Beantwoord

TP-Link MC220 + Orbi RBR20 met twee satellites Of enkel tv of enkel intern

  • 12 February 2021
  • 4 reacties
  • 198 Bekeken

Inmiddels ben ik er achter waarom het niet werkt, echter weet ik alleen niet hoe het werkend te krijgen.

Ik heb de draytek modem er tussenuit gehaald en vervangen voor een media converter. hierop heb ik mijn Orbi RBR20 router op aangesloten en de vlan op 300 gezet op poort 1. wanneer ik dit doe heb ik overal prima internet inclusief mijn satellieten. Nu wil ik graag tv in de woonkamer en tv in de slaapkamer. Hiervoor heb ik een vlan 640 en ook op port 1 (geeft niet meerdere aan) Nu heb ik beneden beeld, maar verder geen bekabeld internet op mijn apparaten. Ik heb een router omgetoverd tot switch en die aangesloten op de orbi. Hierdoor dus wel beeld, maar geen internet bedraad. Ik heb overigens wel prima wifi. Wat heb ik nodig om zowel bedraad internet als 2 maal tv te krijgen?

icon

Beste antwoord door yalerta 12 February 2021, 12:42

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +5

@Doraonline

Jammer dat je zoveel topics hebt geopend m.b.t. dit item. Het overzicht is op die manier een beetje zoek.

In de andere topics zag ik wat over het instellen van VLAN's en poorten

Dat je een router ingezet hebt als switch is niet zo moeilijk. Belangrijker is het of er VLAN's op in te stellen zijn. Anders kun je beter een managed Netgear GS105E of GS108E met IGMP snooping. (TP-link schijnt minder goed met TV te werken)

De versturende poort met een VLAN instelling (codes 300 en 640 bij TV) moet aan de ontvangende zijde de code er weer uitfilteren en aan een (ingestelde) poort afgeven.

De Orbi's zijn mij verder niet bekend en weet niet of ze Vlan ondersteunen. Kennis hier wel aanwezig?

Hallo yalerta,

bedankt voor je antwoord. Mijn excuses voor de dubbele topic, ik kan mijn andere topic niet aanpassen.

Mijn orbi router geeft bij het instellen dus maar 1 port weer. Ik krijg dus wel tv en wifi, maar geen bedraad internet. Het kan dus in mij geval niet beide tegelijk? Of kan ik voordat ik een managed switch aanschaf dit toch instellen? Misschien een bridge Group? Ik heb geen idee, ik ben een leek op dit gebied. Ik heb te media converter eigenlijk aangeschaft om mijn eigen orbi router goed te kunnen gebruiken en Port forwarding te kunnen doen, dit wil dus helaas niet als de Draytek ertussen zit.

Reputatie 7
Badge +3

@Doraonline 

Zoals je zelf al hebt gemerkt, kan de Orbi maar 1 VLAN ‘UNtaggen’ om zo te zeggen. Het is of VLAN 300 of VLAN 640. Las op het KPN forum ook mensen die probeerden om een Orbi in te stellen voor zowel Internet als IPTV, maar ook daar werd gezegd dat het niet mogelijk is.

Een optie is zoals @yalerta al aangeeft, het ‘splitsen’ van de VLAN’s voor je router te doen m.b.v. een managed switch zoals hieronder visueel is weergegeven

 

Het plaatje is overduidelijk. Dan zit er zo te zien niks anders op dan een managed switch te bestellen. 
Bedankt iedereen voor de duidelijkheid en hulp.

Reageer