Beantwoord

Het lukt niet om een poortforward aan te maken voor VOIP 5060


Beste T-mobile,

 

Om te kunnen thuiswerken maak ik gebruik van een Xelion VOIP service. Nu blijkt dat ik voor deze dienst gebruik moet maken van UDP poort 5060. Maar als ik een poortforward in het Huawei Home Gateway HG659 dan meldt de software dat het niet toegestaan is om een poort 5060 poortforward te maken. 

 

Om discussies te voorkomen:

  • ik gebruik geen telefonie of TV van T-mobile. Ik neem alleen internet bij T-mobile af. 
  • De Xelion VOIP service biedt geen alternatieve poort aan voor VOIP
  • Als gevolg van de Covid19 maatregelen heb ik geen mogelijkheid om op de locatie van mijn werkgever te werken. Ik moet thuis werken.

Daarom: kunt u me instructies geven om alsnog de Xelion VOIP poortforward in het modem van T-mobile vrij te geven. 

 

Met hartelijke groet,

 

Jonnemans

 

icon

Beste antwoord door yalerta 10 May 2020, 14:10

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hi @Jonnemans 

Poort 5060 is gereserveerd voor telefonie van T-mobile, is er echt geen alternatieve poort? Je zou dan misschien een andere router kunnen gebruiken.

Hi @Jonnemans 

Poort 5060 is gereserveerd voor telefonie van T-mobile, is er echt geen alternatieve poort? Je zou dan misschien een andere router kunnen gebruiken.

(@Waqqas, dank voor je reactie)

Ik gebruik geen telefonie van T-Mobile. Mijn telefonieprovider is Vodafone. Ik neen alleen internet af van T-Mobile. En de leverancier van de VOIP dienst (Xelion) heeft geen andere poort beschikbaar. Ik kan ook niet van VOIP-leverancier wisselen.

 

Is het mogelijk om een andere router te gebruiken? De monteur zei dat dat niet kon. Als dit een oplossing is dan haal ik vanochtend nog een andere router. Kan iemand van T-Mobile bevestigen dat ik het Huawei HG659 kan vervangen voor een ander modem dat geen restricties heeft op poort 5060. En dat daarmee de blokkade wel opgeheven is? 

Reputatie 7
Badge +15

Er zullen geen restricties op een eigen router zitten hoort maar zorg dat het er 1 met VLAN ondersteuning is.

Dat klinkt goed. Ik begrijp dat ik als ik een router haal bij mijn lokale IT-winkel dat dan de VOIP problemen over zijn.  Ik denk aan de TP_Link Archer C6 . Moet ik na het aansluiten van dit modem nog wat configureren of werkt alles ‘out of the box’.

 

(ik hoop dat iemand van T-mobile meeleest en bovenstaande kan bevestigen. Zodat ik niet straks te horen krijg dat bovengenoemd plan toch niet werkt)

Reputatie 7
Badge +15

In onderstaande topic lees je meer over de Huawei vervangen.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/glasvezel-huawei-hg659-vervangen-door-je-eigen-router-305727

Beste t-mobile,

Zojuist heb ik een medewerker van jullie gesproken over het toestaan van poort 5060.
aansluitend op dit form heb ik begrepen dat de poort 5060 gereserveerd word voor eigen VOIP diensten als je de modem van t-mobile gebruikt. Verder gebruik geen telefonie van T-Mobile, alleen internet.

Momenteel werk ik thuis en moet ik bereikbaar zijn.
Het is mij inmiddels gelukt om eigen router te gebruiken.
Maar bij mij is de poort 5060 nog steeds van alle kanten dicht. met telnet kan ik  geen verbinding maken. op telefoon centrale zie ik geen request. terwijl de toestel via een andere poorten wel zijn configuraties kan ophalen. zelf met softphone linphone geprobeerd op mijn PC werkt niet.

kunnen jullie mijn externe ipadres of  als klant toestaan dat ik gebruik mag maken van poort 5060?

Met vriendelijke groet,
Luwendy Lawrence

Reputatie 7
Badge +15

@l.lawrence

Neem anders gewoon ergens anders VOIP af die alternatieve poorten toestaat zoals poort 5061 of 5070.

Poort 5060 is niet geblokkeerd maar deze is wel gereserveerd voor onze VoIP dienst. Ook poort 8080 is gereserveerd. 

Daarnaast blokkeren wij poorten 135 t/m 139 en 445 op UDP en TCP. Voor je eigen VoIP dienst kan je een alternatieve poort gebruiken, bijvoorbeeld 5061 of 5070

Reputatie 7
Badge +3

@l.lawrence 

Lees uit je laatste bericht dat het al gelukt is om een eigen modem te laten werken, dus dat is de eerste horde al genomen zal ik maar zeggen.

Heb hier zelf ook een eigen VoIP toestel al sinds de tijd dat we nog Vodafone Thuis waren, heb toen ook mijn zorgen gehad voor het behouden van mijn eigen VoIp services wat uiteindelijk toch geen probleem bleek te zijn.

Heb hier zelf geen enkele poort doorgeschakeld om VoIP te gebruiken, puur omdat we het hier hebben over een VoIP client die zelf een verbinding opzet via zijn betreffende poorten. 

De VoIP client kun je zien als een webbrowser, om het WWW te kunnen surfen heb je ook geen poort forwarding nodig. Je client doet een request, waardoor er al een soort van ‘tunnel’ open komt te staan  in je router en waarop dus ook antwoorden komen.

Wat je wel veel ziet is, dat er routers zijn waarbij je SIP ALG specifiek uit moet zetten om een verbinding op te kunnen zetten.

Had hier vroeger van een vorige provider een Huawei, waarop ik dit moest uitzetten om mijn registratie te laten lukken.

Weet nu niet welk type router je op dit moment in gebruik hebt, maar ga eens kijken of er een SIP ALG setting is die je eventueel kan aanpassen.

Ik heb hier ook de router vervangen door een Linksys router met VLAN, heb geen telefonie van T-Mobile.

maar gebruik een 3cx centrale met Voipbuster voor uitgaande en Budgetphone voor inkomende telefoon.

Bij eerste installatie werkte het prima (met de zyxell router) maar na een tijdje was ineens poort 5060 geblokkeerd, Heb daarom de zyxell router vervangen door linksys router, maar nog steeds wordt poort 5060 geblokkeerd. Ik heb de SIP ALG uit staan, maar ook dat helpt niet.

Reputatie 7
Badge +5

Zyxel modem.

Zyxel modem
Gigaset IP300A dect

Bovenstaand mijn Zyxel modem 192.168.178.1 gaat via DMZ naar mijn eigen router en netwerk 192.168.1.1 - 255

Op deze wijze is er geen blokkade van poort 5060.
Ooit nog een keer als de tijd er voor is de Zyxel ertussen uit en een Microtik router direct op de glas media converter aansluiten.

Reputatie 7
Badge +14

This user arranged a DMZ in which he added his softphone with default port 5060. You can not forward just port 5060 in the t-mobile modem. It is hardcoded locked for voip service of t-mobile themselves.

Het is toch schandalig dat er in deze tijd als er thuis gewerkt dient te worden dat dit niet makkelijker kan worden gerealiseerd!

Reageer