Beantwoord

(glasvezel) DrayTek modem paar keer per dag ~1 minuut niet bereikbaar

  • 3 December 2018
  • 6 reacties
  • 541 Bekeken

Ik heb sinds kort glasvezel (100/100) met de geleverde DrayTek modem van t-mobile. Aangezien de wifi niet zo sterk is van dit modem gebruik ik een eigen router met 5ghz wifi. (netgear r7800)
Dit werkt eigenlijk prima. Echter valt een aantal keren per dag (in ieder geval 2 a 3x per avond) de verbinding met het modem weg voor ongeveer 1 minuut lang. Daarna herstelt deze vanzelf. Vooral erg irritant als je een live uitzending aan het streamen.
Ik kan dan het ip adres van het modem (192.168.1.1) even niet meer bereiken en uiteraard werkt internet dan dus ook niet meer.
De wifi verbinding is dan nog prima in orde aangezien ik de webinterface van de netgear router nog wel kan bereiken.
Wat heb ik geprobeerd:
  • Volledig bedraad verbinding gebruiken
  • Draytek modem naar default instellingen gereset
  • utp kabel vervangen tussen modem en router
  • netgear router vervangen door een linksys e2000 (tijdelijk als test)
  • 2e lan poort op de draytek modem geprobeerd
  • Handmatig de verbinding op 1gbit full duplink gezet in plaats van auto in de router
Echter blijft het probleem zich meerdere keren per dag voordoen. Iemand nog suggesties of heb ik gewoon een defect modem? Alvast bedankt
icon

Beste antwoord door Sterre 7 December 2018, 12:57

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 1
Beste Sandervanl,

Dit heb ik ook gehad. Mijn modem herstarte willekeurig in mijn geval. Kunt u eens inloggen op uw modem na een dergelijke storing om te zien wat de uptime is van het apparaat? Als het apparaat herstarten staat er een uptime van enkele minuten. Mijn modem was binnen twee dagen vervangen (na het melden bij klantenservice). Prima service vanuit T-mobile.
Beste Sandervanl,

Dit heb ik ook gehad. Mijn modem herstarte willekeurig in mijn geval. Kunt u eens inloggen op uw modem na een dergelijke storing om te zien wat de uptime is van het apparaat? Als het apparaat herstarten staat er een uptime van enkele minuten. Mijn modem was binnen twee dagen vervangen (na het melden bij klantenservice). Prima service vanuit T-mobile.


Bedankt voor je antwoord / suggestie. Had inderdaad een reboot kunnen zijn. Maar zie dat de uptime wel gewoon de tijd is die ik verwacht... toch een ander probleem dan
Omdat ik enkel internet afneem en mijn eigen router wil gebruiken heb ik besloten om de draytek te vervangen voor voor een tp link MC220L media converter. Hoewel minimaal, scheelt het ook nog een klein beetje stroomverbruik (5 tot 10 watt) dus dan heb ik m ongeveer met 2 jaar terug verdiend.
Ik laat wel even weten of dit het probleem heeft verholpen
Reputatie 7
Hoi sandervanl,

Hoe gaat het nu met jouw verbinding? Ik kan je helpen met het wegvallende internet vanuit jouw DrayTek. Ik zie dat je al een hoop geprobeerd hebt, wat fijn dat je dit op een rijtje hebt gezet! Een fabrieksreset van de DrayTek helpt ook om jouw verbinding stabiel te maken. Dit zou je nog kunnen proberen. Mocht dit niet helpen en wil je hulp voor je DrayTek vanuit ons, kan ik een monteur voor je aansturen. Laat mij weten wat jouw wensen zijn!
Reputatie 5
@sandervanl Wij gebruiken ook de Netgear R7800 achter de Draytek, en hadden op een gegeven moment ook problemen met de stabiliteit van de verbinding. Ging hier echter om gigantische schommelingen in pingtijden (tussen de 9 en 900ms) met soms ook wat drop-outs. Dat kwam door de firmware van de R7800 (1.0.58), waar online veel klachten over te vinden zijn. Terug naar versie 1.0.52 en geen enkel probleem meer gehad. Mochten de problemen toch aanhouden, kun je daar wellicht eens naar kijken. 🙂
Bedankt nog voor alle suggesties. Heb nu al een aantal dagen de draytek ertussen uit en de tp link mcl220L v4 mediaconverter op mijn r7800 aangesloten.
Ik heb tijdens het normale gebruik 48 uur een ping test laten meelopen. Alle pakketjes zijn aangekomen en mijn gemiddelde ping is iets verbeterd. Kwa doorvoersnelheid merk ik geen verschil.
Ik ben vooral blij dat het nu gewoon stabiel is.

Reageer