Instortende snelheid DSL

  • 26 February 2018
  • 51 reacties
  • 1740 Bekeken

Reputatie 2
Goedemiddag allemaal,

Bij mijn overstap had ik reeds aangegeven dat mijn VDSL verbinding via mijn vorige aanbieder (NLE) erg slecht was. Huis is 8 jaar oud, alles is toen nieuw aangelegd. In 2010 behaalde ik via VDSL snelheden van zo'n 23 mbit (Telfort). Twee jaar geleden bij Vodafone Thuis/T-Mobile thuis zo'n 19 mbit download. Vorig jaar met NLE (KPN whitelabel) kreeg ik te maken met instortende waardes. De lijn is meerdere malen gereset. Dan had ik weer zo'n 20 mbit download voor een aantal dagen, waarna de snelheid weer instortte naar zo'n 12 mbit.

Bij het aanmelden had ik moderator Sander al gewaarschuwd 😉 in dit topic: https://forum.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/welk-netwerk-wordt-gebruikt-bij-dsl-van-t-mobile-thuis-296672/index2.html#post1433924

Nu weet ik dat mijn modem nog in aan het intrainen is, maar het ziet er al weer slecht uit. Op de dag van aansluiting had ik zo'n 17mbit download, nu nog maar 12mbit.

@Sander, ik vrees dat je binnenkort aan de slag moet voor me ;)






51 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Het nadeel van DSL techniek is dat het helaas zeer instabiel is, woon je wat verder van de wijkcentrale of wijkkast af dan zakt het al snel in elkaar, zelf vergelijk ik het vaak met een waterslang die eigenlijk te lang en te dun is.

Persoonlijk zou ik voor zover mogelijk altijd eerst kiezen voor glasvezel, als 2e optie de coax kabel en als allerlaatste als echt niks anders meer mogelijk in godsnaam dan maar DSL, maar echt als allerlaatste optie.
Reputatie 2
Helaas heeft niet iedereen overal deze keuze. Ik zit niet in Ziggo gebied. Maar Sander is bekend met deze situatie. Het heeft jaren prima gewerkt, dus ik denk dat KPN eens mag komen kijken.
Reputatie 7
Hoi Fred_M

Ik zie precies de getallen terug die je noemt. Huidige snelheid is 12, maar er is maximaal 18 Mbps haalbaar. Ik betwijfel of die 18 ook echt haalbaar is (postcode check geeft nu 14 Mbps aan). Ik verwacht dat er dus 14 max haalbaar is. Dat is wel gedaald dan in de loop der tijd.

Aangezien de belofte van de netwerkbeheerder dan is teruggeschroeft naar 14, denk ik niet die 18 Mbps te kunnen realiseren. Wat zijn jouw wensen, Fred_M? Misschien dat we iets kunnen bekokstoven! 😉
Reputatie 2
Hoi Sander,

Bedankt voor je reactie. De postcodecheck verandert mee met de instortende snelheid. Bij aanmelding stond er bij KPN Netco 16mbit en de postcodecheck van T-mobile Thuis was 18mbit. Ik heb ten tijde van NLE gezien dat de KPN Netco waarde binnen korte tijd mee instort. Uiteindelijk stond die zelfs op 12. Na een half jaar glasvezel is de waarde op KPN Netco uit zich zelf weer naar 16mbit gegaan.

Wat ik graag zou willen is dat KPN eens goed naar de lijn kijkt. Bij NLE is de lijn 3 keer gereset, wat tijdelijk een hogere snelheid opleverde, maar er is nog nooit iemand langs geweest om te kijken of om te meten. Een vriend van mij werkt voor Guidion en geeft aan (hij woont 1 straat verder) dat de snelheid makkelijk zo'n 20 mbit kan zijn.

16 mbit is voor mij de ondergrens, anders wordt TV kijken en een beetje streamen niet te doen. Dus wat mij betreft, stuur maar eens een monteur of laat KPN eens een onderzoek doen. Het verschil tussen 12mbit "actual" en 18mbit maximaal haalbaar lijkt mij veel te groot voor een lijn. Er moet dus iets niet goed zijn. Ik ben 99,99% zeker dat het niet bij mij in huis is, maar laat maar eens iemand komen ;-)

Hier trouwens nog een meting vanuit Telfort uit 2013. 3 maanden lang 23mbit down en 2mbit up:



Gek genoeg is mijn upload nu sneller dan toen....

En een link naar het topic op het NLE forum. Je ziet hier hetzelfde gebeuren als bij T-Mobile. Een groot verschil tussen actual rate en attainable rate: https://forum.nle.nl/internet-73/flink-verschil-actual-vs-attainable-snelheid-opgelost-3670 Daar staan ook foto's in van mijn ISRA punt.
Reputatie 2
Het valt me trouwens ook op, dat er tijdens de intrain periode erg weinig gebeurt. Waardes staan vrijwel muurvast en al een uptime van ruim 4 dagen. Een dagelijkse intrain reset lijkt niet plaats te vinden. Jammer dat ik op dag 1 geen screenshot gemaakt heb. Toen was er 17mbit download en de maximaal haalbare download ruim 20 mbit. Kijkend naar de up tijd lijkt er dus 1 reset te zijn geweest.

Dit zijn de waardes van nu.

Reputatie 2
Hoe maak je iemand gek 😉 Ik heb net het modem een keer uitgezet en nu heb ik deze waardes! Ik vrees dat morgenochtend het wel weer anders is. Maar dit is toch gek?

Reputatie 2
Kleine update. De downloadsnelheid staat nog steeds op 20mbit... Zullen we even afwachten @Sander?
Reputatie 7
Hoi Fred,

Ik heb mij even ingelezen op de andere community. Dat eindigde juist met een positieve noot! Ik begrijp dat de netwerkbeheerder wel eens moeite heeft om een snelheid te kunnen garanderen op DSL. Een monteur heeft hier niet altijd invloed op. Buiten die kanttekening wil ik wel de hele trukendoos voor je opengooien, mocht dat nodig zijn!

Die laatste update is echt fantastisch! Het lijkt inderdaad dat de lijn even moest intrainen. Ik hoop dat het geen herhaling van zetten wordt zoals bij je vorige provider, maar het lijkt erop dat het nu maximaal is. Current: 20,982, attainable 21,645. Hopsakee!
Reputatie 2
Hoi Sander,

Dat topic eindigde in een positieve noot, echter daarna volgden nog een paar topics en uiteindelijk een brief dat ik per direct mocht opzeggen omdat ze geen stabiele snelheid konden leveren. Als je wilt kan ik je de links naar die topics wel sturen, maar dat wil je vast niet allemaal lezen :D

Op dit moment is de snelheid prima, echter deze snelheid kwam pas nadat ik dus het modem na het instorten een keer gereset had. We gaan het maar eens even aankijken. De enige wijziging die ik gedaan heb, is dat het modem nu aan de andere zijde van de meterkast hangt en ik heb de aders van de ISRA aansluiting wat verbogen (wat niet zou moeten uitmaken, omdat alles er keurig uitziet). Ik juich nog niet te vroeg.... maar blijf positief 😃
Reputatie 2
Oef, ik zie nu dat jullie hetzelfde doen als de NLE moderators. Zelf een oplossing markeren. Ik had graag gezien dat deze melding nog even openblijft. Daarnaast zou ik graag zelf willen aangeven of iets opgelost is of niet.
Reputatie 2
Vandaag is de snelheid weer iets omhooggegaan. Ik verdenk nu daadwerkelijk mijn ISRA punt, aangezien er voor de rest niets veranderd is. De aders die ik verbogen heb, zitten echter in het ISRA punt en leiden naar een printplaatje waar de RJ11 aansluitingen zitten, dus volgens mij mag ik daar officieel niet aanzitten...

Grappig om te zien dat de KPN Netco pagina dus mee verandert met de hogere snelheid. Stond er vorige week nog 14Mbit, nu staat er 20Mbit.

Reputatie 7
Hoi Fred,

Bizar dat dit zo snel meeverandert. Kennelijk een automatisch proces. Hoe dan ook, ik ben blij dat de snelheid in orde blijkt. Je hebt gelijk, niet te vroeg juichen. ;)

Ik heb het 'antwoord' niet meer gemarkeerd. Ik begrijp de meerwaarde dat jij als klant bepaalt of iets een antwoord is. In dit geval markeren wij iets als antwoord, omdat het niet de bedoeling is dat het overkomt alsof wij maanden een vraag onbeantwoord laten. Maar in dit geval (omdat jij het bent 😉 ) laat ik dit topic ongemarkeerd staan. Wat ik ook kan doen, is de [vraag] verwijderen, dan is het gewoon een topic. Is dat een idee? Dan is de administratie ook weer op orde!
Reputatie 2
Hoi Sander,

Ik vind het ook bizar dit. Ik wil het inderdaad even aankijken en misschien in de toekomst toch een monteur laten kijken naar het Isra punt. Vanuit NLE is er nog nooit een monteur komen kijken.

Ik vind het prima als je "vraag" verwijderd en er gewoon een topic van maakt. Dat is inderdaad wel zo netjes 🙂
Reputatie 7

Ik vind het prima als je "vraag" verwijderd en er gewoon een topic van maakt. Dat is inderdaad wel zo netjes :)


Done! 😃
Reputatie 2
Update.... toch niet stabiel. Gisteren zakte de downloadsnelheid iets.



En vannacht weer een reset, nu terug naar 16mbit. Het verschil tussen tussen de maximaal haalbare snelheid en de daadwerkelijke snelheid groeit weer...

Reputatie 7
Hey Fred, ik neem het stokje weer even over van Sander 🙂 Ik heb vanuit hier even met je meegekeken en ik zie dat de lijn op het moment inderdaad niet stabiel is. Ik heb een opdracht uitgezet naar de Backoffice om dit verder op te pakken!
Reputatie 2
Top! Dank je wel Brian! Gelukkig is de snelheid weer iets omhoog gekrabbeld naar bijna 17 mbit, dus het is nog geen "crisis" hier 😃
Reputatie 2
Update 18-3

Gezakt naar 12 mbit van de nu 22 mbit mogelijke snelheid. De veiligheidscoëfficiënt is ook weer lekker omhooggegaan.



Ik ga weer eens kijken of aan- en uitzetten iets oplevert.
Reputatie 7
Badge +1
@ Fred_M jammer en volkomen uit de tijd dat jullie in het westen het in deze tijd op heel veel plaatsen net als de uwe het nog steeds moeten doen met dat brakke DSL techniek, volledig uit de tijd meer iets uit de middel eeuwen, en ik begrijp dat soms ook de kabel geen alternatief is.

Wat dat betreft lopen we in het oosten v/h land (Twente Achterhoek) toch wel een stuk voorop bij het westen:D zo wordt hier zelfs in het "buitengebied" zeg maar wat ook wel het "boerenland" wordt genoemd op het moment overal glasvezel aangelegd of zeer binnenkort gestart met aanleg, voorwaarde is dat minimaal 50% daadwerkelijk een abonnement neemt tijdens vraagperiode
Reputatie 2
Ik heb wel een glasvezelaansluiting, maar die is helaas van CIF/Caiway. Zij houden hun netwerk dusdanig gesloten dat er erg weinig keuze is aan aanbieders. Zo zijn T-Mobile, Telfort, KPN, Tele2, Online etc. niet te kiezen als aanbieder. De "voordeligste" aanbieder op glas bij ons is Caiway. Maar dat vind ik persoonlijk zo'n enorm slecht bedrijf, dat ik daar echt geen klant wil zijn ;)

Daarnaast bezit Caiway ook de coax kabel hier. Er wordt door Caiway hier geen internet via de kabel aangeboden. Dus er valt hier erg weinig te kiezen...
Reputatie 7
Badge +1
https://helloworldglasvezel.nl/glasvezel-vergelijken

Uit deze providers kunnen de mensen uit het buitengebied in mijn omgeving kiezen om hun keuze te bepalen, net als bij jou is CIF het bedrijf welke het aanlegt.
op de site glasvezelbuitenaf.nl staat meer informatie
Reputatie 2
Nou, bereid je dan maar voor op een zeer beperkte keuze aan aanbieders.....

Bij ons zijn op CIF aanwezig: Caiway, Solcon, Fiber en Weserve. Alle anderen dus niet.....
Reputatie 2
@Brian / @Sander

De verbinding begint nu echt krakkemikkig te worden. Normaal televisie kijken is er ook niet meer bij 😞 Er zit nu echt heel veel storing op de lijn. Ik heb de handschoen opgepakt, nu jullie 🙂
Reputatie 7
Hey Fred, we hebben afgelopen zaterdag de opdracht doorgezet naar Guidion om de aansluiting in je woning te controleren. Mocht dit het niet verhelpen dan kunnen we daarna de netbeheerder inschakelen! Ik verwacht dat Guidion echt elk moment telefonisch contact met je op gaat nemen. Je kan eventueel ook zelf telefonisch contact opnemen via 088 2000 151, dan plannen ze direct een afspraak met je in!
Reputatie 2
Top! Dank je wel Brian!

Reageer