Vraag

Na overstap WBA > ODF insabiele download

  • 13 april 2021
  • 33 reacties
  • 922 Bekeken

Reputatie 3
  • is een King Poster
  • 40 reacties

Scenario

Recent (~1.5 maand geleden) ben ik overgestapt van WBA naar ODF binnen T-Mobile. Zo ben ik van 500Mbit naar 1Gbit gegaan voor bijna de helft aan kosten minder.

De overstap ging een weekje stroef maar was netjes opgelost. Helaas, toen alles werkte, bleek het zo te zijn dat mijn downloadsnelheid met moeite boven de 200Mbit uitkwam terwijl mijn upload wel de 940Mbit aantikte. Belangrijke context hier is dat ik op WBA voorheen wél stabiel 450Mbit haalde, zowel upload als download.

Inmiddels zijn we dus al 1.5 maand verder en heb ik 3 monteurs gezien en is er 2x een KPN NetwerkNL monteur in de wijkcentrale bezig geweest (1x port stuk ivm helemaal geen internet en 1x port swap in de hoop de download te fixen) en vandaag kreeg ik helaas het antwoord van de Twitter webcare dat ze er niks meer aan kunnen doen.

Dit vond ik wel zéér jammer, vooral om het feit dat ik voorheen op WBA wél stabiel een download van 450Mbit haalde, wat neerkomt op de beloofde 500Mbit minus de TCP overhead etc. Dus het komt er op neer dat ik nu met een (vaak) tragere download zit dan ik voorheen op WBA had. Ik vind dit eigenlijk niet helemaal netjes, gezien het feit dat ik in feite betaal voor 1Gbit en omdat de technische dienst "alles" heeft bekeken er niet uitkomt, ik maar met het probleem moet dealen.

In mijn oren klinkt het meer en meer als een capaciteitsprobleem binnen de wijkcentrale aan het punt waar de wijkcentrale binnenkomt bij T-Mobile zelf gezien de schommelende resultaten.

Speedtests & eigen netwerk

Mijn eigen netwerk bestaat uit een Unifi Dream Machine Pro. Vanaf UnifiOS voer ik ook de speedtests uit en natuurlijk ook bekabeld vanaf m'n PC naar de UDMP getest via de "normale" speedtest. Zelfs via de Zyxel haal ik niet boven de 100Mbit download.

Dit is de speedtest van vandaag op de UDMP: 
https://cln.sh/EY53JD 

De eerste en de laatste test zijn naar dezelfde server. Als ik een speedtest.net test uitvoer vanaf m'n PC zie je ook dat hij wel bij 600Mbit komt bijv. maar hierna direct wordt teruggeduwd naar max. 250Mbit op een server van KPN in Rotterdam en naar een server van KPN in Amsterdam zelfs met moeite bij de 150Mbit komt. Samen met de monteur (dit staat in z'n werkbon) hebben we meerdere servers op speedtest.net getest. Nu weet ik dat de resultaten ook afhankelijk zijn van die servers, maar het is op elke server hetzelfde, dus dat is niet het geval.

Om de resultaten nog wat aan te sterken:
Het is normaal dat naar een server in bijv. New York je geen 1Gbit haalt, de snelheid verwaterd over deze enorme afstand. Echter, het feit dat ik gewoon een ping van 83ms en uploadsnelheid van ruim 935Mbit haal zou je moeten verwachten dat de download ook rond die snelheid zit, antwoord is nee: dit is amper 10-30Mbit. (https://www.speedtest.net/result/11257015862)

Dit verlies in snelheid is ook te zien in speedtests binnen Nederland. KPN Rotterdam haalt de snelste resultaten (soms 800Mbit, word vaak teruggedrukt naar 300Mbit (https://www.speedtest.net/result/11257023643)). Zodra je echter KPN Amsterdam pakt is dit amper 150-200Mbit (https://www.speedtest.net/result/11257028662). Op deze relatief korte afstand zou dit verschil écht niet zo groot moeten zijn.

Wat nu...

Nu heb ik zelf ook geen idee wat ik kan doen. Alle monteurs zeggen dan ook dat het aan mijn kant er netjes uit ziet maar ik ben er, ondanks het abonnement van 1Gbit, nu wel op achteruit gegaan.

Enige grote verschil is dat ik nu GPON heb en dus ook de Huawei terminal ipv de media converter.

Ik hoop dat iemand hier met meer kennis van netwerken misschien een idee krijgt van wat het kan zijn waar T-Mobile eventueel wat aan heeft of dat T-Mobile met deze enorme uitleg nu wel zelf wat gaat vinden. Want ik wil graag minimaal m'n 500Mbit stabiel terug, maar natuurlijk het liefst de beloofde 1Gbit, want ja, ik merk de enorme toegenomen vertraging in downloaden vanaf mijn servers in San Francisco en Singapore wel vergeleken met toen ik op WBA zat.


33 reacties

Reputatie 3

Hi @staub3232 @Bjarn Het zou gaan om problemen met een interface die connect met het core netwerk. Ze gaan de SPF vervangen en hier is nieuwe hardware voor besteld. Ik weet overigens niet zeker of het vannacht plaats vindt of morgen nacht. Normaal gesproken wanneer we onderhoud communiceren hebben we het over de nacht van 12 op 13 mei bijvoorbeeld. Ik ga uit van dat laatste (dus woensdagnacht en niet vannacht) maar ik ga hier nog even achteraan.

Ah top, no worries! Wacht ik het sowieso even af tot donderdag om weer te testen 👌

Reputatie 7
Badge +8

Hi @staub3232 @Bjarn Het zou gaan om problemen met een interface die connect met het core netwerk. Ze gaan de SPF vervangen en hier is nieuwe hardware voor besteld. Ik weet overigens niet zeker of het vannacht plaats vindt of morgen nacht. Normaal gesproken wanneer we onderhoud communiceren hebben we het over de nacht van 12 op 13 mei bijvoorbeeld. Ik ga uit van dat laatste (dus woensdagnacht en niet vannacht) maar ik ga hier nog even achteraan.

Reputatie 3

Ik hoop oprecht dat vanavond het onderhoud de problemen oplost.

Sinds de overstap merkte ik ook dat sites niet in 1x goed laadde. Bijv. Tweakers.net laadde soms helemaal niet (time-outs) en zodra ik het opnieuw probeerde door te refreshen ineens toch wel. Nu dacht ik dat dit een browser issue was, maar nee, zo bleek vandaag.

Voor m'n werk verbind ik naar enkele AWS services, hierbij krijg ik sinds vandaag een hele hoop time-outs. Dit gaat om meerdere IP adressen die niet werken. Zodra ik naar m'n 4G switch heb ik geen problemen meer.

Klinkt een beetje als de problemen in: 

Problemen zijn ook al op Tweakers te lezen: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/67262622

Mocht het onderhoud vannacht niet helpen hoop ik oprecht dat er spoedig een andere oplossing gevonden word, anders moet ik zelf naar een oplossing op zoek.

@Bjarn @Brian  is er al iets bekend over het (voorgenomen) onderhoud wat aanstaande woensdag gaat plaats vinden mbt up-downloadsnelheden?

ik had deze vraag hierboven gesteld, maar tot op heden nog geen antwoord op gekregen.

Hi @Bjarn, het heeft even geduurd maar het onderhoud staat nu gepland voor 12 mei (volgende week woensdag) om 4:00 uur ‘s nachts. Hopelijk is hiermee het probleem verholpen. Ik hoor volgende week donderdag graag van je of dit inderdaad het geval is! :slight_smile:

@brian is dit onderhoud een landelijke of regionale?

over watvoor soort onderhoud hebben we het?

welke problemen worden er (mogelijk) opgelost?

Reputatie 3

Hi @Bjarn, het heeft even geduurd maar het onderhoud staat nu gepland voor 12 mei (volgende week woensdag) om 4:00 uur ‘s nachts. Hopelijk is hiermee het probleem verholpen. Ik hoor volgende week donderdag graag van je of dit inderdaad het geval is! :slight_smile:

Ah super! Thanks :)

Ik zal het na die dag in de gaten houden

Reputatie 7
Badge +8

Hi @Bjarn, het heeft even geduurd maar het onderhoud staat nu gepland voor 12 mei (volgende week woensdag) om 4:00 uur ‘s nachts. Hopelijk is hiermee het probleem verholpen. Ik hoor volgende week donderdag graag van je of dit inderdaad het geval is! :slight_smile:

Reputatie 3

Gisteren heb ik in piektijden 's avonds een game gedownload, hier haalde ik maar max 14MB/s wat neerkomt op 112Mbit/s. Voorheen haalde ik soms op dalmomenten ruim de 90-100MB/s als het even mee zat.

De download wordt steeds instabieler merk ik ook, aangezien Google Meets en Discord calls erg vaak even haperen. Ook bepaalde websites laden niet in 1x of heel traag, afbeeldingen op Twitter laden soms pas na ruim 10 seconden. Ook video's op YouTube worden bijna altijd gedowngrade naar 480p als hij op 'automatisch' staat.

Aangezien deze problemen nu al ruim 2 maanden spelen hoop ik oprecht dat er nu een oplossing komt, helaas begint m'n geduld op te raken omdat ik de gevolgen er van begin te merken. Upload nog steeds 0 problemen, dat gaat goed. De download is en blijft dramatisch. Daarnaast haal ik ook nooit de beloofde 75% van de snelheid in de testen en al helemaal niet de 85% in 8 van de 10 metingen.

@Brian @Jason even een ping en dat m'n topic gekaapt werd, even een ping 🙂 )

Reputatie 7
Badge +7

@peter-keetfm Ik heb het aan Guidion gevraagd en zij geven aan dat monteurs tot voor kort inderdaad niet altijd patch covers meer meenamen en dat sommige niet bestelbaar zijn, maar dat monteurs in principe altijd wel weer covers meebrengen bij een installatieafspraak.

Reputatie 7
Badge +7

@peter-keetfm Als antwoord op jouw vraag in dit topic: de monteur neemt niet standaard een patch cover mee. Ik ga na wat hierin mogelijk is en kom er zo snel mogelijk op terug!

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @peter-keetfm, je hebt volkomen gelijk: mijn fout → ik handelde veel te snel naar aanleiding van een signaal vanuit de Community, excuses! Ik heropen je topic meteen.

Reputatie 1

@Jason 

we zitten nu in het topic van Bjarn

het lijkt mij beter een eigen topic te starten op een snel antwoord

maar bij deze (in een andermans topic)

Kan ik mijn oude kpnZte F3100 blijven gebruiken op het t-mobile glas netwerk ?

waarom ik deze vraag in dit topic moet zetten en mijn eigen topic gesloten is

is voor mij een raadsel

waarom?

 

Reputatie 1

@Jason 

met respect maar het is een hele andere vraag

graag dat topic van mij zelf weer open

dat topic gaat dat ik misschien de oude nt van kpn wil gaan gebruiken

of dat kan ?

dat is een hele andere vraag dan over een patch cover

een patch cover is voor een directe verlenging van de glasvezel

ik ben me aan het verdiepen

wat mogelijk is

Reputatie 1

@Jason

Nog een vraag neemt de monteur een patchcover mee zodat het netjes afgewerkt wordt je ziet maar al te vaak dat ze direct op de glasvezel koppelen met busje 

Dit heb ik er hangen

Patchcover 

 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @peter-keetfm, tof dat je overweegt over te stappen! We proberen als moderators zo vaak mogelijk actief te zijn in topics en reageren doorgaans binnen 24 tot 48 uur. Als het rustiger is, ligt de reactietijd lager (rond de 12 tot 24 uur), als het drukker is, kan dit ietwat hoger liggen, maar normaliter niet meer dan 48 uur. Wanneer het over het weekend heen getild wordt, proberen de mods die 's weekends actief zijn ook nog zoveel mogelijk te reageren, maar dat gebeurt op volgorde van binnenkomst. Vanwaar de conclusie dat wij op deze Community minder actief zijn? We ontvangen namelijk graag feedback en willen dat zo goed mogelijk verbeteren. Ik zal gelijk aan Brian vragen of er al updates zijn: hij is na vandaag na een zeer welverdiende vakantie terug op het Webcarenest en kan weer volop reageren!

Je zult, zoals @Marcel MCi correct aankaart, 's morgens overgezet worden en 's middags wordt de apparatuur geïnstalleerd door Guidion. Daar zit natuurlijk een paar uur overbruggingstijd tussen, kun je daarmee uit de voeten met je 4G-verbinding? Zo niet, laat het me weten, dan kunnen we altijd controleren of een voucher soelaas biedt op de activatiedag! 😉

Op de activatiedag zal er in de wijkcentrale omgepatcht worden en wordt de aansluiting in een andere pop geplaatst. Normaal gesproken, zal je hierdoor geen drop in de downloadsnelheid merken en kom je bekabeld uit op maximaal 850-950 Mbit/s. Dat hier enkele afwijkingen in zijn, is natuurlijk erg onfortuinlijk, maar is geen garantie dat dit bij jou ook zal optreden. 

 

Reputatie 1

Hi @ijansen Met een tracert had je (heel grof opgedeeld) kunnen zien wáár er eventueel vertraging optreed maar nog steeds niet waarom. :wink:

@Bjarn Er gaat wat hardware vervangen worden in het netwerk, op dit moment zijn we de planning hiervoor aan het afstemmen met de aannemer. Wordt dus aan gewerkt, ik houd je op de hoogte! :slight_smile:

Hi @Brian

Is er toevallig inmiddels een update? :) Ik merk vaak in de avonduren dat ik merkbaar haper als ik al alleen met enkele vrienden aan het videobellen ben, dat had ik voorheen ook niet.

Hoor het graag weer!

Ik vraag het me af of ik over wil stappen van kpn naar t-mobile 

Het webcare team is niet zo actief op het forum

Dat is bij het kpn forum wel anders

Graag nog een Andwoord op mijn vraag van een webcare medewerker 

Reputatie 3

Hi @ijansen Met een tracert had je (heel grof opgedeeld) kunnen zien wáár er eventueel vertraging optreed maar nog steeds niet waarom. :wink:

@Bjarn Er gaat wat hardware vervangen worden in het netwerk, op dit moment zijn we de planning hiervoor aan het afstemmen met de aannemer. Wordt dus aan gewerkt, ik houd je op de hoogte! :slight_smile:

Hi @Brian

Is er toevallig inmiddels een update? :) Ik merk vaak in de avonduren dat ik merkbaar haper als ik al alleen met enkele vrienden aan het videobellen ben, dat had ik voorheen ook niet.

Hoor het graag weer!

Reputatie 6
Badge +3

Hallo peter-keetfm,

Op de migratie-dag wordt het signaal 's morgens overgezet en 's middags komt de monteur om T-mobile aan te sluiten. Je zit dus een aantal uren zonder diensten.

Mvg. Marcel

Reputatie 4

Hi @ijansen Met een tracert had je (heel grof opgedeeld) kunnen zien wáár er eventueel vertraging optreed maar nog steeds niet waarom. :wink:

@Bjarn Er gaat wat hardware vervangen worden in het netwerk, op dit moment zijn we de planning hiervoor aan het afstemmen met de aannemer. Wordt dus aan gewerkt, ik houd je op de hoogte! :slight_smile:

Ah dat klinkt top, hopelijk gaat het het eea verhelpen :) Ik wacht het af!

Nog geen update..

Reputatie 1

Ik wil misschien ook naar t-mobile over stappen

En kom dit topic tegen

Dan heb ik mijn twijfels

Ik heb nu kpn glasvezel 500/500 en haal het makkelijk even 1gbit down 500mbit  up gehad kom op 920mbit down (speedtest)

Nu begrijp ik dat het gepatcht moet worden van wba naar odf in de wijkkast (Rijssen)

Krijg ik hier ook mee te maken?

En kom ik lang zonder internet te zitten?

 

 

 

Reputatie 1

Hi @ijansen Met een tracert had je (heel grof opgedeeld) kunnen zien wáár er eventueel vertraging optreed maar nog steeds niet waarom. :wink:

 

 

Foutieve aanname en flauw woordenspel.

 

Maar voorruit. Zou zien WAAR het fout gaat geen hele mooie eerste stap zijn voor het oplossen van onze vreemde problemen @Brian?

 

Ik denk trouwens dat als ik zie hoe mijn data loopt, ik niet alleen kan zeggen WAAR, maar ook WAAROM het fout gaat. Veel klanten van TM denken namelijk dat de route zelf de oorzaak is, maar we kunnen het niet controleren omdat jullie tracert hebben uitgezet.

 

Reputatie 3

Hi @ijansen Met een tracert had je (heel grof opgedeeld) kunnen zien wáár er eventueel vertraging optreed maar nog steeds niet waarom. :wink:

@Bjarn Er gaat wat hardware vervangen worden in het netwerk, op dit moment zijn we de planning hiervoor aan het afstemmen met de aannemer. Wordt dus aan gewerkt, ik houd je op de hoogte! :slight_smile:

Ah dat klinkt top, hopelijk gaat het het eea verhelpen :) Ik wacht het af!

Reputatie 7
Badge +8

Hi @ijansen Met een tracert had je (heel grof opgedeeld) kunnen zien wáár er eventueel vertraging optreed maar nog steeds niet waarom. :wink:

@Bjarn Er gaat wat hardware vervangen worden in het netwerk, op dit moment zijn we de planning hiervoor aan het afstemmen met de aannemer. Wordt dus aan gewerkt, ik houd je op de hoogte! :slight_smile:

Reputatie 3

Hi @Brian, is er toevallig al een (kleine) update? Thanks alvast :)

Reputatie 1

Dat we alleen op de server van XS4ALLde beloofde snelheid halen is natuurlijk niet in orde.

 

Als we de route die onze data aflegt hadden kunnen volgen via tracert hadden we gezien waarom dat is, maar dat hebben ze uitgezet.

Reageer