip-registraties van mijn vaste nummer kan instellen op de Zyxel modem of dat ik een eigen router kan aansluiten op een Ethernet-poort zodat ik mijn eigen VOIP-accounts moeiteloos kan blijven gebruiken. Wie kan me dat vertellen?  

icon

Beste antwoord door TMTV 15 June 2021, 21:53

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @kloet000,

De SIP-registratie in de Zyxel is alleen voor als je VOIP bij T-Mobile afneemt. Daar kun je dus geen externe accounts in zetten. Je kunt wel een eigen router gebruiken. Zorg dat je er een hebt met VLAN-ondersteuning. Met enige wat je dan hoeft te doen is VLAN 300 op de WAN-poort zetten.

Dank voor jouw snelle reactie. Ik werk met een Fritzbox die ik heel goed vind en er goed mee overweg kan. Kun je me vertellen hoe ik dat ongeveer zou kunnen doen?  Kan ik daarvoor ergens een goede instructie vinden? Ik heb er zelf eentje uitgeprobeerd bij een vriend die de Zyxel modem van T-Mobile heeft namelijk, maar dat werkt niet voor uitgaande en inkomend telefoonverkeer.

Zou dat trouwens ook kunnen gelden bij de Experiabox van KPN en en de mediabox van Ziggo?  

Reputatie 7
Badge +6

Welke Fritzbox heb je precies en zou je voor DSL of glasvezel gaan? Afhankelijk daarvan heb je de Zyxel helemaal niet nodig maar kun je de Fritzbox rechtstreeks aansluiten. Daarmee voorkom je ook dat de Zyxel het SIP-verkeer ‘afvangt’ en je eigen opstelling niet werkt. Ik vermoed dat dat de reden is dat het bij die vriend niet lukte.

Hoe de concurrentie in elkaar zit, weet ik niet, maar ik zou me voor kunnen stellen dat daarvoor hetzelfde geldt.

Fritzbox 7360. Ik ben een beetje een hobbyist en doe dit soort VOIP-oplossingen ook bij vrienden die ook Zyxel hebben. Thuis heb ik XS4all en daarop werkt de tweede Fritzbox met de sip-registraties namelijk wel, dat vind ik vreemd. Maar waarschijnlijk komt het doordat de Zyxel het sip-verkeer afvangt inderdaad. Dus jij suggereert om de Fritzbox dan als hoofdmodem aan te sluiten. Maar hoe zit het dan als je TV van T-Mobile afneemt? Geeft dat geen storing?

Reputatie 7
Badge +6

Dat is geen probleem. Als je glasvezel hebt, kun je de tv-box gewoon met een LAN-poort verbinden en dan werkt het al. Als je DSL neemt, zijn er wat extra instellingen nodig die hier worden beschreven. 

Ik zit met verschillende situaties van wat vrienden en familieleden die zijn overgestapt naar T-Mobile vanwege de prijsverhogingen van KPN en Ziggo, die ik geadviseerd heb eigen VOIP-account te nemen. In sommige gevallen is er alleen Internet en in sommige gevallen is er ook een TV-box bij. 

Ik ben wel handig met VOIP-instellingen maar met de rest niet zo. Maar ik begrijp dus dat het geen probleem is dat ik de Zyxel gewoon vervang voor de Fritzbox, zonder dat dat verdere consequenties heeft?  Heb je ergens een heldere instructie hoe ik de VLAN 300 op de WAN-poort kan zetten in de Fritzbox? Ik heb geen flauw idee. 

En wat betreft de instellingen voor de TV box. Moet ik dan naar netwerkinstellingen en dan de Statische routingtabel toepassen soms? Ik zie staan dat ik kan kiezen tussen IPv4-routes en IPv6-routes?

Reputatie 7
Badge +14

T-Mobile ondersteund nog geen IPv6, dus dat antwoord is makkelijk, je hoeft alleen routing voor IPv4 adressen te maken.

Reputatie 7
Badge +6

Ja, die instellingen voor de tv-box moeten in de statische routingtabel komen. Daarnaast moet je op de WAN-poort ook VLAN 640 zetten. Een handleiding specifiek voor T-Mobile heb ik niet, maar de router ondersteunt VLAN's, dus met screenshots zouden we daar wel uit moeten komen. Maar dat is alleen bij DSL nodig. Als je glasvezel krijgt, is VLAN 300 instellen genoeg en heb je de statische routes ook niet nodig.

Sorry dat ik veel vragen heb, en misschien een onnozele vraagmaar hoe zet ik VLAN640 op de WAN-poort

als ik even in mijn eigen Fritzbox kijk, zegt hij WAN is niet verbonden.

Reputatie 7
Badge +6

Geeft niet, daar is deze community voor! Heb je iets aan deze link? Als je daar voor ‘other internet service provider’ kiest, zou je VLAN's moeten kunnen instellen. Daarna zou hij aan moeten geven dat WAN verbonden is.

 

Gelukkig maar. Het gaat om een standaard DSL-aansluiting, geen glasvezel. 

Reputatie 7
Badge +6

Op basis van het bovenste screenshot lijkt het erop dat je maar 1 VLAN kunt instellen, waardoor het niet gaat lukken om de Zyxel niet te gebruiken in combinatie met tv. In dat geval raad ik aan om wel de Zyxel aan te sluiten en daar de tv-box mee te verbinden en de Fritzbox. Die laatste geef je een statisch ip-adres in de Zyxel en zet je in de DMZ. VLAN 300 hoef je dan niet meer in te stellen. Ik kan alleen niet beloven dat dit werkt. Hierover lees ik wisselende ervaringen.

EDIT: Is de Fritzbox voorzien van de nieuwste update? Het zou kunnen dat die functie dan wel zichtbaar wordt.

Reputatie 7
Badge +4

Update de firmware van de fritzbox. 

Bij interactieve tv heb je vlan640 nodig maar voor T-Mobile TV niet je kan dit zien door op menu te drukken. AVM heeft als het goed is de juiste settings wel in het modem gezet. als je kiest voor t-mobile in de setup.

Hoi @kloet000,

De SIP-registratie in de Zyxel is alleen voor als je VOIP bij T-Mobile afneemt. Daar kun je dus geen externe accounts in zetten. Je kunt wel een eigen router gebruiken. Zorg dat je er een hebt met VLAN-ondersteuning. Met enige wat je dan hoeft te doen is VLAN 300 op de WAN-poort zetten.

Waarom is dit zo? Het is zonde om een externe router of ATA te kopen om de eigen VoIP-accounts te kunnen gebruiken. 

Kan men ergens een speciale aanvraag indienen?

Ben even onder zeil geweest maar binnenkort moet ik dat klusje gaan klaren met de Zyxel icm Fritzbox te gebruiken als VOIP-centrale. 

Via de Zyxel, moet ik de Fritzbox een statisch IP-adres geven en in de DMZ zetten. Wat is DMZ? En wisselende resultaten dus, en waar houdt dat verband mee? 

In dat geval hoef ik niet de VLAN 300 op de WAN-poort te zetten (ik weet ook niet precies hoe ik dat moet doen overigens), zoals hierboven aangegeven.  

Gaat deze methode ook op in een situatie waarbij alleen Internet abonnement van T-Mobile thuis aanwezig is, zonder TV. Ik bedoel dus met eigen Fritzbox-modem met eigen sip-registraties?

@kloet000 Waarom de Zyxel gebruiken, of heb je ook telefoon er bij van T-mobile, anders zou ik hem er mooi tussenuit laten, in de Fritz de instellingen op het TM profiel en de Sipp van de externe provider en het werkt.

@panp , Wat voor speciale aanvraag, de Zyxel is in de instellingen zo uitgekleed dat jij als klant er niks mee stuk kan maken als je wat veranderd en zo ingericht dat het allemaal automatisch werkt voor TM, dus wil je een eigen voip provider zal je zelf voor de apparatuur moeten zorgen.

Nee ik wil juist m'n eigen sipaccounts kunnen gebruiken middels een Fritzbox, maar als ik Fritzbox aansluit op KPN-dsl-signaal werkt het niet omdat KPN-profiel kennelijk niet in de Fritzbox zit. Dus jij zegt dat het TM profiel wel door Fritzbox wordt herkend? En dus werkt? 

Je hebt een 7590, bij de profielen staan beide voor geprogrammeerd, sipp kun je zelf invoeren, is poort 5060 geblokkeerd moet je wat meer werk verrichten dmv een back-up maken, aanpassen en terugzetten dmv de JS tool.

https://www.mengelke.de/Projekte/FritzBox-JSTool

Waar het mij om ging is of ik eigen sipregistraties kon instellen via een Zyxel modem van T-Mobile, zonder dat dat door stoorsignalen vanuit de Zyxel modem wordt vestoord. Duidelijk is dat T-Mobile de mogelijkheid om sipregistraties zelf in te stellen in de Zyxel modem onmogelijk heeft gemaakt en heeft voorbehouden aan een T-Mobile vast telefonie-abonnement. Maar via een LAN-verbinding en een eigen  Fritzbox is het dus prima mogelijk om eigen sipregistraties te laten draaien. Er wordt niets verstoord is me nu gebleken. Werkt uitstekend!

Reputatie 6

Wat fijn om te horen dat dit naar behoren werkt @kloet000!

Ja dat vond ik ook, hoewel ik op dit forum eerst op het verkeerde been was gezet, dat het dus tegengewerkt zou worden door de eigen software van T-Mobile in de Zyxel. Maar daar is dus kennelijk geen sprake van. Binnenkort ga ik dit een tweede keer toepassen middels een Fritzbox en eigen sipregistraties en ben benieuwd of het ook dan weer werkt, dat zou wel moeten neem ik aan. Laat me vooral weten als het jou ook lukt. Hoor ik graag.   

Reageer