Beantwoord

How To: PING/ICMP op WAN interface van Draytec modem?

  • 20 January 2021
  • 7 reacties
  • 311 Bekeken

Reputatie 2

Ik probeer mijn IPv6 tunnel via Tunnelbroker Hurricane te herstellen, maar helaas dat lukt niet want om een of andere onverklaarbare reden is het WAN interface van mijn Draytec modem ineens niet meer pingbaar??

Hoe krijg ik het voor elkaar dat dat wel weer het geval is?

Ik heb al van alles geprobeert inclusief het compleet uitschakelen van de firewall op het modem maar niks lijkt te helpen.

Overigens Natting naar een interne host werkt prima, maar alleen voor IPv4, en ik heb IPv6 nodig :(.

 

By de weg dit werkte allemaal prima totdat T-Mobile het IP adres plan weer volledig op zijn kop heeft gezet recent. (Een maand, hooguit 2 geleden??).

Ik merkte dat ik wel heel weinig e-mails kreeg op m'n eigen SMTP server, en zodoende zag ik ineens dat mijn Wan IP adress gewijzigd was.

 

Ik heb het geprobeert via klantenservice maar die kunnen met zoiets technisch detaillistisch als het toestaan van PING/ICMP op het WAN interface niet helpen. i.o.w. ze snappen het niet.

Ik werd aangeraden om het hier eens te proberen, dus bij deze hoop ik een guru te vinden die me kan vertellen wat ik over het hoofd gezien heb.

BTW maak je geen zorgen over security, ik heb een professionele firewall achter het modem staan :) En die werkt perfect, (is ook pingbaar vanaf het modem, alleen het modem zelf is niet pingbaar vanaf het internet).

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 27 January 2021, 13:26

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @MarcoCaspers, welkom op de Community! 

Graag zou ik je van een nuttig antwoord voorzien, maar dit gaat mijn technische kennis iets te boven. Gelukkig hebben we een overvloed aan kundige users die dit wel weet. Ik zal eens rondvragen binnen onze huisexperts. Zo heb jij straks de oplossing waar je naar op zoek bent! 😊

Reputatie 2

Feitelijk is het enige wat van belang is in deze, dat het er vanuit mijn oogpunt op lijkt dat T-Mobile ICMP verkeer blokkeert.

Met andere woorden een ping request komt niet aan op het modem.

Reputatie 7
Badge +16

@MarcoCaspers Omdat je ping requests niet aankomen, wil ik je vragen om een traceroute uit te voeren. 

In het andere topic lees ik dat jouw IP in die .62 range zit. Dat zou kunnen verklaren waarom je deze problemen ervaart. 

In principe bevind je je nu in een soort van patstelling met betrekking tot de IPv6 Tunnel. Ik ga eens navragen bij onze techneuten of ik dit voor je kan herstellen en of daar eventueel een ander modem aan te pas zou moeten komen - indien gewenst vanuit jou natuurlijk.

Je hoort uiterlijk morgen meer van me!

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @MarcoCaspers, zoals beloofd kom ik terug op bovenstaande: ik heb het doorgesproken met een technicus en die heeft ervoor gezorgd dat de Draytek omgeruild wordt voor een Zyxel en Media Converter. We hebben de situatie onder de loep genomen en vergeleken met vergelijkbare cases en de Zyxel biedt hierin soelaas. 

Je kunt het vervangende modem en de converter binnen maximaal vier tot zeven dagen verwachten. Mag ik je nog verzoeken om de Draytek terug te sturen zodra de Zyxel gearriveerd is? 

Wat betreft het aansluiten van de nieuwe apparatuur: omdat het Glasvezel betreft laten we dit altijd installeren door een gecertificeerde monteur, daarom heb ik je meteen een afspraaktool toegestuurd zodat je met Guidion een datum kunt inplannen → plan deze pas in op het modem dat de Zyxel en converter binnengekomen zijn.

Als je hieromtrent vragen hebt, stel ze gerust. Ik zit altijd voor je klaar!

Reputatie 2

Hallo Jason,

 

Bedankt, ik zie wel of het nieuwe modem gaat helpen, maar even voor de goede orde, de Traceroute die je wilde zien hieronder.

(Ik heb m'n eigen IP adres verwijdert, ik heb geen zin in scriptkiddies die aan de deur rammelen.).

 

Hop Time Host IP Location
3 1.418 gateway.whatismyipaddress.com 66.171.248.161 Long Beach, California, United States
4 0.505 66-171-255-33.alchemy.net 66.171.255.33 La Habra, California, United States
5 0.638 9-2-36.ear3.tustin1.level3.net 4.16.200.25 Orange, California, United States
6 138.953 ae-2-3204.edge7.amsterdam1.level3.net 4.69.162.181 United States
7 204.497 213.19.203.158 213.19.203.158 Amsterdam, North Holland, Netherlands
21 N/A *.62.ftth.glasoperator.nl 62.* Rijnsburg, South Holland, Netherlands
Reputatie 6
Badge +3

Op de Draytek (en Zyxel ook) staat ICMP response op de WAN standaard uit.

Je kan het aanzetten via de WebGui. 

Draytek; System Maintenance → Management → Disable PING from the Internet

Zyxel; Onderhoud → Extern Beheer

Reputatie 2

TechRacing93, Enorm bedankt!

Het erge is ik heb op die pagina zitten kijken. Maar die setting is me niet opgevallen..

Vreemd is wel dat het voorheen wel werkte, maar na de ip nummer change niet meer..

Maar goed, problem solved, ik kan weer het hele internet bereiken in plaats van een stukje..

 

Reageer