Beantwoord

Glasvezel aansluiten vanaf meterkast complex naar woning

  • 16 January 2021
  • 5 reacties
  • 1768 Bekeken

Hallo,

 

Ik heb vorige week glasvezel aangevraagd bij T-Mobile en zal dus binnenkort de overstap maken van Ziggo naar T-Mobile. Wij wonen in een appartementen complex waarbij de meterkast zich buiten het appartement bevind. Op dit moment ligt er alleen een coax kabel naar de woning en geen CAT kabel. Nu ben ik benieuwd hoe de monteur de glasvezel verbinding gaat leggen naar onze woning aangezien er nog geen glas of CAT kabel naar de woning ligt. In de woning hebben wij ook alleen maar een coax aansluiting in de muur. Heeft iemand ervaring met deze overstap? Of weet iemand hoe de monteur dit gaat aanpakken? Ik maak mij toch een beetje zorgen.

icon

Beste antwoord door Pieter_B 16 January 2021, 13:31

Bekijk origineel

5 reacties

Nog een optie, omdat ik niet weet of je in "Ziggo" gebied woont.

Als Ziggo niet de eigenaar van het gasnetwerk is, dan is het denk ik kpn o.i.d.

Indien dat zo is dan is vaak je telefoonverbinding overbodig geworden.

Je zou dan de ISRA van kpn als die nu in de woning is vetplaatsen naar de meterkast op de begane grond, en dan in de vrijgekomen lriding de twee utp kabels trekken.

Die kan je ook weer benutten als je toch koper van kpn nodig hebt later.

Het is even uitpluizen, maar het is te doen.

Hallo BoeingBjorn777,

Wat bedoel je met "meterkast complex". Is dat een eigen meterkast die bij de woning hoort (b.v. naast de voordeur, of eventueel beneden in de hal), of is het een centraal punt waar de aansluitingen voor alle woningen zitten? In het laatste geval: is er voor elke woning al een glasvezel-aansluitpunt gemaakt? (Ftu) Of moet dit nog verder aangelegd worden in het complex richting de woningen?

In het eerste geval zou de coax-kabel of telefoonkabel vervangen kunnen worden door utp als deze vanaf hetzelfde punt lopen. Hier gelden inderdaad meerwerkkosten voor zoals in de eerste reactie al is aangegeven.

Mvg. Marcel

Inderdaad.

De eerste vraag die bij mij opkwam is: Is het een huur of koop apartement.

Tweede vraag heeft iedere woning een eigen groepenkast in de woning en een eigen meterkast op de begane grond van het apartementen complex.

bij vraag 2 deel 2 zo ja ,heeft deze meterkast een 230V aansluiting of is die daar te realiseren.

Is er misschien nog een loze leiding over naar de groepenkast in het appartement zelf.

zo ja, dan daar alleen de glasconvertor monteren, en de coaxkabel vervangen door 2 normale  cat6a utp kabels.( 1 rerseve voor later) en aan beide zijde afmonteren op keystones( dus geen geknijp met rj45 stekkers)

Dan patchkabels gebruiken om glasconvertor en modem te verbinden met elkaar.

Reputatie 7
Badge +2

Hallo BoeingBjorn777,

Wat bedoel je met "meterkast complex". Is dat een eigen meterkast die bij de woning hoort (b.v. naast de voordeur, of eventueel beneden in de hal), of is het een centraal punt waar de aansluitingen voor alle woningen zitten? In het laatste geval: is er voor elke woning al een glasvezel-aansluitpunt gemaakt? (Ftu) Of moet dit nog verder aangelegd worden in het complex richting de woningen?

In het eerste geval zou de coax-kabel of telefoonkabel vervangen kunnen worden door utp als deze vanaf hetzelfde punt lopen. Hier gelden inderdaad meerwerkkosten voor zoals in de eerste reactie al is aangegeven.

Mvg. Marcel

Als die glaskabel met FTU nog niet in de woning aanwezig is zal eerst het netwerk bedrijf nog aan de slag moeten om die naar binnen te leggen, en dan is de vraag of de eigenaar of VVE al toestemming heeft gegeven voor de werkzaamheden.

Reputatie 7
Badge +3

Hallo @BoeingBjorn777,

Ten eerste moet er in je meterkast een dubbel stopcontact aanwezig zijn voor het aansluiten van de media converter en het modem.

Neem aan dat er al een Fiber Termination Unit (FTU) zit in die betrefende meterkast, vanaf daar sluit de monteur een glasvezel patch kabeltje van ong 1 meter aan naar een media converter.

Uit deze media converter sluit hij een UTP patch kabel aan naar je TMT modem, waarna hij de verbinding zal gaan testen.

Als je ook TV afneemt, dan heb je i.d.d. een issue, omdat deze moet worden aangesloten met een netwerkkabel.

Weet niet of je coax ook uit diezelfde meterkast komt, maar dan zou je na kunnen denken over het gebruik van MoCa adapters. Deze adapters zetten UTP om in Coax en v.v.

Daarmee zou je dan het modem kunnen verplaatsen naar je huiskamer, waardoor eventueel alles aansluiten een stuk eenvoudiger gaat worden.

TMT monteur kan ook op jouw verzoek extra werk uitvoeren, maar daar rekent men wel een prijs voor.

Hopelijk een beetje inzichtelijk gemaakt wat wel en niet mogelijk is, maar in basis zullen de monteurs alleen maar in de meterkast werken en aansluiten.

Reageer