Beantwoord

Maximale internetsnelheid (pakket) op adres ineens gewijzigd.


Afgelopen vrijdag heb ik mijn T-Mobile Thuis abonnement weer met een jaar verlengd. 8 Maart is dat ingegaan. Helaas zag ik dat zonder mededelen de internetsnelheid ineens van Fast gewijzigd is naar Basic, met enorm traag internet tot gevolg.

Geprobeerd zelf te wijzigen, maar dit kan niet ivm een nog lopende bestelling. Echter, na controle bij de postcodechecker wordt als maximale snelheid op mijn adres aangegeven 14Mbit download en 30 upload, dus Fast krijg ik ook nieteens als optie. Heel raar, want ik heb al langere tijd Fast gebruikt, nooit problemen gehad met de snelheid en nu sinds vandaag is het niet meer te doen.

 

Wat is hier ineens aan de hand?

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 9 March 2021, 08:15

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Chromath 

Waarschijnlijk heeft de netwerkbeheerder een wijziging aangebracht in een kast, hier kan T-Mobile denk ik weinig aan doen.

Hier kan je de snelheid controleren wat haalbaar is volgens Fourstack

Ik weet niet of dit tijdelijk is of zo blijft, hopelijk kan iemand anders je hierop een beter antwoord geven.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Chromath, welkom op de Community!

Wat Waqqas aangeeft, klopt inderdaad - spijtig genoeg. De netbeheerder, KPN NetwerkNL, heeft de technologie gewijzigd van VVDSL naar ADSL, dit betekent dat de maximaal haalbare snelheid op jouw adres inderdaad 14 Mbit/s (download).

Dit is natuurlijk een flinke schok en totaal niet wat je verwacht. Wij kunnen daar echter geen aanpassing in aanbrengen omdat KPN de lijnen beheert op DSL. Wat ik daarentegen wel kan en natuurlijk heel graag wil doen, is proberen te achterhalen waarom deze verminderde snelheid is aangebracht en wat de reden is achter de omzetting naar het verouderde ADSL.

Enige tijd geleden hebben we te maken gehad met verbindingsproblemen die voortvloeiden uit VLAN-issues (gescheiden, virtuele LAN-netwerken) en een workaround destijds, om te voorkomen dat men helemaal geen verbinding had, was een terugschakeling naar ADSL. Deze wijziging werd door onze technische dienst en de netbeheerder in gang gezet en zo'n twee tot vier weken later weer opgeschakeld zodra het opgelost was. Dit is momenteel niet aan de orde en daarom verbaas ik me over deze omzetting. Ik ga verhaal proberen te halen bij KPN en zal je updaten wanneer mogelijk!

Dat is echt heel jammer en raar, want naar mijn idee niks van gemerkt tot gisteren. Altijd prima internet gehad.

Ook zeer spijtig dat ik nu net mijn contract heb verlengd, want er is een concurrent die via de kabel een snelheid tot 1000 Mbit/s aanbied. Laatste wat ik wil is overstappen (stond ook net op het punt op ivm klantvoordeel mijn mobiele telefoon te verlengen bij jullie), maar deze snelheid is hier niet te doen. 

Ik hoef er volgens mij ook niet vanuit te gaan dat ik op korte termijn weer mijn oude snelheid terug heb als ik het zo lees?

Reputatie 7
Badge +16

@Chromath Er is vanuit KPN geen verklaring aan ons afgeleverd, daarom heb ik aan onze techneuten gevraagd om dit uit te zoeken. Zij verwachten uiterlijk vrijdag een antwoord met uitleg. Er lijkt iets misgegaan te zijn na de verlenging van jouw contract. We gaan dit trachten terug te draaien zodat jij gewoon de snelheid ontvangt die je verwacht. Sorry voor de verwarring en tegenstrijdige reacties. 

Ik kom hier vrijdag op terug!

Bedankt voor je reactie. Even geduld hebben nog dan, ik wacht het af

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Chromath, ik heb zojuist gecheckt of er al nieuws is vanuit KPN, maar het is nog rustig, dus ik blijf het voor je monitoren vandaag en mocht er een update komen, dan bericht ik je hier meteen over!

Reputatie 7
Badge +16

Nog geen nieuws te melden @Chromath, sorry!

UPDATE [15:24] Het gaat naar alle waarschijnlijkheid pas begin volgende week worden eer KPN een update ontvangt vanuit hun technische afdeling en wij dit doorgestuurd krijgen. Ik houd je op de hoogte en zal van het weekend ook blijven monitoren. Sorry!

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Chromath, jammer genoeg heb ik nog geen update → indien er vandaag nog niets bekendgemaakt wordt, zal ik navragen bij onze technische dienst of er een andere weg te bewandelen is.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Chromath, er is nog geen terugkoppeling vanuit KPN. Ik heb de techneuten gevraagd wat hier de status van is en of er al iets van een alternatief beschikbaar is. Zodra ik van hen een antwoord heb gekregen, meld ik het je direct!

Hoi @Chromath, er is nog geen terugkoppeling vanuit KPN. Ik heb de techneuten gevraagd wat hier de status van is en of er al iets van een alternatief beschikbaar is. Zodra ik van hen een antwoord heb gekregen, meld ik het je direct!

Dankjewel voor de update, ik wacht af.

Reputatie 7
Badge +16

@Chromath UPDATE: onze techneuten hebben zojuist een reminder verstuurd naar de betrokken partijen met het dringende verzoek de vraag alsnog te beantwoorden. Het is nu nog afwachten hoe snel het antwoord binnenkomt. We blijven de casus bewaken en monitoren, sorry voor de lange wachttijd!

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Chromath UPDATE: sinds gisteravond zou jouw maximale snelheid weer op het gewenste niveau moeten liggen. We hebben een verzoek tot re-upgrade aangevraagd en dat is gehonoreerd door de netbeheerder. Kun jij bevestigen dat we het hiermee hersteld hebben? Nogmaals uitvoerig excuses voor de wachttijd, zo'n verzoek kost schijnbaar meer tijd dan we verwacht hadden. 

Reageer