Beantwoord

Geen Internet na reboot

  • 15 April 2021
  • 7 reacties
  • 110 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties

Nadat gisteravond per ongeluk de stroom van (eigen)  router af is geweest krijgt de (eigen) router geen IP meer op vlan 300. De Zyxel T-50 neergezet, ook die krijgt geen IP, dus hetzelfde verhaal. Als ik, bij wijze van test, vlan 100 aanmaak op de eigen router  krijgt die gelijk een IP.

Vanmorgen om 07:00 uur klantenservice gebeld. De Zyxel T-50 aangesloten en alles nogmaals herstart. De medewerker kon de Zyxel zien, maar kon verder niets meer doen om het aan de praat te krijgen. Ik zou een bericht krijgen om een afspraak te maken met Guidion.

Ik heb dit bericht, nu een uur later, nog steeds niet ontvangen. Dit gaat serieus veel tijd kosten, terwijl het probleem ligt bij de DHCP server van vlan 300.

Is er niemand bij T-Mobile die dit na kan kijken?

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 16 April 2021, 10:52

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @JSW 

Met alles herstart bedoel je ook de mediaconverter? Probeer ook eens een andere internetkabel tussen mediaconverter en modem te gebruiken, kan soms helpen.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @JSW, welkom op de Community!

De Guidon monteur heeft vanmorgen om 09:10 het rapport doorgezet naar onze technische dienst zodat de netbeheerder kan worden ingeschakeld om het probleem te herstellen. Omdat de WAN (de binnenkomende verbinding) wel werkt, maar het Internet niet lijkt het een VLAN-probleem te zijn. Dit kan redelijk eenvoudig opgelost worden. Meestal hanteert KPN NetwerkNL/RF een verwerkingstijd van twee tot vier dagen, dat betekent dat je uiterlijk aanstaande dinsdag of woensdag een oplossing toegereikt krijgt. 

Heb jij de beschikking over een T-Mobile simkaart? Zo ja: ik kan je een Unlimited Internet voucher toesturen zodat je de komende dagen toch online kunt blijven via mobiele hotspot. Deze voucher werkt op zowel prepaid als abonnement. Kan ik je hiermee enigszins tegemoet komen?

Gisteren in de loop van de dag een SMS ontvangen om een afspraak te maken. Ik was bevreesd dat het dagen zou duren, maar gelukkig kon de afspraak voor vandaag ingepland worden. De monteur van Guidion is om +/- 09:00 uur langs geweest en is wel geteld 1 à 2 minuten binnen geweest. Nadat ik hem het bovenstaande verhaal vertelde was het hem duidelijk dat het een vlan 300 probleem was en dat het aan een switch in het fibernetwerk lag.

Ik begreep van hem dat er een zeer klein aantal abonnees zijn in mijn regio, die hier last van hebben en dat het werk in uitvoer was om dit probleem te tackelen. Hij ging een call inschieten om de port waarop onze aansluiting zit  handmatig een IP toe te wijzen. Een half uur later kreeg mijn router een IP toegewezen en zijn we weer "up and running"…..

Ik kan niet anders zeggen dan dat dit goed opgepakt en geregeld is door de monteur.

Wat alleen erg jammer is dat dit niet via de klantenservice geregeld kan worden. Als je dit probleem googled kom je zo links en rechts berichten met gelijke strekking tegen. Ze zouden in de procedure mee moeten nemen dat als ze inloggen op de mediaconverter en Zyxel en ze constateren dat de router geen IP heeft dat ze die dan handmatig toewijzen. Dan zou het probleem binnen een half uur opgelost kunnen zijn. In ieder geval tot de volgende stroomstoring.

Ik begrijp ook wel dat het vaak in theorie makkelijk vertellen is, dan het in de praktijk uit te voeren is. Tot de volgende ronde dan maar…. 

 

Reputatie 7
Badge +16

@JSW Mooi dat het hersteld is en op relatief korte termijn. Alleen erg jammer dat het inderdaad niet direct via de Klantenservice geregeld kan worden. We hebben overigens zeer recent wel een nieuwe tool geïntroduceerd waarmee bepaalde services iets makkelijker worden gemaakt. Het stellen van diagnoses kan daardoor versimpeld en versneld aangeboden worden. Daar zit wel vaak nog een bezoek van Guidion tussen, juist omdat het binnenshuis eerst uitgesloten dient te worden.

Dat gezegd hebbende, neem ik je feedback ter harte en zal ik dit doorgeven aan onze developers aldaar. 

Mocht er ooit nog iets zijn waar je hulp bij kunt gebruiken, let me know.

Voor nu: een geweldig, zonnig weekend toegewenst!

Reputatie 2

Hier zelfde probleem is echt een Tmobile probleem vrees ik. Ben net overgestapt van Ziggo.

heb al lichtelijk spijt van deze overstap. Al de tweede keer deze week. Zo gauw stroom eraf is geweest om welke reden dan ook krijg je geen Wan IP meer.

Na ruim 24 uur weer wel als je geluk hebt.

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Ruud64, we spraken elkaar al in je andere topic: super dat het hersteld is nadat je de eigen firmware teruggezet hebt op de Asus! Veel plezier met jouw verbinding en mocht er ooit iets zijn, je mag altijd om hulp vragen op de Community.

Stay safe en geniet van de zon!

 

Het is helaas nog niet over. Ik werd zojuist gebeld door een medewerker van T-Mobile. Hij belde naar aanleiding van het rapport van de monteur. Hij had de standaard mededeling dat T-Mobile niets ging doen om het probleem verder op te lossen, want de eigen router van T-Mobile was niet aangesloten. Pas als de eigen router werd aangesloten zouden ze het verder gaan onderzoeken.

Toen ik aangaf dat ik daar eigenlijk niet om zat te springen kreeg ik hetzelfde standaard zinnen. Ook toen ik om verdere uitleg vroeg was het dezelfde standaard zinnen. Ik heb proberen uit te leggen dat het een probleem met hun netwerk is en niet met mijn router en ook niet met de Zyxel, want die krijgt net zo goed geen IP. Ook nadat ik aangaf dat mijn huidige router een failover heeft en ik die in takt wilde houden maakte geen indruk. 

Omdat het gesprek nergens heen ging heb ik gevraagd naar een oplossing, maar je raad het al…… Ik heb toen zelf voorgesteld om een tijd en moment af te spreken. Dan hang ik er op dat moment de eigen router aan en dan kan T-Mobile helemaal los gaan op dat ding, maar niet bespreekbaar. Er werd niks ondernomen, geen call...geen onderzoek. Ik vind het onacceptabel, dat er nu donderdag gevraagd wordt de eigen router terug te hangen. Dit gaat betekenen dat wij het hele weekend zonder internet zullen zitten. Het werd niet gezegd, maar ik kreeg erg het gevoel van "Jammer dan, je hangt dat ding maar op. Anders doen wij gewoon helemaal niks." Toen ik vroeg naar iemand anders, om het mij wel uit te leggen, was dat niet mogelijk, er was niemand. Ik kon het doen met de tekst: "Ik zeg je het nog 1 keer...” 

Er zijn een dozijn berichten terug te vinden over dit onderwerp. Jullie eigen monteur was duidelijk bekend met het probleem en dan nog zo reageren.

 

Reageer