Beantwoord

Zyxel met wegvallende wifi connectie.


Reputatie 3

Afgelopen vrijdag heeft een monteur bij ons een andere Zyxel modem/router geplaatst omdat het “oude” model last had van WiFi drops.
 

Maar ook deze modem/router heeft last van WiFi drops. Na het opstarten doet de WiFi het uitstekend, maar een dag of drie dropt de 5G WiFi constant. Dan lijkt het als of de WiFi constant aan/uitgezet word. Dan is het werk er wel, dan weer niet, dan weer wel. Een knipperlicht WiFi. 
 

Na de installatie heb ik alleen het admin wachtwoord veranderd, samen met de SSID en WiFi wachtwoord en ik gebruik dus alleen 5G en niet ook nog het 2.4G kanaal. Verder staan alle instellingen zoals uit de fabriek.

 

Wat maakt dat de 5G WiFi zo instabiel is en we om de 3 dagen de modem even uit/aan moeten zetten om het op te lossen?

 

Iemand? En terug naar de fabrieksinstellingen is dus geen oplossing, want het aanpassen van deze drie zaken (admin ww, sssid & WiFi ww) zou toch op z’n minst moeten kunnen in iedere moderne modem/router.

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 30 October 2019, 20:45

Bekijk origineel

103 reacties

Reputatie 7

er zijn een aantal problemen met het nieuwe modem.

aanpassen wifi naam en wachtwoord (volgens mij all opgelost)

 

haal het vinkje weg bij houd namen voor 2,4 en 5ghz weg maar houd de namen gelijk. zet je kanaal vast op 1-9 voor 2,4 en 36 voor 5ghz. en laat 2,4 en 5ghz ingeschakeld.

schakel easy mesh uit

Reputatie 3

Bedankt voor de tips. Ik heb de wijziging doorgevoerd. Nu eens kijken wat dat oplevert, wel apart dat beide WiFi kanalen aan moeten blijven want ik wil eigenlijk allen 5G gebruiken.

Is Stegeman te volgen welke updated er voor dit modem/router uitgerold worden vanuit T-Mobile? Of ergens een topic wat ik kan volgen met de laatste verbeteringen?

Reputatie 3

Is Stegeman te volgen welke updated er voor dit modem/router uitgerold worden vanuit T-Mobile? Of ergens een topic wat ik kan volgen met de laatste verbeteringen?

Hier moest de vraag staan of er een topic is wat ik kan volgen, waar de firmware wijziging benoemd worden? En waar vermeld word van uit T-Mobile wanneer die wijzigingen uitgerold worden?

(spellingcontrole is niet altijd fijn 😊)

Reputatie 7

Hi@DanielWiersma, hoe zijn de resultaten met de tips van@Hidden.nld? Wat het gebruik van 5 Ghz betreft, hiermee haal je wel hogere snelheden maar het bereik hiervan is korter dan van 2.4 Ghz dus het is wel aan te raden om beide aan te zetten. Er staat een update op stapel, ik verwacht dat deze week het topic hiervoor online komt in dit subforum:slight_smile:

Reputatie 3

@Brian het is niet minder geworden met nu 2.4 en 5 beide aan moet nog steeds om de paar dagen de stuiterende WiFi een restart hebben.

het grotere bereik van 2.4 heb ik niet nodig in een volledig houten huis. Juiste de grote snelheid van 5 is positief (als het werkt 😊)

Reputatie 3

@brian fijn dat je een link toevoegt dit subforum, maar dat zijn alle topics en niet een specifiek topic over de voorgenomen firmware update voor de Zyxel modem en welke wijzigingen daar dan inzitten. Ik zou zo’n topic erg op prijs stellen.

Overigens heb ik er ook geen probleem mee als mijn modem word toegevoegd aan de beta testclub voor nieuwe firmware. Uiteraard is het dan wel handig als ik dat weet dan kan ik ook feedback geven op specifieke onderdelen van de firmware of vast stellen dat problemen zijn opgelost.

 

 

Reputatie 3

Als zowel je oude als nieuwe modem hetzelfde probleem hebben, dan is de oorzaak van het wegvallen dus niet je apparaat. Ik denk daarom dat het eens nuttig is om uit te zoeken welke andere WLAN-netwerken er in de omgeving zijn. Wellicht kun je wat optimalisaties doorvoeren door je modem op een minder gebruikt kanaal te zetten. Als je last hebt van interferentie met de buren, dan kan het een oplossing zijn om af te spreken dat je beiden het zendvermogen vermindert en gaten in het bereik die dan vallen oplost met repeater, of apparaten die veel verkeer veroorzaken bedraad aansluit.

Reputatie 3

@dmantione bedankt voor je reactie. 

Er is hier geen sprake van een oude en/of nieuwe modem. Maar alleen nieuwe modems en dan om nog specifieker te zijn het nieuwe model modem wat T-Mobile nu uitlevert bij Glasvezel Internet. En als ik praat over oude modem is dat exact het zelfde model, maar het vermoeden was eerder dat een hardware probleem de reden van de problematiek zou zijn (wat dus firmware blijkt te zijn.

En als je terug leest zie je dat de tips over kanalen gedeeld en doorgevoerd is, maar dat dit niet de stabiliteit van de WiFi verbeterd. En er is geen sprake van storing van andere WiFi signalen, maar het “simpel” uitvallen van de WiFi antennes in het modem zelf. Wat veroorzaakt word door een aantal conflicterende setting in de firmware.

Dus een repeater installeren zal dit niet oplossen tenzij je de repeater met een draad aan de modem hangt. Los van het feit dat een repeater in mijn huis niet nodig is omdat de zenders van de Zyxel sterk genoeg zijn voor volledige dekking in huis.

Hopelijk helpt deze extra uitleg om de situatie beter te begrijpen.

Reputatie 3

@Brian Ik wil niet pushen, maar wat is de status van de firmware update? Ik heb maandag, woensdag en vandaag weer de modem aan en uit moeten zetten om de Wifi stuiter op te lossen en dat begint nu wel een beetje vervelend te worden. 

Mijn verwachting is dat de WiFi antennes zich normaal blijven gedragen, maar ik krijg langszaam de behoefte om een andere router te kopen met stabielere software en dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Reputatie 3

Mijn router zit ook in de onderhoudsronde van 20/21 november. Ik kan niet wachten tot het gestuiter van de WiFi verleden tijd is. 

Uiteraard heb ik dan nog wel een paar dagen er na nodig om vast te stellen of dat ook echt in deze ronde is opgelost. 

Reputatie 3

Hoi @DanielWiersma, goed te lezen dat je in de onderhoudsronde zit! Laten we afspreken dat we afwachten tot je (uitvoerig) hebt kunnen testen, en dan verder kijken. Als je in de tussentijd vragen hebt, weet je ons te vinden!

Reputatie 3

Helaas weer een reset moeten doen.

Maar ik vond in dit topic ets wat mij gaat helpen, namelijk het nummer van de firmware versie.
 

Update 21-11-2019] 

Hi all, we zijn vannacht begonnen met het uitrollen van de nieuwe update. De nieuwe versie eindigt op B012. Deze update wordt gefaseerd uitgerold dus in de komende dagen zal deze voor iedereen beschikbaar worden!.


Dus nu kan ik iedere dag gaan kijken of mijn modem bijgewerkt is. Wellicht is het verspreiden van een update op de manier zoals andere software bedrijven het doen makkelijker. 
 

Je meld dat de update er is en waar hij te downloaden is, dan kan de klant/gebruiker het zelf regelen. Dus vertel mij maar waar ik firmware versie kan vinden dat installeer ik hem wel, want de eerdere onderhoud belofte is gebaseerd op miscommunicatie, dat kan gebeuren. Maar klanten op zadelen met niet werkende hardware lijkt me niet te hoeven gebeuren.

Reputatie 3

Was ik ondanks het uitblijven van een update (ik heb nog steeds B9) erg blij met de dagen dat de Wifi niet begon te stuiteren tijdens het luisteren naar muziek. Vandaag rond 18.00u was het weer tijd om de router liefdevol te vragen alles opnieuw op te starten omdat midden in het nieuwe album van Coldplay iedereen opeens stil was en niet om het liedje klaar was.

Dus @JoëlG en @Brian, mijn moeder heeft mij geleerd dat geduld een schone zaak is, maar hoelang moet ik nog geduld opbrengen voor deze situatie. Ik wil geen vervelende klant uithangen (doe ik natuurlijk nu wel, snap ik), maar het feit dat T-Mobile dit modem met deze firmware massaal uitrolt aan alle nieuwe glas klanten zou toch moeten betekenen dat men er bij T-Mobile vertrouwen in heeft dat dit ten goede komt van de klant ervaring.

Maar goed de rekening is wel gekomen en ik denk er over om deze met happeringen te betalen (ongeveer zo happerig als mijn WiFi verbindging), levert dat problemen op bij T-Mobile in de administratie of krijgt ik dan fijne brieven en deurwaarders enzo? (Just asking).

Belangrijker is de vraag die ik in de vorige post heb gesteld. Waar kunnen de techies de nieuwe firmware downloaden, zodat we hem zelf kunnen installeren. Dan kunnen jullie dat arugment in ieder geval van tafel vegen. Het kan uiteraard nog steeds rommelige firmware zijn, maar goed beter een stap in die richting dat dit eindeloze gesprek met niemand op dit forum.

Dus vertel mij waar ik de firmware vind of DM mij even de .zip van de firmware dan installeer ik die even, scheelt jullie techteam weer een roll out test e.d.

 

Thank you, next ...

Reputatie 3

En 23.00uur en de WiFi stuitert weer. Twee keer op een avond. Enthousiasme verdwijnt met het geduld arm-in-arm via de ethernet kabel het huis uit.

Jammer, vooral ook omdat het vanuit de mannen en vrouwen die er echt wat aan kunnen doen het stil is en zij ook niet bij machte zijn om iets te ondernemen. Het simpel informeren van de klant is al te lastig omdat miscommunicatie te grondslag ligt aan de informatie die zij hebben.

Ik heb dus mijn hoop nu gevestigd op oude lange baard die misschien een verassing brengt. Morgen kijk ik vol verwachting naar de WiFi connectie en naar het firmware nummer en dan? Dan bestaat er een kans dat T-Mobile iets gedaan heeft (en ik blijf hopen op een goede uitkomst), maar de kans is even groot dat er niets gebeurd.

Reputatie 3

Oke welkom firmware b12.

 

Nu kan het echte beoordelen beginnen. Zodra er een WiFi stuiter zich voordoet meld ik mij weer en ook zal ik indien er over een aantal weken geen enkele stuiter heeft plaats gevonden dan hier ook even melden.

Reputatie 7

Hey @DanielWiersma,

Top dat je inmiddels ook de nieuwe firmware hebt ontvangen! We zijn benieuwd naar je ervaringen. :thumbsup:

Reputatie 3

@Piotr , @Brian and @JoëlG …

Het is vrijdag. Helaas heb ik net geen twee dagen een stabiele WiFi gehad. Hier een video waarin je kan zien wat er gebeur hoe de WiFi zich gedraagd als het “mis gaat”.  Voor de restart heb ik zowel de Mediaconverter als de Router beide van de stroom gehaald. Dat is de enige wijze waarop de router de WiFi signalen “normaal” aanzet.

Ik kan op geen enkele wijze er achter komen wat er nu precies gebeurt. Ik heb vanochtend prima kunnen werken tot een uur of 10.30u en daarna was het weer mis. Is er een manier dat ik een log kan aanzetten zodat ik kan zien wat er eventueel afgaat net voordat de WiFi gaat stuiteren?

En voor dat de vraag gesteld word. Deze opname is van een iPhone X, maar ook de verbinding op de iPhone 6, en 6s, MacBook Pro en MacBook Air vallen weg als de WiFi gaat stuiteren. Dus het is niet één device wat er last van heeft, maar alle WiFi producten die we gebruiken.

De settings in de router zijn:

  • Wifi 2.4Ghz & 5Ghz hebben dezelfde naam
  • EasyMesh staat uit
  • Kanaal van 5Ghz staat op 36
  • 2.4Ghz antenne staat uit.

Als de Zyxel T50 het doet is een fantastische router, maar van dat stuiteren word ik wel een beetje gek.

Reputatie 3

… en wederom klappert de WiFi er uit. [zucht]

@Piotr, @Brian and @JoëlG … ^ als er wat tijd is om te reageren oid dan zou dat tof zijn.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @DanielWiersma,

 

Het is natuurlijk niet fijn dat jouw verbinding steeds wegvalt en ik kan me daarom ook heel goed voorstellen dat je manisch wordt van dat stuiteren! Uit de lijnmeting kan ik niets aflezen dat afwijkt van de norm. Mag ik vragen welke 2 schakelaars aanstaan op de Media Converter? Het gaat om het kleine, rode rechthoekje aan de zijkant waar hoogstwaarschijnlijk een sticker overheen geplakt zit. Dat rechthoekje herbergt een tiental dipswitches. Het kan zijn dat deze op 3 en 4 staan: soms helpt het om deze dan naar 1 en 6 om te schakelen.

Reputatie 3

@Jason ik zal vanmiddag/vanavond als ik thuis ben even checken welke settings daar gebruikt worden. 

Wat ik niet helemaal snap is hoe dit een impact kan hebben op de stabiliteit van de WiFi antennes van de router. Wat mijn vermoeden is dat de software in de router de WiFi antennes de opdracht geeft voor een herstart en dat dan constant doet. Waarom zou anders de WiFi repeterend aan/uit gaan zonder inmenging van de mij de gebruiker. 

Reputatie 7
Badge +16

Thanks voor je medewerking @DanielWiersma! Normaliter zou dit geen impact moeten hebben, maar omdat het als 1 van de potentiële oplossingen vermeld staat in ons stappenplan, wil ik deze toch met je doorlopen. Het zou heel goed kunnen dat jouw idee klopt, maar just to be sure. :wink:  

Reputatie 3

@Jason de media converter stond inderdaad op 3&4 en staat nu sinds 18:45 op 1&6. 
 

Het grote wachten kan beginnen zodra ik wat meer weet/gemerkt heb meld ik me weer even. Ervaring leert dat het enkele dagen goed kan gaan en dat het vermoedelijk donderdag of vrijdag weer zich voor doet (of niet 😄).

Reputatie 3

@Jason  Helaas heb ik net de router weer uit/aan gezet om de WiFi er niet/wel/niet was.

Missxhien kort door de bocht conclusie dat de setting in de media converter geen impact hebben op de WiFi van de Zyxel.

Op naar de volgende verbetering.

Reputatie 3

@Jason helaas heb ik vanavond bij thuiskomst de router weer uit&aan moeten zetten. Ik heb de media converter ook weer op 3&4 gezet omdat dit niet helpt. Als klant weet ik niet zo goed wat ik nu nog kan verwachten.

Vermoedelijk kan ik mijn jaarcontract niet meer beëindigen en terugkeren naar mijn vorige provider. Maar dat zou ik wel graag willen per bijvoorbeeld 1 januari oid.

Dus @Piotr, @Jason, @JoëlG en @Brian als jullie mij niet verder kunnen helpen bij het stabiliseren van de routers WiFi dan zou ik geholpen zijn met het beëindigen van het contract zodat mijn verbinding weer vrijkomt voor een ander provider.

ik hoor/lees graag jullie reactie.

Reputatie 7

Hey @DanielWiersma,

Je gaat ons toch niet nu al verlaten! :hushed:  Ik wil je heel graag aan een oplossing helpen! Kun je mij aangeven of de monteur een acces point heeft geplaatst tijdens het laatste bezoek? En weet je toevallig of je verbinding ook wegvalt wanneer je bekabeld bent verbonden met je modem? En gebeurt dit dan gelijktijdig met het wegvallen van je Wifi? Hoe meer we weten hoe sneller we een oplossing kunnen vinden. We gaan in ieder geval net zo lang door tot we een oplossing hebben gevonden voor dit probleem!

Reageer