Beantwoord

Fritzbox 7490 poort 3 en 4

  • 23 December 2020
  • 14 reacties
  • 1315 Bekeken

Reputatie 1

Hallo allemaal,

 

Sinds een paar dagen een toch wel tevreden t-mobile klant waar de overstap en activatie allemaal prima is gegaan. 

Omdat er voor de overstap al een fritzbox 7490 hing en het gebruik van een eigen modem/router bij t-mobile toegestaan is, deze vanmorgen maar gaan installeren.

Dat ging verder prima en de verbinding werkt ook uitstekend. Alleen nooit geweten dat daardoor LAN poort 3 en 4 voor ip tv worden gereserveerd. Omdat poort 1 gebruikt wordt als “WAN” poort is er alleen poort 2 nog maar voor LAN over. Dit wordt wel een beetje beperkt. Nu hebben we een internet-only abbonement en zal daar nooit tv over gaan.

Hier al even contact met AVM over gehad en zij geven aan dat je moet instellen als “other service provider” met de gegevens van de provider. Dan komen poort 3 en 4 weer beschikbaar als gewone LAN poort.

Hier loop ik dus een beetje vast en heb al wat geprobeerd maar kom er niet uit…. Wie kan mij hierin verder helpen? 

icon

Beste antwoord door vstrom77 23 December 2020, 17:23

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 1

Zelf het antwoord al gevonden… Alles werkt inmiddels. Was vergeten vlan 300 in te stellen..:expressionless:

Wat voor instellingen moet je dan doen? Ik zit met het zelfde probleem. Dacht dat het aan de fritzbox lag; heb een nw gekregen

Reputatie 1

Ik heb contact gehad met avm en daar de vraag neer gelegd. Die vertellen dat je moet kiezen voor "other internet service provider” en daarna vlan 300 voor internet instellen. Daarna werkte alle poorten weer een deed internet het ook weer.

Ik heb dit probleem ook met glasvezel met de 7490. 
ik heb daar bedraadde  fritzbox 2400 repeaters op zitten. Maar ik krijg die niet opgenomen in het mesh netwerk. Alleen, als ik voor “Other service provider” kies dan krijg ik geen internetverbinding. Wel als ik T Mobile Thuis gebruik. Ik krijg dus ook geen verdere VLAN optie enzo.

 

iemand ervaring met fritzbox 7490 en T Mobile plus mesh repeaters?

Reputatie 7

Hi @basj, super dat je dit aangeeft! Ik wil graag om de expertise van @Waqqas, @TechRacing93 of @Pieter_B vragen. Kunnen jullie hierbij helpen? Heel erg bedankt alvast voor de moeite! 😁

Reputatie 7

Hi @basj, ik ben super blij om te zien hoe goed je al in het onderstaande topic bent geholpen: 

Jullie kunnen mijn eerdere vraag dan ook vergeten @Waqqas, @TechRacing93 en @Pieter_B - sorry!

Hallo,

Enkele dagen geleden een 7590 AX aangeschaft. De installatie ging vlotjes, profiel T-Mobile gebruikt en nu dus een niet werkende poort 3 en 4.

Gekozen voor profiel T-Mobile om van een hoop handmatig instelwerk af te zijn. Begrijp ik dat er nu twee manieren zijn om poort 3 en 4 te laten werken?

  1. Opnieuw instellen en handmatig de instellingen doen
  2. Backup maken, in dit bestand aanpassingen doen en vervolgens terug zetten?

Vreemd dat T-Mobile bepaalt welke poorten ik wel en niet mag gebruiken van mijn eigen modem.

In de instellingen is LAN 4 overigens grijs (Systeem/Energiemonitor). Bij Netwerkinstellingen staat ‘ie gewoon in Powermode (Thuisnetwerk/Netwerk/Netwerkinstellingen).

 

Hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.

 

Groet, Robert

Reputatie 7
Badge +14

Die keuze is door de routerfabrikant gemaakt. Vroeger leverde tmobile het tv signaal in een apart vlan. Daar kon je dan deze poorten voor gebruiken. Als je nu een abonnement afsluit komt tv over hetzelfde vlan als internet en zijn geen aparte poorten meer nodig. Benader de fabrikant van jouw eigen router om daar een apart profiel van te maken. Daar heeft t-mobile geen invloed op.

@robert_ov

Ik gebruik glasvezel en heb vlan 300 instelling gedaan.

Ik zit wel op het nieuwere tv platform van T-mobile.

Als volgt.

Ga naar Internettoegang < Aanbieder -  selecteer Andere internetaanbieder

Ga nu naar verbinding instellingen wijzigen 

Vlan 300 instellen.

Na deze wijziging kun je poort 3 en 4 normaal gebruiken.

Super. Bedankt voor de tips, het is gelukt.  Aansluiten op externe modem of router gekozen en verder de instellingen zoal hierboven.

Nu zou het fijn zijn als T-Mobile het configuratie bestand aanpast wat naar AVM gestuurd wordt. Kunnen ze dat opnemen in nieuwe modemrouters.

Dank jullie wel!

Groet, Robert

@robert_ov 

Dat zal nog niet gaan.

Je hebt nog mensen die op het oude tv platform zitten en ook een Fritzbox willen aansluiten. 

Dan is dat profile goed.

Het zou beter zijn een nieuw profile toe te voegen.

Maar dat is allemaal aan Avm.

Mooi dat het gelukt is met vlan 300. 👍

 

 

Die keuze is door de routerfabrikant gemaakt. Vroeger leverde tmobile het tv signaal in een apart vlan. Daar kon je dan deze poorten voor gebruiken. Als je nu een abonnement afsluit komt tv over hetzelfde vlan als internet en zijn geen aparte poorten meer nodig. Benader de fabrikant van jouw eigen router om daar een apart profiel van te maken. Daar heeft t-mobile geen invloed op.

Is niet helemaal waar. Ook tmobile kan gewoon contact opnemen met AVM en het profiel aan laten passen of anderen/meer profielen voorstellen. Plus mag ook AVM niet zomaar de naam tmobile te pas en te onpas gebruiken voor eigen gewin.

Alleen moet tmobile dan wel ff moeite doen om ze ge contacten 

Die keuze is door de routerfabrikant gemaakt. Vroeger leverde tmobile het tv signaal in een apart vlan. Daar kon je dan deze poorten voor gebruiken. Als je nu een abonnement afsluit komt tv over hetzelfde vlan als internet en zijn geen aparte poorten meer nodig. Benader de fabrikant van jouw eigen router om daar een apart profiel van te maken. Daar heeft t-mobile geen invloed op.

Is niet helemaal waar. Ook tmobile kan gewoon contact opnemen met AVM en het profiel aan laten passen of anderen/meer profielen voorstellen. Plus mag ook AVM niet zomaar de naam tmobile te pas en te onpas gebruiken voor eigen gewin.

Alleen moet tmobile dan wel ff moeite doen om ze ge contacten 

Ach ja als je gewoon vlan 300 in stelt is het klaar.

Een "nieuw" profiel van Avm zal niks anders doen.

Tenslotte heb je alleen vlan 300 nodig voor het (recente) TV platform.

En uiteraard internet.

 

 

nope, werkt nog niet helaas, de app op tv haalt wel guide data binnen maar geen beeld via ethernet. Draadloos werkt het vlekkeloos met app op tv

Reageer