Beantwoord

Huawei router en het toekennen van IPnummers

  • 9 December 2017
  • 3 reacties
  • 724 Bekeken

Wie kan mij dit uitleggen?
Als ik in de router kijk zie ik alle aangesloten apparaten in het netwerk. Ze hebben allemaal via wifi toegang tot het internet.
Een aantal heeft een IP nummer 192.168.1. enz. en andere hebben een nummer als 192.168.2. enz.
Het probleem is dat ik met een utility als IPCONFIG, Angry scanner of NMAP kijk welke IP nummers actief zijn ik uitsluitend de IP nummers met 192.168.1.... zie.
Ik begrijp ook niet hoe die 192.168.2.... nummers kunnen bestaan. Het subnetmasker is namelijk 255.255.255.0

Vreemd is ook dat ik van mijn laptop niet in de router kan kijken via 192.168.1.1, het lijkt alsof die in een ander subnetwerk zit. Dat wil ik helemaal niet. Alles kan gewoon in één subnetwerk zitten.
icon

Beste antwoord door HanThuis 10 December 2017, 09:52

Bekijk origineel

3 reacties

Als je met een scanner gaat zoeken, dan geef je ook op in welke range je zoekt.

Bij range 255.255.255.0 laat je alleen de 4de range open voor zoeken. Als je ook wil kijken in een andere range dan je 192.168.1. range, dan moet je met 255.255.0.0 als range nemen.

Als je laptop niet in diezelfde range zit (vreemd dat je dan wel internet hebt), dan zou die wel eens op die 192.168.2.x adres kunnen zitten. Even opnieuw adres laten opvragen om zo juiste instellingen op te nemen.
@Poco-Loco, dank voor het meedenken!
Klopt helemaal wat je zegt, ik heb ook gezocht in de range met een twee. Het is echt heel gek (mucho loco!) dat je niets ziet en toch het internet op kan.
Ik ben de support gaan bellen omdat ik niet meer in mijn router kon kijken. Na nog een tweede keer met ze te hebben gebeld ben ik er uit: de software in de router werkt niet goed. Ze raden af een vast IP-nummer te maken. Als je dat wel doet kan er zoiets vreemds gebeuren zoals bij mij: er worden IP-nummers uitgegeven die buiten de range van het subnet (255.255.255.0) liggen!
Ik heb het nu opgelost door de fabrieksinstellingen terug te plaatsen in de router, nieuwe SSID's te kiezen voor 5 en 2,4 GHz en de gast SSID's. Alles werkt weer gewoon - op dit moment! - alleen de printer moet ik nog koppelen.
De eerste keer dat ik terug ging naar fabrieksinstellingen liep het niet goed, ik dacht handig te zijn door gewoon SSID'S en wachtwoorden hetzelfde te houden, maar de router plakte toen gewoon dezelfde IP-nummers opnieuw op de verschillende apparaten. Dus ook de 192.168.2. enz. nummers.
Nu gelukkig niet meer, alles zit op 192.168.1. . . .Dus opgelost dit probleem!
Reputatie 7
Aparte situatie, maar fijn dat er een oplossing is. Ik lees wel vaker dat het modem iets raars doet, maar na een fabrieksreset weer probleemloos werkt. Meestal is er dan wel het één en ander gesleuteld aan de instellingen, waar het modem dan kennelijk van in de war raakte. ;)

Hoe dan ook, daar is die reset voor. Ik bedenk mij nu, je kunt ook de apparaten die met het modem verbonden zijn 'vergeten' of 'verwijderen'. Als ze dan opnieuw verbinding maken, krijgen ze wellicht ook een nieuw IP adres dat wel in de gebruikelijke range zit. Voor nu bedankt voor de terugkoppeling en @Poco-Loco: Muchos gracias!

Reageer