Sneller internet: Nodig?


Reputatie 3
Beste forum leden,

Uit recent onderzoek blijkt dat bij veel (55% van de) huishoudens sneller internet op hun adres beschikbaar is. Maar slechts een klein deel maakt daar gebruik van.

Hoe zit dat bij jullie? Wat voor verbinding heb je? Heb je niet meer nodig? Verwacht je in de toekomst wel sneller internet nodig te hebben? Of wist je niet dat er sneller internet op jouw adres beschikbaar was?

Ik ben heel benieuwd naar jullie gebruik van en mening over (sneller) internet.


This topic has been closed for comments

17 reacties

Reputatie 2
Zelf hebben we 40/4 Mbit in gebruik. Voldoet in 99% van de gevallen. Heel soms is sneller wenselijk voor de upload als je grote bestanden moet versturen. Er is inderdaad sneller internet beschikbaar, maar voor die 1% van de tijd dat dit wenselijk is, niet de moeite om over te stappen. Ik wacht wel even wat langer en ga in de tussentijd wat anders doen 🙂
Reputatie 2
Ik zelf heb mijn internet bij Ziggo, waar ik niet echt tevreden over ben. Ik denk dat T-Mobile flink kan scoren indien jullie op veel meer adressen in Nederland glasvezel zouden kunnen aanbieden.
Reputatie 5
Meeste mensen hebben aan zo'n 20 Mbps meer dan genoeg. Maar als je veel download, upload, streamt etc, dan is een veel hogere snelheid erg handig.
Tegenwoordig is alles in de 'cloud', dus een hogere upload snelheid is tegenwoordig ook héél belangrijk.
Bij m'n vader heb ik 150 Mbps van Ziggo, en bij m'n moeder 30 Mbps van Telfort. Ik merk het verschil daadwerkelijk.
Reputatie 1
Het hangt er vanaf wat je met de lijn doet. ISP's schermen nog altijd met "Hoe meer bandbreedte (download) hoe beter". De realiteit is meer dat wij met z'n allen steeds vaker streamen (Spotify, Netflix etc). Deze streams nemen al met al helemaal niet zoveel bandbreedte in gebruik. Ja, je kan bij Youtube en Netflix 4K films bekijken al is het aanbod op het moment niet zo groot.

4K pakt (afhankelijk van de codec) ongeveer 50 Mb/s (In het geval van Youtube slechts 11 Mb/s) en normaal FHD zit vaak tussen de 6 en de 9Mb/s.

Een simpele internetverbinding voorziet over het algemeen in onze dagelijkse behoefte alleen zijn er natuurlijk nog andere zaken om rekening mee te houden. Heb je een gezin? Hoeveel gezinsleden zijn actief op het internet, wat doen ze en wordt er gelijktijdig gestreamt?

Dan is er nog het downloaden, iemand met een NAS geeft niet veel om bandbreedte want de NAS verricht zijn werk op de achtergrond, die download komt wel binnen dus de PC hoeft niet aan te blijven.

En dan werken wij steeds vaker in de cloud, synchroniseren wij onze laptop, PC, tablet en telefoon met een clouddienst. En dan is upload zeer belangrijk. Dit synchroniseren gebeurt op de achtergrond maar je wil wel dat dit zo snel als mogelijk klaar is. Upload is over het algemeen belangrijker dan download. Jammer genoeg dat het in Nederland niet gebruikelijk is (tenzij glas) om veel upload te hebben. 🙂
Reputatie 6
Ik heb 4GvoorThuis. Was in November2016 ongeveer 70 Mbps DL / 30 Mbps UL, nu 45/15. Ook al is er snelheidsafname, KNIPPR hapert nu niet meer en ook andere streaming video (FullHD) werkt goed ook als er andere interactiviteit is. Voor DownLink is momenteel zo'n 30Mbps momenteel goed genoeg. Veel meer snelheid is natuurlijk fijn, maar niet tegen elke prijs. 'Uptime', betrouwbaarheid wordt uiteindelijk dan belanrijker. De reden voor draadloos 4G is omdat er geen internet via metaaldraad optie is. En al helemaal niet via glas.

Op een andere locatie heb ik kabelinternet (100/6); Vooral de 6Mbps UpLink was reden om over te stappen vanaf ADSL2+, wat maar 1.2Mbps UL haalde en dat is niet genoeg om o.a. 720p security camera goed te laten werken. Aan de 100 DL ga je wennen en kun je b.v. letterlijk 100x zo snel updates downloaden en direct installeren in vergelijking met 1 Mbps ADSL over oude lange telefoonlijn.

Ook voor synchronisatie/replicatie is, vooral voor 4GvT, de relatief hoge UpLink snelheid erg welkom, want dan passen ook replicaties van een tien-of twintigtal GB in 1 nachtelijke sessie (en dus geen extra kosten). Over ADSL duurde dat dagen en was eigenlijk onwerkbaar, de 'pijplijn' was bijna altijd full-load.

Naast rauwe snelheid blijkt ook daadwerkelijke snelheid verloren te gaan aan slechte instellingen of haperende apparatuur. Soms is misschien gewoon WiFi de bottleneck of b.v. trage DNS.
Reputatie 1
Ik heb 4GvoorThuis.
Naast rauwe snelheid blijkt ook daadwerkelijke snelheid verloren te gaan aan slechte instellingen of haperende apparatuur. Soms is misschien gewoon WiFi de bottleneck of b.v. trage DNS.

Haha, dat is zo waar. Dit ga je echt merken bij een lage bandbreedte, ineens wordt het belangrijk om instellingen te finetunen waar je normaliter nooit aan hoeft te sleutelen. Het schedulen van jobs (bijvoorbeeld synchronisatietaken) op tijdstippen dat je de lijn voor niets anders nodig hebt.

De wereld is veranderd en flink ook. Mijn eerste breedbandaansluiting was 512Kb/s (Sonera destijds) en ik heb toen nog flink in de buidel getast voor de volle 1024Kb/s. Internet was nog niet zoals nu, beetje surfen, emailen en Counterstrike (in mijn geval dan). 2 maanden geleden is mijn Quicknet emailadres uit de lucht gegaan nadat het bijbehorende Ziggo-abonnement is stopgezet. Jeetje, dat adres had ik al zo lang en is gemaakt in een hele andere tijd. Webpagina's van slechts enkele Kb's laden. Adds die al supervervelend waren maar ook heel klein. Tegenwoordig moet je soms adds laden van enkele MB's. Heb je snel internet dan merk je het niet echt, maar bij een trage lijn is dat heel hinderlijk.

Dit document van de OPTA is van 14 december 2001, het is moeilijk te geloven hoe snel de ontwikkelingen zijn gegaan.
https://www.acm.nl/nl/download/publicatie/?id=6843

Ik werkte destijds bij KPN en het is daar begonnen met ADSL wat nog onder de naam Snelnet ging. Dit werd MxStream onder welke naam het is gelanceerd. In den beginne werkte dit alleen op PSTN-lijnen, later is het mogelijk geworden om ADSL ook over ISDN te laten werken. De hoeveelheid werk die het kostte om een aansluiting te maken. Veel pionierswerk en lange levertijden, verhuizen was ook geen gemakkelijke opgaaf.

Ik vind het allemaal nog steeds heel interessant. Nu Vectoring bij xDSL voor een flinke stuwing heeft gezorgd is de rek er wel uit, met pair-bonding kan dit nog worden verdubbeld al werkt dit dus niet bij alle ISP's. Ik denk dat het op dit moment allemaal nog genoeg is, voor de mensen die meer bandbreedte nodig hebben dan leverbaar is zal het denk ik nog wel een lange tijd een karige zaak blijven.

Glas is nog niet overal beschikbaar (en dan nog, glas wil niet meteen betekenen dat je een gigabit-internet abonnement kunt afnemen). Docsis 3.1 is wel iets wat door Ziggo nu ondersteund moet worden al weet ik niet of zij de 3.1 modems al uitleveren? En ook daarvoor geldt, Ziggo biedt nog geen abonnementen die hier gebruik van maken en veel haast zullen zij ook niet maken. De ontwikkelingen op het gebied van bandbreedte ligt stil of wordt stilgehouden want er is niet meer zoveel voortgang.

Heel vervelend voor de mensen in de buitengebieden want zij hebben na die vele jaren van traag internet vaak geen alternatief. 4G biedt soms uitkomst maar er zijn gebieden waar 4G zelfs niet haalbaar is.

Ergens heb ik het gevoel dat de markt pas weer in beweging gaat komen wanneer er iets oppopt wat het nodig zal maken. In de upload zal het niet zitten maar ik denk dat wanneer 4K video meer gemeengoed gaat worden dat de infrastructuur verder zal worden uitgebreid. En wanneer dit is gedaan zal denk ik de weg naar nog snellere abonnementen vrijmaken. Niet voor xDSL maar wel voor glas en kabel. :)

Maar goed, ik ben meer een dromer op dat vlak en dus zal ik er her en der flink naast zitten. 😛
Ik denk dat de meeste mensen wel genoeg hebben aan een stabiel abonnementje van 20mb/2mb. En als je zorgt dat de prijs rond de 20 euro ligt blijf je concurentie wel de baas.
Weet je, mensen denken altijd dat ze heel veel en snel internet nodig hebben. Eigenlijk kan je met een abonnement van 20mb tot 40mb prima uit de voeten. Goed, als je veel inline spelletjes zou spelen, van die hele zware, dan is 150mb tot zeker 200mb wel aan te raden. Misschien zelfs glasvezel omdat je dan upload en download hetzelfde snelheid hebt.

Wij hebben 300mb aan internet, eigelijk best veel en misschien soms een beetje TE veel. Wij kijken wel veel films online en zitten veel in de avonden op YouTube te kijken. Dan nog zou het lager kunnen, zoals de provider al heeft laten weten.
Reputatie 3
Beste forum leden,

Uit recent onderzoek blijkt dat bij veel (55% van de) huishoudens sneller internet op hun adres beschikbaar is. Maar slechts een klein deel maakt daar gebruik van.

Hoe zit dat bij jullie? Wat voor verbinding heb je? Heb je niet meer nodig? Verwacht je in de toekomst wel sneller internet nodig te hebben? Of wist je niet dat er sneller internet op jouw adres beschikbaar was?

Ik ben heel benieuwd naar jullie gebruik van en mening over (sneller) internet.



Uit onderzoek blijkt ook dat in dit bericht, de bron van dit bericht over internet snelheid, ontbreekt..... Verder onderzoek leert dat het heel verhelderend werkt als een en ander in perspectief van het originele onderzoek kan worden geplaatst.......
Ja ik zou graag een upgrade naar 1gbps of meer zien bij T-Mobile glasvezel.
Ja ik zou graag een upgrade naar 1gbps of meer zien bij T-Mobile glasvezel.

Hier staat het antwoord al :)
https://forum.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/kabelinternet-wordt-naar-1gbps-opgewaardeerd-280263
Ik kan uit ervaring zeggen dat een verbinding van 20 tot 30 Mb voldoende is voor een één- of tweepersoonshuishouden.

Hierbij ga ik uit dat je een beetje surft (Facebook, Twitter, NU.nl, etc..), e-mailt met af en toe bijlagen, video streamt (YouTube, Netflix, etc..), muziek streamt (Spotify, Deezer, radio, etc..) en zo nu en dan eens online gamed.

Als je een gezin hebt van 4 personen, dan zou ik eerder richting de 40-50 Mb gaan.

Als je het mij vraagt, is alles boven de 50 Mb in veel gevallen onzinnig, mits je echt continu terabytes aan het downloaden bent (en dan ben je waarschijnlijk niet legaal bezig).

Mensen die roepen dat ze een verbinding van 1 Gb willen hebben, hebben volgens mij geen idee waar ze het over hebben. Het is dan puur een kwestie van "omdat het kan", en niet "omdat het moet" (geen referentie naar een andere provider).

Hetzelfde is met de grote kabelprovider die snelheden aanbiedt van 150 en 300 Mb, dit is gewoon onzin, ik denk dat slechts 5 tot 10% van de klanten deze snelheid volledig benut. Als iedereen deze snelheid écht nodig had, was het netwerk van deze provider allang aan z'n limiet. In dit geval is het puur een commerciële verkooptruc, met als boodschap "ons netwerk is sneller, dus beter". Sneller is écht niet beter.

Neem voor de gein een verbinding met een absurd hoge snelheid, en meet vanuit je router of besturingssysteem eens wat je gemiddelde bandbreedte over een gehele maand is. Haal vervolgens 5% van de pieken af, en kijk wat je overhoudt.

Dit is trouwens een interessant reddit topic van iemand die heeft uitgezocht hoeveel bandbreedte je nou eigenlijk nodig hebt voor online gaming. Conclusie: een snelle verbinding van 100+ Mb gaat geen verschil maken in vergelijking met een 20 of 40 Mb verbinding. https://www.reddit.com/r/PS4/comments/1spnoj/aggregate_data_on_ps4_internet_usage/

Met 4G is het een ander verhaal, daar gaat het namelijk om de beschikbare capaciteit van het netwerk. Je deelt die capaciteit met anderen, dus daar is het niet overdreven als een mast 225 tot 300 Mb (of zelfs veel meer) levert.
Reputatie 5
Hoezo ben je boven 50 Mbps niet legaal bezig? Ik download veel backups, legale ISO's en overige grote legale bestanden zoals installatie bestanden, spelletjes via Steam (sommige zijn al gauw 20+ GB).

Ik heb zelf 150 Mbps download via Ziggo. M'n moeder heeft thuis 30 Mbps van Telfort. Dat is prima te doen, maar ik irriteert wel als ik iets groots moet downloaden.
Hoezo ben je boven 50 Mbps niet legaal bezig?

Ik heb mijn verhaal iets aangepast.

Voor sommige mensen is een snellere verbinding wellicht handig, maar waar veel mensen nog altijd geen rekening mee houden, is dat ook al heb je een verbinding van 150 óf 300 Mb, je die snelheid niet altijd zult halen van een enkele server, omdat de server waar je van downloadt simpelweg de snelheid kan afknijpen (die server wordt ten slotte niet alleen door jou gebruikt).

Maar jij neemt die verbinding af omdat je het ook daadwerkelijk gebruikt. Sommige providers proberen een snelle verbinding aan te smeren, zonder dat de persoon die het afneemt ('de gemiddelde Nederlander') het daadwerkelijk nodig heeft. En daar erger ik mij aan.

Als ik bij sommige providers een 'snelheidswijzer' invul, en daar aanklik dat ik af en toe online een game speel, dan gaat de bandbreedte ineens van 20-40 Mb naar 100+ Mb. Dat gaat echt nergens over.

Het is een beetje zoals de pixelhype van vroeger met camera's: meer pixels is beter. Niet dus.
Reputatie 5
Daar heb je gelijk in. 90% van de gebruikers hebben genoeg aan een instap abonnement.
Reputatie 7
En toch zie ik mensen die niet genoeg hebben aan 20Mbit.
Maar als je 10Mbit per apparaat/persoon neemt zit je wel goed.
Vergeet niet dat je TV ook 10Mbit neemt. (T-Mobile, Netflix, Youtube, Facebook ect)
Een gezin met tieners zou ik toch minimaal 50Mbit aanraden.
Reputatie 6
In het aangehaalde onderzoek wordt over 100Mbps gesproken, maar maar niet over latency. 'Sneller' internet opent pas echt deuren als ook de latency
1ms of minder zou zijn. Maar stel je hebt een theoretische glasvezel van 200km, dan duurt het al 1ms voordat licht aan andere kant is. Dus stel je hebt 1Gbps internet, dan is b.v. NAS via iSCSI over paar honderd kilometer nog steeds onwerkbaar traag.