Beantwoord

Primary DNS server (195.191.17.168) van mijn Huawei HG659 onbeschikbaar

  • 16 May 2021
  • 6 reacties
  • 244 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Hoi,

Sinds enige tijd heb ik thuis ‘internet problemen’. Dit zijn vooral timeouts, zowel bij browsen (chome, etc) als streamen van videos (netflix, etc). Een refresh of herstart helpt meestal wel, maar dat is soms vervelend. Mijn vermoeden ging uit naar problemen met DNS, dus heb ik zoveel mogelijk de DNS van mijn apparaten (mobiel, TV, laptop, etc) naar 8.8.8.8 gezet. Maar problemen zijn nog niet weg. Op het Huawei modem is het niet mogelijk om de DNS server te veranderen, maar het viel me op dat de ‘Primary DNS server’ van mijn modem niet bereikbaar is. Ik weet niet of dat mijn problemen veroorzaakt, maar het lijkt me niet de bedoeling. Zie plaatje voor adressen.

DNS server 195.191.17.168 is momenteel niet beschikbaar.

 

Mijn vraag is of dit een oorzaak zou kunnen zijn van mijn problemen?

Kan de ICT afdeling van T-Mobile de DNS server (195.191.17.168) herstarten?

cheers

icon

Beste antwoord door yalerta 16 May 2021, 21:36

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +5

@krahb 

De DNS servers die je ziet zitten in VLAN100.

Zover ik het begrijp is dit het “management” netwerk van T-mobile.

Is er in de Huawei modem ergens een VLAN300 instelling met DNS servers en dergelijke?

 

Reputatie 7
Badge +15

Na de DNS servers te hebben aangepast op save klikken en dan de modem opnieuw starten. De nieuwe DNS geldt inderdaad voor alle apparaten binnen je ñetwerk.

Hoi @Waqqas ,

 

Bedankt voor je reactie. Zover was ik ook al gekomen, en 8.8.8.8 als ‘IPv4 primary DNS server’ had ik al ingesteld. Ik denk dat deze instelling voor alle ‘clients’ binnen mijn home network geldt, dus die krijgen dan van mijn modem 8.8.8.8 als DNS server aangereikt.

Dat helpt bij mij dus inderdaad niet. Ik vermoed dat het modem af en toe niet ‘thuis’ (:-)) geeft, omdat deze dan zelf iets doet met DNS.

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @krahb 

Het is mogelijk om de DNS servers op de Huawei te wijzigen.

Ga op een computer naar 192.168.1.1 om je modem te benaderen. Log in met de meegeleverde gebruikersnaam en wachtwoord. Kies in de balk bovenin voor "home network". Vervolgens in de balk links voor "lan interface". Vervolgens ga je naar "DHCP server". Hier zet je de DNS mode op "Manually configure the DNS server for LAN devices".

Nu kun je een alternatieve DNS server intoetsen en deze opslaan door op "save" te klikken.

Echter denk ik niet dat het veel zal helpen omdat meerdere klanten zoiets ervaren dus lijkt het wat bij T-Mobile.

Hoi Eric,

Bedankt voor je reactie, maar dat is helaas geen antwoord op mijn vraag.

 

Je hebt natuurlijk wel gelijk, maar volgens mij is het zo dat de eerste (of primary) nameserver altijd eerst wordt geraadpleegd. Indien deze niet reageert dan pas wordt de tweede (secondary) geraadpleegd. Dus voor elke DNS revolving (raadpleging) zal er een timeout op de eerste plaatsvinden, en dus tijdverlies. Op mijn laptop (fedora 32):

 

$ time dig @195.191.17.222 @195.191.17.168 +short t-mobile.nl

80.79.204.120

real    0m0.020s

user    0m0.009s

sys    0m0.006s

$ time dig @195.191.17.168 @195.191.17.222 +short t-mobile.nl

80.79.204.120

real    0m1.048s

user    0m0.006s

sys    0m0.013s

 

Hier kun je zien dat het meer dan een seconde langer duurt indien de primary DNS niet beschikbaar is.

 

Mijn vraagt blijft dus of het niet beschikbaar zijn van de primary DNS server op mijn modem een mogelijke oorzaak kan zijn van mijn ‘internet problemen’ bij browsen en streamen?

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Als de primaire DNS server geen response geeft , dan zal de secundaire server geraadpleegd worden. Zo kan men ook onderhoud plegen.

Reageer