Beantwoord

te veel wifi apparaten

  • 22 October 2020
  • 2 reacties
  • 246 Bekeken

Ik heb behoorlijk wat wifi apparaten ik gok wel 30 ( veel slimme lampen ). Nu begint mijn netwerk heel onbetrouwbaar te worden en worden sommige apparaten plots afgestoten van het netwerk. Dit is dus niet bruikbaar op deze manier en heb het idee dat dit ook mijn tv verbinding beïnvloedt.

Zijn hier oplossingen voor ?

Ik heb een huawei modem,

icon

Beste antwoord door yalerta 22 October 2020, 12:57

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @kokkey 

Een accespoint plaatsen kan je misschien doen zodat de apparaten een beetje worden verdeeld?

Reputatie 7
Badge +5

@kokkey 

Access point zal misschien niets helpen.

Je interne netwerk wordt beheert door de modem/router. De DHCP server van de modem deelt ip adressen uit en houd ook bij welke er uitgegeven zijn en aan welk apparaat. De goedkopere “standaard” modems die verstrekt worden door de Internet providers zijn vaak maar ingericht om een stuk of 24-32 ip adressen te behandelen. Dit kan de reden zijn dat jouw netwerk begint te kreunen. Een goed wifi access point (b.v. Unifi) kan net als een router het wifi gedeelte iets ontlasten, maar ook hier geen garantie.

Oplossing een (semi) professionele router plaatsen of vragen aan een moderator of ze jou een Zyxel modem willen verstrekken. Deze is van een latere generatie dan de Huawei die je nu gebruikt. Ook hier  geen garantie dat dit het probleem oplost en is door mij ook geen antwoord op te geven omdat ik niet weet welke chipsets (en ook geen zin om dat uit te zoeken) in betreffende modems gebruikt worden.

Je vermeld dat je nogal wat wifi lampen in gebruik hebt. Waarschijnlijk geen Hue/Zigbee systeem, omdat die een “eigen” mesh (doorgeef) netwerk opzetten en alleen de Bridge een IP adres krijgt.

De mogelijkheid dat de Huawei een hardware of software/geheugen fout heeft ontwikkelt is uiteraard ook niet uit te sluiten. Soms kan een fabrieksreset er voor zorgen dat alles weer op 1 lijn komt te staan. Een dergelijke reset moet je dan ook ten alle tijde als eerste uitvoeren voor je andere mogelijke oorzaken gaat onderzoeken.

Reageer