Beantwoord

Help! Traag internet glasvezel maar prima speedtest

  • 6 December 2020
  • 6 reacties
  • 280 Bekeken

Hoi, ik probeer het even hier omdat ik met de klantenservice van T-Mobile er maar niet uit kom. Mijn probleem is simpel te omschrijven, moeilijk op te lossen kennelijk.

Ik heb 1gbps glasvezel internet en alle verbindingen in mijn huis (behalve smartphones) bekabeld liggen. Wanneer ik een speedtest doe op eenderwelk van mijn apparaten krijg ik snelheden variërend van 700Mbps-1Gbps, het snelst logischerwijs direct na mijn modem wanneer ik alle andere verbindingen uitzet. Maar nu: als ik bestanden up- of download, haal ik nooit - op geen enkel apparaat - snelheden hoger dan 7-8Mb/s, daar waar dit theoretisch 125Mb/s zou moeten zijn, een ENORM verschil. Nogmaals - dit is zo op alle apparaten, speedtests zijn allemaal oke. Tevens zowel Windows (meerdere machines) als Ubuntu (meerdere machines) getest, allemaal traag.

Veelvuldig contact met T-Mobile heeft niks opgeleverd omdat de speedtests goed zijn en de verbinding die zij dan testen ook geen fouten vertoond en dus kunnen (willen) ze mij niet verder helpen.

Wie kan mij wel wat onderzoeksrichtingen geven? Zou het kunnen dat mijn modem crap is? (Zyxel VMG8825-T50 van T-Mobile).

icon

Beste antwoord door yalerta 6 December 2020, 12:05

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Shogunizu

Neem aan dat je een upload/download naar een externe locatie aan het doen bent?

Kijk, dat jij 1Gb bandbreedte tot je beschikking hebt, betekent niet dat de andere kant diezelfde bandbreedte ook aan jou toebedeeld. Als het bijv. een grote upload/download omgeving is, komen er op een bepaald moment wel 10.000 man … en als ze al een 1Gb verbinding hebben : 10.000 = 100Kb per persoon.

Ook al ben je de enige, dan doen ze vaak aan bandwidth limiting, waarbij jou snelheid dus ook geknepen gaat worden.

Dus waarschijnlijk ligt het niet aan TMT of hun router, maar aan de exteren partij waar je verbinding mee maakt.

Hopelijk is het nu iets duidelijker wat er zou kunnen spelen, je zal dus die exteren partij moeten vragen waarom je zo’n beperkte doorvoer krijgt. 

Reputatie 7
Badge +5

@Shogunizu 

…..Als ik bestanden up/download …….

Op dat moment ben je afhankelijk van de aansluiting (connectie) aan de “andere” kant.

Crap, ik had deze antwoorden natuurlijk voor moeten zijn, excuses.

Ik werk in de big data hoek, nu vanuit thuis. Ik up- en download veel van en naar systemen zoals S3, tientallen gigabytes per keer. S3 is niet trager dan ik, laat dat wel wezen.

Maar daarnaast maak ik om te testen vooral gebruik van Tele2's speedtest service met grote bestanden: http://speedtest.tele2.net/ hier haal ik dus ook maar 7-8mb/s

Om de discussie volledig weg te halen: voor mijn werk, werk ik met een collega die ook 1Gbps bij T-Mobile heeft. Vaak werken we samen en wil ik een bestand up- of downloaden naar/van een specifieke locatie maar haal ik een te trage snelheid om er op te gaan zitten wachten. De collega doet dit dan (in geval van download) en haalt voor dat zelfde bestand, van de zelfde plek af, een tienvoudige van mijn snelheid (70mb/s vs 7mb/s).

Ter volledigheid: mijn probleem ligt niet aan de andere kant.

Reputatie 7
Badge +5

Om dergelijke verschillen op juiste waarde te kunnen achterhalen is een gelijkwaardige test nodig.

Ofwel, jij gaat naar de locatie van jouw collega, ofwel de collega komt bij jou op de koffie.

Bij internet verkeer worden de data stromen over verschillende routes afgehandeld, dus dat stuk moet je al proberen te elimineren/beoordelen. Dan is er de hardware waarbij je met de zogenaamde doorvoer (troughput) snelheid van doen hebt. Chipset A in router/switch-X kan beter presteren als Chipset B in modem/router/switch-Y afhankelijk van pakket grootte en dergelijke.

Vergelijk het met verkeer in de auto, jij gaat vanaf Deventer naar Amsterdam en je collega vertrekt vanaf Brielle, om maar wat te noemen, naar hetzelfde eindpunt. Wie O wie is er het eerst? 

Nee, helaas zo geen eenvoudige oplossing voor dit verschil te duiden.

Tracert en dergelijke zijn de tools om in dergelijke situaties te gebruiken of er ergens een knik in de verbinding zit. Zelfs een andere DNS server kan al verschillen opleveren.

Hmm ja moeilijk probleem. Collega is hier al eens geweest en haalt de zelfde belabberde snelheden hier als ik. DNS heb ik al meer dan eens gewisseld maar haalt niks uit. Tracert binnen eigen netwerk haalt weinig uit, zelfs als ik direct na het modem aanhaak is snelheid al beroerd.

Ik zou zo graag zien dat ISP's zoals T-Mobile hier mij als klant ook in meehelpen in plaats van de standaard “het ligt aan u, niet aan ons” (zelfs al is dat zo).

Reputatie 7
Badge +3

@Shogunizu 

Linux Network Commands Used In Network Troubleshooting

Wil je realtime de connectie testen naar je eindpunt, zou je mtr kunnen gebruiken.

 

Reageer