Beantwoord

Internet snelheid te laag (bekabeld)

  • 15 september 2020
  • 20 reacties
  • 532 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 4 reacties

Ik heb premium internet, maar zag met speedtest toch wat mindere snelheden.

Daaorm heb ik net met de laptop aan de cat 5e kabel in de meterkast gemeten met ookla speedtest app. Maar dat ziet er ook daar niet goed uit.

Om zeker te zijn ook nog even met een vervangende kabel getest, maar dat maakt geen verschil. Mijn andere laptops die gigabit bekabeld aan zijn gesloten laten allemaal dezelfde waarden zien.

 

Ik zie bij het uploaden wel iets opvallends. De upload start is gedurende een seconde of 2 tussen 400 tot zelfs 700Mbit, maar valt dan heel snel terug naar deze waarden. 158.21 Mbit.

 

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Brian 17 september 2020, 10:31

Hi @jonghj, dank voor de duidelijke informatie! Ik zie dat mijn colllega inmiddels al een monteur in heeft geschakeld maar ik vermoed dat dit nog wel eens een netwerk/capaciteits issue kan zijn. Onze monteur kan in ieder geval de modem als oorzaak uitsluiten, als dit het geval is dan gaan we daarna de aansluiting vanaf de centrale nalopen. We gaan voor je aan de slag!

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Hi @jonghj, dank voor de duidelijke informatie! Ik zie dat mijn colllega inmiddels al een monteur in heeft geschakeld maar ik vermoed dat dit nog wel eens een netwerk/capaciteits issue kan zijn. Onze monteur kan in ieder geval de modem als oorzaak uitsluiten, als dit het geval is dan gaan we daarna de aansluiting vanaf de centrale nalopen. We gaan voor je aan de slag!

Een update voor de monteur.

Ik had nog een TP-Link Archer c7 met een sfp module liggen en vond een tutorial hier op het forum om het inte richten. 

Dus bij wijze van controle de archer C7 als router aangesloten in plaats van de Draytek en toen de bandbreedte met de archer C7 getest.. 

Met de Archer C7 haal ik dik 900Mbit up en down.

Het ligt aan de Draytek router of de configuratie ervan.. 
 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +8

Hi @jonghj, ik kan jammer genoeg geen aantekening meer toevoegen voor de monteur maar ze hebben standaard wel een vervangende modem bij zich dus dat komt helemaal goed! :slight_smile:  

Beste, 

Ik ervaar hetzelfde probleem met mijn Draytek modem.
De testen blijven schommelen op 400 mbit download, ik betaal voor 1000 mbit. 
Wat kan ik hier aan doen?

Ik hoor het graag.

 

 

Reputatie 3
Badge +2

Hi @nielsvw90 Zou je een screenshot van de speedtest kunnen plaatsen waarop ook zichtbaar is dat je bekabeld bent aangesloten? Stuur mij ook in een privé berichtje jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN. Ik krijg dan gelijk toegang tot jouw modem en kan ik checken of alles werkt zoals het moet werken. Alvast bedankt!

Hi, ik heb enige weken geleden mijn snelheid geupdate naar 1Gb/s, maar diverse speedtests laten nog steeds de oude snelheid zien. Ook nadat ik de router (Vigor) opnieuw heb gestart en rechtstreeks op de router test.

 

Hallo, is het de bedoeling om telkens een nieuw topic aan te maken als je een soortgelijk probleem hebt?

Hi, ik heb enige weken geleden mijn snelheid geupdate naar 1Gb/s, maar diverse speedtests laten nog steeds de oude snelheid zien. Ook nadat ik de router (Vigor) opnieuw heb gestart en rechtstreeks op de router test.

 

 

Reputatie 6
Badge +2

Hallo @EtL ,

Dat is niet het resultaat waar je op rekende. Je kan in je  My-T-Mobile Thuis account kijken of dit al daadwerkelijk in je abonnement is bijgewerkt. Als dit het geval is kun je de telefonisch de klantenservice bellen of wachten totdat een moderator hier reageert. Ze werken op volgorde van binnenkomende berichten.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @EtL, je zou de maximale snelheid bekabeld wel moeten kunnen benaderen, ik zie geen obstructies of fouten in de verbinding. Het enige dat ik me kan indenken, is dat de Draytek op de één of andere manier niet ingetraind is op de snelheidswijziging en daarom nog gekoppeld is aan de vorige snelheid. Ik zie dat de Draytek sinds 30 maart non-stop aangestaan heeft, zou je deze nog één maal willen herstarten op de volgende manier, alsjeblieft?

  1. Haal de stroomstekker van het modem uit het stopcontact.
  2. Haal de kabels uit poort 1 t/m 4.
  3. Wacht minstens 10 seconden.
  4. Steek de stroomstekker weer in het stopcontact.
  5. Wacht tot het modem volledig is opgestart (ongeveer 3 minuten).
  6. Steek de kabels bij poort 1 of 2 (internet) en 3 of 4 (TV) terug in het modem.

Welke snelheden haal je bekabeld binnen en zou je eens een speedtest (speedtest.net van Ookla) willen plaatsen in dit topic waarop te zien is dat je bekabeld getest hebt, alsjeblieft? Dan controleer ik wat ik kan doen om de wijziging toch te forceren. We gaan dit herstellen, dat weet ik zeker!

Om je alvast te helpen, heb ik ook al een reprovisie uitgevoerd zodat het abonnement opnieuw naar het modem verstuurd wordt en je een nieuw signaal aanmaakt - hier merk jij aan jouw kant niet zoveel van, maar kan de aanpassing het benodigde zetje in de rug geven!

Hallo Jason,

Ik heb de stappen gevolgd die je beschreven hebt en dit is het resultaat.

 

Reputatie 7
Badge +7

Goedemorgen @EtL, bedankt voor je terugkoppeling! 

Heb je bekabeld getest met een cat 5e of hoger type internetkabel (UTP)? Ik zie geen enkele reden waarom er bekabeld onder de 80-90 procent van het maximum zou moeten worden behaald, dus we gaan dit sowieso naar het gewenste niveau krijgen. 

Mocht het toch op Wifi getest zijn: de snelheden die wij garanderen zijn bekabelde snelheden op een LAN-verbinding. Op Wifi is het lastig om een minimummarge te plaatsen omdat dit afhankelijk kan zijn van honderden externe factoren. Dat betekent natuurlijk niet dat je theoretisch niet het maximum zou kunnen benaderen, maar meer dat een Wifi-snelheid van tussen de 150 en 450 Mbit/s veelvuldig voorkomt op een internetsnelheid van 1000 Mbit/s.

@Jason,

Ik heb dit op een bekabelde verbinding getest van het cat 5E type. De snelheid die je ziet komt ongeveer overeen met die van mijn oude abonnement. De stappen die je beschreven hebt nogmaals uitgevoerd, maar ik zie geen verandering.

 

Reputatie 3
Badge +2

Hi @EtL, top dat jij gelijk alle stappen hebt uitgevoerd! Ik help jou hier heel graag mee verder, zodat jij zo snel mogelijk van de snelheden kunt genieten die jij hoort te behalen. Kan jij aan mij laten weten of dit probleem zich ook afspeelt op meerdere apparaten? Graag wil ik jou adviseren om de huidige internetkabel tussen jouw PC en het modem om te wisselen met een willekeurige andere internetkabel. Mocht jij nou geen andere internetkabel in huis hebben, dan stuur ik er graag kosteloos één jouw kant op. Wanneer jij tijdens het switchen geen verschil merkt, dan wil ik jou ook alvast vragen om de andere LAN-poort te testen op het modem. Op het modem die jij in jouw bezit hebt, bevindt het internet signaal zich op LAN-poort 1 en LAN-poort 2. Ik hoor heel graag van je of ik jou heb voorzien van dé oplossing! 💪

@Lisa Andere cat5e kabel aangesloten en van poort op modem gewisseld. Ik zie geen echt verschil.

 

Reputatie 7
Badge +7

@EtL Klopt het dat je op poort één jouw bekabelde PC/laptop, want ik zie dat er een switch tussenzit die wellicht voor verstoring kan zorgen. Dat is uiteraard slechts een aanname gebaseerd op wat ik in de lijnmeting zie, maar ik zie verder geen enkele obstructie. 

Zou je drie speedtests kunnen screenshotten zodat het hele bureaublad inclusief LAN-icoontje zichtbaar is? Dan stuur ik dit meteen door naar de specialisten en kunnen we het gaan herstellen. Ik vertrouw je 100 procent en heb geen reden om aan te nemen dat er op Wifi getest is, maar zolang mijn collega's dat niet kunnen zien, wordt het onderzoek meteen gestaakt.

Thanks voor je medewerking, we gaan dit oplossen!

@Jason, Het klopt dat op poort 1 een switch is aangesloten, maar zoals vermeld in mijn eerste bericht heb ik ook rechtstreeks op de router een test uitgevoerd en is er vrijwel geen verschil in snelheid merkbaar. Hierbij de laatste speedtests die ik heb uitgevoerd. Zoals je ziet zijn de gemeten snelheden vrij stabiel, alleen te laag.

 

Reputatie 4
Badge +2

Hoi @EtL ,

Dank je wel voor je duidelijke en volledige antwoord! Omdat we erg graag zien dat er de juiste snelheid wordt gehaald, is er in jouw regio vannacht een algehele fix uitgevoerd. We hebben daarbij een wijziging uitgevoerd bij de POP om het netwerk te verbeteren. Ervaar je nog problemen met de snelheid of lijkt bij jou deze fix te helpen? Ik hoor het graag van je! 

@Boris  Ik zie geen verandering helaas. Ik heb de stappen om de router te resetten nogmaals uitgevoerd en daarna rechtstreeks op poort 1 en poort 2 getest. Hierbij de resultaten. De bovenste 3 zijn van poort 2. daarna 3 van poort 1.

 

Reputatie 4
Badge +2

Hoi @EtL,

Dank je wel voor de terugkoppeling! We zijn flink bezig geweest om een aantal fixes te implementeren in netwerk in jouw regio, maar deze lijken geen effect te hebben bij jou. Balen, maar geen zorgen; we gaan graag voor een andere oplossing. Ik heb daarop de technische dienst nogmaals aan de mouw getrokken en heb de situatie voorgelegd hoe deze er nu bij staat. Ik vermoed dat een modem ruil naar een ander type modem de juiste stap is en heb dit ook aangevraagd. Ik hoop snel van de technische dienst terug te horen en zou je dan ook direct van een update voorzien. Mocht je in de tussentijd vragen hebben, laat het mij vooral weten. Ik zit voor je klaar! 

Reageer