Beantwoord

Te lage snelheid voor 200Mbit/s

  • 14 February 2021
  • 13 reacties
  • 606 Bekeken

Reputatie 1

Gezien de automatische reply van Klantenservice T-Mobile Thuis aangeeft dat er grote drukte is en een reactie een stuk langer kan duren, maak ik gebruik van de geboden community optie.

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geachte klantenservice van T-Mobile, 

Op vrijdag, 12 februari 2021, heb ik prettig telefonisch contact met een collega van de klantenservice T-mobile gevoerd. Het gesprek ging onder andere over mijn huidige behaalde bekabelde internetsnelheid, een mogelijke verlengingsoptie voor Thuis TV/internet en tevens een verlengingsoptie voor mijn T-mobile mobiele telefonie abonnement. Tijdens dit gesprek kwam een flink mankement binnen mijn huidige overeenkomst voor Thuis TV/internet aan het licht. Ik leg u graag de situatie uit. 

Per juni 2018 heb ik een abonnement Thuis TV/internet met een internetsnelheid van 50mbit en een (1) televisieaansluiting afgesloten. Aangezien ik voor T-mobile Klantvoordeel ben aangemeld en over een glasvezel aansluiting beschik, is mij telefonisch en per e-mail het aanbod gedaan om mijn internetsnelheid tegen een summiere kostenverhoging naar 100Mbit, 200Mbit of 1.000Mbit te verhogen. Een fijne geste voor mij als reeds meerjarig klant van T-mobile mobiele telefonie. In augustus 2018 heb ik dankbaar van dit aanbod gebruik gemaakt en mijn internetsnelheid dus naar de toegezegde 200Mbit verhoogt.

Tot enkele dagen terug ben ik ter goeder trouw ervan uitgegaan dat de snelheid wat afgesproken is, geleverd werd. Door tegenstrijdige berichten van mijn buurtgenoten ben ik op verschillende tijdstippen en dagen enkele speedtesten van de bekabelde internetsnelheid gaan uitvoeren. Tot mijn verbazing komt uit alle testen naar voren dat de bekabelde snelheid niet in de buurt komt van de contractueel afgesproken 200mbit. Sterker nog, in alle gevallen wordt er minder dan 50% van de beloofde snelheid behaald. Bijgaand heb ik de printscreens van de testen gevoegd, de testen zijn zowel via t-mobile.nl als een speedtest programma uitgevoerd.

Tijdens het contact met uw collega hierover, is mij verteld dat mijn glasvezelaansluiting in een zogenaamd “KPNnetwerkNL voorheen Reggefiber” ligt. Ik heb inmiddels begrepen dat KPN de netwerkbeheerder is op de WBA-technologie en levert tot maximaal 100Mbit (gezien de hoge inkoopprijzen voor T-Mobile), maar ook dat T-Mobile dus nooit 200Mbit kan leveren via deze techniek aan mij. 

Mij is door uw klantenservice verteld dat dit, ondanks een contract voor 200Mbit, dus een maximale dagelijkse snelheid van 100Mbit oplevert. Zowel tijdens het eerdergenoemde telefonisch aanbod in juni 2018 als de hiernavolgende wijziging via internet, ben ik niet op dit feit geattendeerd.

In feite is hier een onjuiste voorstelling van zaken gegeven en is er grote kans sprake van dwaling. Ik heb dan ook in de periode van augustus 2018 tot en met het heden, 50% of minder van de overeengekomen internetsnelheid kunnen ontvangen. Dit voelt voor mij als een flinke teleurstelling en verklaart ook de momenten waarop het internet af en toe traag werkte op de momenten als meerdere personen hiervan gebruik maakten. Daarbij begrijp ik dat T-Mobile via ODF, het eigen netwerk, tot maar liefst 1.000Mbit kan leveren. Waarom ben ik dan gekoppeld aan het WBA-netwerk van KPN en niet aan ODF? Kan iemand mij dit uitleggen?  

Naast deze tekortkoming van mijn bekabelde internetsnelheid, heb ik te maken met een sterk verouderd door T-mobile geleverde router. De Draytek vigor 2132fvn is al enige tijd end of life en ondersteunt geen 5GHz mogelijkheid. Ik heb last van storing bij verschillende apparaten binnen het 2.4GHz signaal en beschik over meerdere apparaten wat het 5GHz signaal ondersteunt. Van uw collega heb ik begrepen dat T-mobile een nieuwe router levert die het 5GHz signaal wel ondersteunt. Een vervanging door bijvoorbeeld de Zyxel VMG8825-T50 biedt dan ook uitkomst. 

Kortom: ik ben al jaren klant van T-Mobile en wil dit graag blijven (verlengen) mits de volgende zaken worden opgepakt: 

  • T-Mobile levert aantoonbaar niet de contractueel afgesproken snelheid van 200Mbit, doch minder dan 50% hiervan. Dit vraagt om een snelle oplossing. 
  • T-Mobile levert mij internet via KPN WBA terwijl via ODF en het eigen netwerk wel 200 Mbit haalbaar is of maximaal 90% hiervan. Dit vraagt om een snelle oplossing. 
  • De router Draytek vigot 2132fvn geeft storingen op mijn randapparatuur en/of connect hier niet mee en is inmiddels verouderd. Dit vraagt om een snelle oplossing. 
  • In de periode augustus 2018 tot op heden heb ik op advies van uw klantenservice maandelijks meer abonnementsgeld betaald t.b.v. de toegezegde 200Mbits. Deze is nooit aan mij geleverd. Ik verzoek u daarom om terugbetaling i.v.m. niet nagekomen afspraken zoals in het leveringscontract is vastgelegd. 

Mijn huidige mobiele telefonie abonnement verloopt 28 februari 2021. Mijn beslissing voor verlengen van dit abonnement en aansluitend abonnement TV/internet hangt af van de door u geboden oplossing. Ik wil u dan ook verzoeken om voor deze datum mij oplossing te bieden voor het hierboven genoemde.

 

 

icon

Beste antwoord door Niels90 15 February 2021, 12:24

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +14

In 2018 werd nog wel via kpn wba meer dan 100 mb geleverd. De overgang naar max. 100mb bij nieuwe of verlengingen is ontstaan eind 2019 waarbij internet  + Unlimited mobiel voor 50 euro werd aangeboden. t-mobile ODF (hun eigen glasvezel) is nog beperkt leverbaar in Nederland en dan krijg je inderdaad voor hetzelfde geld een 1000mbit aansluiting.

Heb je die speedtests bekabeld uitgevoerd of via wifi? Drytek modems worden niet vervangen. Als je beter wifi wilt, zeker als je het in je hele huis wil verbeteren adviseer ik je een wifi mesh systeem.

Reputatie 1

Bedankt voor je reactie Eric. 

Mocht dit daadwerkelijk zo zijn, heeft T-mobile vanaf eind 2019 helaas voor minder dan 50% geleverd dan wat overeengekomen is. De speedtests zijn bekabeld uitgevoerd. De resultaten van de speedtest via wifi zijn beduidend lager.

Reputatie 7
Badge +14

Die verlaging was alleen bij nieuwe aansluiting of klanten die de nieuwe (verlaagde) prijs gingen betalen. Voor bestaande klanten bleef/blijft het bij de oude snelheden en bijbehorende prijzen.

Aangezien je strak tegen 94/95Mbit aanzit vermoed ik dat ergens iets in je netwerk het tot Fast Ethernet beperkt. Met welke apparatuur heb je de speedtest gedaan? En kun je onder netwerk instellingen controleren of deze 100Mbit of 1Gbit aangeeft?

Onder windows 10 Settings/Instellingen ->Network & Internet→ Ethernet->Netwerk selecteren en onderin kijken of link speed op 100/100 of 1000/1000 staat.

Bij andere besturingssystemen weet ik het zo 123 niet.

Reputatie 1

Bedankt voor deze informatie @eric. Jouw bericht is hoopvoller dan wat mij door de klantenservice aan de telefoon is vertelt. Ben erg benieuwd hoe dit precies zit.

Hallo @prodigy, dat zou natuurlijk geweldig zijn. De link speed staat op 1000/1000. Ik heb een switch (TP-Link TL-SG108PE met 1000mbit als ethernetsnelheid) en een access point van Ubiquiti (Ubiquiti UniFi AP AC In-Wall met 1000mbit onderstuening) voordat de bekabelde internet naar mijn pc gaat.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Hallo @Niels90 zou je eens kunnen inloggen op het modem en daar een screenshot van kunnen sturen ? (de visuele weergave van het modem

Reputatie 1

Hallo @Hidden.nld. Bijgaand heb ik de screenshot gevoegd. 

in LAN 2 is de switch geplugd. Poort 4 de televisie. Is dit het overzicht wat je bedoeld?

 

Reputatie 7
Badge +4

Hallo @Niels90 wan poort staat op 1000Mbps maar lan 2 op 100Mbps er is dus iets in je eigen netwerk wat de gigabit snelheid blokkeerd. dit kan bijvoorbeeld een kabel zijn. test eens met een kabel rechtstreeks op het modem.

Reputatie 1

Hallo @Hidden.nld, het beeld wat @prodigy aangaf klopt. Ik heb zojuist mijn laptop direct bekabeld verbonden met het modem. Testresultaat is 180mbit. Er is mij, gelukkig, een onvolledig verhaal vertelt over mijn situatie. Door uitleg van @eric i.c.m. jullie aanvullingen ligt de situatie een stuk genuanceerder! 

Nu kom ik wel op een vervolg en dat is het apparaat vinden wat mijn internetsnelheid naar mijn PC blijkbaar afknelt. Is het handig om na zeker 2 jaar eens het modem een reset te geven zodat ik weer schoon begin?

De link speed van mijn computer staat op 1000/1000. Ik heb een switch (TP-Link TL-SG108PE en een access point van Ubiquiti UniFi AP AC In-Wall voordat de bekabelde internet naar mijn pc gaat. Beide apparaten ondersteunen een 1.000mbit doorvoer. 

Reputatie 7

Hoi @Niels90 ,

Dank je wel voor je bericht en het delen van je gevoel. Ik kijk graag met je mee naar de situatie! Ik ben vanzelfsprekend gaan kijken naar de de achterkant van je abonnement en zie inderdaad terug dat jij nog op ons oude 200 Mbit/s zit. Om de juiste snelheid te achterhalen, wil ik je vragen om de snelheid te testen wanneer je direct gekoppeld bent aan het modem, dus zonder de switch ertussen. Zoals @Hidden.nld aangeeft, kan dit wellicht voor problemen zorgen. Wat tips voor de speedtest:

- Wij werken met de snelheidstest van speedtest.net 
- Zorg ervoor dat de screenshot duidelijk weergeeft dat je gebruik maakt van een bekabelde verbinding door het icoon van de bekabelde verbinding te tonen
- Test op meerdere momenten zodat wij een goed beeld kunnen krijgen van de verstoring (twee verschillende dagen en drie verschillende tijdstippen) 
Wil je ons laten weten wat het resultaat is? Dat geeft al een stuk meer duidelijkheid en kunnen we verder kijken naar een oplossing!

 

Reputatie 7
Badge +4

@Niels90 zo te zien had @Boris je laatste bericht gemist :)

als het niet goed werkt is het hoogst waarschijnlijk dat de kabel tussen de modem en de switch niet goed is. als je die rechtstreeks in je computer steekt kan je het waarschijnlijk wel testen.

Reputatie 1

@Hidden.nld het lijkt er inderdaad op dat @Boris ons eerder contact gemist heeft. Maakt verder niets uit natuurlijk. 

Met verbazing zie ik dat nu ook mijn vaste PC dichtbij de beloofde snelheid van 200mbit komt. Ik heb niets aan instellingen in mijn apparaten aangepast. Ook op het visuele dashboard van het modem (zoals @Hidden.nld) eerder aangaf is poort 2 nu groen. Alsof er van buitenaf een knopje is aangezet ;-)  Al met al kan dit topic dicht en een vraagteken op de titel gevoegd worden.. 

 

 

 

Reputatie 7

Ha @Niels90 @Hidden.nld ,

Lijkt erop dat onze berichten elkaar hebben gekruist, excuus! Fijn om te horen dat de oorzaak boven water is gehaald! Mooi om te lezen. 😊 Mocht je in de toekomst onverhoopt ergens tegenaan lopen, laat het ons weten. De Community helpt je graag! 

Reageer