Beantwoord

Hoge ping


Reputatie 1

Hallo,

 

Sinds enkele maanden t-mobile thuis glasvezel. Op zich tot op heden geen klagen maar vraag ik me toch iets af. Als ik een speedtest doe vallen mij twee dingen op, een vrij hoge ping en een upload die niet in de buurt van de 1000 komt. Uiteraard uitgevoerd met windows 10 app aan een bedrade gbit verbinding.

Op zich heb ik geen moeite met de upload, meer dan genoeg voor de behoefte, maar zou ik wel graag willen weten of er iets met de ping gedaan kan worden.

Ter info, ik draai met een eigen modem, een fritzbox 7490. Bij de vorige provider (KPN) haalde ik met dit zelfde modem met gemak 1 a 2 ms voor de ping.

Tevens heb ik de test al vaker gedaan en wisselt het resultaat tussen de 12 en 20 over het algemeen met uitschieters naar boven.

Wie o wie kan hier wat meer over zeggen?

 

icon

Beste antwoord door Cal van Odido 29 April 2021, 11:46

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @vstrom77,

Helder en goed dat je advies inwint! Ik heb meteen jouw internetlijn uitgebreid bekeken, en deze ziet er eigenlijk uitstekend uit. Daarom heb ik eigenlijk een tweetal vragen:

  • Zou je, bij wijze van test, een speedtest direct op ons modem uit kunnen voeren?
  • Daarnaast ben ik ook benieuwd of je met een andere servers (dan “ Voiped Telecom”) betere resultaten behaald. Zou je dit kunnen testen?

Overigens neem ik aan dat je, ten tijde van de test, geen intensive uploads gaande had. 

Ik ben benieuwd, en ik neem dit graag voor je onder handen!

Reputatie 1

Hoi @Cal,

De test heb ik zojuist uitgevoerd met twee servers hier in de regio. Rechtstreeks achter de fritzbox met een cat 6 kabel. Resultaat is niet anders:

 

 

Besef me na het goed lezen van je post nu pas dat ik jullie modem er even aan had moeten hangen. Ik heb in het verleden deze metingen wel gedaan met hetzelfde resultaat. Als het echt nodig is dan zal ik dit nog even doen. 

Reputatie 7
Badge +8

Hi @vstrom77 Zou je toch nog de speedtest willen doen met ons modem in plaats van jouw Fritzbox? Een resultaat in het verleden, hoeft niet per se hetzelfde te zijn als nu of in de toekomst! :wink:

Reputatie 3

Mijn ping is helemaal hoog op dit moment. 81ms

Maakt niet uit naar welk adres, maar als de hop bij 10.10.10.201 komt is het mis.

 

*Lijkt inmiddels weer goed te gaan.

Reputatie 1

@Demi Ga ik doen, wordt pas dinsdag verwacht ik.

Reputatie 1

@Demi Excuses maar ik ben erg druk geweest de afgelopen tijd. Eindelijk het modem om kunnen hangen en kunnen testen. Resultaat is hetzelfde bij twee verschillende servers. Dit is gemeten direct achter jullie router met een cat 6 kabel aan de laptop. Er zaten dus geen switches tussen en er waren ook geen andere gebruikers op dat moment. Tijdstip was tussen 16.30u en 17.00u.

Zouden jullie er verder in willen duiken en kijken wat er aan de hand is?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @vstrom77, tenzij ik de bal hier volledig verkeerd raak, is een ping van 12/13 ms over het algemeen hartstikke goed. Eigenlijk wordt alles beneden de 20 ms als uitzonderlijk beschouwd. Een ping van 1 ms ben ik mijn actieve carrière nog nooit tegengekomen, wel één keer 3 ms, maar dat was een uitzondering. Dat wil niet zeggen dat jij dit nooit gehad hebt, daar twijfel ik niet aan, maar dan ben ik bang dat ik echt een belangrijk detail over het hoofd zie. 

@Hidden.nld en @Pieter_B Corrigeer me als ik het mis heb, maar dit is toch uitstekend te noemen?

Reputatie 7
Badge +3

@vstrom77

De tool PING is te gebruiken als een soort van ‘timer’, hoe lang duurt het voordat mijn request een echo oplevert.

PING localhost (127.0.0.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from localhost (127.0.0.1): icmp_seq=1 ttl=64 time=0.041 ms
64 bytes from localhost (127.0.0.1): icmp_seq=2 ttl=64 time=0.037 ms
64 bytes from localhost (127.0.0.1): icmp_seq=3 ttl=64 time=0.039 ms

Hierboven zie een wat we noemen een loopback op de PC waar je een PING command geeft, waarbij je ziet dat tussen de request en echo rond de 0.040 ms ligt. Dat klopt ook wel, want dit is een request / echo binnen je eigen computer.

PING 192.168.8.1 (192.168.8.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 192.168.8.1: icmp_seq=1 ttl=64 time=0.309 ms
64 bytes from 192.168.8.1: icmp_seq=2 ttl=64 time=0.340 ms
64 bytes from 192.168.8.1: icmp_seq=3 ttl=64 time=0.343 ms
64 bytes from 192.168.8.1: icmp_seq=4 ttl=64 time=0.285 ms

Hierboven zie je een PING naar een router/firewall vanuit diezelfde PC als hierboven, je ziet dat de tijd tussen de request en echo oploopt. Hiermee zie je dus dat de afstand tussen die PC en router/firewall verder weg ligt in het netwerk in vergelijking met de loopback ping.

PING d1vjade0nfy6p.cloudfront.net (13.32.240.29) 56(84) bytes of data.
64 bytes from server-13-32-240-29.ams50.r.cloudfront.net (13.32.240.29): icmp_seq=1 ttl=246 time=6.64 ms
64 bytes from server-13-32-240-29.ams50.r.cloudfront.net (13.32.240.29): icmp_seq=2 ttl=246 time=6.79 ms
64 bytes from server-13-32-240-29.ams50.r.cloudfront.net (13.32.240.29): icmp_seq=3 ttl=246 time=6.66 ms

Hierboven zie je een PING naar een server ergens op het WWW, geen idee op welke afstand hij van mij zit. Maar wat wel opvalt is, dat de tijd tussen de request en de echo behoorlijk is opgelopen.

Vanuit mijn locatie naar Den Haag, ping 9 ms

Naar Amsterdam, ping meestal tussen de 5 tot 7 ms

 

Naar Brussel .. 10 ms

 

Naar Parijs … 17 ms

Maar er zijn natuurlijk zaken die de request / echo tijden kunnen beinvloeden, zoals network congestion op bepaalde punten. Hierdoor krijgt de echo dus een extra vertraging mee.

@Jason , je ziet hierboven dat een PING onder de 17 vrij normaal moet kunnen zijn als je een servers in NL aanroept, en zeker als je deze maakt naar een server min of meer in je eigen omgeving. Dan is 5 -  10 goed te noemen. 

Alles rond 1 ms en kleiner zijn meestal pings uitgevoerd binnen een eigen LAN, zoals ik ook hierboven heb aangeduid.

Reputatie 7
Badge +16

Prachtige uitleg met voorbeelden en aanvulling, hartelijk bedankt @Pieter_B! Dit verklaart een hoop en excuses voor mijn onwetendheid! 👍

Reputatie 3

Hoi ik heb ook last van schommel ping in de avonduren is ping tussen 10 tot 40 woon in Hellevoetsluis. Speedtest locatie odido Amsterdam. Glasvezel internet dan verwacht je niet als dsl verbinding hoge ping 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @GS1905GS, ik zie dat je overgestapt bent naar 8 Gbit/s. Je zult volledig nieuw apparatuur krijgen van ons. Zou je als alles het doet dit opnieuw kunnen testen? 

Reputatie 3

Hoi tommie klopt ik ben overgestapt naar 8gibit heb nieuwe modem 1 week bezit. Met me ouwe t54 was ping stabiel  6. Maar met t75 kom ik 10 ping en in het avonduren 40 60 ping odido Amsterdam  dan zakt mijn internet snelheid ook

Reputatie 7
Badge +9

Hey @GS1905GS, om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we meer informatie nodig. Deze informatie is nodig om een onderzoek te starten voor het achterhalen van eventuele problemen met de internetverbinding. 

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Zou je ook een pingtest willen uitvoeren?

Open CMD en typ: Ping -n 50 1.1.1.1 & Ping -n 50 8.8.8.8

Graag een screenshot van de pingresults delen, alvast bedankt!

Reageer