Beantwoord

Op WiFi geen 500 Mbit meer

  • 28 January 2018
  • 17 reacties
  • 1107 Bekeken

Reputatie 4
Beste mede forumgebruikers,

Ik zit met een eigenaardig probleem. Ik heb in december een D-Link DIR-868L gekocht. Deze heb ik aangesloten op de DrayTek modem. Hierop kon ik meer dan 450 Mbit/s down- en upload halen over wifi met alle drie de iPhone 7 Plussen en mijn MacBook Pro. Echter kan ik sinds de 24 januari geen 'goede' downloadsnelheden meer halen. Ik kom over wifi maximaal tot 200 Mbit/s download, alleen de macbook haalt 300 Mbit/s download. De upload over wifi is wel altijd meer dan 400 Mbit/s. Ik heb toen de D-Link teruggestuurd en een Asus RT-AC68U gekocht. De Asus aangesloten en ik had precies hetzelfde probleem.

Hieronder enkele screenshots van Speedtests die zijn uitgevoerd:
Dit is van voor 24 januari:



Dit is de overgang tussen 22 en 24 januari:



Dit is wat ik nu continu haal:



Wat ik al heb gedaan:
- Switches uit het netwerk verwijderd
- De Asus eerdere locaties in het huis gegeven
- Asus meerdere SSID's gegeven
- DrayTek meerdere malen gereset
- Kabels (Cat. 6 en 5e) verwisseld
- Merlin firmware op de Asus gezet
- Asus een eigen IP 192.168.1.10 gegeven en op de DrayTek gebonden aan MAC-adres.
- Asus ingesteld op router modus en op AP-modus: geen verschil.
- Asus IP 192.168.1.10 aan DMZ host toegevoegd op WAN 1.
- Gewisseld van kanalen en instellingen op de Asus.
- Gecheckt op apparaten: volgens de Asus zijn er geen interferenties op het 5 GHz netwerk.

Wat mij ook opgevallen was en vreemd is: wanneer ik de firewall instellingen op de DrayTek aanpas, komt de downloadsnelheid bekabeld en wifi niet hoger dan 130/130 Mbit/s. Omgekeerd wordt dit van de maximale snelheid afgehaald wanneer ik de firewall instellingen op de Asus aanpas. Dus op de Asus haal ik bedraad 350/330. Als ik de firewall instellingen aan laat staan, dan haal ik bekabeld wel gewoon 480/450.

Dit zijn de instellingen van de DrayTek modem, verder is er niks aangepast.





Dit zijn de instellingen van de Asus:
















Is er iemand die dit wel werkend heeft gekregen met fatsoenlijke downloadsnelheden zoals ik vorige week nog had? Zo ja, wat moet er ingesteld worden? 🙂
icon

Beste antwoord door Jordytjes 30 January 2018, 20:10

Bekijk origineel

17 reacties

Ik heb zelf ook de RT-AC68U en heb de volgende opstelling:
Mediaconverter > Asus router (in meterkast) dus gebruik geen Draytek. Ik haal in de huiskamer 400/330 en deze resultaten reflecteren de snelheden die ik haal op mijn Intel NUC die in dezelfde huiskamer staat. (note: ik heb wel het 750mbps abonnement)



Naast de router haal ik 480/600 en soms hoger.



Aan de draad haal ik gewoon full speed.


(hier tussen zitten twee switches)

Die snelheden die je voor 24 jan. had, hoe ver waren die van de router af?
Reputatie 4
Ik heb zelf ook de RT-AC68U en heb de volgende opstelling:
Mediaconverter > Asus router (in meterkast) dus gebruik geen Draytek. Ik haal in de huiskamer 400/330 en deze resultaten reflecteren de snelheden die ik haal op mijn Intel NUC die in dezelfde huiskamer staat. (note: ik heb wel het 750mbps abonnement)



Naast de router haal ik 480/600 en soms hoger.



Aan de draad haal ik gewoon full speed.


(hier tussen zitten twee switches)

Die snelheden die je voor 24 jan. had, hoe ver waren die van de router af?


Ik heb ook aan zo'n mediaconverter zitten denken. Is het dan mogelijk om normaal IPTV te kijken als ik de VLAN's tag? De downloadsnelheden die jij haalt over wifi, haalde ik voorheen ook in de woonkamer. Dat was maximaal 5 meter van de router af. Het scheelt dat de glasvezelaansluiting van Reggefiber in de woonkamer zit.

Ik zit er nu te denken om precies dezelfde setup te gebruiken. Ik heb zo'n beetje alles geprobeerd wat binnen handbereik valt, behalve die mediaconverter. Van welke mediaconverter maak je gebruik om sfp naar rj45 om te zetten? Is dat toevallig de TP-Link MC220L? Heb je een soort van uitleg hoe ik het zo optimaal mogelijk kan instellen? Als het echt verbetering oplevert, zou ik heel graag de Asus willen gebruiken i.p.v. de DrayTek. 😉

Alvast bedankt voor de hulp! 🙂


Ik heb ook aan zo'n mediaconverter zitten denken. Is het dan mogelijk om normaal IPTV te kijken als ik de VLAN's tag? De downloadsnelheden die jij haalt over wifi, haalde ik voorheen ook in de woonkamer. Dat was maximaal 5 meter van de router af. Het scheelt dat de glasvezelaansluiting van Reggefiber in de woonkamer zit.

Ik zit er nu te denken om precies dezelfde setup te gebruiken. Ik heb zo'n beetje alles geprobeerd wat binnen handbereik valt, behalve die mediaconverter. Van welke mediaconverter maak je gebruik om sfp naar rj45 om te zetten? Is dat toevallig de TP-Link MC220L? Heb je een soort van uitleg hoe ik het zo optimaal mogelijk kan instellen? Als het echt verbetering oplevert, zou ik heel graag de Asus willen gebruiken i.p.v. de DrayTek. 😉

Alvast bedankt voor de hulp! :)


Jazeker! Ik heb twee tv-boxen en die werken prima met de vlan tag 640. Het is inderdaad handig dat de glasvezel aansluiting bij jou in de huiskamer ligt, had ik ook graag gewild. Ik heb inderdaad de MC-220L. De installatie van een mediaconverter is best simpel, check deze link: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/47563727#47563727
Ik ben erg tevreden met de mediaconverter opstelling. En ik raad het zeker aan aangezien je dezelfde Asus router hebt.
Reputatie 7
Hallo

Een MC220L hoef je niet in te stellen. Deze zet alleen het licht om naar UTP. je kan ook hier op het forum de info vinden.

Je moet op je asus alleen Vlans aanzetten en 300 gebruike voor Internet en 640 voor tv.
Even de juiste poorten toewijzen voor itv en je bent klaar :)

Het is mij opgevallen dan kanaal 36 in de meeste gevallen een hogere snelheid geeft dan de hogere kanalen.
Reputatie 4
Top! Bedankt voor jullie antwoorden en informatie. 🙂 Ik heb net de MC220L besteld. Ik ga het apparaat installeren en dan kijken of alles lukt! Is er nog iets wat ik verder moet instellen op de Asus, routermodus e.d.?
Reputatie 7
leroy98ecker,

Ja zeker! je moet de vlans instellen. bij de TP-Link is dat te vinden onder IPTV.
Als je niet VLAN 300 in stelt dan heb je geen internet 🙂
Reputatie 3
Als je optimale snelheid wilt halen is het bovendien aan te bevelen om GEEN 'open' software op je router te installeren. Zelf had ik DD-WRT op mijn Netgear Nighthawk en haalde met een 750 Mbit verbinding via wifi en bekabeld amper 200 Mbit.

Na een paar verdenkingen richting T-Mobile, besloot ik toch maar even te kijken of er geen beperkingen ontstonden door mijn eigen installatie van DD-WRT op mijn router. En.... dat blijkt inderdaad zo te zijn. Wil je met WiFi ook hoge snelheid halen dan kan dat meestal alleen met propriëtaire software. Er is namelijk per chipfabrikant verschillende software nodig om zulke hoge snelheden te behalen. Daar betalen de router fabrikanten grif voor...... En 'Open Software' makers zijn meestal vrijwilligers die hiervoor geen geld kunnen ophoesten.
Reputatie 7
Heb ik al eens verteld dat ik heul erg blij van deze Community word? Ik kijk hier echt mijn ogen uit! Prachtig hoe hier alles uit de kast wordt getrokken om snelheidrecords te breken. Groot applaus!

@Jordytjes, welkom op de Thuiscommunity! 😃
Echt super gaaf om een draadloze snelheid van 500 Mbit/s te zien! Nog steeds maar een fractie van de theoretische 1300 Mbit/s, maar nog steeds een hele prestatie. Ik zie die snelheden alleen midden in de nacht... in mijn dromen.

Dat verhaal van open software hoor ik nu ook voor het eerst. Bedankt hiervoor lemonkid ;)

Is de mediaconverter al binnen? Ik ben benieuwd hoe je nieuwe Asus presteert!
Reputatie 4
Excuses voor de hele late reactie. Nadat de TP-Link geïnstalleerd was, werkte alles wel een stuk stabieler. Tot nu toe ben ik zeer tevreden! De wifi-snelheden zijn omhoog gegaan, alleen hebben ze nooit meer het oude pijl bereikt. Ik heb nog stille hoop dat het in de toekomst terugkeert! De MacBook haalt overigens wel 375 Mbit down en 500 up. Alleen blijven de telefoons steken op maximaal 210 Mbit down en 480 up. Ping varieert nu tussen de 5 en 7 ms (afhankelijk van de server). Jitter varieert over wifi ook tussen de 0,10 en 1 ms. Dus al met al ben ik heel erg tevreden. Tot nu toe 0 problemen gehad met de Asus RT-AC68U! 🙂
Goed om te horen. Dat zijn wifi snelheden waar je trots op mag zijn.

Veel plezier met je nieuwe setup!
Reputatie 7
Hallo leroy98ecker,

Doe eens een speedtest op elk kanaal. dan kan je even zien welke de snelste is.
Reputatie 3
Dit is mijn snelheid met Draytek en Netgear R7000. Ik heb wel een andere binding dan @leroy98ecker
Ik heb geen 'strict' binding. Maar 'gewone' zeg maar. Wel via WiFi natuurlijk. En met Netgear firmware.
Reputatie 7
@lemonkid

Reputatie 4
Ik kom nog even terug op dit topic. Het is me de laatste week weer meerdere malen gelukt om >400 Mbit te halen over WiFi. Het blijkt dat er een heel groot verschil tussen Speedtest servers zit. Op de Speedtest.net server in Amsterdam haal ik gemakkelijk 480 Mbit, maar pak ik bijvoorbeeld die uit Ede of Apeldoorn, dan kom ik niet hoger dan 200 Mbit. Het vreemde is wel hierin dat die 480 Mbit wel een doorvoer heeft van 60 MB/s in de router, dus het lijkt wel te kloppen.

Ik heb alleen soms dat het beeld van de TV blokjes geeft, maar dat had ik hiervoor met de DrayTek ook. Dit gebeurt nu alleen als er meer dan 450 Mbit wordt gebruikt of gebeurt heel soms als meerdere apparaten updates uitvoeren of als er een Speedtest wordt uitgevoerd. Met die Asus router/modem kan ik zelfs op zolder nog 250 Mbit halen, dus al met al ben ik heel erg tevreden en werkt dit écht veel stabieler dan hiervoor.
Reputatie 3
De blokjes op de tv kunnen inderdaad zo ontstaan zoals jij beschrijft. Maar het kan ook zijn dat de server die het beeld naar je toe moet sturen, net even iets te zwaar belast wordt. Ook kan het signaal onderweg vertragen en 'jitter' veroorzaken.

Er zijn servers in het westen van de USA waar ik nog 200Mbps vandaan krijg en er zijn servers in Nederland die dat niet leveren. Ik ontdekte dat toen ik voor de grap mijn verbinding naar Brussel testte. En die was net zo snel als eentje 5 km bij mij vandaan. Daarna heb ik ook wat verder weg getest. Je kunt ook eens via NPERF.COM testen voor de variatie.
Reputatie 7
Ja de speedtest servers kunnen door de hoge snelheden van tegenwoordig overbelast raken.
Ook moet je testen met meerdere servers en de desktop app om een beetje betrouwbare waardes te krijgen.
Ook kan het zijn dat de router het te zwaar krijgt waardoor het tv signaal vertraging op loopt.
Dit is wel op te lossen met wat extra hardware waardoor het TV signaal beter word gescheiden ik zal hier volgende week een handleiding voor maken.

Reageer