Beantwoord

Geen verbinding 2.4GHz netwerk

  • 9 October 2020
  • 12 reacties
  • 990 Bekeken

Reputatie 1
  • is een Top Poster
  • 5 reacties

Hi allemaal,

Wij zijn recentelijk overgestapt naar T-Mobile en hebben de Zyxel router thuis staan. De router staat echter in de meterkast op de begane grond, terwijl we op de bovenste verdieping het internet hard nodig hebben. Om die reden werkt het 5GHz waarschijnlijk erg slecht op die plek en zou ik graag verbinding met de 2.4GHz frequentie willen proberen. Als we op de PC bijvoorbeeld via de telefoon een USB hotspot creëren (telefoon is verbonden via 2.4GHz frequentie) is de verbinding al veel stabieler en sneller. 

Nu heb ik Easy Mesh uitgezet waardoor ik, op de Windows 10 PC, twee netwerken van T-Mobile zie staan: een met de 5GHz bandbreedte en eentje op de 2.4GHz. Voor de 5GHz band heb ik alleen ‘-5G’ aan de naam toegevoegd zodat ik beide netwerken makkelijk kan identificeren. Zodra ik echter verbinding wil maken met de 2.4GHz en het wachtwoord invoer (die heb ik niet veranderd) krijg ik de melding dat er geen verbinding met het netwerk gemaakt kan worden. Bij 5GHz lukt dit wel, al is dat met het slechte signaal. Het kanaal staat op ‘automatisch’, al heb ik het ook op kanaal 6 geprobeerd.

Mijn PCIe netwerk adapter kan 2.4GHz bandbreedte ontvangen, dus ik verwacht niet dat daar het probleem ligt.

Kan iemand hiermee helpen?

icon

Beste antwoord door TBe 19 October 2020, 08:58

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @TBe 

Wil je eens het 2,4 GHz netwerk van de Zyxel vergeten op je pc en na inloggen op 192.168.1.1 de 2,4 GHz wifi even uitzetten en weer aanzetten?

Reputatie 1

Hoi @Waqqas,

Dank voor je bericht. Helaas is dit niet gelukt (het 2.4GHz netwerk stond ook niet in de lijst met bekende netwerken). Via de web-based configurator heb ik 2.4 wel even aan en uit gezet, maar ook daarna krijg ik dezelfde melding. 

Reputatie 7
Badge +15

@TBe

Zomaar even om te kijken, wat gebeurt er als je de wachtwoord veranderd via je T-Mobile thuis account of via de modem?

Maak je verder nog gebruik van versterkers ofzo?

Reputatie 1

Wachtwoord veranderen deed helaas niets. Nog geprobeerd een instelling op mijn PCIe adapter te vinden om te forceren te verbinden met 2.4GHz frequentie, maar die functie kan ik niet vinden via apparaatbeheer (de kaart is echter wel compatibel met de twee bandbreedtes).

Versterkers heb ik op dit moment nog niet, omdat ik het eerst op deze manier wilde proberen.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @TBe, welkom op de Community!

Waqqas heeft je al aardig op weg geholpen, ik probeer het ook. Hoe meer users ernaar kijken, hoe sneller het opgelost wordt. Ik heb meteen een lijnmeting gedaan om te controleren of ik het euvel kan spotten → ik zie geen rare, of afwijkende zaken voorbijkomen en je verbinding ziet er zeer stabiel uit. Nu we dat weten, zullen we overgaan op een alternatief. Ik zie dat je momenteel twee apparaten verbonden hebt met Wifi en dat is met het 2.4 Ghz netwerk. Kan ik hieruit opmaken dat het eindelijk gelukt is? 😁 Zo ja, goed bezig! Zo nee, laat het me weten, dan kom ik je zo snel mogelijk weer te hulp schieten.

Laatste vraag aan jou: één van de verbonden apparaten is een Hon Hai device. Is dat toevallig de draadloze netwerkadapter in je PC? 

Reputatie 1

Goedemiddag @TBe, welkom op de Community!

Waqqas heeft je al aardig op weg geholpen, ik probeer het ook. Hoe meer users ernaar kijken, hoe sneller het opgelost wordt. Ik heb meteen een lijnmeting gedaan om te controleren of ik het euvel kan spotten → ik zie geen rare, of afwijkende zaken voorbijkomen en je verbinding ziet er zeer stabiel uit. Nu we dat weten, zullen we overgaan op een alternatief. Ik zie dat je momenteel twee apparaten verbonden hebt met Wifi en dat is met het 2.4 Ghz netwerk. Kan ik hieruit opmaken dat het eindelijk gelukt is? 😁 Zo ja, goed bezig! Zo nee, laat het me weten, dan kom ik je zo snel mogelijk weer te hulp schieten.

Laatste vraag aan jou: één van de verbonden apparaten is een Hon Hai device. Is dat toevallig de draadloze netwerkadapter in je PC? 

Hoi @Jason,

 

Dank voor je bericht. Helaas is het nog niet gelukt, de verbonden apparaten zijn denk ik enkel onze smartphones (laptop, iPad bevinden zich meestal dichter bij de router en maken denk ik verbinding met het 5GHz netwerk). De PC kan helaas nog geen verbinding krijgen met 2.4GHz.

 

Het Hon Hai device herken ik niet. De netwerkadapter is van TP-Link. Hoe kan ik erachter komen waar dit verbonden apparaat vandaag komt?

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @TBe ,

 

Heb even gezocht en kwam via Google dit tegen:

What devices does Hon Hai Precision make?Hon Hai Precision Industry Co., also known by its trade name, Foxconn, is the world's largest contract electronics manufacturer. It makes mobile phones, computers, servers, and TVs. Other products include components such as connectors, cable assemblies, enclosures, flat-panel displays, game consoles, and motherboards.Zoveel ik weet maakt Foxconn ook onderdelen voor Apple :wink:Maar dat is helaas nog steeds niet de oplossing :blush:
Reputatie 7

Hi @TBe, hmm vreemd, zie je nog iets anders staan in de foutmelding naast dat er geen verbinding gemaakt kan worden? Ter controle, van welk beveiligingssleutel maak je gebruik voor 2.4 Ghz? De modem gebruikt WPA2-PSK, misschien helpt het om de beveiligingssleutel vanuit de pc hier even handmatig op te zetten.

Reputatie 1

Hi @TBe, hmm vreemd, zie je nog iets anders staan in de foutmelding naast dat er geen verbinding gemaakt kan worden? Ter controle, van welk beveiligingssleutel maak je gebruik voor 2.4 Ghz? De modem gebruikt WPA2-PSK, misschien helpt het om de beveiligingssleutel vanuit de pc hier even handmatig op te zetten.

Hoi @Brian,

Krijg geen andere foutmelding dan de melding ‘Kan geen verbinding maken met netwerk’. 

Beveiligingsmodus staat op WPA2-PSK, met een ander (zelf ingesteld) wachtwoord voor de 2.4GHz frequentie. 

Heb inmiddels mijn moederbord BIOS en drivers (chipset) geüpdate en ook Windows heeft de meest recente update en het 5GHz signaal lijkt iets stabieler. Echter kan ik nog steeds geen verbinding maken met 2.4GHz

Reputatie 7

Wat gek joh, je zou misschien nog even kunnen controleren wat de exacte specs van de netwerkkaart zijn en welk type Wifi signalen hij op kan pikken maar met een PCIe kaart zou je toch wel alle gangbare formats moeten kunnen gebruiken. Het kan mogelijk ook nog helpen om de modem echt een fabriesreset te geven en de Wifi helemaal opnieuw in te stellen.

Reputatie 1

Wat gek joh, je zou misschien nog even kunnen controleren wat de exacte specs van de netwerkkaart zijn en welk type Wifi signalen hij op kan pikken maar met een PCIe kaart zou je toch wel alle gangbare formats moeten kunnen gebruiken. Het kan mogelijk ook nog helpen om de modem echt een fabriesreset te geven en de Wifi helemaal opnieuw in te stellen.

Zeker gek, mijn gedachte was ook dat deze een rol kon spelen, aangezien andere apparaten wel met het 2.4GHz netwerk kunnen verbinden. De PCIe kaart is dual-band, dus zou deze ook op moeten kunnen pikken (herkend ‘m wel, verbind alleen niet). Alle nieuwste drivers zijn geïnstalleerd, Windows is op de nieuwste versie en heb ook de BIOS van mijn moederbord geflasht. Ben dan ook met hen in gesprek wat het probleem zou kunnen zijn.

Reputatie 7
Badge +16

Dit is een lastige, maar zeker interessante zaak @TBe! Laat ons alsjeblieft weten wat er uit het gesprek voortvloeit. Als wij in de tussentijd iets tegenkomen dat kan helpen, dan zullen we dat zeker doen. Hopelijk vind je spoedig het antwoord en kan ook jouw PC gewoon met 2.4 Ghz verbonden worden.

Reageer