Beantwoord

UniFi USG krijgt geen IP adres meer

  • 21 January 2021
  • 13 reacties
  • 1427 Bekeken

Reputatie 3
  • is een Master Poster
  • 48 reacties

Ik zit met een apart probleempje.

In bezit van T-Mobile glasvezel en heb al 2 jaar de setup draaien met de glasvezel in de switch met een trunk naar de USG en verder internet en IPTV op de switch weer zoals onderstaande link
https://community.ui.com/...-bdae-52ccd6c1a430?page=6

Mijn USG krijgt op dit moment geen IP adres en ook met herstarten/ power cycle lost het probleem niet op.
normaal maakt de USG met T-mobile verbinding en gebruik ik openDNS als DNS server.
Aangezien ik vandaag ineens geen internet had dacht ik kijk of een aanpassing in de DNS server op de computer het oplost en zo ben ik in de middag verder gegaan omdat ik internet had.
Na werken op de computer de dsn weer terug gezet naar mijn router en internet was er weer uit daarna ging ik in de UniFi kijken en kwam ik erachter dat de USG geen IP adres kreeg.

IPTV werk en ik heb dus ook internet met wifi of computer zolang ik daar maar de dns op bv. 8.8.8.8 instel.
Laat ik alles via de USG lopen (met of zonder openDNS) dan heb ik geen internet meer.
T-Mobile kan me niet verder helpen omdat ik eigen apparatuur gebruik
Dat ik geen internet heb omdat de USG niets toegewezen krijgt dat begrijp ik maar dat dit is opgelost door alleen de DNS aan te passen snap ik niet.

met router TM werk alles wel goed.
verder heb ik 3 backups terug gezet maar zonder resultaat
WAN trunk opnieuw aangemaakt geen resultaat.
de USG kan ik gewoon benaderen in de webinterface en er komen geen connection los.


door het aparte dat met dns 8.8.8.8 ik wel kan internetten krijg of zie ik wel een IP adres bij wat is mijn IP 31.*******

icon

Beste antwoord door Pieter_B 21 January 2021, 20:01

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@D-Vine 

Recentelijk al een aantal topics voorbij zien komen met Unifi switches, welke plots ook problemen hadden in het netwerk mwt IPTV. Dat alles werd veroorzaakt door een software update op die betrefffende switches, maar die werd opgelost door een roll-back in versie software.

Zou het kunnen zijn dat je USG een software update heeft gehad?

Reputatie 3

@D-Vine

Recentelijk al een aantal topics voorbij zien komen met Unifi switches, welke plots ook problemen hadden in het netwerk mwt IPTV. Dat alles werd veroorzaakt door een software update op die betrefffende switches, maar die werd opgelost door een roll-back in versie software.

Zou het kunnen zijn dat je USG een software update heeft gehad?

 

Klopt USG heeft een update gehad, had al begrepen via tweakers dat dit een probleem kon zijn.

Ik probeerde gisteren een downgrade uit te voeren via de interface en SSH maar dat is nog niet gelukt helaas.

 

Reputatie 3

Nachtje slapen en het is gelukt.

 

Via de web interface kon ik geen downgrade uitvoeren. Via SSH is dat wel gelukt.

https://community.ui.com/...d0-4a05-98f9-733bf430801d

handmatig firmware gedownload en daarna was de downgrade gelukt.
even het bestand goed benoemen of renamen naar upgrade.tar en het werkt

 

Dat betekend wel dat versie 4.4.52 problemen kan geven en onderstaande versie stabiel is!

Model: UniFi-Gateway-3
Version: 4.4.51.5287926
Hostname: UniFiUSGGateway
Uptime: 292 seconds

Ik zit met hetzelfde probleem.

Vanmiddag de Zyxell vervangen door de USG. Echter krijg ik geen IP adres.

Is er iemand die kan bevestigen of dit issue ook optreede met de laatste firmware versie (4.4.56.5449062). Deze versie heb ik er namelijk op staan.

Reputatie 3

Ik heb 2 maanden geleden nog een upgrade gedaan van de USG die ging niet goed.

 

Version 4.4.51

Dit is de versie die al tijden goed en stabiel werkt.

Downgraden naar deze versie en dan weer proberen zou ik zeggen

 

Heb de firmware zojuist dan gelijk ge-downgrade (4.4.51.5287926). Helaas krijg ik nog steeds geen IP adres.

T-Mobile helpdesk gebeld, maar deze weigert iedere vorm van medewerking omdat ze een eigen router niet ondersteunen. Maar (voor zover mijn kennis) is dit wel iets waar zij wel wat mee zouden moeten doen omdat deze configuratie bij anderen wel werkt.

Wanneer ik de Zyxel terug plaats werkt het wel (Zyxell krijgt wel IP adres)

Voor de duidelijkhedi. Mijn abonnement is Internet en TV (100Mbps). Heb (uiteraard) de WAN interface van de USG op VLAN_ID 300 

Reputatie 7

Hi @Alaric, tof om te zien dat @D-Vine jou heeft voorzien van een tip! Balen om te lezen dat dit niet heeft gewerkt. Graag trommel ik @Pieter_B voor je op met de vraag of jij hier meer van afweet? Fingers crossed dat hier een andere oplossing voor is! 🤞

Reputatie 7
Badge +3

  

Voor meer dan die benodigde ‘downgrade’ kan ik helaas ook niet veel anders bijdragen @Alaric .

Doe voor de zekerheid nog eens een factory reset, om even uit te gaan van een frisse start.

Als je de USG voor het eerst opstart en dan tijdelijk de LAN1 uitgang direct aansluit op een PC, dan regelt de DHCP in de USG een IP voor je PC. Sluit de mediaconverter UTP aan op de WAN 1.

Ga daarna in de browser naar 192.168.1.1, om op de simpele interface te komen.

Als je dan op de interface bent, ga dan naar ‘configuration’ om daar de VLAN 300 op te zetten voor de WAN aansluiting.

 

Klik op ‘apply changes’, daarmee zou je internet moeten kunnen krijgen.

Mocht dat nog niet werken, haal dan de mediaconverter en de USG voor 2 a 3 minuten van de stroom.

Sluit ze daarna weer aan om te kijken of een reboot van beide devices verbetering brengt.

Als dat zo is, dan kun je de LAN uitgang aansluiten op je normale netwerk en de rest via de controller regelen.

Hi @Lisa en @Pieter_B 

 

Wellicht beter om verder te gaan in:

 

Hallo,

Voordat ik het wiel weer ga uitvinden zijn er wellicht al andere gebruikers met ervaring mbt USG upgrade naar 4.4.56.5449062 (laatste versie). In combinatie met Controller versie 7.0.23.

Ik draai al een tijdje stabiel op USG versie 4.4.51.5287926 en voordat ik de upgrade uitvoer, ben ik benieuwd of er al iemand ervaring met deze versie? Is het issue van de DHCP wellicht opgelost?

(of moest er toch weer een downgrade worden uitgevoerd)

thx

Reputatie 3

Dat heb ik anderhalve maand geleden geopereerd.

En heeft me weer een dag gekost. Leek te werken maar gaf toch weer de nodige problemen. En dan weer teug komen met de nodige horten en stoten.

Kreeg even geen wan IP meer dus complete factory reset moeten doen. Die USG up en downgraden is niet zo plug en play zeg maar.

Ik kan die upgrade button soms niet laten om in te drukken 😉

Die 4.4.51 blijft toch de beste. 

@D-Vine dank voor je reactie (scheelt mij weer een koude oorlog thuis als de beschikbaarheid onderuit gaat😁). Ik blijf dan ook nog maar op 4.4.51. 

(Ik heb ook steeds de neiging om op de Upgrade knop te drukken 😉)

@D-Vine dank voor je reactie (scheelt mij weer een koude oorlog thuis als de beschikbaarheid onderuit gaat😁). Ik blijf dan ook nog maar op 4.4.51. 

(Ik heb ook steeds de neiging om op de Upgrade knop te drukken 😉)

Ik ken het probleem, ik zit al een zeer lange tijd op 4.4.51.5287926 en ook nooit problemen gehad. Her en der lees je altijd weer dat iedere versie die hierna is uitgerold weer tot de nodige problemen heeft geleid.

 

Reageer