Streamen op Spotify via WiFi vertraagd

  • 20 August 2017
  • 7 reacties
  • 648 Bekeken

Goedemorgen,
Ik ben recent overgestapt van glasvezelinternet bij xs4all naar Tmobile
Ik loop er nu tegen aan dat als ik spotify stream vanaf mijn mobiel en ik kies op mijn mobiel op next song oid de muziek 15 seconden stopt en dan pas afspeelt. Dit was bij xs4all niet.
Tmobile weet niet wat ze er aan kunnen doen en ik moest het 'ff' hier vragen.
Weet iemand wat Tmobile moet doen om mijn probleem opgelost te krijgen?
Groetjes Annemiek

This topic has been closed for comments

7 reacties

Reputatie 7
Hoi Annemiekw17,

Bedankt voor je aanvraag en welkom op het Forum!

Goede vraag. Je hebt dus een hapering van 15 seconden bij het kiezen van een nieuw nummer via Spotify. Dit gebeurt als je bent verbonden met onze wifi. Hoelang duurt het voordat een nieuw nummer start als je bent verbonden met je mobiele netwerk, 4G?

Ik kan het nog niet plaatsen, aangezien muziek niet zoveel vraagt van je verbinding. Kun je testen welke snelheid je haalt op wifi? Wellicht dat je de wifi nog wat kunt verbeteren met deze wifi-tips. Kun je ook testen op een ander wifi-netwerk? Hoe is de overgang dan?
Hai Sander,

Ik ben aan het werk gegaan met je tips en zat meteen 's avonds zonder WiFi toen ik enthousiast dacht ook meteen mijn wifiwachtwoord te veranderen 🤣
Dat is de volgende dag opgelost door de klantenservice en zij hebben de WiFi op een rustig kanaal gezet.

En nu is de vertraging bij het streamen met spotify en wisselen tussen nummers korten. Duurt nu ongeveer 8 seconden.

Ik denk dat als ik het helemaal opgelost wil hebben ik terug moet naar xs4all en dan 15 euro meer kan dokken wat ik dus niet ga doen.

Of heb jij nog meer van die goede suggesties?

Bedankt alvast!

Groetjes Annemiek
Reputatie 6
@Annemiekw17
Ik neem aan dat je bij XS4ALL een FritzBox wifimodem had?
Die heeft een veel betere WiFi oplossing aan boord. De Draytek modem die je nu hebt heeft een vrij minimale WiFi implementatie en nogal wat mensen kiezen er voor om zelf een extra WiFi accesspoint extra te kopen wat beter instelbaar is en beter presteert. Dan ben je wel weer (een deel van) je kostenvoordeel kwijt natuurlijk, maar goed een goedkoper abo is niet uit liefdadigheid o.i.d., ergens wordt bespaart.

Wat voor merk+type smartphone gaat het om?
Wellicht heeft extra beter WiFi accesspoint weinig zin.

Mijn ervaring met T-Mobile wifimodems is dat apparaten gemakkelijk de wifiverbinding verliezen, vooral als het nogal druk is met (andere) WiFi's in de buurt. De Spotify app op een smartphone is streaming, maar onder water wordt voor zover ik weet voor nummerovergang al bijna het complete volgende nummer gedownload of gebufferd. En in midden van nummer afspelen is de WiFi verbinding tussen je Smartphone en Wifimodem niet actief met als gevolg dat tegen einde van nummer weer opnieuw verbinding wordt aangeknoopt tussen je smartphone en wifimodem. In drukke of slechte wifi omgeving kan dit makkelijk vele seconden duren zoals je gemerkt hebt. Om batterij te kunnen besparen kan je smartphone z'n WiFi snel inactief maken, je kan dit omzeilen door bij de instellingen WiFi op 'altijd aan' te forceren. Dit is ook nog geen garantie voor goede werking als er een andere oorzaak is van de haperingen in de Draytek, b.v. dat onder omstandigheden.

Als Spotify op een via kabel aangesloten computer ook hapeert, is er natuurlijk iets met de T-Mobile internet verbinding aan de hand.
Hallo tmoesel,

Hartelijk dank voor je reactie🌸

Je hebt helemaal gelijk aangaande de fritzbox van xs4all.
Ik heb zelf een iphone6.

Dat accespoint klinkt wel als een goed idee. Zag alleen dat het varieert tussen de 30 en 150 euro.
Hoe weet ik of ik er 1 koop die het probleem verhelpt?
Reputatie 6
@Annemiekw17
Wil je zeker zijn, dan zal eerst duidelijk moeten zijn dat de oorzaak echt in het WiFi gedeelte ligt. T-Mobile biedt WiFi garantie, ik heb dit euvel m.b.t. Spotify al eerder gezien op dit forum, maar weet niet de uitkomst. Als je met de iphone6 in de zelfde kamer dit soort verbindingsproblemen hebt is het denk ik aan T-Mobile om een goed werkende oplossing te bieden. T-Mobile Thuis kan de firmware in de Draytek wifimodem aanpassen dus zo'n standaard probleem moet men wel raad mee weten. Mocht het op Draytek hardware problemen stuiten, dan kunnen ze m.b.v. https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5490/ wellicht snel een oplossing bieden (alleen als je internet-only abo hebt).

Als je b.v. nu al weet dat je de Draytek in de meterkast wilt hebben en toch achter het (grote) huis ook goed WiFi bereik wilt hebben, dan kun je wel direct inzetten op extra eigen WiFi accesspoint en niet wachten op T-Mobile. De iphone6 is Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac dual-band. Vooral dat ac en dual-band zou een oplossing moeten zijn om drukte op de WiFi in de buurt te omzeilen. Dus een extra accesspoint zou dat ook allemaal moeten kunnen. En 2.4GHz en 5GHz op 1 naam, dus geintegreerd en niet zoals bij veel Huawei modems gescheiden. Ikzelf gebruik een TL-WA901ND ter vervanging van T-Mobile WiFi. Kan geen 5GHz maar wel super bereik als je hem een beetje op gunstige plek ophangt (kan met 1 lange ethernetkabel voor zowel data als stroomvoorziening). Draait al een halfjaar onafgebroken, terwijl de WiFi in T-Mobile router vrijwel elke dag tot problemen leidde.
Reputatie 7
Hoi Annemiek17w,

Ik begrijp dat de oplossing nog niet gevonden is. Het staat je natuurlijk helemaal vrij om een accesspoint te gebruiken voor je wifi, dat is helemaal goed. Ik weet alleen niet of dit bij jou de oplossing is. Een muzieknummer streamen neemt zo weinig bandbreedte (zeker als het volgende nummer al gebufferd wordt) dat dit bijna niet aan de wifi kan liggen.

-Het kan dat de wifi bijzonder traag is. We hebben het dan onder de 1 Mb/s. Dit zou het kunnen verklaren. Kun je dit meten met een snelheidstest? Als het zo laag is, dan wil ik dan ook erg graag aan de slag om jouw wifi te verbeteren. Dit staat helemaal los van Spotify!
-Stel: Je wifi heeft voldoende snelheid. Dan heeft een access point weinig toegevoegde waarde. Dan wordt het zoeken naar de oorzaak van die vertraging. Om je telefoon helemaal uit te sluiten, kun je testen met een ander apparaat met hetzelfde Spotify account? Kun je testen op een ander wifi netwerk? Kun je testen op jouw wifi netwerk, met jouw telefoon met een ander Spotify account? Met de antwoorden hierop, kunnen we veel zaken uitsluiten!

Ik hoor het graag! Het wordt nu een interessante puzzel!
2.85 mb/s
Ik ga even vragen of iemand met zijn mobiel op mijn WiFi wil streamen, heb zelf alleen een iPhone en een laptop onder een berg stof.