Beantwoord

Internet enorm vertraagd

  • 22 February 2017
  • 16 reacties
  • 1229 Bekeken

Reputatie 1
Sinds vandaag (voor zover ik nu weet) is internet echt enorm verslechterd. Heb een 500Mbps contract, die tot in ieder geval eergisteren gewoon strak de snelheid bood waar ik voor betaal. Met name download is serieus slechter (max 10Mbps op dit moment via speedtest op diverse servers), upload is nog redelijk, maar ook slechter dan voorheen.

Wat met name opvalt is dat de latency naar de eerste router buiten m'n huis al rond de 60ms ligt, waar dit voorheen ruim onder de 10ms lag (vaak zelfs maar 2-3).

Tracing route to www.t-mobile.nl [80.79.204.11]
over a maximum of 30 hops:
1 1 ms 1 ms 1 ms 192.168.0.250
2 60 ms 62 ms 62 ms 5.132.0.1
3 68 ms 69 ms 67 ms 10.10.10.97
4 68 ms 67 ms 62 ms 80.249.208.203
5 64 ms 63 ms 60 ms 80.79.204.11

Lijkt erop dat er binnen T-Mobile netwerk iets significants is aangepast, of er ergens ernstig veel queueing is (kan van alles zijn, hardware-probleem, software-fout etc.)

Graag feedback of anderen zelfde ervaren (ikzelf regio Veldhoven) en terugkoppeling van T-Mobile wat het probleem is/was.
icon

Beste antwoord door Gino 24 February 2017, 10:08

Bekijk origineel

16 reacties

Precies zelfde probleem hier in Elst Gelderland.
Zelfde in Druten, enorm verslechterd
Hoer ook
Hier
Reputatie 1
Sinds vanochtend lijkt eea weer normaal te zijn. Pingtijden zijn terug naar rond de 10ms voor de eerste router bij T-Mobile. Zou het wel op prijs stellen als de oorzaak wordt aangegeven, danwel dat er ergens gepland onderhoud (wat uiteraard nodig is, ben zelf netwerk architect..) wordt aangekondigd/vermeld.
Reputatie 7
Badge +3
Zie een 3 tal private network addresses in je traceroute staan (192 / 5 / 10).
Je zit waarschijnlijk aangesloten op 192, de tweede hop is ook intern, maar de latency is dan al 60ms ... dus intern.
Weet je zeker dat je intern geen issues had?

btw, 10ms is ook niet echt optimaal.
Als ik hiet een trace doe bij mij, zit ik met 3 externe hops op nog geen 3ms.


Understanding the Output
The basic idea is self-explanatory. The first line represents your home router (assuming you’re behind a router), the next lines represent your ISP, and each line further down represents a router that’s further away.

The format of each line is as follows:

Hop RTT1 RTT2 RTT3 Domain Name [IP Address]

*Hop: Whenever a packet is passed between a router, this is referred to as a “hop.” For example, in the output above, we can see that it takes 14 hops to reach How-To Geek’s servers from my current location.
*RTT1, RTT2, RTT3: This is the round-trip time that it takes for a packet to get to a hop and back to your computer (in milliseconds). This is often referred to as latency, and is the same number you see when using ping. Traceroute sends three packets to each hop and displays each time, so you have some idea of how consistent (or inconsistent) the latency is. If you see a * in some columns, you didn’t receive a response – which could indicate packet loss.
*Domain Name [IP Address]: The domain name, if available, can often help you see the location of a router. If this isn’t available, only the IP address of the router is displayed.
Hier precies hetzelfde, lijkt enigzins weer wat beter te zijn ook is het nog niet optimaal.
Reputatie 1
@Pieter_B; de 2e hop is wel degelijk T-Mobile netwerk (check Whois maar 'ns), de derde hop is hoogstwaarschijnlijk een private peering tussen T-Mobile en Amsterdam-IX.

Latency is overigens nog wat verder teruggezakt naar rond de 6ms, dus kan niet veel anders concluderen dat er serieuze problemen danwel aanpassingen zijn geweest/aan de gang zijn binnen T-Mobile netwerk.

Een reactie hier van T-Mobile zelf zou wel fijn zijn overigens; ben zelf netwerk architect bij de grote hightech in Veldhoven en weet als geen ander dat je je gebruikers niet ontevredener kunt maken dan door radiostilte te bezigen....
Reputatie 7
Badge +3
@Pieter_B; de 2e hop is wel degelijk T-Mobile netwerk (check Whois maar 'ns), de derde hop is hoogstwaarschijnlijk een private peering tussen T-Mobile en Amsterdam-IX.

Je hebt inderdaag gelijk, de 2de hop: canonical name 1-0-132-5.ftth.glasoperator.nl.
Ref: http://centralops.net/co/DomainDossier.aspx
Die 10 is dan inderdaad een interne rout


Een reactie hier van T-Mobile zelf zou wel fijn zijn overigens; ben zelf netwerk architect bij de grote hightech in Veldhoven en weet als geen ander dat je je gebruikers niet ontevredener kunt maken dan door radiostilte te bezigen....
Had ik kunnen weten als iemand begint met tracerout ... lol .. iemand met netwerk kennis ;)

Denk niet dat de grote netwerk jongens zich ook maar in de buurt van een gebruikers forum bewegen, je zult het waarschijnlijk moeten doen met andere gebruikers welke ook klagen of een moderator van T-Mobile zelf die gewillig is om iets voor je uit te zoeken.
Reputatie 2
Mijn excuses voor de late reactie! We hebben tot gisterochtend inderdaad wat problemen gehad op het netwerk in bepaalde gebieden, zoals jullie al gemerkt hebben is deze storing inmiddels opgelost.

@mbr1970, Als je nu een traceroute doet, zie je dan nog rare dingen of is het weer als vanouds? Ik hoor het graag!
Reputatie 1
Hoi Gino, bedankt dat je namens T-Mobile hier reageert; waardeer ik enorm!

Latency is nog steeds 6ms, dus nog steeds duidelijk hoger dan voorheen. Niet meer de 60ms van eergisteren, maar ook nog niet terug op de waardes zoals ik die nu ruim een jaar gewend ben te zien. Is er iets veranderd in jullie netwerk dat dit verschil verklaart?
Hallo,

Sinds enkele dagen (vanaf Donderdag) is mijn internetsnelheid enorm vertraagd. In Eindhoven. Het is nu zo erg dat netflix of youtube een kwartier staat te bufferen voor 3 minuten video.

Ik nam eerst aan dat het door de overname kwam (Van Vodafone thuis naar T-mobile) en dat het wel snel opgelost zou zijn. Had toch nog wat games te spelen.
Modem natuurlijk al (een paar keer) gereset. LAN kabel aangesloten en gekeken of dit beter werkte (nope). Is er iets bekend van onderhoud / problemen rond Winkelcentrum Woensel? Waren voor de overname nog nieuwe modeminstellingen nodig wat ik mog. gemist heb?

Ligt iig niet aan de DNS server, heb namelijk op diverse apparaten openDNS ingesteld die even langzaam zijn.
Reputatie 2
Hoi N.Schoenmaker,

Er is ons geen storing bekend in de regio Eindhoven/Woensel. Je geeft aan dat je de modem al gereset hebt. Heb je dit gedaan door het factory reset knopje in te drukken of door de stroom er vanaf te halen?
Hoi Jeroen,

Bedankt voor de snelle reactie! Voor zover ik weet zit er geen reset-knopje op mijn modem (of het is zo'n klein gaatje) - dus tot nu toe enkel geprobeerd door de stroom er ~15 seconden vanaf te halen.

Van vrijdag op zaterdag zelfs de hele nacht van de stroom afgelaten.
Ik heb een 50Mbit abonnement, maar de M lijkt te zijn weggevallen met de overname, haha.

Maar dus niks van andere modeminstellingen nodig? Het zou eigenlijk gewoon direct moeten werken? Ik zal vanavond nog even kijken wat Traceroute doet zoals de OP heeft gedaan. Toen ik google pingde gisteren gaf hij 3 packets aan van 10 tot 11mS - dit leek redelijk, maar werkelijk laden van de site gaat erg langzaam.
Reputatie 2
@N.Schoenmaker: Als je goed kijkt zit er aan de onderkant (waar ook de lampjes zitten) een gaatje met reset erboven geschreven. Onder dit gaatje zit een knop wat je met een prikkertje in kan drukken. Na 10 seconden zal het modem opnieuw gaan opstarten. Je hebt inderdaad géén andere modem instellingen nodig. Laat je weten of dit geholpen heeft?

@mbr1970: de problemen die je hebt ervaren in Veldhoven hadden te maken met een stroomstoring in de wijkcentrale. Aan het netwerk zelf is er dus niet gewijzigd. Hoe staat het nu met je verbinding?
Hoi Jeroen,

Bedankt voor de hulp tot nu toe. Net een reset gedaan (reset vastgehouden tot de bovenste lampjes gingen knipperen) maar helaas nog steeds zo langzaam dat ik dit forum moet bekijken via mijn GSM (mobile site kun je trouwens niet inloggen met een niet-mobiele gebruikersinlog).

Iets meer gegevens nu ik weer thuis zit: Modem is een Draytek Vigor2130FVn.

Traceroute naar tmobile.nl geeft het volgende aan:

1 * * *
2 core22.hetzner.de 213.239.229.133 de 0.237 ms
core21.hetzner.de 213.239.229.129 de 0.203 ms
core22.hetzner.de 213.239.229.133 de 0.237 ms

3 core4.hetzner.de 213.239.245.18 de 4.887 ms 4.882 ms
core4.hetzner.de 213.239.245.14 de 4.849 ms

4 info-nl.telecity1.nl-ix.net 193.239.116.77 nl 10.904 ms 10.643 ms 10.871 ms

5 * * *

Reageer