GHOST PRT record door migratie Tele2 naar T-Mobile


Als gevolg van de overname van Tele2 door T-Mobile is mijn IP adres veranderd.

was eerder: 87.209.241.xxx (vast!)

is nu:82.173.26.xxx (dynamisch, is mij verteld)

 

Alleen is het PTR record in de reverse zone niet aangepast bij de migratie. Er hangt dus nu een ghost record en dat vinden spam filters niet leuk.

ns4.versatel.net 62.58.126.130 (T-mobile Netherlands bv. AS13127)

PTR 87.209.241.xxx (T-mobile Netherlands bv. AS13127) mail.xxx.nl

 

Het vaste IP en PTR record in jaren geleden als onderdeel van de hosting door InterNLnet ingesteld, quote: “door de unix mensen”. 

Nu heb ik net vier uur lang aan de lijn gehangen met diverse mensen van de helpdesk, zowel 1e als 2e lijn, maar - een P T R R E C O R D zegt u? - komt niet in hun beslisboom voor. Er werd mij geadviseerd hier een post te doen, omdat er hier mensen zijn die contact hebben met technical support een lijntje of wat verder.

Ja, ik had echt een vast IP, ongeacht wat er in welke contractvoorwaarden ook stond

Ja, ik heb echt een PTR record

Nee, die kun je niet zelf instellen

Nee, Dyn-DNS scripts instellen is niet de vraag en ook niet de oplossing

Nee, een reset van mijn modem helpt niet

 

Ik wil graag in contact komen met iemand die dit kan herstellen. Best typisch dat iets wat 5 jaar geleden in 5 minuten geregeld was nu uren kost zonder dat er uitzicht is op een oplossing.

Wie kan mij helpen?

Arjan

 


15 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @arjan.dejager 

Dit is een openbare community en dus voor iedereen toegankelijk, plaats hier geen privé informatie zoals je IP adres.

Reputatie 7
Badge +4

@arjan.dejager 

Er is een ptr en een a record die kloppen.

 

klopt maar ip122-26-173-82.dyndsl.versatel.nl is niet de EHLO/HELO response van mijn server

die antwoord anders, in lijn met het oude PTR record

Het oude PTR record verwijst keurig naar mijn MX record.

Doordat het oude PTR record niet is aangepast verwijst dat nu naar een IP adres dat toegewezen kan worden aan iemand anders. Dat wil je gewoon niet.

Bovendien heb ik hier niet om gevraagd. Alles was keurig geconfigureerd volgens het boekje en nu is het een rommel en zit ik met de problemen.

 

Reputatie 7
Badge +4

@arjan.dejager de helo kan je dus zelf aanpassen.

Het netwerk van tele2 en t-mobile mobiel en t mobile thuis zijn gescheiden van elkaar. ik kan me voorstellen dat ze daar meerdere aanpassingen voor moeten maken in de ipblokken. Helaas kan ik daar niet achter komen.

Ben je nu klant van Tele2 of van T Mobile

Hallo @arjan.dejager 

Dit is een openbare community en dus voor iedereen toegankelijk, plaats hier geen privé informatie zoals je IP adres.

Ik heb het aangepast.

Het is niet dat mijn mailserver geheim is, alle informatie was openbaar. 

Reputatie 7
Badge +14

@arjan.dejager de helo kan je dus zelf aanpassen.

Het netwerk van tele2 en t-mobile mobiel en t mobile thuis zijn gescheiden van elkaar. ik kan me voorstellen dat ze daar meerdere aanpassingen voor moeten maken in de ipblokken. Helaas kan ik daar niet achter komen.

Ben je nu klant van Tele2 of van T Mobile

Hij is klant bij Tele2. Omdat de twee bedrijven nu samen zijn kunnen (schaarse) IP blokken worden verhuisd naar een andere omgeving, Tele2 verkoopt geen nieuwe lijnen meer, T-Mobile thuis des te meer. Door blokken om te zetten kunnen die nieuwe klanten ook een IP adres krijgen.

Daar waar de leasetijd heel lang was, leek het voor TS dat hij een vast IP adres had. Maar alleen bij Tele2 zakelijk of T-Mobile ondernemen zijn dit onderdeel van de SLA. Op consumentenlijnen is een dynamisch IP adres van toepassing. Dat kon, en is nu dus voor hem aangepast.

@eric 

Ik zie dat je ook hier bent. Ik had op aangeven van de Tele2 zakelijk helpdesk een post op zowel Tele2 als T-Mobile forum gepost. Op Tele2 thread heb ik dat ook aangegeven.

Welk forum is handig om deze conversatie voort te zetten?

 

@arjan.dejager de helo kan je dus zelf aanpassen.

Het netwerk van tele2 en t-mobile mobiel en t mobile thuis zijn gescheiden van elkaar. ik kan me voorstellen dat ze daar meerdere aanpassingen voor moeten maken in de ipblokken. Helaas kan ik daar niet achter komen.

Ben je nu klant van Tele2 of van T Mobile

Hij is klant bij Tele2. Omdat de twee bedrijven nu samen zijn kunnen (schaarse) IP blokken worden verhuisd naar een andere omgeving, Tele2 verkoopt geen nieuwe lijnen meer, T-Mobile thuis des te meer. Door blokken om te zetten kunnen die nieuwe klanten ook een IP adres krijgen.

Daar waar de leasetijd heel lang was, leek het voor TS dat hij een vast IP adres had. Maar alleen bij Tele2 zakelijk of T-Mobile ondernemen zijn dit onderdeel van de SLA. Op consumentenlijnen is een dynamisch IP adres van toepassing. Dat kon, en is nu dus voor hem aangepast.

je hebt het over de SLA van Tele2. Maar ik had een SLA met InterNLnet en zij hebben als onderdeel daarvan een aansluiting geregeld met Tele2. Onderdeel van de SLA van InterNLnet was vast IP. Of ik dan bij Tele2 een prive of zakelijk label had moeten krijgen weet ik niet.

Feit was dat ik een PTR record heb en in al die jaren geen wijziging is geweest in mijn IP adres. Ik kan mij niet voorstellen dat een beheerder een PTR record instelt naar een dynamische pool.

en nu hangt er dus een PTR record in jullie DNSnaar een verkeerd IP...

Reputatie 7
Badge +14

Ok, dan zul je als je een contract hebt met interNLnet met hen contact moeten opnemen. Zij zijn dan jouw dienstverlener en als ze daarvoor jouw lijn moeten verhuizen naar een andere (zakelijke) provider, dan is het zo. 

Reputatie 7
Badge +4

Het oude PTR record verwijst keurig naar mijn MX record.

Doordat het oude PTR record niet is aangepast verwijst dat nu naar een IP adres dat toegewezen kan worden aan iemand anders. Dat wil je gewoon niet.

Bovendien heb ik hier niet om gevraagd. Alles was keurig geconfigureerd volgens het boekje en nu is het een rommel en zit ik met de problemen.

 

Een PTR en A record horen overeen te komen. Andersom niet. Ook hoeft een MX record niet overeen te komen met PTR. Als je HELO > PTR > A maar overeen komen. Je kan immers meerdere domeinen op een mailserver uit laten komen.

 

Of T Mobile tele2 en versatel alles netwerk technisch bij elkaar gaat vegen weet ik niet. Dat stuit nogal op wat bezwaren bij versatel klanten als alles onder T Mobile gaat vallen. Wellicht beter om Thuis onder versatel te plaatsen. De tijd gaat het leren. 

Klopt

het was HELO (mail.voditska.nl) > PTR 87.209.241.3 mail.voditska.nl > A mail.voditska.nl > MX mail.voditska.nl. SPF met include tele2 > PASS

 

het is nu HELO (mail.voditska.nl) > PTR 82.173.26.xxx ip122-26-173-82.dyndsl.versatel.nl  > A mail.voditska.nl > MX mail.voditska.nl. SPF met include tele2 > FAIL

Stel dat ik mijn mijn HELO aanpas

het is nu HELO (ip122-26-173-82.dyndsl.versatel.nl) > PTR 82.173.26.122 ip122-26-173-82.dyndsl.versatel.nl  > A mail.voditska.nl > MX mail.voditska.nl. SPF met include tele2 > FAIL

PTR tegen A record verificatie lukt gewoon niet en het lijkt mij uitgesloten dat jullie een alias aan gaan maken voor mijn MX record in de dyndsl.versatel.nl tabel

5 jaar geleden heeft iemand van de “Tele2 IT UNIX afdeling” op verzoek van InterNLnet dit PTR record aangemaakt, twee mailtjes en klaar. Maar nu lijkt dat ineens niet meer mogelijk om datzelfde in te stellen.

Tele2, T-Mobile en InterNLnet wijzen nu naar elkaar en met een middelvinger naar mij, zo lijkt het.

Reputatie 7
Badge +4

Dan moet je ook je ip toevoegen aan spf omdat je huidige ip niet in de include staat

Reputatie 7
Badge +14

interNLnet is weer een zelfstandig bedrijf. Ook de support en verkoop van Zonnet en Versatel domein email adressen wordt door hen gedaan. Zie deze info. Zij zullen dan ook in staat zijn nameserver entries te veranderen, maar dat moet dan wel weer een configureerbaar onderdeel zijn van je domeinnaam registratie abonnementbij interNLnet.

Reageer