Beantwoord

TP LINK ethernet werkt nket

  • 22 June 2021
  • 9 reacties
  • 402 Bekeken

Mijn modem is veel te ver van mijn televisie kastje daardoor kon ik het niet aansluiten met een normale internet kabel waardoor ik dus een extra TP link heb gekocht die ik in mijn stopcontacten kon steken. De TP links zijn verbonden met mijn modem daardoor heb ik over het hele huis internet zolang ik mijn apparaten verbindt met de TP link via een internet kabel. Ik kan daardoor Nu televisiekijken zonder problemen. Nu wilde ik mijn iMac ook aan internet verbinden door middel van een TP link alleen krijg ik de melding bij internet verbinding: internet heeft een zelf toegekend IP adres en kan geen internet verbinding tot stand brengen. Ik weet niet wat ik nu moet doen om toch internet te hebben via kabel. Alle hulp wordt gewaardeerd 

icon

Beste antwoord door agentx 24 June 2021, 21:36

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @P.santos994 

Welke modem heb je van T-Mobile?

Bij de Draytek en Huawei zijn poorten 1 en 2 voor internet en 3 en 4 voor IPTV.

Bij de Zyxel kan je alle 4 de poorten gebruiken voor internet of IPTV.

Reputatie 5

Krijg je dezelfde melding wanneer je de imac op een andere TP link aansluit?
Kijk ook even of er een melding is wanneer je de imac direct op je modem aansluit.

 

Je kunt ook even proberen om op je imac het ethernet ip handmatig in te stellen (bv 192.168.1.55, 255.255.255.0, en 192.168.1.1 (gateway)).

 

Indien je momenteel het internet alleen gebruikt voor een tv kastje, dan gebruik je wellicht de verkeerde aansluiting, zoals hierboven benoemd.

Hallo @P.santos994 

Welke modem heb je van T-Mobile?

Bij de Draytek en Huawei zijn poorten 1 en 2 voor internet en 3 en 4 voor IPTV.

Bij de Zyxel kan je alle 4 de poorten gebruiken voor internet of IPTV.

Ik heb zyxel t-50. Hij staat aangesloten in poort 1. Ik heb bij netwerkinstellingen het op adres veranderd naar het op adres op de modem. Nadat ik op opslaan drukte was ik verbonden. Nu staat er: ethernet is actief en heeft het ip xxxx (hetgeen op mijn modem). 
 

maar nu doe ik WiFi uitzetten en kan ik nog steeds niet internetten want als ik Google intoets krijg ik melding dat mijn computer niet met internet verbonden is… 

Krijg je dezelfde melding wanneer je de imac op een andere TP link aansluit?
Kijk ook even of er een melding is wanneer je de imac direct op je modem aansluit.

 

Je kunt ook even proberen om op je imac het ethernet ip handmatig in te stellen (bv 192.168.1.55, 255.255.255.0, en 192.168.1.1 (gateway)).

 

Indien je momenteel het internet alleen gebruikt voor een tv kastje, dan gebruik je wellicht de verkeerde aansluiting, zoals hierboven benoemd.

Ik heb inderdaad handmatig gedaan. Heb ipv4 adres aangepast naar het ip adres achter op mijn modem. Onder het ip adres staat subnetmasker en dat is 255.255.255.255 en eronder staat router, ipv6 adres en lengte voorvoegsel. Geen idee waar die voor staan en wat ik daar in moet vullen. Gateway zie ik nergens staan bij tcp/ip

 

en wat bedoel je internet alleen voor het internetkastje? Ik heb inderdaad tot nu toe nog alleen mijn ethernet kabel gebruikt vóór het tv kastje. Ik wil vanaf nu ook mijn iMac connecten 

Reputatie 5

@P.santos994 Een wat late reactie en ik hoop dat je al verder bent maar zo niet;

 

Het internet ip adres staat niet op je modem. Wat er wel staat is een intern ip (192.168.x.x) waarmee je met een browser de modem/router kunt benaderen en configureren.

Het werkt wel met je tv kastje omdat deze zelf de configuratie afhandelt.

 

De eerste stap voor je imac is nu om deze vanzelf een ip adres te laten krijgen door de modem, dat werkt via het zogenoemde DHCP. Maak je handmatige instelling ongedaan en zet het op automatisch en herstart de imac.

Om deze stap te controleren moet je even kijken wat voor ip je imac daarna in gebruik heeft.
Je verwacht nu dat de imac automatisch een ip adres heeft gekregen dat lijkt op 192.168.1.x (x kan 3 of 11 etc zijn).

Wanneer dat inderdaad zo is MAAR je hebt geen internet, dan moeten we het even hebben over de eerdere opmerking van Waqqas.

Dit is zeker op te lossen dus ik ben benieuwd naar je reactie.

@P.santos994 Een wat late reactie en ik hoop dat je al verder bent maar zo niet;

 

Het internet ip adres staat niet op je modem. Wat er wel staat is een intern ip (192.168.x.x) waarmee je met een browser de modem/router kunt benaderen en configureren.

Het werkt wel met je tv kastje omdat deze zelf de configuratie afhandelt.

 

De eerste stap voor je imac is nu om deze vanzelf een ip adres te laten krijgen door de modem, dat werkt via het zogenoemde DHCP. Maak je handmatige instelling ongedaan en zet het op automatisch en herstart de imac.

Om deze stap te controleren moet je even kijken wat voor ip je imac daarna in gebruik heeft.
Je verwacht nu dat de imac automatisch een ip adres heeft gekregen dat lijkt op 192.168.1.x (x kan 3 of 11 etc zijn).

Wanneer dat inderdaad zo is MAAR je hebt geen internet, dan moeten we het even hebben over de eerdere opmerking van Waqqas.

Dit is zeker op te lossen dus ik ben benieuwd naar je reactie.

Bedankt voor jouw reactie. Het probleem is helaas nog niet opgelost. Ik heb gedaan wat je me verteld hebt en mijn iMac via dhcp een eigen automatische IP-adres laten maken. Maar deze is niet 192.168.1.x.  Deze is 169.254.xxx.xxx. En er staat nu ethernet heeft een zelftoegediende IP-adres en kan geen internetverbinding tot stand brengen. 

Reputatie 5

@P.santos994  Dat adres geeft aan dat er geen ip adres aangeboden wordt door de router/modem.

EDIT: ik lees dat de t-50 op alle poorten zou moeten werken. Het is dus nu het uitsluiten van schakels. Misschien is het zo simpel als een slechte UTP kabel die je nu gebruikt voor de imac. Probeer eens een andere kabel, bv van de nu-werkende tv aansluiting.

Probeer een laptop te lenen/gebruiken om te kijken of je een ip kunt verkrijgen van de t-50 op alle poorten?

 

voor de edit → Het kan zomaar zijn dat je nu wel keurig een netwerk hebt via de TP links maar alleen voor TV, indien deze aangesloten is op een ‘digitale tv’ uitgang van de modem/router. Dan kun je alleen maar overal je tv kastje ergens aansluiten.

De snelste test nu is om je imac op poort 1 (of 4, iig andere uiterste) van je modem aan te sluiten. (Ik ben ook nieuwsgierig in welke lanpoort van de modem je nu alles hebt aangesloten)

Indien je lastig de imac kunt verplaatsen dan kun je ook gewoon de TP link ‘bron’ aansluiting op een andere poort van het modem/router zetten.
Ik zou dan wel even de stroom van alle aansluitingen halen zodat ze snappen dat er wat veranderd is.

De bedoeling is dus om een 192.168.x.x toegewezen te krijgen. Daarna gaan we verder.

 


 

@P.santos994  Dat adres geeft aan dat er geen ip adres aangeboden wordt door de router/modem.

Het kan zomaar zijn dat je nu wel keurig een netwerk hebt via de TP links maar alleen voor TV, indien deze aangesloten is op een ‘digitale tv’ uitgang van de modem/router. Dan kun je alleen maar overal je tv kastje ergens aansluiten.

De snelste test nu is om je imac op poort 1 van je modem aan te sluiten.
(Ik ben ook nieuwsgierig in welke lanpoort van de modem je nu alles hebt aangesloten)
Indien je lastig de imac kunt verplaatsen dan kun je ook gewoon de TP link ‘bron’ aansluiting op een andere poort van het modem/router zetten.
Ik zou dan wel even de stroom van alle aansluitingen halen zodat ze snappen dat er wat veranderd is.

De bedoeling is dus om een 192.168.x.x toegewezen te krijgen. Daarna gaan we verder.

 


 

Dank je wel dat je zo snel reageert. Ik heb het even nagekeken en heb op dit moment de ‘hoofd’ tp link aangesloten aan de modem via lan4. Modem is een zyxelt-50. Het is niet mogelijk om iMac direct aan de model te sluiten want meter kast bevindt zich op een andere verdieping. Ik heb even een reset gedaan in alle tp links, inc tv box. Een nieuwe powerline network gemaakt en alle to links geconnect. Mijn iMac opnieuw gestart en nu zie ik ethernet is actief en heeft ip-adres 192.168.1.xxx. Ik heb WiFi uitgezet en mijn internet werkt! Tv werkt ook. Conclusie, alles werkt nu! Super bedankt met voor de hulp. Het wordt gewaardeerd! 

Reputatie 5

Ha, leuk om te horen!

Wifi kun je nu gewoon inschakelen. Gebruik wel een goed wachtwoord (wpa2).

Pas ook het standaard wachtwoord aan om op je modem/router in te loggen (via waarschijnlijk 192.168.1.1).

Top dat het ons gelukt is :relaxed:

Reageer