Beantwoord

Tunein werkt sinds begin juni 2020 niet meer op Glasvezelverbinding met Draytek


Sinds begin juni 2020 werkt tunein (WIFI en bedraad) niet meer. Voor die tijd werkte dit prima, er zijn geen veranderingen doorgevoerd aan mijn lokale setup….

Het probleem doet zich voor op alle devices in mijn thuis netwerk (op mobiel met de tunein app via WIFI, op google mini via WIFI, bedraad op mijn Android TV, bedraad op Win10 PC).

Pas als ik een VPN tunnel opzet werkt tunein wel (getest met mobiel en android TV via VPN). Dit is echter geen oplossing want de google mini kan ik niet via een VPN tunnel opzetten.

Mijn T-mobile setup is:

  • T-mobile Thuis Glasvezel
  • DrayTek Vigor2132F laatste firmware 2017
  • DNS 192.168.2.1 / 8.8.8.8

Is dit een algemeen probleem en zo niet heeft iemand een mogelijke oplossing...

icon

Beste antwoord door cjjdool 24 July 2020, 17:35

Bekijk origineel

72 reacties

Zojuist gebeld door T-mobile met de mededeling dat hun technisch team aangeeft dat ze geen IP adressen blokkeren (wat al eerder in deze chat is gecommuniceerd). Op mijn vraag hoe nu verder was het antwoord “Dit is tot hoever T-mobile support levert en we zullen het ticket sluiten”. 

Met alle bewijs uit bovenstaande chat is het duidelijk dat mijn probleem een T-mobile probleem is en niet iets aan mijn kant (PC, Mobiel, WIFI) of bij TuneIn ligt. Rest mij nog 1 oplossing en dat is van provider wisselen, per eind July is dit een feit. 

Bij deze wil ik T-mobile bedanken voor hun service/support….

Reputatie 1

Tja jammer… iets van een trace uitvoeren was denk ik een goede oplossing geweest.

Helaas. Succes bij de volgende :wink:

Reputatie 7

Hi @cjjdool, een trace zoals @Jimmy Huijgens lijkt mij een goede. Zou je een trace uit kunnen voeren vana/naar tunein wanneer je verbonden bent via het mobiele netwerk en wanneer je verbonden bent met het vaste netwerk? Ik ben benieuwd waar het dan exact stokt. Overigens snap ik helemaal dat je hier graag mee geholpen wil worden en we doen uiteraard wat we kunnen maar ondersteuning op klant specifieke hardware/software is soms een uitdaging, het zijn er namelijk nogal wat. :wink:

Ik heb het hier even getest, ik kom er gewoon terecht, word dus bij mij niet geblokkeerd op de TM lijn.

Vervelend, een trace zou misschien wat kunnen verduidelijken. Het is mij ook niet helder waar bij het gebruik van TuneIn gaat het mis gaat. Start de hele app niet op of alleen de streams niet? Een IP block lijkt me ook wat stug omdat je aangeeft dat zelfs een wijziging van je ip adres van 85.x.x.x naar 31.x.x.x niets heeft uitgehaald.  

Je zou nog eens kunnen proberen zelf een stream url toe te voegen. Ik gebruik TuneIn zelf alleen op iOS maar hopelijk werkt dat op Android net zo. Je gaat naar favorieten en kiest daar aangepaste url toevoegen. Vul daar dan een stream url in, bijvoorbeeld http://icecast.omroep.nl/radio2-bb-mp3 en kijk of dat wel afspeelt.

Even ter verduidelijking, het is niet zo dat 85.x.x.x niet werkte. Wat ik aangaf is dat “ergens” in het verleden mijn IP adres van 85.x.x.x naar 31.x.x.x is gegaan (zie ik in mijn Dyn.com account. OF dat het precieze moment is dat TuneIn is gestopt met werken weet ik niet. Ik weet alleen dat ik ongeveer 3 weken geen TuneIn op mijn thuis netwerk kan gebruiken.

Helaas kan ik niets in mijn favorieten doen, de app (op Android) heeft aan “Favorites are not available while you are offline. Please connect to the internet and try again”. Via de chrome browser werkt jou link prima.

 

De TuneIn app start dus op op mijn mobieltje maar geeft melding “Home is not available while you are offline Please connect to the internet and try again”

TuneIn op mijn windows PC komt met “Error Something went wrong”

Beide werken ok als ik op mijn mobiel en PC een VPN verbinfing opzet.

Mijn conclusie is dat er binnen T-Mobile iets fout gaat met mijn routering naar TuneIn.

Mocht ooit iemand anders dit probleem bij T-mobile krijgen:

Via browser kom ik op een nederlands talige TuneIn site die niet eens bestaat. Als ik met VPN (ook binnen NL) verbind is alles Engels talig. Lijkt erop dat T-mobile iets “cached” wat niet (meer) bestaat...

 

 

Zoals al aangegeven T-mobile levert geen oplossing en heeft het ticket afgesloten, geen goede beurt/service en de enige oplossing die ik zie is een andere provider nemen!

Reputatie 1

 

Ik kom dan toch echt ergens anders uit. Via Edge naar https://tunein.com/radio/home/

 

Is het misschien een httpS probleem?

Reputatie 6
Badge

Zelfde hier. Misschien eens wat antivirus dingen laten scannen, etc. Nederlandstalig menu zal wel door de Windows versie komen (zelf UK versie)

Is bovenstaande te verklaren, kan wel www.tunein.nl naar adres vertalen maar niet andersom 

Verder loopt tracert ook stuk

 

Reputatie 7
Badge +5

@cjjdool

En naar www.tunein.com? Krijg een nette nederlandstalige website.

Op mijn pc werkt tunein.nl ook niet, net als tracert hangt ie na de 6e hop

Tunein.nl is een beetje fake, vandaar dat siteprotect.security.neustar hem blokkeert

Controleer maar bij sidn.nl

of hiermee https://www.whois.com/whois/tunein.nl

tunein.com is een Amerikaanse organisatie probeer maar met https://www.whois.com/whois/tunein.com

Tracert naar ww.tunein.com gaat goed, een reverse DNS lookup gaat niet goed. Als ik de reverse DNS lookup naar www.nu.nl doet gaat het wel goed.

Tracing route to tunein.com [104.17.57.239]
over a maximum of 30 hops:

  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  Vigor.router [192.168.2.1]
  2     8 ms     8 ms     8 ms  1-128-21-31.ftth.glasoperator.nl [31.21.128.1]
  3    10 ms     8 ms     8 ms  10.10.10.253
  4    11 ms    10 ms    10 ms  ams-ix.as13335.net [80.249.211.140]
  5     9 ms     9 ms     9 ms  104.17.57.239

 

DNSlookup:

Default Server:  dns.google
Address:  8.8.4.4

> tunein.com
Server:  dns.google
Address:  8.8.4.4

Non-authoritative answer:
Name:    tunein.com
Addresses:  104.17.57.239
          104.17.58.239

> 104.17.57.239
Server:  dns.google
Address:  8.8.4.4

*** dns.google can't find 104.17.57.239: Non-existent domain

 

> nu.nl
Server:  dns.google
Address:  8.8.4.4

Non-authoritative answer:
Name:    nu.nl
Addresses:  13.224.68.36
          13.224.68.53
          13.224.68.94
          13.224.68.48

> 13.224.68.53
Server:  dns.google
Address:  8.8.4.4

Name:    server-13-224-68-53.dub2.r.cloudfront.net
Address:  13.224.68.53

Reputatie 6
Badge

Misschien eens met een andere dns server testen ipv die van google ...

Dat is al gedaan (de T-mobile DNS servers aangegeven in deze chat), geen verschil.

 

Reputatie 7
Badge +5

Die reverse DNSlookup werkt bij mij ook niet, cloudlfare schermt e.e.a. af. Het is ook niet mogelijk om rechtstreeks op IP adres bij tunein.com te komen.

Nog ergens in het thuisnetwerk een (vergeten) DNS server draaien? De Draytek een factory reset gegeven? Ik weet niet of daarin ook iets van een DNS server (of buffer) aanwezig is.
Omdat je in een eerdere reactie melding maakte van een tunein.nl is de vraag waar die DNS server zit die deze dns aanvraag afhandelt en je niet op tunein.com uit laat komen.

Omdat het op meerdere apparaten voorkomt kan de c:\windows\system32\drivers\etc\hosts file waarschijnlijk geen ook uitsluitsel geven.

Er is geen DNS server in thuisnetwerk. De Draytek is al naar factory reset gezet.

Ik kan tunein niet gebruiken op Win10 PC's met browser of app, niet op mijn mobiel als ik via wifi op thuisnetwerk zit, en niet op mijn Google nest.

Zoals je aangeeft het lijkt fout te gaan ergens in het T-mobile netwerk maar T-mobile geeft niet thuis.

Reputatie 7
Badge +5

@cjjdool 

Ho. ho. Ik geef niet aan dat het ergens fout lijkt te gaan in het T-mobile netwerk, maar kan uiteraard niet uitgesloten worden alhoewel ik dat betwijfel omdat de tracert keurig uitkomt op het juiste IP adres van tunein.com.

  1. In windows pc’s kan mogelijk een DNS server actief zijn, kan dit ook al op teevees of in de Google Nest? Al aangegeven om de windows hosts file te controleren.
  2. Alles in eigen netwerk loskoppelen en alleen met 1 van de niet werkende DNS apparaten rechtstreeks op de draytek proberen zoals de Google Nest, daarna de TV of je mobiel (wifi) daarna 1 van de peecees. Alle probeersels met 1 aangesloten apparaat uitvoeren.

En als de foutieve DNS route dan nog steeds optreed ben ik ook uitgedacht in het vinden van een oorzaak of oplossing. Een DNS server is niets meer of minder als een tabel met namen en bijbehorende IP adressen. Er kunnen meerdere servers na elkaar geraadpleegd (serie) worden dus het vinden van de eerste server met de onjuiste verwijzing is het doel van het rechercheren.

Reputatie 6
Badge +3

Misschien overbodig maar voor de zekerheid. Je hebt niks zelf aanpast aan de instellingen van de Draytek voor dat het probleem begon? En ook na de reset getest zonder zelf eerst iets aan te passen? 

Gezien het bij andere wel gewoon werkt, en je ook de webpagina krijgt geladen maar niet alle content. 

Ik dacht ooit ergens te hebben gelezen dat Tunein nog andere poorten gebruikten dan alleen http(s)

Reputatie 6
Badge

Tracert naar ww.tunein.com gaat goed, een reverse DNS lookup gaat niet goed. Als ik de reverse DNS lookup naar www.nu.nl doet gaat het wel goed.

 

Met wat/welke site heb je deze gedaan?

@apis4 : Dit is gedaan met google dns server 8.8.4.4 

@TechRacing93: Instellingen van de Draytek zijn niet aangepast. Ook een reset naar factory settings helpt niet.

@yalerta:

Yalerta schreef:

  1. In windows pc’s kan mogelijk een DNS server actief zijn, kan dit ook al op teevees of in de Google Nest? Al aangegeven om de windows hosts file te controleren.
  2. Alles in eigen netwerk loskoppelen en alleen met 1 van de niet werkende DNS apparaten rechtstreeks op de draytek proberen zoals de Google Nest, daarna de TV of je mobiel (wifi) daarna 1 van de peecees. Alle probeersels met 1 aangesloten apparaat uitvoeren.

 Alle devices behalve mijn mobiel via WIFI losgekoppeld, zelfde resultaat

Alle devices behalve 1 win10 PC bedraad aangesloten zelfde resultaat

De windows host file op win10 PC bekeken en die is “leeg” (alles regels beginnen met # )

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @cjjdool, het lijkt tot op heden nog niet gelukt te zijn, maar gelukkig hebben we superveel toppers en vak-experts aanwezig die maar wat graag helpen! Aan mij heb je op dit moment niet zoveel want ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik je het exacte antwoord schuldig moet blijven. Mijn kennis gaat hiervoor niet ver genoeg. Desalniettemin hoop ik dat één van de helden in dit topic, of daarbuiten natuurlijk, een oplossing kan bieden. Succes en als ik iets tegen het lijf loop waar jij wat aan hebt, dan laat ik het je meteen weten! 💪😎

Reputatie 7
Badge +3

@cjjdool

Zit op mijn hoofd te krabben waar het fout gaat, maar ik zie de ene keer dat je tunein.NL hebt en vervolgens weer tunein.COM .. welke moeten we onze focus op leggen?

Ten eerste even voor nog meer duidelijkheid, welke browser(s) gebruiken we op de devices?

Note over Tuneine.com … wel een hevig tracking content pagina zie ik .. laden duurt in totaal 13 seconden en een dozijn++ aan cookies :rage: (1Gb fiber)

Tevens maakt men op de site gebruik van wat we noemen Mixed Content, waarmee ik bedoel .. HTTP samen met HTTPS content .. een goede developer zal dit nooit doen.

Kun je nu wel de pagina openen, maar de content is er niet?

Je krijgt wel de side nav-bar (nederland/engels), maar niet de maincontent?

BTW, ik focus mij op Tunein.com , want tunein.nl domijnnaam staat in de verkoop.

Reputatie 6
Badge

@apis4 : Dit is gedaan met google dns server 8.8.4.4 


Oja, nu krijg ik ook gewoon die non-existant domain melding met nslookup (terwijl ik nu ook gewoon naar tunein aan het luisteren ben dus daar zal het niet aan liggen denk ik dan; met nog gewoon de t-mobile dns server. Wel met de W10 app maar via de site kan ik ook gewoon luisteren).

Met nslookup -debug kreeg je wel net iets meer te zien …

 

tunein.nl zal idd gewoon een foutje zijn geweest, screenshot eerder ging ook over .com

Reageer