Beantwoord

internet snelheid laag

  • 22 June 2021
  • 8 reacties
  • 195 Bekeken

Dag,

2 jaar geleden heb ik bij u glasvezel afgenomen met een snelheid van 500mbit. Dit omdat zowel ik als mijn vrouw regelmatig (nu alleen maar) thuiswerken en zoonlief een vervend Netflixer is. Eigenlijk nooit geen klachten gehad tot een half jaar geleden. Ik zie dat ik overdag gemiddeld zo’n 150mbit haal, waar het snacht’s weer richting de 450 gaat. Ik vermoed daarom dat het een capaciteits probleem betreft. Ook aangezien er bij nieuwe abonnementen word gezicht een maximale snelheid van 100mbit. 

nu vroeg ik mij af of er in de planning is om dit te verbeteren en op welke termijn?

met vriendelijke groet

oskar hek

icon

Beste antwoord door Waqqas 23 June 2021, 10:09

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @oskarhek 

T-Mobile heeft bewust gekozen om maximaal 100 Mbit over het KPN netwerk te leveren en mensen die nog 200 of 500 hebben die behouden die snelheid gewoon als ze niet verlengen.

Welke modem heb je en test je bedraad op de modem met een laptop bijvoorbeeld en dan via de Ookla speedtest app?

Dag, ik heb een huawei modem met daarachter een deco M5, vanwaar ik een speed test kan triggered.

daarachter draait ook nog een nas, met dezelfde resultaten.

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Wil je eens een speedtest doen met een laptop bijvoorbeeld direct bekabeld op de Huawei modem met de Ookla speedtest app?

Met bovenstaande resultaten lijkt de download overdag inderdaad minder maar het is even om te kijken zonder tussenkomst van ander netwerkapparatuur.

ik heb net een aantal tests gedaan direct aangesloten op mijn modem;

https://www.speedtest.net/my-result/d/321417331

https://www.speedtest.net/my-result/d/321417833

https://www.speedtest.net/my-result/d/321418238

Ik heb verschillende servers gebruikt.

ik heb net een aantal tests gedaan direct aangesloten op mijn modem;

Ik heb verschillende servers gebruikt.

 

Helaas zijn browser tests niet altijd even betrouwbaar, het advies is hierom om echt de Speedtest app even te gebruiken. Deze kun je eenvoudig installeren via de Microsoft Store of bijvoorbeeld via de speedtest site onder aan de pagina (onder Apps) staan ook andere besturingssystemen.

Soms kunnen de snelheden tussen browser en de app enorm verschillen, dit omdat browsers nog wel eens tegen beperkingen aanlopen - of zelfs extra troep laden die invloed hebben op de test.

Ik heb een MacBook,

De app komt uit de App Store.

 

net weer een test gedaan:

https://www.speedtest.net/my-result/d/321458084

450 up, 332down

resultaat dus nu wel weer fatsoenlijk, zie net dat mijn vrouw is aan het facetimen tijdens de meeting.

Dieptepunt vanmorgen https://www.speedtest.net/my-result/d/321607365

71 down en 400 up

 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @oskarhek, bedankt voor het toevoegen van de snelheidstesten! Is dit bekabeld gemeten of op Wifi? Zou je eens op de volgende manier willen testen, alsjeblieft?

Ik begrijp dat de snelheid van het Internet nog te wensen over laat. Daar ga ik graag wat aan doen. Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen in dit topic en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd? Dankjewel voor je genomen moeite!

Reageer