Beantwoord

Na overstap WBA > ODF insabiele download

  • 13 April 2021
  • 36 reacties
  • 1685 Bekeken

Reputatie 4
  • is een Master Poster
  • 42 reacties

Scenario

Recent (~1.5 maand geleden) ben ik overgestapt van WBA naar ODF binnen T-Mobile. Zo ben ik van 500Mbit naar 1Gbit gegaan voor bijna de helft aan kosten minder.

De overstap ging een weekje stroef maar was netjes opgelost. Helaas, toen alles werkte, bleek het zo te zijn dat mijn downloadsnelheid met moeite boven de 200Mbit uitkwam terwijl mijn upload wel de 940Mbit aantikte. Belangrijke context hier is dat ik op WBA voorheen wél stabiel 450Mbit haalde, zowel upload als download.

Inmiddels zijn we dus al 1.5 maand verder en heb ik 3 monteurs gezien en is er 2x een KPN NetwerkNL monteur in de wijkcentrale bezig geweest (1x port stuk ivm helemaal geen internet en 1x port swap in de hoop de download te fixen) en vandaag kreeg ik helaas het antwoord van de Twitter webcare dat ze er niks meer aan kunnen doen.

Dit vond ik wel zéér jammer, vooral om het feit dat ik voorheen op WBA wél stabiel een download van 450Mbit haalde, wat neerkomt op de beloofde 500Mbit minus de TCP overhead etc. Dus het komt er op neer dat ik nu met een (vaak) tragere download zit dan ik voorheen op WBA had. Ik vind dit eigenlijk niet helemaal netjes, gezien het feit dat ik in feite betaal voor 1Gbit en omdat de technische dienst "alles" heeft bekeken er niet uitkomt, ik maar met het probleem moet dealen.

In mijn oren klinkt het meer en meer als een capaciteitsprobleem binnen de wijkcentrale aan het punt waar de wijkcentrale binnenkomt bij T-Mobile zelf gezien de schommelende resultaten.

Speedtests & eigen netwerk

Mijn eigen netwerk bestaat uit een Unifi Dream Machine Pro. Vanaf UnifiOS voer ik ook de speedtests uit en natuurlijk ook bekabeld vanaf m'n PC naar de UDMP getest via de "normale" speedtest. Zelfs via de Zyxel haal ik niet boven de 100Mbit download.

Dit is de speedtest van vandaag op de UDMP: 
https://cln.sh/EY53JD 

De eerste en de laatste test zijn naar dezelfde server. Als ik een speedtest.net test uitvoer vanaf m'n PC zie je ook dat hij wel bij 600Mbit komt bijv. maar hierna direct wordt teruggeduwd naar max. 250Mbit op een server van KPN in Rotterdam en naar een server van KPN in Amsterdam zelfs met moeite bij de 150Mbit komt. Samen met de monteur (dit staat in z'n werkbon) hebben we meerdere servers op speedtest.net getest. Nu weet ik dat de resultaten ook afhankelijk zijn van die servers, maar het is op elke server hetzelfde, dus dat is niet het geval.

Om de resultaten nog wat aan te sterken:
Het is normaal dat naar een server in bijv. New York je geen 1Gbit haalt, de snelheid verwaterd over deze enorme afstand. Echter, het feit dat ik gewoon een ping van 83ms en uploadsnelheid van ruim 935Mbit haal zou je moeten verwachten dat de download ook rond die snelheid zit, antwoord is nee: dit is amper 10-30Mbit. (https://www.speedtest.net/result/11257015862)

Dit verlies in snelheid is ook te zien in speedtests binnen Nederland. KPN Rotterdam haalt de snelste resultaten (soms 800Mbit, word vaak teruggedrukt naar 300Mbit (https://www.speedtest.net/result/11257023643)). Zodra je echter KPN Amsterdam pakt is dit amper 150-200Mbit (https://www.speedtest.net/result/11257028662). Op deze relatief korte afstand zou dit verschil écht niet zo groot moeten zijn.

Wat nu...

Nu heb ik zelf ook geen idee wat ik kan doen. Alle monteurs zeggen dan ook dat het aan mijn kant er netjes uit ziet maar ik ben er, ondanks het abonnement van 1Gbit, nu wel op achteruit gegaan.

Enige grote verschil is dat ik nu GPON heb en dus ook de Huawei terminal ipv de media converter.

Ik hoop dat iemand hier met meer kennis van netwerken misschien een idee krijgt van wat het kan zijn waar T-Mobile eventueel wat aan heeft of dat T-Mobile met deze enorme uitleg nu wel zelf wat gaat vinden. Want ik wil graag minimaal m'n 500Mbit stabiel terug, maar natuurlijk het liefst de beloofde 1Gbit, want ja, ik merk de enorme toegenomen vertraging in downloaden vanaf mijn servers in San Francisco en Singapore wel vergeleken met toen ik op WBA zat.

icon

Beste antwoord door Bjarn 20 May 2021, 15:04

Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 4

Gisteren heb ik in piektijden 's avonds een game gedownload, hier haalde ik maar max 14MB/s wat neerkomt op 112Mbit/s. Voorheen haalde ik soms op dalmomenten ruim de 90-100MB/s als het even mee zat.

De download wordt steeds instabieler merk ik ook, aangezien Google Meets en Discord calls erg vaak even haperen. Ook bepaalde websites laden niet in 1x of heel traag, afbeeldingen op Twitter laden soms pas na ruim 10 seconden. Ook video's op YouTube worden bijna altijd gedowngrade naar 480p als hij op 'automatisch' staat.

Aangezien deze problemen nu al ruim 2 maanden spelen hoop ik oprecht dat er nu een oplossing komt, helaas begint m'n geduld op te raken omdat ik de gevolgen er van begin te merken. Upload nog steeds 0 problemen, dat gaat goed. De download is en blijft dramatisch. Daarnaast haal ik ook nooit de beloofde 75% van de snelheid in de testen en al helemaal niet de 85% in 8 van de 10 metingen.

@Brian @Jason even een ping en dat m'n topic gekaapt werd, even een ping 🙂 )

Reputatie 7

Hi @Bjarn, het heeft even geduurd maar het onderhoud staat nu gepland voor 12 mei (volgende week woensdag) om 4:00 uur ‘s nachts. Hopelijk is hiermee het probleem verholpen. Ik hoor volgende week donderdag graag van je of dit inderdaad het geval is! :slight_smile:

Reputatie 4

Hi @Bjarn, het heeft even geduurd maar het onderhoud staat nu gepland voor 12 mei (volgende week woensdag) om 4:00 uur ‘s nachts. Hopelijk is hiermee het probleem verholpen. Ik hoor volgende week donderdag graag van je of dit inderdaad het geval is! :slight_smile:

Ah super! Thanks :)

Ik zal het na die dag in de gaten houden

Reputatie 2

Hi @Bjarn, het heeft even geduurd maar het onderhoud staat nu gepland voor 12 mei (volgende week woensdag) om 4:00 uur ‘s nachts. Hopelijk is hiermee het probleem verholpen. Ik hoor volgende week donderdag graag van je of dit inderdaad het geval is! :slight_smile:

@brian is dit onderhoud een landelijke of regionale?

over watvoor soort onderhoud hebben we het?

welke problemen worden er (mogelijk) opgelost?

Reputatie 2

@Bjarn @Brian  is er al iets bekend over het (voorgenomen) onderhoud wat aanstaande woensdag gaat plaats vinden mbt up-downloadsnelheden?

ik had deze vraag hierboven gesteld, maar tot op heden nog geen antwoord op gekregen.

Reputatie 4

Ik hoop oprecht dat vanavond het onderhoud de problemen oplost.

Sinds de overstap merkte ik ook dat sites niet in 1x goed laadde. Bijv. Tweakers.net laadde soms helemaal niet (time-outs) en zodra ik het opnieuw probeerde door te refreshen ineens toch wel. Nu dacht ik dat dit een browser issue was, maar nee, zo bleek vandaag.

Voor m'n werk verbind ik naar enkele AWS services, hierbij krijg ik sinds vandaag een hele hoop time-outs. Dit gaat om meerdere IP adressen die niet werken. Zodra ik naar m'n 4G switch heb ik geen problemen meer.

Klinkt een beetje als de problemen in: 

Problemen zijn ook al op Tweakers te lezen: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/67262622

Mocht het onderhoud vannacht niet helpen hoop ik oprecht dat er spoedig een andere oplossing gevonden word, anders moet ik zelf naar een oplossing op zoek.

Reputatie 7

Hi @staub3232 @Bjarn Het zou gaan om problemen met een interface die connect met het core netwerk. Ze gaan de SPF vervangen en hier is nieuwe hardware voor besteld. Ik weet overigens niet zeker of het vannacht plaats vindt of morgen nacht. Normaal gesproken wanneer we onderhoud communiceren hebben we het over de nacht van 12 op 13 mei bijvoorbeeld. Ik ga uit van dat laatste (dus woensdagnacht en niet vannacht) maar ik ga hier nog even achteraan.

Reputatie 4

Hi @staub3232 @Bjarn Het zou gaan om problemen met een interface die connect met het core netwerk. Ze gaan de SPF vervangen en hier is nieuwe hardware voor besteld. Ik weet overigens niet zeker of het vannacht plaats vindt of morgen nacht. Normaal gesproken wanneer we onderhoud communiceren hebben we het over de nacht van 12 op 13 mei bijvoorbeeld. Ik ga uit van dat laatste (dus woensdagnacht en niet vannacht) maar ik ga hier nog even achteraan.

Ah top, no worries! Wacht ik het sowieso even af tot donderdag om weer te testen 👌

Reputatie 4

@Brian Zojuist n.a.v. het onderhoud van vannacht weer nieuwe testen gedaan, dit zijn de resultaten:

 

Zoals je ziet zijn de snelheden vergeleken met mijn vorige post met dezelfde tests iets verbeterd, maar niet genoeg.

Wat je niet ziet in het screenshot is dat hij eerst (zoals ik eerder ook vermelde) een hogere snelheid aantikt, zoals 800 of 900Mbit+ en vervolgens word teruggedrukt naar bijv, 463Mbit.

De time-outs naar bijv. WorldStream worden mogelijk veroorzaakt door de problemen die vermeld staan in het andere verzameltopic, die problemen zijn dan ook niet opgelost door dit onderhoud, helaas.

Het onderhoud heeft mijn problemen die ik in dit topic heb vermeld helaas dus nog niet opgelost. 

 

Kan het onderzoek verder gestart worden? Met dit probleem is opzich wel te leven, maar die routing issues uit het andere topic niet. Daarvoor wil ik graag een datum afspreken om voor 1 juni uiterlijk alles gefixt te hebben. Mocht het niet zo zijn ben ik genoodzaakt, ook puur door m'n werk als developer, een andere partij te zoeken en zou ik zonder extra kosten m'n contract binnen het eerste jaar op willen zeggen. Al zit ik hier zelf ook niet op te wachten natuurlijk, ondanks alles ben ik altijd tevreden geweest, maar deze problemen maken de verbinding onbruikbaar.

Wel wil ik alvast vragen, omdat de problemen al 3 maanden spelen en ik sinds ~1 maand helemaal veel problemen ervaar door ook die routering issues, of er compensatie mogelijk is. Aangezien ik altijd alles heb betaald, maar nooit de minimum beloofde snelheid van 75% heb kunnen bereiken.

 

Ik hoop op het beste, bedankt in ieder geval!

Reputatie 4

He @Brian 

Toch nog goed nieuws hier :) (naast de routing issues).

Vanochtend en zojuist heb ik meerdere speedtests uitgevoerd, ook naar New York en San Francisco en haal enorme snelheden van 900Mbit+.

Aangezien ik dit vrijwel consistent bij in totaal ongeveer 30 speedtests naar verschillende servers verspreid over de dag heb behaald denk ik dat ik ook wel durf te zeggen dat m'n problemen met de instabiele downloadsnelheid zijn opgelost :)

Uit interesse, is er toevallig (na het onderhoud van vrijdagnacht) nog iets anders aangepast? Dit kan het dan alsnog gefixt hebben.

--

Ik haat het om te vragen, maar gezien de issues toch 3 maanden hebben geduurd ben ik benieuwd of ik hier enige compensatie voor kan krijgen. Of is het even verstandig de issues met routing af te wachten? Dit heb ik vorige week voor het eerst aangekaart bij de Twitter webcare omdat ik toen tegen issues met AWS aanliep. Met TransIP werk ik niet dus vielen de problemen eerder niet op, helaas nu wel.

Hoor het graag, nogmaals bedankt :)

Reputatie 4

Kleine update; ook vandaag nog steeds top snelheden.

Dit issue is dus definitief gefixt :)

In m'n andere topic had ik al compensatie hiervoor ontvangen, bedankt hiervoor! Melding kan gesloten worden :ok_hand:

Reageer