Beantwoord

"Houd 2.4G en 5G hetzelfde"

  • 9 August 2019
  • 6 reacties
  • 3790 Bekeken

Hallo,

Ik heb sinds kort internet en tv bij T-Mobile en nu zag ik dat ik de mogelijk had om 2.4Ghz en 5Ghz niet meer "hetzelfde" te selecteren.
Nou vroeg ik me af wat de beste optie is voor mij, ik heb 100mb internetsnelheid bij jullie en ik game regelmatig online en kijk veel streams/video's dus het liefst de beste keuze om dat zo snel mogelijk te hebben!

Ook vroeg ik me af als ik hem wel uitgevinkt heb, schakelt mijn mobiel dan automatisch over naar de beste en snelste verbinding?

Ik hoor het graag!

icon

Beste antwoord door tmoesel 9 August 2019, 10:28

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Via 5GHz band kun je in theorie hogere snelheden halen en daardoor ook iets lagere ping, maar het bereik is minder, dus verder weg van de router kan het een nadeel zijn. Een router kan WiFi apparaten automatisch de beste mogelijk geven, maar hoe die Zyxel dat precies doet is mij niet duidelijk.

Wat staat er als info bij deze optie?
Dat kan nogal uitmaken, de vertaling kan al problematisch zijn en elke fabrikant heeft zijn eigen methodes kwa wisselstrategie. Je kan er verder niks aan instellen zo te zien.

Zoek maar eens op 'band steering' en zie o.a.:
https://www.networkcomputing.com/wireless-infrastructure/4-wifi-band-steering-myths
Bedankt voor je reactie,

Bij info staat er alleen iets als "Kan niet worden uitgeschakeld wanneer MESH actief is"

Wat is in het algemeen de beste keuze, aan of uitvinken?
Want het viel mij op dat toen ik het niet aan had gevinkt dat mijn 5G lampje wel begon te knipperen op de modem (dat hij actief was) en toen het aan stond alleen op 2.4G bleef zitten, ook als ik begon te streamen.
Reputatie 6
Ik zou het maar zo laten staan zoals het afgeleverd is, tenzij je grote problemen hebt.
Zoals ik eerder zei, ik merk dat als ik hem op de standaard geleverde optie heb (aangevinkt),
Dat alleen mijn 2.4G lampje knippert dus dan vermoed ik dat hij helemaal geen gebruik maakt van 5G, kan dit kloppen?

Dat zou voor mij persoonlijk wel een probleem zijn aangezien ik het maximale eruit wil halen.
Reputatie 6
Het zou best kunnen dat bandsteering niet probleemloos werkt op de Zyxel met somming apparaten. Ik heb wel berichten gezien over slechte WiFi bij nieuwe Zyxel klanten.
Als je de maximale snelheid wilt testen, zet dan 2.4G maar eens uit en kijk wat je smartphone? of laptop? dan richting de 100Mbps gaat in een speedtest.
Zoals je al ziet, er is geen beschijving of uitleg van hoe het 1 en ander kwa WiFi werkt in de Zyxel, dus dan zul je zelf systematisch de opties/combinaties moeten aflopen een ook speedtests doen. Meten is weten.
Reputatie 5
Kijk eens met een Wifi analyse app voor op je mobiel of je het 5ghz ook ziet, als je het signaal ziet dan moet je de naam in het modem veranderen zodat je dan precies weet met welk signaal je verbinding moet maken .

Reageer