Beantwoord

Glasvezel bekabeld 1000mb/s maar wifi max 300mb/s

  • 9 June 2020
  • 8 reacties
  • 780 Bekeken

Reputatie 1
  • is een Master Poster
  • 14 reacties

Sinds kort heb ik glasvezel in huis en haal bedraad inderdaad bijna de volle 1000mb/s bij speedtests, dat is gaaf om te zien!

Jammer is dat in de praktijk de meeste apparaten in huis wifi gebruiken en het aansluitpunt en modem voor bedraad gebruik op een zeer ongunstige plek zijn aangesloten door de monteur.

Via wifi scoort de speedtest tussen de 200 en 300 mb/s; en dan zit ik ongeveer naast het modem met m’n laptop.

Ik woon in een dubbele bovenwoning in een 100 jaar oud huis en eigenlijk is alleen in de woonkamer sprake van ‘kans op 300 mb/s’, zodra ik elders in het huis ben wordt het minder en er zijn ook kamers en plekken waar ik niet eens met m’n eigen netwerk kan verbinden. Er zijn ontzettend veel SSIDs van de buren te ontvangen dus ik verwacht dat er veel ruis is. Ik heb wat zitten testen met verschillende kanalen maar het verschil in speedtests is niet groter dan 10 mb/s na diverse wijzigingen. 

Ik ben op zoek naar een manier om de wifi kwaliteit te verbeteren. Mijn vraag:

  • Wat is een reële verwachting om te behalen in een druk bevolkte omgeving met dunne muren en veel netwerken?
  • Valt er behalve aan snelheid iets aan spreiding in het appartement te verbeteren?
  • Kan ik van de Wifi service van T-mobile hier iets in verwachten?

Ik hoor het graag.

icon

Beste antwoord door Folkert 9 June 2020, 08:01

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Beste @sjogro 

Dat is nog een behoorlijke snelheid die je haalt gezien jouw locatie en soort huis. Omdat je glasvezel hebt kun je het modem verplaatsen door een (minimaal) Cat6 kabel te trekken vanaf de media converter naar je modem op een plek waar jij ‘m graag zou willen. Die kabel mag gerust enkele tientallen meters lang zijn. Je mag hem niet door een elektriciteitsbuis trekken! (Theoretisch maximum is 100 meter lang voor 1 Gbit, 55 meter voor 10 Gbit, denk aan de toekomst!)

Qua Wifi ben je vooral afhankelijk van de snelheid die je clients kunnen halen, daar zit vaak de beperking. Het modem haalt theoretisch 1300 Mbit, clients vaak maar 867 of 433 theoretisch. Daar gaat vanaf: het feit dat Wifi simplex is (client en modem praten om de beurt, kabel is full duplex), overhead zoals foutcorrecties en dan nog storing van de buren, dat geeft her transmissies en ruis. Netto hou je dan minder over.

Antwoord 1: Reële verwachting is afhankelijk van je clients. Gebruik enkel 5 GHz.

Antwoord 2: Verplaats je modem naar een gunstige plek, gebruik goede Cat6 kabel!

Antwoord 3: Nee, bij jouw huis, met waarschijnlijk houten vloeren, is een directe verbinding met het modem het best. Een accesspoint op de andere verdieping zal weinig toevoegen behalve nog meer Wifi signalen. Ik heb ook houten vloeren en 5 GHz gaat daar goed doorheen.

Hopelijk heb je hier iets aan…

Groet, Folkert

Reputatie 1

Duidelijk verhaal, waarvoor dank! 
 

Ja, met de wifi snelheid in de woonkamer ben ik ook tevreden, ik zit dan wel echt max 2 meter van mn modem als ik dat test. Als ik echter naar de keuken loop springt mn mobiel over op 4g van de telecom aanbieder. Daarna komt mn wifi toch weer terug met een enkel streepje en een waardeloze verbinding. 

Er liggen naar een aantal kamers al kabels in huis en ik vermoed dat het hooguit CAT 4 is, gezien de gedateerdheid van de aansluitingen. Dat bied dus voor het verplaatsen van het modem weinig soelaas. 

Ik heb op tweakers forum gelezen over ingebouwde bedrading vervangen met een trekveer. Dit is een overweging maar durf dat nog niet aan, ben bang dat ik van kwaad tot erger ga met een kabel die halverwege vast komt te zitten. Ik ga eerst eens verder kijken of het anders plaatsen enige invloed heeft.

Is het eventueel wel mogelijk om via Tmobile een extender te ontvangen om wat mee te proberen? In de keuken is een degelijke wifi wel erg gewenst. Voor andere plekken in huis kan ik hopelijk met bekabeling uiteindelijk wel wat doen. 

Reputatie 7
Badge +5

Hoi @sjogro, bedankt voor het duidelijke verhaal! Ik ben blij te lezen dat je tevreden bent met de internetsnelheid, maar begrijp dat er wat gesleuteld moet worden aan het bereik van de WiFi. Geen zorgen, daarbij kom ik aan bod! Aan deze kant zie ik trouwens geen problemen - zowel de bekabelde als de draadloze verbinding ziet er goed uit. Om het bereik zoveel mogelijk te optimaliseren, heb ik binnen onze WiFi Service een versterker naar je toegestuurd. Ik weet zeker dat je hierna verschil zult merken! Je krijgt van mij de Zyxel WAP6807, alles daarover lees je in deze handleiding

Let wel dat ons distributiecentrum last heeft gehad van een vertraging. Met man en macht doen we ons best alle pakketten op tijd te versturen. Hou daarom rekening met ongeveer 10 werkdagen. Zodra het pakket in de handen van PostNL, ontvang jij nog een trackinglink. Zo kan je de versterker steeds dichter naar je toe zien komen… :smile:

Reputatie 7
Badge +3

@sjogro Bedenk wel dat als je een extender niet bekabeld aansluit dat de snelheid dan sowieso halveert, de extender praat immers beurtelings met je modem en met de cliënt. Maar in de keuken is bereik wellicht belangrijker dan snelheid.

Als je m bekabeld aansluit werkt ie als accesspoint en haal je wel de maximale snelheid die mogelijk is tussen extender en client.

Reputatie 1

Super @Cheyenne ! En @Folkert bedankt voor deze reminder. Ik ga kijken wat het beste uitpakt. 

Reputatie 2

Zou de lagere wifi snelheid ook te maken kunnen hebben met de netwerkkaart van je apparaat en welke wifi standaard die ondersteunt, zoals 802.11b, g, n of ac? 

Reputatie 7
Badge +3

Zou de lagere wifi snelheid ook te maken kunnen hebben met de netwerkkaart van je apparaat en welke wifi standaard die ondersteunt, zoals 802.11b, g, n of ac? 

Zeker, 802.11 b en g zijn echter vrijwel uitgestorven. n vind je in hoofdzaak op 2,4 GHz en in mindere mate nog op 5 GHz. ac heeft de absolute voorkeur, niet alleen qua snelheid maar ook hoe clients en modems die elkaar zien onderling spreektijd en bandbreedte regelen met elkaar.

Reputatie 1

In mijn geval niet, maar goed om te noemen binnen het topic 👍

Reageer