Beantwoord

Glasvezel uploadsnelheid is laag

• 17 december 2020
  • 66 reacties
  • 2356 Bekeken

Beste allen,

Sinds een week zijn wij aangesloten op het T-mobile glasvezel netwerk. alleen blijkt uit de ervaring met tbijv. teams en metingen via dat de uploadsnelheid nogal achterblijft op de download snelheid. (zie de hieronder toegevoegde testen via de speedtest app.)

We maken gebruik van een Zyxel T-50 model met een Huawei optical network terminal.

Voor zowel het testen met een bekabelde verbinding als met een wifi verbinding levert dit hetzelfde resultaat op. Ook is het modem gereset en heb ik een andere UTP kabel geprobeerd vanuit de Optical network terminal naar het Zyxel modem, maar dit levert het zelfde resultaat.

Mocht iemand suggesties hebben of meer informatie willen dan hoor ik het graag.

Bij voorbaat dank

icon

Beste antwoord door darkkkk 30 december 2020, 22:40

Vingers crost!!! lijkt hier weer te werken

Linux :

root@nas:/home# iperf3 -c iperf.worldstream.nl -t 60 -P 8 -i 0
Connecting to host iperf.worldstream.nl, port 5201
[  5] local 10.13.128.81 port 44628 connected to 185.182.195.76 port 5201
[  7] local 10.13.128.81 port 44630 connected to 185.182.195.76 port 5201
[  9] local 10.13.128.81 port 44632 connected to 185.182.195.76 port 5201
[ 11] local 10.13.128.81 port 44634 connected to 185.182.195.76 port 5201
[ 13] local 10.13.128.81 port 44636 connected to 185.182.195.76 port 5201
[ 15] local 10.13.128.81 port 44638 connected to 185.182.195.76 port 5201
[ 17] local 10.13.128.81 port 44640 connected to 185.182.195.76 port 5201
[ 19] local 10.13.128.81 port 44642 connected to 185.182.195.76 port 5201
[ ID] Interval           Transfer     Bitrate         Retr  Cwnd
[  5]   0.00-60.00  sec   786 MBytes   110 Mbits/sec  251    123 KBytes
[  7]   0.00-60.00  sec   781 MBytes   109 Mbits/sec  248    138 KBytes
[  9]   0.00-60.00  sec   768 MBytes   107 Mbits/sec  207    203 KBytes
[ 11]   0.00-60.00  sec   747 MBytes   104 Mbits/sec  180    371 KBytes
[ 13]   0.00-60.00  sec   824 MBytes   115 Mbits/sec  214    188 KBytes
[ 15]   0.00-60.00  sec   754 MBytes   105 Mbits/sec  207   84.2 KBytes
[ 17]   0.00-60.00  sec   691 MBytes  96.6 Mbits/sec  228    191 KBytes
[ 19]   0.00-60.00  sec   709 MBytes  99.1 Mbits/sec  229    139 KBytes
[sum]   0.00-60.00  sec  5.92 GBytes   847 Mbits/sec  1764
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ ID] Interval           Transfer     Bitrate         Retr
[  5]   0.00-60.00  sec   786 MBytes   110 Mbits/sec  251             sender
[  5]   0.00-60.01  sec   785 MBytes   110 Mbits/sec                  receiver
[  7]   0.00-60.00  sec   781 MBytes   109 Mbits/sec  248             sender
[  7]   0.00-60.01  sec   780 MBytes   109 Mbits/sec                  receiver
[  9]   0.00-60.00  sec   768 MBytes   107 Mbits/sec  207             sender
[  9]   0.00-60.01  sec   768 MBytes   107 Mbits/sec                  receiver
[ 11]   0.00-60.00  sec   747 MBytes   104 Mbits/sec  180             sender
[ 11]   0.00-60.01  sec   746 MBytes   104 Mbits/sec                  receiver
[ 13]   0.00-60.00  sec   824 MBytes   115 Mbits/sec  214             sender
[ 13]   0.00-60.01  sec   823 MBytes   115 Mbits/sec                  receiver
[ 15]   0.00-60.00  sec   754 MBytes   105 Mbits/sec  207             sender
[ 15]   0.00-60.01  sec   753 MBytes   105 Mbits/sec                  receiver
[ 17]   0.00-60.00  sec   691 MBytes  96.6 Mbits/sec  228             sender
[ 17]   0.00-60.01  sec   690 MBytes  96.5 Mbits/sec                  receiver
[ 19]   0.00-60.00  sec   709 MBytes  99.1 Mbits/sec  229             sender
[ 19]   0.00-60.01  sec   708 MBytes  99.0 Mbits/sec                  receiver
[sum]   0.00-60.00  sec  5.92 GBytes   847 Mbits/sec  1764             sender
[sum]   0.00-60.01  sec  5.91 GBytes   846 Mbits/sec                  receiver

iperf Done.
root@nas:/home#

Bekijk origineel

66 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Wouter.Eind,

Ik kijk graag met je mee! Ook de download is niet helemaal wat je zou mogen verwachten. Er is dus zeker iets aan de hand. Eerst heb ik een aantal checks die ik wil uitvoeren:

1. Wil je een fabrieksreset uitvoeren van het modem? Uitleg staat hier: fabrieksreset.
  2. Haal de internetkabel tussen ONT en modem los en start de ONT opnieuw op. Als het modem en de ONT opgestart zijn, kun je de internetkabel opnieuw aansluiten. 
  3. Sluit je PC/laptop rechtstreeks aan op het modem (dus geen adapters, switches of WIfi-versterkers ertussen). Test op twee verschillende LAN-poorten. 
  4. Zorg ervoor dat je speedtest app gebruikt en niet die uit de browser (browsers kunnen ook een bottleneck zijn). 
  5. Test ook met een tweede PC/Laptop. Op deze manier kunnen we software uitsluiten. 

Lukt dat niet, laat mij dan weten welk effect bovenstaande stappen hadden. Ik hoop dat je al betere resultaten gaat boeken!

Reputatie 3

Op tweakers zijn ook meerdere meldingen binnengekomen over lagere upload snelheid.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/65312232#65312232

@Sander Is misschien idee dat mensen van de webcare of jij ook lid worden op het tweakers forum? Daar zitten ook echte techneuten tussen.

Reputatie 2

Misschien wordt het tijd eens bij de T-Mobile kant van de verbinding te kijken aangezien er meerdere mensen melding maken van hetzelfde probleem. Dat standaard antwoord van powerflip je modem en de NTU kennen we nou wel.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @joerif

Dank voor die link! Het voorbeeld uit dit topic is wat dramatischer dan op Tweakers wordt aangehaald, maar toch. Ik ben nog niet overtuigd dat dit een algemeen issue, alhoewel door het vele thuiswerken en meer thuisgebruik zou er iets aan bandbreedte verloren kunnen gaan. Maar nogmaals, die signalen ben ik nog niet tegengekomen. Daarom wil ik eerst lokale zaken uitsluiten. Daarmee doel ik op extra hardware, andere modems/routers, fabrieksreset modem, bekabelde speedtest met de app in plaats van browser. Zeker met dit soort gigabitverbindingen scheelt dat een slok op een borrel. 

Meteen een oproep: als er meerdere mensen zijn met een speedtest die een bovenstaand beeld laat zien, deel een screenshot in dit topic. Geef meteen aan of het om een Wifi of bekabelde verbinding gaat! 

Reputatie 2

Zie hier mijn speedtest van gisteren. Bedraad aangesloten rechtstreeks op de Zyxel router. 

Reputatie 1

Hoi @joerif

Dank voor die link! Het voorbeeld uit dit topic is wat dramatischer dan op Tweakers wordt aangehaald, maar toch. Ik ben nog niet overtuigd dat dit een algemeen issue, alhoewel door het vele thuiswerken en meer thuisgebruik zou er iets aan bandbreedte verloren kunnen gaan. Maar nogmaals, die signalen ben ik nog niet tegengekomen. Daarom wil ik eerst lokale zaken uitsluiten. Daarmee doel ik op extra hardware, andere modems/routers, fabrieksreset modem, bekabelde speedtest met de app in plaats van browser. Zeker met dit soort gigabitverbindingen scheelt dat een slok op een borrel. 

Meteen een oproep: als er meerdere mensen zijn met een speedtest die een bovenstaand beeld laat zien, deel een screenshot in dit topic. Geef meteen aan of het om een Wifi of bekabelde verbinding gaat! 

Sorry sander “  Ik ben nog niet overtuigd dat dit een algemeen issue, alhoewel door het vele thuiswerken en meer thuisgebruik zou er iets aan bandbreedte verloren kunnen gaan “

Er word al vanaf maart volop thuis gewerkt , een periode niet en nu weer wel dus je gaat vertellen dat door die mensen jullie complete upload in elkaar klapt ? waar door dan door een beetje video bellen / mailen / tv ?

Sorry maar dit klinkt echt wel een beetje on geloofwaardig of ik zie het helemaal verkeerd ik snap echt wel wat in andere topic iemand bij mij zij dat je thuis dingen wil uit sluiten maar Waarom is het op geen enkel moment van de dag niet beter ? zijn al deze thuis werkende mensen 24/7 actief ? 

Ik denk dat kpn gewoon problemen ergens met de upload van het glas heeft aangezien er in eens zoveel meldingen van zijn. Klinkt jou het logisch dat in eens bij iedereen modems / kabels / instellingen kapot of veranderd zijn ?

Je geeft ook aan dat er iets aan bandbreedte verloren kan gaan ? ik ga van 1000 up naar 80 up ? ik weet niet wat tmobile dan onder “iets “ verstaat ? Al hoevel het internet gewoon werkt en normaal bij mij altijd TOP werkt dat  mag ook gezegd worden vind ik het wel beetje vreemd dat jullie dit nog steeds als een thuis issue proberen te zien

Over heel NL komen meldingen binnen:
https://allestoringen.nl/storing/t-mobile/

Zelfde verhaal geldt ook hier zowel wifi en bedraad.

Wisselvallige snelheden.

Hoi @Wouter.Eind,

Ik kijk graag met je mee! Ook de download is niet helemaal wat je zou mogen verwachten. Er is dus zeker iets aan de hand. Eerst heb ik een aantal checks die ik wil uitvoeren:

1. Wil je een fabrieksreset uitvoeren van het modem? Uitleg staat hier: fabrieksreset.
  2. Haal de internetkabel tussen ONT en modem los en start de ONT opnieuw op. Als het modem en de ONT opgestart zijn, kun je de internetkabel opnieuw aansluiten. 
  3. Sluit je PC/laptop rechtstreeks aan op het modem (dus geen adapters, switches of WIfi-versterkers ertussen). Test op twee verschillende LAN-poorten. 
  4. Zorg ervoor dat je speedtest app gebruikt en niet die uit de browser (browsers kunnen ook een bottleneck zijn). 
  5. Test ook met een tweede PC/Laptop. Op deze manier kunnen we software uitsluiten. 

Lukt dat niet, laat mij dan weten welk effect bovenstaande stappen hadden. Ik hoop dat je al betere resultaten gaat boeken!

Beste Allen,

Bedankt voor het reageren en meedenken.

@Sander De bovenstaande punten zijn grotendeels uitgevoerd:

Punt 1 is in de toegang tot het modem via de browser uitgevoerd.

Punt 2 is uitgevoerd en geprobeerd door middel van een nieuwe kabel tussen het ONT en de modem.

Punt 3, 4 en 5 zijn ook zo getest, maar geven overal vergelijkbare resulaten als in de eerste post.

Mocht je het adres of iets anders persoonlijks willen weten dan kan ik het in een berichtje naar je sturen.

Speedtest per wifi met Samsung S9 +

Reputatie 6
Badge +2

Hallo Wouter.Eind,

Waar ik nog even benieuwd naar ben of de juiste glasvezelkabel is gebruikt tussen de FTU (glasvezelaansluiting) en het ONT. De fiber-connector aan de ONT moet groen zijn, klopt dat? De connector aan de andere zijde is afhankelijk van het soort FTU. Kan je een foto plaatsen van de glasvezelaansluiting?

Met vriendelijke groet,

Marcel

Reputatie 2

Hallo Wouter.Eind,

Waar ik nog even benieuwd naar ben of de juiste glasvezelkabel is gebruikt tussen de FTU (glasvezelaansluiting) en het ONT. De fiber-connector aan de ONT moet groen zijn, klopt dat? De connector aan de andere zijde is afhankelijk van het soort FTU. Kan je een foto plaatsen van de glasvezelaansluiting?

Met vriendelijke groet,

Marcel

Dit snap ik niet. Hij gebruikt de standaard setup met een Zyxel en ONT. Waarom zou het aan de glasvezel tussen het modem en de ONT moeten liggen? Het wordt tijd dat @Sander  weer eens reageert in dit topic…..

Hallo Wouter.Eind,

Met vriendelijke groet,

Marcel

@Marcel MCi , dank voor de reactie

Ben de komende 2 weken niet aanwezig in de ruimte van het modem, maar het modem en het ONT zijn aangesloten door een bedrijf gestuurd door T-Mobile, dus ga er van uit dat dit klopt. Kan me wel herrineren dat er een gele UTP-5e kabel naar het modem loopt en een groene kabel zoals je hierboven vermeld.

Mocht het probleem niet verholpen zijn tegen de tijd dat ik aanwezig ben dan zal ik een foto delen.

Reputatie 7
Badge +8

Hi all, dank voor de meldingen, we hebben een aantal meldingen ontvangen in verschillende topics en we zijn dit aan het onderzoeken. De meldingen lijken uit dezelfde regio te komen, ik houd jullie via hier op de hoogte!

@Brian is er al een update? want zowel Tmobile helpdesk, Guidion, als netwerkbeheerder kunnen mij niet helpen met deze upload probleem ?

Reputatie 1

@Brian is er al een update? want zowel Tmobile helpdesk, Guidion, als netwerkbeheerder kunnen mij niet helpen met deze upload probleem ?

Sluit me hier bij aan

Reputatie 7
Badge +6

Voorop gesteld: we zijn hier druk mee bezig. Net als jullie, willen we graag de hoogste snelheden en het stabielste internet aanbieden. Daar hoort ook een goede uploadsnelheid bij. Brian en ik hebben dit issue scherp en staan in direct contact met het onderzoeksteam. 

Als er andere klanten zijn die eenzelfde soort snelheden ervaren (goede download, lage upload), dan hoor ik dat graag. Hoe meer voorbeelden, hoe scherper we het beeld kunnen krijgen. Het maakt niet uit of je een pakketsnelheid van 1 Gbps of 50 Mbps hebt. 

Zodra Brian en/of ik meer weten, laten we het jullie in dit topic direct weten! 

Reputatie 5
Badge +12

Ik heb 100mb pakket en haal dit in zowel down als upload.

@eric jij zou vast niet in omgeving deventer wonen :)

Reputatie 5
Badge +12

Nee, ik wist niet dat dit een lokaal probleem was. Gelukkig in Bodegraven geen last van. Gewoon volle bak up/down.

Reputatie 2

@Sander Hier ook het zelfde probleem (download goed/ upload max 70) postcode 7413 is er al wat bekend ? heb 2 abonnementen bij Tmobile thuis en bij alle 2 de locaties het zelfde probleem heb het ook gemeld met het account van mijn ander contract, dacht voor alle locaties een melding te maken 

Reputatie 1

@Sander @Brian 

Ik ben nu 2 weken verder gister is guidion geweest , router vervangen + converter vervangen  nog steeds de zelfde ellende … wat nu.. hoelang gaat dit duren 

Reputatie 2

@Sander @Brian 

Ik ben nu 2 weken verder gister is guidion geweest , router vervangen + converter vervangen  nog steeds de zelfde ellende … wat nu.. hoelang gaat dit duren 

Lekker naïef, legio meldingen uit regio Deventer en dan bij 1 iemand de router omwisselen? Ik had jullie vooraf wel kunnen zeggen dat dat niet de oplossing is. Wat een geld- en tijdverspilling. 

Reputatie 1

@Sander @Brian 

Lekker naïef, legio meldingen uit regio Deventer en dan bij 1 iemand de router omwisselen? Ik had jullie vooraf wel kunnen zeggen dat dat niet de oplossing is. Wat een geld- en tijdverspilling. 

Heb net weer gebeld wat nu plan de gang is… Nu word er verteld dat er sinds gisteren de storing bekend is… en dat er een “”team”” van kpnnetwerkNL en guidion het probleem gaat onderzoeken en dat er  erkend word dat het niet bij de gebruiker thuis zit maar ergens in het netwerk “”goh nu al”” Tot heden niks bekend waar het probleem zit of wat de duur is van oplossen, je krijgt hier geen melding van want dat schijnt niet te kunnen dat moet je zelf ondervinden of het is opgelost ..

Ook beweerd de medewerker dat hij @sander gaat vragen hier officieel een mededeling op het forum van te zetten zodat dit topic gevolgd kan worden en hopelijk dat er ook een update komt

Gister nacht viel mijn internet voor een minuut ongeveer uit, even een speedtest uitgevoerd en de upload was weer gelijk aan de download. Nu blijkt het na paar uur verder dat de upload weer terug is gezakt naar 50-100…

Dit speelt zich al volgens mij langer dan 2 weken, wanneer wordt dit nou opgelost?

@darkkkk Grappig om te horen dat het sinds gisteren bekend is bij T-mobile want krijg vandaag een sms van Guidion dat ik een afspraak moet in plannen voor mijn gemelde probleem terwijl ik nu lees dat het probleem wel bekend moet zijn en dat het niet aan klantzijden ligt vreemd verhaal (3a4 x Guidion 2 x KPN NetwerkNL langs geweest) denk dat dit onnodige kosten zijn maar ja als zij dat zo graag willen… zal zo weer bellen om te vragen wat de stand van zaken zijn 

Reageer