Beantwoord

Time schedule gebruiken Draytek modem

  • 22 August 2017
  • 9 reacties
  • 2547 Bekeken

Reputatie 2
Hallo,

Ik heb sinds kort T-Mobile thuis (via glasvezel) en ben over het algemeen best tevreden. Hiervoor had ik een abonnement bij Ziggo en daar had ik de mogelijkheid om op basis van een MAC-adres een apparaat gedurende gepaalde tijden geen internet access te geven. Ik gebruikte dit om de PlayStation van mijn zoon doordeweeks na 21.00 geen internet access meer te geven (in het weekend gold een andere tijd).

Nu zou ik dit graag bij het Draytek modem ook in willen stellen en heb ik gezien dat er wel iets mogelijk is met de 'time schedule' maar geheel gebruiksvriendelijk is dit niet.
Heeft iemand hier ervaring mee en/of gebruikt de time schedule?! Of is wellicht een andere mogelijkheid om internet access te blokkeren gedurende bepaalde delen van de dag voor specifieke apparaten?!

Jeroen

Jeroen
icon

Beste antwoord door jvdberg01 28 August 2017, 12:22

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Wat je zoekt zit wel in de Firmware van Draytek zelf, maar is niet beschikbaar in de eigen Firmware van T-Mobile.
Wat je zoekt staat hier beschreven, maar binnen de Firmware van TM heb je geen menu met User Management >> General Setup. Er is gewoonweg geen menuitem User Management

REF: http://www.draytek.com/en/faq/faq-management/management.user-management/how-to-set-time-schedule-for-users-internet-access/
Je zou dan moeten kiezen voor IP/MAC based rules ... maar de TM Firmware gaat op dit punt mank.
Reputatie 2
Beste Pieter_B,

Bedankt voor het antwoord. Dit is nu een van de redenen waarom ik mijn vraag begon met 'best tevreden'.....het zijn allemaal van die kleine dingetjes die ontbreken in het T-Mobile pakket en wel aanwezig waren bij Ziggo. Het is allemaal niet onoverkomelijk, maar wel 'vervelend'.

Laten we dan maar hopen op een firmware upgrade waarin dit soort dingen zijn 'opgelost'.

Jeroen
Reputatie 7
Hey jvdberg01,

Goed dat je het hier op het forum vraagt. Dan ga ik proberen jouw ervaring van 'best tevreden' naar 'kan niet beter' te krijgen! ;)

Ik heb zelf het Huawei modem. Hier kan ik volgens mij wel bepaalde apparaten aan tijdvakken koppelen. Misschien dat dit alleen op de wifi was. Dat moet ik even checken. Ik zal ook eens rondvragen.
Reputatie 7
Ik heb even rondgevraagd en ik heb een tip. De instellingen zijn zeker nog terug te vinden, alhoewel ze een beetje verstopt zijn. Via deze handleiding zou je het voor elkaar moeten kunnen boksen. 🙂
Reputatie 2
Beste Sander,

Onwijs bedankt voor het uitzoeken en de handleiding. Ik ga dit van het weekend proberen en zal mijn bevindingen hier delen op het forum.

Groeten,

Jeroen
Reputatie 2
Hoi,

Zoals beloofd zou ik mijn bevindingen m.b.t. de time schedule delen.
Om kort te zijn: het werkt!
De langere versie: de eerste methode zoals deze beschreven is in de handleiding die ik van Sander heb ontvangen werkt niet, aangezien de functie '‘Internet Access >> PPPoE / PPPoA' niet bestaat in de T-Mobile firmware, althans ik kan hem niet vinden en ik ben alle opties een voor een nagegaan.

De tweede optie, via rules in de firewall, werkt wel. Het is niet de meest gebruiksvriendelijke optie, maar het doel wordt wel bereikt en dat is het belangrijkste!

Mijn uitdaging was: de (vaste) netwerkverbinding van de PS4 van mijn zoon op gezette tijden uitzetten zodat de PS4 geen internetverbinding heeft.
Doordeweeks gaat de verbinding er om 21.30 uur uit en in het weekend (vrijdag en zaterdag) om 23.30 uur. In beide situaties wordt de verbinding om 07.00 uur 'vrijgegeven'.

Ik heb het voorbeeld uit de handleiding gevolgd waarbij het verschil is dat ik in de firewall rules een specifiek IP-adres (dat van de PS4) heb opgegeven.
Daarnaast de time schedules aangemaakt en vervolgens in de firewall rules opgegeven dat standaard het verkeer van de PS4 geblokkeerd moet worden met uitzondering van de time schedules. Dan is verkeer toegestaan.

In mijn geval dus op zondag t/m donderdag van 07.00 tot 21.30 uur en op vrijdag/zaterdag van 07.00-23.30.

Een reboot is niet nodig en je merkt vanzelf of het werkt....mijn zoon kwam gisteravond om 21.35 naar beneden met de mededeling dat 'het internet er uit lag' :D
Missie geslaagd!

Jeroen
Reputatie 7
Badge +3
WOW ... wat een draak van een document heb jij weer gevonden Sander ;)
Gaat toch bij mijn ASUS iets eenvoudiger, Select user >> Timeslot >> Save ... 3 klikken





Mooi dat het toch gelukt is jvdberg01
Reputatie 7
@jvdberg01,

Te gek! Ook al zat de oplossing niet direct in de handleiding, het heeft wel geholpen in de oplossing via de firewall. Mag ik je hartelijk bedanken voor het uitzoeken en vooral ook het terugkoppelen! Dat is echt fantastisch. Nu kunnen wellicht ook anderen snel te weten komen hoe ze hun pubers offline krijgen. 🙂 Echt super!

:applaus:

@Pieter_B, Haha ja, mooi is-ie niet! Een knap modem maken is één ding, maar een overzichtelijke handleiding is lastiger! Bedankt ook voor jouw input over de ASUS.

@jvdberg01 zou je het gebruikte Time Schedule en de Firewall regels kunnen delen?

Ik worstel met hetzelfde probleem en kom er niet uit met de handleiding.

Het lukt me wel om een Time Schedule te maken, maar als ik dit koppel aan de Firewall worden toch de gewenste tijden niet gevolgd. Ik weet in de Firewall met name niet of ik Block Immediately of Block if no further match moet selecteren. Je hulp wordt zeer gewaardeerd:slight_smile:

Reageer