Beantwoord

Switch van Zyxel naar Fritz!box 7590 - WiFi traag

  • 7 January 2021
  • 20 reacties
  • 659 Bekeken

Reputatie 2
  • is een Top Poster
  • 10 reacties

Hallo,

 

Omdat ik niet tevreden was over WiFi van Zyxel T50 (bleef weg vallen of apparaten die uit huis waren geweest niet herkennen), zojuist een Fritz!box7590 aangeschaft om deze te plaatsen ipv Zyxel. Dat bleek een fluitje van een cent. 

Echter na het doen van een test op download (via https://www.speedtest.net/nl) kom ik maar op 7 mbit uit. Dit terwijl het een 1000 mbit glasvezelverbinding betreft. Aangezien het eerder wel correct functioneerde, vraag ik me af of ik iets over het hoofd zie of dat er een instelling op Fritz!box (nieuw uit doos) anders moet? Heb uiteraard T-Mobile profiel geselecteerd bij opstarten.

 

Hoor graan wanneer iemand meer weet!

icon

Beste antwoord door DHNC 11 January 2021, 13:33

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 2

Even de Zyxel weer aangezwengeld. Zelfde resultaat qua downloadsnelheid. Ik hang nu telefonisch in de wacht bij klantenservice.

Reputatie 2

Er komt een WiFi monteur langs om naar Zyxel te kijken. Mocht in de tussentijd iemand hier nog iets kunnen bijdragen: heel graag!

Reputatie 6
Badge +3

Wat is bedraad de snelheid die je haalt op de Zyxel?

Reputatie 2

Dank voor je reactie! Geen apparaten die ik met utp kan aansluiten in huis (damn nieuwe laptops), dus helaas kan ik dat niet checken. Net ook even media converter van stroom gehaald in hoop dat dit zou helpen, maar blijft stabiel tussen 5-7 mbit schommelen via WiFi wanneer ik naast Zyxel sta. 

Reputatie 7

@DHNC Dus eigenlijk weet je niet of je wifi traag is of je internet verbinding. het is zo snel als de zwakste schakel. zonder een bekabelde test kan je dus de zwakste schakel niet vinden. bovendien is er niets beter als een kabeltje. bekabeld met een usb c kabeltje. bol.com vandaag besteld morgen in huis.

Reputatie 2

 @Hidden.nld volledig eens, niks boven een kabeltje :-)

Apparaten die bekabeld waren, zijn nu even niet voor handen - benedenverdieping wordt onder handen genomen en spul zit tijdelijk in dozen ivm stof. Afgelopen week haalde ik na oplevering verbinding stabiel 180 mbit op WiFi, via kabel nog meer (niet getest via snelheidstest maar wel aan download op gaming console te zien).

Om terug te komen op openingspost werd dus beetje maf van het feit dat Zyxel verbinding bleef verbreken en apparaten niet meer herkende. Daarom Fritz!box aangeschaft. En dus sinds vanmiddag beperkt verkeer. Klantenservice kon bij uitlezen modem niks vreemds zien maar stuurde wel meteen kosteloos een monteur langs (?).

Ik weet dat dit deels schelden in de kerk is (niet komen met volledige info), maar hoop dat het afdoende is om met suggesties te komen waar het aan kan liggen. Alles geprobeerd wat een leek kan proberen, hoop stiekem op instellingen ergens.

Reputatie 7

@DHNC ik heb het vermoeden dat de Zyxel te vaak wisselt van kanaal en/of de bandsteering niet goed werkt. je zou kunnen proberen de kanalen vast te zetten en voor de 5ghz een kanaal onder de 100 te kiezen (ivm dfs)

als dat niet werkt zou je de 2,4 en 5 verschillende namen kunnen geven

Reputatie 2

@Hidden.nld dank! Die kanalen heb ik reeds geprobeerd, dat hielp helaas niet. Ik ga straks even proberen om 2.4 en 5ghz aparte namen te geven. 

 

Reputatie 2

@Hidden.nld helaas, ook geen resultaat met het andere naam geven aan 2.4 of 5ghz. Ik denk dat ik maar even geduld moet hebben en wacht op de monteur die maandag langs komt. Wel ga ik proberen vanmiddag of vanavond even bekabeld te testen, die update volgt nog. Mocht er ondertussen iemand nog ideeën of suggesties hebben: welkom!

Reputatie 7
Badge +5

 

Apparaten die bekabeld waren, zijn nu even niet voor handen - benedenverdieping wordt onder handen genomen en spul zit tijdelijk in dozen ivm stof. ???

Stof, daar is een lichtverbinding gevoelig voor.

Reputatie 2

Spul staat in meterkast, in afgesloten ruimte. Dat is de oorzaak nier.

Reputatie 2

Nou, bekabeld zelfde resultaat - 5mbit down.

Heel vreemd wel: speel nu een online multiplayer en dat lijkt vlekkeloos te gaan. Heel vreemd dit.

Reputatie 7
Badge +5

Hoi @DHNC, goed dat je hier navraag hebt gedaan. Er zijn al wat tips met je gedeeld, én ik zie dat er ondertussen een monteur is aangestuurd. Fijn! Ik wil je inderdaad vragen dit bezoek af te wachten, ik weet zeker dat dit goed komt. Mocht de monteur er op locatie tóch niet uitkomen, nemen we vanuit dat punt nieuwe stappen. Bedankt voor je geduld en voor nu een mooie zondag gewenst! 

Reputatie 2

Inmiddels klapt het internet er ook spontaan uit en geeft internet icoontje op modem rode kleur. Ik laat hier morgen wel weten wat uitkomst was, maar heel gelukkig is ons begin met T-Mobile nog niet.

Reputatie 2

Monteur is geweest, bleek dat de mediaconverter foutief was ingesteld door monteur die internet geïnstalleerd heeft (ik heb hier tussentijds niet aan gezeten - sterker, als ik had geweten dat dit mogelijk was dan had ik het zelf kunnen oplossen).

Enfin, opgelost. Fritz!box vlamt nu ook lekker.

Reputatie 7

Hoi @DHNC ,

Fijn om te horen dat de Wifi-expert de oorzaak heeft kunnen herleiden en dat je nu kan genieten van de snelle verbinding! Mocht je in de toekomst een vraag hebben, dan zitten we hier voor je klaar. De Community is d’r voor je! 🤙

Reputatie 3

Monteur is geweest, bleek dat de mediaconverter foutief was ingesteld door monteur die internet geïnstalleerd heeft (ik heb hier tussentijds niet aan gezeten - sterker, als ik had geweten dat dit mogelijk was dan had ik het zelf kunnen oplossen).

Enfin, opgelost. Fritz!box vlamt nu ook lekker.

Met welke instellingen staat jouw Fritzbox te werken? Ik krijg hem niet werkend met TV, en mijn Netgear switch (managed) krijgt een 192.168.0.x adres. Synology NAS niet bereikbaar/zichtbaar 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @bharskamp,

Tof dat je met je set-up in de weer bent! Ik vermoed dat je een hoop hebt aan dit topic en de verwijzingen die je hier aantreft: DDNS configureren Zyxel modem en Synology NAS. Succes nog met knutselen.

Reputatie 3

Hoi @bharskamp,

Tof dat je met je set-up in de weer bent! Ik vermoed dat je een hoop hebt aan dit topic en de verwijzingen die je hier aantreft: DDNS configureren Zyxel modem en Synology NAS. Succes nog met knutselen.

Ik heb hem toegankelijk van buitenaf door port forwarding nieuw in te stellen en het IP voor de backup vanuit Zeeland aan te passen. Het liefste hang ik alles vast aan mijn Fritzbox 7590. Dat is veel prettiger in te stellen voor mij ;) Krijg alleen TV via het kastje niet operationeel. Hij blijft zeuren dat er geen netwerk is. Maar we komen steeds een stapje verder. 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @bharskamp,

Fijn om te horen dat het je al deels gelukt is! :relaxed: Omdat ik zie dat je ook in een ander topic actief bent én dit andere topic beter aansluit op jouw vraag zal ik een antwoord geven in het volgende topic: T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem.

 

Reageer