Beantwoord

Internetsnelheid gehalveerd


Nadat mijn internet vaak uitviel en een gigantisch hoge ping had ben ik eens gaan zoeken en kwam ik op een proxy probleem. Ik heb toen de optie ‘proxy instellingen automatisch detecteren’ uitgezet en toen waren de meeste problemen verholpen. Alleen is nu m’n downloadsnelheid de helft van wat het moet zijn (25 Mb/s ipv 50). Voorheen was de snelheid wel goed.

Ik heb al de instelling weer terug gezet en weer uit, alleen getest met een enkel apparaat online, modem gereset, een paar dagen aangekeken, andere lanpoorten gebruikt, andere kabels gebruikt, maar het blijft langzaam. Ik gebruik vrij nieuwe UTP kabels, geen wifi.

Graag info hoe ik dit op kan lossen. Ik krijg al maar een derde van de upload snelheid dan waar ik voor betaal, als de download dan ook nog de helft wordt zoek ik wel een andere aanbieder.

icon

Beste antwoord door Waqqas 8 March 2021, 10:23

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Scalage 

Gaat het om glasvezel of DSL?

Indien DSL is je snelheid niet veranderd op deze website?

https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/

Verder zou je ook nog eens een fabrieksreset van het modem kunnen uitvoeren door het resetknopje achter de modem voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld.

 

Koper/DSL

53 Mbit/s

Bonded Koper/DSL

104 Mbit/s

 

Geen fiber beschikbaar op mijn adres. Ik woon in een huurhuis uit 1910.

 

De reset heeft geen verschil gemaakt.

Reputatie 7
Badge +15

Dan is inderdaad 25 MB weinig, zit er geen extra apparatuur tussen de modem en je laptop zoals een switch?

Is de modem direct op het ISRA punt aangesloten en is dat een wcd met 4 gaten voor een telefoonadapter of een ander type ISRA?

Er gaat een UTP kabel direct van de modem naar m'n PC en ik heb er één naar m'n laptop. Tijdens het testen heb ik er maar één van de twee aangesloten en beide apparaten geven praktisch dezelfde snelheid. Er zit verder niets tussen.

Reputatie 7
Badge +15

Is de modem direct op het ISRA punt aangesloten en is dat een wcd met 4 gaten voor een telefoonadapter of een ander type ISRA?

Als het een wcd met 4 gaten is zou je deze dan eens willen openschroeven en een foto maken van de bedrading?

Het is die met vier gaten. Hij zit aangesloten op zo'n ouderwetse telefoonaansluiting. Ik kan later vandaag wel foto's maken, maar ik heb nu echt m'n internetverbinding nodig.

Ik snap alleen niet wat het openschroeven voor zin heeft, hij heeft voorheen gewoon de geadverteerde snelheid gehaald?

Reputatie 7
Badge +15

Er kunnen draden aangesloten zitten die eigenlijk niet hoeven. T-Mobile is daar wat gevoeliger voor en die draden kunnen voor problemen in de verbinding zorgen ook al werkte het eerst wel goed.

Er horen alleen 2 draden aangesloten te zitten.

Ik heb even gekeken naar de stekker, deze zit vast door middel van vormopsluiting. Ik ga deze niet openmaken. Ik kan heel makkelijk iets kapot maken en dan heb ik een probleem. Gaan we niet doen. Het heeft ook totaal geen zin. De snelheid halveerde direct, en ik bedoel direct, na het veranderen van de instelling. Daar ligt het probleem. Punt.

Als niemand een oplossing weet bel ik de helpdesk wel.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Scalage, op welke website/met welke app heb je deze verlaagde snelheid gemeten? Ik vermoed ook dat het probleem dan in het netwerk ligt, of is ontstaan door de instelling, maar dan zou die nu weer teruggezet moeten zijn - zeker na een factory reset.

Ik heb om de verbinding te analyseren een lijnmeting gedaan en constateer geen afwijkingen, ook de attainable bitrate (maximaal haalbare snelheid) is 53 Mbit/s. Echter, waar ik wel een probleem zie is de actual bitrate, deze ligt op 28 Mbit/s. Er is dus duidelijk iets mis met de snelheid die binnenkomt, ik denk zelf aan een fout in het lokale netwerk. Om dit te verhelpen, heb ik een reprovisie uitgevoerd zodat de verbinding opnieuw naar het modem gestuurd wordt. Daarmee maak je ook meteen een nieuw signaal aan en zou de snelheid weer rond de 50 moeten zitten.

Kun je bevestigen of dit geholpen heeft, alsjeblieft?

Ik test op speedtest.net. Ik heb hem net nog een keer getest, de snelheid is hetzelfde als gisteren. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Scalage, bedankt voor je reactie en terugkoppeling! 

Zou je alsjeblieft een foto kunnen maken van het ISRA-punt en die dan in dit topic willen delen? Dan kan ik kijken of we het op afstand kunnen oplossen, of dat er wellicht een expert op bezoek moet komen.

Reageer