Beantwoord

Internet valt steeds weg inclusief TV


Heb sinds 2 weken flinke problemen met internet. Deze valt om de haverklap weg.
Heb modem gereset, maar heeft geen soelaas geboden.

Nu heb ik sinds deze week eindelijk begrepen van de klantenservice dat het een bekend probleem is, maar verder wordt er weinig informatie over verstrekt en zie ik op deze forums ook geen meldingen...
Via allestoringen en tweakers.net forum vind ik meer informatie, maar van tmobile... Wat is er aan de hand en wanneer is dit opgelost?
icon

Beste antwoord door Sander 5 May 2017, 15:52

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 3
Ik heb hetzelfde probleem (gehad?). Letterlijk om de haverklap viel de verbinding weg. Maar niet zo lang. Even erna (2min) was de verbinding er weer. Klantenservice gaf het advies het modem te resetten met alle beslommeringen van dien. Zoals opnieuw voorkeur-ip instellen met MAC adres etc. Daarna verbeterde het niet. Een Tsunami aan onderbrekingen werd mijn deel.
Opnieuw contact met de klantenservice leidde ertoe dat men ernaar ging 'kijken'. Want er zat misschien wel een stofje op de glasvezel. Het is nu inderdaad verbeterd maar vannacht was er toch weer een onderbreking.
Zouden er misschien meer stofjes op de glasvezel zitten? Ik heb wel de indruk dat men serieus probeert om een en ander op te lossen maar het is nog niet helemaal voor elkaar.
Reputatie 2
Hoi Tweakers99 en lemonkid. Helaas heb ik op dit moment nog geen update voor jullie. Ik verwacht wel dat deze week meer duidelijkheid hierover komt. We brengen jullie dan uiteraard zo snel mogelijk op de hoogte. Excuus voor het ongemak!
Vraag: Wat de overeenkomst tussen
Opnieuw contact met de klantenservice leidde ertoe dat men ernaar ging 'kijken'. Want er zat misschien wel een stofje op de glasvezel.
en een kluit in het riet?
Antwoord: geen van beide leidt tot een oplossing; beide geven een onbevredigend gevoel.
Reputatie 3
Inmiddels weer een keer contact met de klantenservice gehad na herhaalde onderbrekingen in vrij korte tijd. En ik kon ook laten zien dat mijn 'system-up time' en mijn 'mac address up-time' verschillen. Mijn Mac adres vertoonde de tijd die verlopen was tussen de storing en het moment dat ik ernaar keek. Dus was het probleem dat mijn modem (mac adres) kennelijk geen ip-adres kreeg van T-mobilethuis. Of dat de verbinding tijdens het vernieuwen van de lease tijd kort werd onderbroken. Tenminste zoiets vermoed ik.

Ik heb nu ook een mail gekregen dat de technische dienst het probleem heeft ontdekt en verholpen. Laten we hopen dat het niet weer gebeurt.
Reputatie 5
Hoi Lemonkid,

Fijn om te horen dat het uiteindelijk is opgelost! Houd het in de gaten en mocht je nog ergens tegenaan lopen, laat het dan gerust weten!
Reputatie 3
En ja.... Het is er weer.... het probleem... Internet valt weg. System uptime is nu zo'n 247 uur maar de up-time van het mac-adres zo'n 10 uur. De verbindingen vielen weg 10 uur geleden en de technische dienst gaat er weer naar kijken. De vorige keer hadden ze dat ook gedaan maar verder niets gerepareerd....

Dat komt omdat ze slechts mijn verbinding 'gemonitored' hebben.... Zonder iets te doen. Want hoewel het euvel duidelijk was voor mij... was het dat natuurlijk niet voor de technische dienst. En omdat er tijdens het bewaken van mijn verbinding niets gebeurde, hebben ze het voor gerepareerd verklaard.

Ik ben benieuwd wat de volgende stap is. Ik vind wel dat er in in meterkast een verbinding zit die nogal kan wiebelen. Kan zo'n wiebelend stekkertje dat vanuit mijn glasvezel naar het modem loopt de onderbrekingen veroorzaken? Of is er een spinnetje dat vliegjes vangt en zijn holletje precies in mijn wiebel-stekkertje heeft gebouwd?

Mijn modem Draytek Vigor 2132F heeft firmware versie 3.7.5.8. Laat ik nu lezen dat daar een update van is die ondermeer het euvel van modems met verbrekende verbindingen aanpakt.... versie 3.7.5.9 Zou dat aan de hand zijn? Een bug in de firmware? Maar het euvel doet zich enkel in zeer specifieke omstandigheden voor als je gepingt wordt ofzo ik weet het niet precies.

En elders op dit forum lees ik dat die nieuwe firmware voorlopig niet nodig is.
Reputatie 2
Hey lemonkid,

Een nieuwe firmware die dit issue oplost is er nog niet. Er wordt hard gewerkt om te kijken wat er aan de hand is maar een concrete oplossing heb ik nog niet gehoord.
Reputatie 3
Hallo Gino!

Betekent dit dat het om een bekend fenomeen gaat?

Ik weet nu iets beter over welke bug ik het had in mijn vorige post. Het is een bug waarmee je het modem kunt laten crashen als je een bepaald Telnet commando verstuurd naar het modem. Het kan zijn dat een grappenmaker die op de hoogte is van een serie IP adressen dat commando af en toe naar een hele reeks T-mobilethuis adressen stuurt. Als je dan een Draytek hebt, crasht je modem.

Maar ik weet niet precies of dat het geval is. Want mijn modem crasht niet echt. Enkel het mac-adres verliest zijn up-time. Het systeem zelf blijft wel gewoon 'up'. Het kan ook een communicatie storing zijn tussen mijn modem en T-mobilethuis die af en toe optreedt, bij het vernieuwen van de lease time.
Reputatie 2
Hey Lemonkid,

We horen het steeds vaker terug komen dus we vermoeden dat er wel meer aan de hand is. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je gegevens? Dan kan ik onze technische dienst ook eens bij jou laten kijken. Het is trouwens wel een interessant verhaal :Dover die bug waarmee je het modem kunt laten crashen. Zou je daar ook verder op in kunnen gaan in je privébericht?

Ik hoor het graag.
Reputatie 3
Ook ik, heb last van wegvallende verbinding en zelf het streamen van bv spotify s niet te doen met een glasvezel verbinding van 50mb.
Ik heb er enkele weken last van, maar heb het idee dat het alleen maar erger wordt tegenwoordig...

Heeft iemand er een verklaring, reden of oplossing voor?
Hi Staub,

Het is niet fijn streamen met een wegvallende verbinding. Als je dit ervaart met een Wi-Fi verbinding kun je eventueel de tips van de volgende pagina proberen https://forum.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/wifi-oplossingen-276063.
Reputatie 3
Zelf heb ik nu een nieuw modem ontvangen en ik hoop dat mijn probleem nu verholpen is. In ieder geval heeft de monteur ook een wiebelend stekkertje in de glasvezelverbinding vervangen.

Toen ik mijn aansluiting kreeg, twee jaar of langer geleden, heb ik ook geweigerd om de montagebon die de monteur van Gideon destijds voor mijn neus hield te tekenen. Maar de monteur die nu bij me kwam was vriendelijk.
Hallo allen, ook hier in Hilversum hetzelfde probleem. Sind Vodafone thuis Tmobile thuis is geworden valt ons internet heel regelmatig uit en blijken opnames ook niet compleet die we opnemen op tv. Het is nooit lang maar meestal moeten we de Draytec wel resetten. Mijn zoon is een gamer en we betalen voor 500 mbps, dat was perfect voor hem. Maar nu een bak ergenis als het steeds wegvalt. Met Vodafone hadden we hier geen last van. Hoop dat er snel een oplossing komt.
Reputatie 3
@linnyjay,

Ik zou t-mobile bellen en het probleem uitleggen. Kijk dan ook even in het modem dat je hebt voor je het reset. Ik heb inmiddels een nieuw modem gekregen en er (tot nu toe......) geen problemen meer mee gehad. Omdat ook jij van Voda naar T-mobi bent gegaan zou het kunnen dat je dezelfde bug hebt.
Als de uptime van het modem langer is dan de uptime van het mac-adres kun je dat op de eerste pagina van de web interface zien.
(System Information en IP4 Internet Access)
@lemonkid, bedankt voor je tip, ga ik zeker doen. Nu doet alles het weer een paar dagen redelijk goed, maar als het weer gebeurd ben ik er klaar mee....... zo gaat het al een aantal weken, paar dagen goed, dan weer niet. Apart toch...
Reputatie 2
Hier (Huissen bij Arnhem) vergelijkbare problemen sinds een maand of twee met onze glasvezel verbinding. Gemiddeld valt één keer per dag de verbinding weg (de Draytek 2132 router verliest de verbinding met het WAN) en het duurt een minuut of 5 voordat de verbinding weer hersteld is. In de tussentijd ligt telefonie, TV en internet eruit. De laatste weken gebeurt dit steeds vaker en de afgelopen week gemiddeld 5 keer per dag. Vanavond was het helemaal vreselijk en sinds 20 uur is de verbinding al meerdere keren weggevallen.

Ondanks dat de interne netwerk infrastructuur hier niet is gewijzigd recentelijk, heb ik op verzoek van de t-mobile helpdesk toch maar eens de Apple Time Capsule in de meterkast (staat in brugmodus) en de daaraan met kabel gekoppelde Apple Airport Express op zolder (staat op uitbreiden netwerk via Ethernet) afgekoppeld en uitgeschakeld. Eens kijken of dat verbetering brengt.

In de DrayTek router kan je op het hoofdscherm zien hoelang hij online is. Op dit moment is dat 17m44s. De laatste weken heb ik deze teller niet boven de 24 uur uit zien komen. De verbinding valt op de gekste momenten weg, ook 's nachts als er niemand op internet actief is. Wel heb ik gemerkt dat het eerste apparaat dat 's ochtends verbindt met het netwerk vaak leidt tot een drop van de WAN verbinding. Dat mag natuurlijk nooit gebeuren en ik vermoed dan ook een bug in de DrayTek router.

Helaas kan deze router niet in brugmodus gezet worden, ander had ik de Apple Time Capsule de DHCP server kunnen maken op het netwerk om te zien of dat verbetering geeft.

Hoe dan ook, hier vergelijkbare problemen en als ik zaken heb kunnen uitsluiten, dan zal ik dat hier melden.

Groet,
Richard
Reputatie 3
@afgverhart

Als ik dat zo lees dan ligt het niet aan je Airport maar aan de Draytek. Als je in dat modem ziet dat de verbinding verbroken is, is de EXTERNE communicatie met T-mobilethuis verbroken. Dat heeft het geen zin om op je lokale netwerk dingen op te starten etc. Tenzij je ermee storing zou veroorzaken. Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Ik zou de helpdesk daarmee confronteren en hen vertellen dat dit erop wijst dat er iets op hun netwerk niet deugt. En waarschijnlijk is het de Draytek.
Reputatie 2
Dank voor je reactie! Dat heb ik al gedaan, maar kreeg het advies eerst zoveel mogelijk apparaten af te koppelen, vandaar dat ik de Apple access pointes maar eens uit heb gezet. Tot nu toe werkt het allemaal nog na enkele uren.

Ik zag wel dat in DrayTek firmware 3.7.9 (mijn router draait nog op 3.7.8) de volgende bug is opgelost:

Corrected: With PPPoE connection, when WAN Budget was enabled and the data traffic
exceeded the budget limit, WAN connection would be on and off repeatedly by obtaining
new IP address.

Het lijkt er op dat als ik alle verkeer via de Apple Time Capsule laat lopen die via LAN1 poort aan de Draytek hangt, de DrayTek bij overbelasting van die poort de WAN connectie eruit knikkert. Precies wat er bij mij lijkt te gebeuren.

@T-Mobile Helpdesk: kunnen jullie de firmware van mijn router bijwerken naar de laatste versie?
Reputatie 3
@ afgverhart

Ik vraag me af of WAN Budget 'is enabled' ....hehehehe Maar wie weet.

Ik heb 3.7.5.8 firmware.
Reputatie 7
@afgverhart, je geeft aan dat de (WAN) verbinding niet langer dan 24 uur actief is, dan gaat er inderdaad iets mis. Puur om te testen wil ik je ook vragen om alle randapparatuur even los te koppelen, zodat we kunnen uitsluiten dat daar iets van feedback vanaf komt. Qua firmware, als je een fabrieksreset wilt uitvoeren, dan weet je dat deze weer uptodate is. Let op: alle instellingen zijn dan ook weer terug bij af.

@linnyjay: Ik hoop dat de onderbrekingen van korte duur zijn. Bovenstaande reset kun je ook uitproberen. Anders moeten we echt nog verder zoeken.

@lemonkid: Dank voor je hulp. Much appreciated! 🆒
Reputatie 2
@afgverhart, je geeft aan dat de (WAN) verbinding niet langer dan 24 uur actief is, dan gaat er inderdaad iets mis. Puur om te testen wil ik je ook vragen om alle randapparatuur even los te koppelen, zodat we kunnen uitsluiten dat daar iets van feedback vanaf komt. Qua firmware, als je een fabrieksreset wilt uitvoeren, dan weet je dat deze weer uptodate is. Let op: alle instellingen zijn dan ook weer terug bij af.

De factor reset loste het probleem niet op. Wel het vereenvoudigen van het netwerk achter de DrayTek. Sindsdien draait de WAN verbinding stabiel, maar loop ik tegen netwerk performance issues aan binnen ons LAN. Dat komt doordat ik een Apple TimeCapsule heb gecombineerd met de DrayTek waarbij de eerste de WiFi op de bovenverdieping verzorgt en de tweede op de begane grond.

Inmiddels is aangekondigd dat DrayTek firmware 3.7.9 in batches zal worden uitgerold door T-Mobile. Ik hoop dat dit mijn problemen helemaal oplost.
Reputatie 3
Heb je de airport met een ethernet kabel verbonden en een eigen netwerknaam gegeven? Dat is wel de beste oplossing... kijk ook hier eens:

https://goo.gl/dXyHBW
Reputatie 7
@afgverhart, je hebt helemaal gelijk! Zoals het er nu uitziet, lijkt het waarschijnlijker dat de firmware de oplossing gaat zijn, en niet het loskoppelen van alle apparatuur. De fabrieksreset heeft (nog) geen zin, aangezien de FW nog niet klaar is. Deze zal binnenkort automatisch op alle modems geladen worden. Fingers crossed!
Misschien overbodig om te melden maar bij mij ging het beter nadat Bij apllication UPNP enable connection control service af gevinkt was.

Heb daarna geen verbroken verbinding meer gehad.

Reageer