Beantwoord

VoIP via T-Mobile Thuis

  • 11 March 2021
  • 14 reacties
  • 1050 Bekeken

Ik heb zojuist een nieuwe T-Mobile Thuis glasvezel aansluiting gekregen.

 

Router van T-mobile netjes losgekoppeld en via mijn managed switch Vlan 300 doorgezet naar mijn Google Wifi router. Internet werkt perfect en haal gewoon richting de 1000mbps.

Het enige dat ik niet aan de praat krijg is mijn VoIP telefoon. Ik heb 1 toestel staan wat inlogged op mij Voicedeals account, maar deze wil niet meer aanmelden (poorten staan gewoon standaard ingesteld, 5060).

Er is in het netwerk verder niets aangepast, ook niet in mijn Google router. De gehele setup werkte hiervoor gewoon 100% goed via Ziggo (met een los Ziggo modem waarop alles doorgezet werd naar mijn Google router)

Iemand een idee?

 

Apparatuur en connecties:

T-mobile media converter → Dell managed switch (1 poort op vlan 300 tagged, 1 poort op vlan 300 untaged naar de google router) → Google Wifi Router → terug naar de switch op een ‘normale’ poort → Yealink T23p VoIP toestel

 

Voor de duidelijkheid, internet werkt 100%

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 12 March 2021, 11:32

Bekijk origineel

14 reacties

Ik had hetzelfde probleem, soms word poort 5060 nog beblokkeerd door T-Mobile, ikzelf ben toen 5070 gaan gebruiken, weet niet of jou provider ook alternatieve poorten aanbied.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @koenzie, welkom op de Community!

Poort 5060 is inderdaad, zoals  @Doornekamp33 correct opmerkt, geblokkeerd en gereserveerd voor onze VoIP dienst. Deze kunnen we niet vrijmaken, dus je kunt het beste als alternatief een andere poort gebruiken. Gaat dat lukken met je huidige aanbieder?

Reputatie 5

Waarom zou T-Mobile die poort dan blokkeren? Jullie blokkeren toch ook niet poort 80 en 443 omdat jullie website daarop draait?

Reputatie 7
Badge +4

is het niet zo dat deze word gereserveerd in de Zyxel van T Mobile en het dus op deze manier wel zou moeten werken ?

Reputatie 7
Badge +16

Hi all, “geblokkeerd” is absoluut niet de juiste woordkeuze geweest. Ik heb veel met VoIP gedaan de afgelopen weken en zit daardoor continu met “blokkade” in mijn hoofd. Blokkeren van services (servicenummers) en dergelijke heeft me op het verkeerde been gebracht. Dom en geheel mijn fout: excuses voor de verwarring! 

We noemen dit het “reserveren van een poort” → scherp @Hidden.nld en @Mark-DenHaag! 👍👍

Reputatie 7
Badge +5

Zomaar een vraag/overdenking over het “reserveren” door Tmobile van poort 5060.

Waarom heeft Tmobile geen andere, lees niet standaard, poort als b.v. 5070 gereserveerd voor de eigen Voip telefoondienst?

Het lijkt mij dat een “goede open internet aanbieder” al dat gezeur over poortblokkeringen en of reserveringen kan missen als kiespijn.

Trouwens mijn eigen Gigaset N300A-IP maakt gewoon gebruik van de 5060 poort naar mijn goedkope voip aansluiting. Zyxel DMZ → pfSense router → Gigaset N300A-IP.

Reputatie 7

Hi @yalerta, goede tip!Dankjewel voor de feedback! 💪

Reputatie 7
Badge +3

@koenzie 

Heb hier net even een testopstelling gemaakt met mijn  N300 IP VoIP device, maar dan achter de Zyxel op poort 5060.

De opstelling is pfSense → Unifi 8p switch (VLAN 300) → Zyxel → N300A IP, en deze werkt probleemloos op poort 5060. Dus de ‘reservering’ (als die er al is) zit hem dus niet ingebakken in het Zyxel Modem van TMT. Kan bellen en gebeld worden.

Kun je een status update geven binnen de community, omdat we anders iets proberen op te lossen .. terwijl jij al lang en breed het werkend hebt?

Helaas heb ik het niet werkend gekregen ZONDER de router van T-Mobile (Zyxel). Met de router werkt het gewoon (op poort 5060). Mijn huidige work-around is dus met het gebruik van de Zyxel met DMZ naar mijn eigen router. Mijn voip provider ondersteund trouwens alleen poort 5060 helaas.

 

Ik wil juist de router van T-mobile niet gebruiken (dubbele NAT, extra stroomverbruik etc etc.)

Mijn vraag is dus anders dan de oplossingen die worden aangedragen :)

Reputatie 7
Badge +3

@koenzie 

Een kleine toevoeging heb ik nog wel, want ik ben in het verleden ook wel eens tegen een issue aangelopen. Dat probleem deed zich voor bij gebruik van een eigen router, dus het probleem kan ook liggen aan de gebruikte eigen router.

Had hier op een bepaald moment een Unfi Edge Router Lite, die ook soms problemen gaf met het registreren bij een VoIP provider (onafhankelijk van poort). Als ik dan in het VoIP device diverse keren heen en weer ging tussen een fixed of DHCP IP adres, dan kwam hij soms wel .. en soms niet online.

Dus toen lag het probleem aan de Edge Router Lite, die blijkbaar niet goed om kon gaan met SIP logins.

Tegenwoordig pfSense en nu nooit meer een issue of ik nu kies voor een fixed of DHCP IP adres.

Hoi @koenzie, welkom op de Community!

Poort 5060 is inderdaad, zoals  @Doornekamp33 correct opmerkt, geblokkeerd en gereserveerd voor onze VoIP dienst. Deze kunnen we niet vrijmaken, dus je kunt het beste als alternatief een andere poort gebruiken. Gaat dat lukken met je huidige aanbieder?

Helaas is dit niet de oplossing….

Reputatie 7
Badge +3

@koenzie 

Helaas is dit niet de oplossing….

Bedoel je hiermee dat een alternatieve poort niet beschikbaar is bij je VoIP providewr, of een andere poort geeft ook problemen.

Het eerste punt heb heb jij weinig vat op, maar als een andere poort dan 5060 ook niet werkt .. dan zit er toch iets niet helemaal lekker aan jou kant. Wat is natuurlijk moeilijk te zeggen, maar een andere poort kan dan bijna geen TMT issue zijn.

Reputatie 2

ik wil ook graag weten of dit mogelijk is, bijv met een verloopja rj 45 op rj11 icm asus  AX2700 RT-AX68U wifi 6 router

Reputatie 5

@daveflash Je kunt niet door een verloopkabeltje opeens nieuwe functionaliteiten beschikbaar maken. Voor VoIP heb je een apparaat nodig dat VoIP "kan". Zoals een voip telefooncentrale of toestel. 

Reageer