wegvallend 5g wifi


Reputatie 2

Op de eerste installatie dag heb ik zyxel WiFi 2.4 en 5 geschieden gehouden. 
2.4 voor de oude apparaten en 5 voor de nieuwe. 
 

2.4 stabiel, zeer langzaam toch op korte afstand van het modem. 5 g goede snelheid maar valt steeds weg. 
 

monteur gesproken vandaag en gaf aan dat het aan het modem ligt en Tmobile zou dit hebben opgelost maar nog niets vernomen van ze. 
 

Tmobile  gebeld en ze weten er niks van. Enige wat ik te horen kreeg dat Tmobile eigenlijk internet snelheid via de kabel verkoopt. Het feit dat WiFi mee komt omdat iedereen ernaar  vraagt en Tmobile gewoon sociaal wil doen maar je kunt niets verwachten van rmobile  WiFi. 
 

nou zo ken ik Tmobile niet. Ik ben betere antwoord van ze gewed.. ik voelde me genaaid en bijna opgehangen.

 

en nu .. wie weet hoe de stabiliteit van 5 g te verbeteren?  
 

thanks en fijne avond 


27 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo@T-easer

Welke modem heb je?

Als je een zyxel hebt ga dan in het menu naar netwerkinstellingen, draadloos. Selecteer bij band 5 GHz en kies voor kanaal 36 als deze nog op automatisch stond. Ook kan je de bandbreedte misschien verlagen voor een stabielere verbinding, klik daarna op toepassen.

 

Reputatie 2

Dank u, ik ga dit proberen in mijn zyxel. 
wel vreemd dat de Oplossing  zo voor de hand ligt.. 

De  monteur gaf iets anders aan!
 

ik update het resultaat hier en hoop dat ik me niet de hele tijd ga bezighouden met trouble shooten. Want dit lijkt me niet de bedoeling. 

fijne avond 

@Waqqas , Waarom band 36 op de 5Ghz band, welke band het beste is hangt af van welke er al bezet is in jou buurt  hier bij mij thuis vang ik er al 3 op de 36, ik ga daar ruim naast zitten, ook al druk ik hun wel weg als het moet.

Reputatie 7
Badge +15

@Doornekamp33

Ik vergat erbij te zetten bijvoorbeeld. Bij mij in de straat zitten er 3 of 4 inclusief mijn modem op kanaal 36 en ik tik gewoon kabelsnelheid aan bij de modem.

Het is in ieder geval beter dan automatisch merk ik. 36 hoeft niet je kan ook gewoon 48 ofzo nemen :)

Zoals je weet is wifi van allerlei factoren afhankelijk, wat bij jou goed werkt kan bij een ander drama zijn.

Ik kan hier met T-Mobile Huwawei op de 2.4Ghz  geeneens een fatsoenlijke verbinding opbouwen, buren met bedrijven en een hotel met een goed netwerk, daarom hangt er een betere Asus achter de Huawei om het voor elkaar te boxen, op de 5Ghz heb ik hier ongeveer 10 netwerken te pakken, ikzelf zit op kanaal 64, zo hoog zit nog niemand. 

Reputatie 7
Badge +15

@Doornekamp33

Ik ga nooit boven de 52, dat zijn de zogenaamde DFS kanalen.

Maar goed je kan altijd voor je zelf kijken wat het beste is. Op de 2,4 GHz band is er meer kans op storingen in het signaal dan 5 GHz..

Ik woon zelf ook in een straat waar wat oudere mensen wonen, ook wel jongere mensen maar als ik zo even rondkijk is er bijna niemand die het meest optimale kiest, gewoon standaard automatisch ofzo.

 

Reputatie 2

Gedaan separaat 2.4 en 5g waarvan 5 settings gelijk aan hierboven. 2.4 geeft 7 mbits, 5g op naar 70. Moeite waard. 
 

alleen de verblinding viel weer weg binnen een paar minuten. 
 

ik zou denk ik blijer zijn met iets lagere snelheid en hoge stabiliteit. Dit is niet te doen. 
 

4G voor thuis een optie? 

 

Reputatie 7
Badge +15

@T-easer

4G voor thuis is afhankelijk van het 4G, dus de dekking zal een grote rol spelen zoals muren/plafond/dubbelglas. Een vaste internet verbinding blijft altijd het beste, een eigen router aansluiten op de Zyxel kan misschien voor betere wifi zorgen.

4G voor thuis heeft een max snelheid van 25 Mbit. 35 euro voor een sim only en €42,50 met router per maand.

Voor ~70 euro heb je een TP-link Archer C7 AC1750.

Reputatie 2

Ik heb Tmobile mobile .. die is goed. Nogmaals beter 35 dan 7 mbits of steeds wegvallende verbinding.

ik heb te veel geïnvesteerd in extra Apparaten om de snelheid te verhogen, te vergeefs. 
Het is al bizar dat ik hier aan mijn lot over gelaten wordt door T-Mobile, ik heb een product en dit moet

Reputatie 7
Badge +15

Werkt je bedraad internet wel gewoon goed zonder wegvallen? Is het een glasvezel connectie of DSL?

Wellicht is het iets met de aansluiting indien DSL. Een T-mobile zyxel modem geeft hier gewoon prima snelheden.

Reputatie 2

Sorry maar wie werkt met draag? Ik heb niet eens een desktop. Alles mobiel ;-) 

 

ik heb een dsl maar dit is te veel tech info voor me. 
 

ik realiseer me dat WiFi minder snelheid geeft dan kabel. Ik ben ook blij met de helft als wat er beloofd werd.. maar 7 mbits van 100 via 2.4 is niet ok. 
 

70 mbits via 5 zeker ok,  niet stabiel is niet ok 

Reputatie 7
Badge +3

Beste @T-easer 

Welke snelheid kun je theoretisch halen als je kijkt op https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/ en je postcode en huisnummer invult?

Waar staat je modem opgesteld? Meterkast? Woonkamer? Dat kan namelijk al groot verschil maken, zeker voor 5 GHz Wifi. Kanalen veranderen is op 5 GHz minder effectief dan op 2,4 GHz lang technisch verhaal.

Het zou toch wel mooi zijn als je één keer bekabeld kan testen, zo kun je namelijk uitzoeken of het “trage verbinding probleem” in de DSL aansluiting zit of in de Wifi.

Begin als het even kan niet aan 4G voor thuis, dat is echt alleen voor klanten die geen hoge snelheden op het vaste netwerk kunnen halen.

Groet, Folkert

Reputatie 2

Dag Folkert, 

 

ik haal 112 mbit via 5g. 
 

ik zit naast het modem. 
 

Ik heb niet eens een apparaat om aan te sluiten via  de kabel. 
 

Wat wil je daarmee bewijzen? Hij doet het goed omdat 5g snel werkt. 
hij valt wel vaker weg 

Reputatie 7
Badge +3

@T-easer 

Je probleem omschrijving vond ik een beetje onduidelijk dus ik wilde e.e.a. uitsluiten. Je moet systematisch te werk gaan. Als je 112 Mbit haalt is de DSL dus ok.

Als ik het goed begrijp valt 2,4 GHz nooit weg?

Indien je een Android telefoon hebt zou je dan deze app eens kunnen installeren?
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vrem.wifianalyzer&hl=nl (gratis en zonder reclame)

Zou je dan eens een schermafdruk van de Channel Graph op 5 GHz kunnen maken? Kijk eens hoe druk het is op de kanalen 36-64 en 100-144

Reputatie 2

Klopt de snelheid is goed via 5g. Het gaat om de stabiliteit.

 

nee het hele huis is vol met Apple devices.

Reputatie 7
Badge +3

Als je een MacBook of iMac hebt:
 Option toets ingedrukt houden en op het wifi icoon klikken
 vervolgens staat er open wireless diagnostics (weet even de Nederlandse benaming niet). Het is iig de onderste optie. 
 Klik de wizard weg en ga in het menu naar tools. 
 Klik op de wifi scanner en op scannen. 


MacOS geeft dan de wifi kanalen weer die als beste ingesteld kunnen worden op de router. 

Met dank aan @leroy98ecker 

Reputatie 2

Dank je wel, goeie tip.

ik heb de MacBook  verbonden  met 5G wifi, die diagnose uitgevoerd, tijdens is de diagnose veel op de verbinding meerdere malen weg. Het rapport bevat veel files en informatie, zij niet weten waar ik moet zijn. Help :-)

Reputatie 4

Hallo T-easer! 

Er is sinds de laatste MacOS update veel veranderd, zie ik. Ik heb even een stappenplan in elkaar gezet om de beste wifi kanalen te kiezen. Er zijn twee mogelijkheden om de juiste kanaal te selecteren. Mogelijkheid 1 biedt meer informatie en mogelijkheid 2 is sneller en makkelijker te begrijpen. 

Mogelijkheid 1:

  1. Houd de option toets ingedrukt en klik op “Open ‘Wifiprobleemoplossing’...”

     

  2. Klik op “Ga door” 
  3. Selecteer “Ga door naar overzicht” en klik op “Ga door”
  4. In dit scherm kun je iets invullen over de problemen die je ervaart, hoeft niet. 
  5. Op dit scherm kun je de specificaties/gegevens over de router invullen, is niet noodzakelijk. 
  6. Nu wordt er een diagnostisch rapport aangemaakt. Dit kan enkele minuten duren. 
  7. Finder wordt geopend. Pak het bestand met “WIFIDiagnostics_XXX” uit.
  8. Open “diagnostics-environment.txt”
  9. Je krijgt verschillende gegevens te zien, of het huidige wifi-kanaal verstopt zit. HT40 geeft aan of er wifi-netwerken met 40 MHz bandbreedte gevonden zijn. Deze bedekken gebruikelijk 1/3e deel van het totale 2,4 GHz netwerk. Conflicting Wi-Fi CC staat voor netwerken die met een andere landcode geregistreerd staan waardoor er problemen kunnen optreden met het verbinden. Landen uit de EU zijn geen probleem. In mijn geval staat er een router te zenden met de instellingen uit Taiwan. Dit kan problemen opleveren waardoor die op andere kanalen uitzendt. Je Apple apparatuur past zich hier automatisch op aan en kan in de war raken. 

Mogelijkheid 2: 

  1. Houd de option toets ingedrukt en klik op “Open ‘Wifiprobleemoplossing’...”
  2. Klik bovenin het menu op “Venster” om de optie “Detecteer” te openen. 
  3. Als je even wacht, of een wifi-netwerk selecteert, zie je aan de linkerkant welke kanalen de beste prestaties geven. 

 

Hopelijk lukt het zo! Laat je het even weten? :) 

Reputatie 1

Ik heb exact hetzelfde probleem. Heb net weer met Klantenservice gesproken. Maar wordt totaal niet geholpen. Wi-Fi wordt blijkbaar geleverd als een extraatje. Wat een bedrijf. 

 

Ik heb sinds maart ‘20 1000mbps en heb alleen maar problemen gehad. Eerst snelheidsproblemen vervolgens stabiliteitsproblemen. Of het nou mijn mac/windows laptop, android of iPhone telefoon is het  maakt niet uit. Zo goed als al mijn devices hebben problemen (behalve smart TV) om connectie te maken met de modem. Na eindeloos te zoeken op de T-mobile Forum kwam ik bij mensen terug die exact dezelfde problemen hadden. Toen heb ik de frequentie van 5g gewijzigd naar 100 - 112. En nog eens EasyMesh uitgezet. Toen leken de de stabiliteitsproblemen wel weg te gaan. Waar ik nu problemen mee heb is dat ik om de twee dagen wel verbinding maar geen internet meer heb via wi-fi. 

 

En drie keer raden wat de klantenservice als oplossing aanbiedt: monteur sturen. Heb eerder al 2 monteurs over de vloer gehad. Allemaal een moment opname. Tuurlijk werkt de modem als je het op nieuw start (voor een dag of twee). 

Reputatie 7

Hi @peace_14, ik kan mij voorstellen dat je daar van baalt. Ik kijk graag met je mee hoe we dit op kunnen lossen! Het wegvallen van de verbinding, gebeurt dit voor alle apparaten tegelijkertijd of zijn het specifieke apparaten die niet meer kunnen verbinden? Als dit laatste het geval is kan je dan laten weten om welke apparaten het gaat? En kan je wanneer het gebeurt nog wel bekabeld verbinding maken met de modem? Zou je dit kunnen testen? Ik hoor het graag!

Reputatie 1

Hi Brian,


Bedankt voor jouw bericht.

 

Het gaat om mijn Samsung note 9, S10 en S7. Mijn MacBookPro uit 2017 en Windows laptop van HP. Wi-Fi valt van zelf weg en soms kan ik het weer re-connecten en in meeste gevallen connect hij niet. Op de smartphones (re)connect hij telkens. Met de kabel lijkt hij het wel te doen. Kortom ik kan er niet op bouwen. 

 

Ik lees op meerdere forum pagina’s dat meerdere mensen dit probleem hebben en dat er configuratie problemen zijn op de modem. Wat raden jullie aan? Wat de Klantenservice kan helaas niet veel voor mij betekenen.

 

Groet,

 

Fatih

 

 

Reputatie 7

Hey @peace_14,

Bedankt voor je terugkoppeling en top dat de bekabelde verbinding wel naar behoren werkt! Wanneer ik nu naar je verbinding kijk dan zie ik dat je de functie bandsteering op dit moment aan hebt staan. Als dit in het verleden wél heeft geholpen en je momenteel weer issues ervaart met de Wifi, dan zou je bandsteering wederom kunnen uitschakelen. Hiervoor moet je een directe verbinding maken met je modem en dan het modem inloggen. Dan kan je vervolgens naar je thuisnetwerk, en daar zul je de optie vinden om deze bandsteering uit te schakelen. Dat je dus een 2.4 en 5G netwerk hebt die níét automatisch schakelt waardoor je apparaten blijven re-connecten. 

Reputatie 1

Hi @Piotr Hi @Brian 

Ik zal even uitleggen wat ik allemaal heb gedaan:

 

  • Wi-Fi bandsteering uitgezet. Wachtwoord voor beide Wi-Fi banden zijn hetzelfde en nog altijd de originele. 2.4ghz band heeft de originele naam en de 5ghz heeft “ -5G” achter zijn SSID staan.
  • EasyMesh uitgezet
  • Kanalen voor 5ghz gewijzigd naar boven 100, de buren maken gebruik van de andere kanalen.
  • Bandbreedte voor 5ghz heb ik gewijzigd naar 20/40 MHz. Zijband staat op “Onderste” 

Wat ik kan zeggen is dat als ik de modem op nieuw start dat het 5 ghz wi-fi netwerk prima werkt. 2 dagen later is het zo instabiel als het maar kan. Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen. Ik neig om een peperdure Wi-Fi modem te kopen.

 

Verder nog advies?

Reputatie 7
Badge +15

@peace_14

Even een paar vragen :

Heb je toevallig andere routers/switches/versterkers? Je kan proberen de apparaten te verwijderen dus gewoon weghalen.

Indien bepaald apparatuur dezelfde ip als de T-mobile modem heeft dan krijg je dit soort symptomen of als DHCP aanstaat waardoor je twee DHCP servers hebt.

Mocht je toch later eigen apparatuur willen stel dit dan in als AP en wijzig het ip indien nodig. Als je geen AP wilt schakel dan DHCP uit.

Mocht bovenstaande niet van toepassing zijn probeer dan een fabrieks reset door het reset knopje achter de modem voor ongeveer 10 seconden in te drukken.

Reputatie 1

Hoi @Waqqas 

 

Bedankt voor je bericht.

 

Alle bovengenoemde scenario’s zijn niet van toepassing. 

Ik heb vaker een reset en reboot uitgevoerd. Denk niet dat het zal helpen. 2.4ghz band lijkt momenteel nog te werken maar 5ghz is niet te doen.

 

Any advice? 
Ik lees op andere topics dat er een update beschikbaar is de komende dagen? 

Reageer