Beantwoord

Zyxel-router geeft buitenlands IP

  • 7 February 2021
  • 22 reacties
  • 421 Bekeken

Reputatie 2

Beste lezers,

Sinds afgelopen vrijdag ben ik klant geworden bij T-Mobile Thuis. Echter loop ik nu tegen een probleem aan. De Zyxel-router die ik heb geïnstalleerd, geeft zichzelf een Amerikaans IP-adres waardoor ik op mijn LG-tv en mijn iPhone zonder VPN geen Videoland meer kan kijken en Netflix denkt dat ik in Amerika zit.

Hoe kan ik dit oplossen?

icon

Beste antwoord door jessedebakker 24 February 2021, 22:41

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Dat is een nieuwe uitdaging. We hebben wel eens klanten gehad die door overname van Tele2 Belgische IP adressen kregen. Dat is te herstellen doordat t-mobile ze bij RIPE kan omzetten.

Maar Amerikaanse is weer nieuw. Welke eerst 3 cijferreeksen heb jij gekregen? (Laatste niet noemen i.v.m. privecy)

Reputatie 2

143.177.80.xxx

Reputatie 7
Badge +14

Dat blok lijkt toch wel gelinkt aan t-mobile thuis.

Gebruik je misschien iets van een VPN?

Reputatie 2

Voorheen niet, maar nu moet ik wel om überhaupt Videoland te kunnen kijken op mijn iPhone. Ik gebruik geen VPN in de router (kan ook niet) en ook niet op m’n tv.

Reputatie 7

Hi @jessedebakker, hmm dit is wel een curieuze. Zoals @eric al aangeeft was er recent inderdaad een reeks IP-adressen die niet bij alle partijen juist geregistreerd stonden en uit België leken te komen. Dit hebben we inmiddels opgelost maar jou is dit niet het geval. De reeks IP-adressen waar jouw IP-adres ook onder valt is al sinds de eerste uitgifte geregistreerd in Nederland en nooit in Amerika gebruikt.

Grote vraag is dan,  hoe kan het dat Netflix en Videoland jou toch zien als zijnde uit Amerika. Ik heb deze vraag intern uit staan bij ons netwerkteam maar in eerste instantie zijn wij niet iets wat niet zou kloppen met de registratie. Zijn er apparaten waarmee je wél op een juiste manier verbinding kan maken? Bijvoorbeeld een laptop, tablet etc of krijg je met alle apparaten dezelfde melding bij Netflix/Videoland? Krijg je de melding ook bij andere diensten die je gebruikt of websites die je bezoekt? Heb je toevallig ooit in het verleden handmatig een proxy ingesteld? Ik hoor het graag!

Reputatie 2

Hi @Brian,

Dank voor je reactie. Alle aparaten en vrijwel alle streaming services doen moeilijk over het feit dat ik gelokaliseerd lijk te zijn in Amerika. Ik heb geen proxy’s ingesteld.

Reputatie 7
Badge +5

@Brian 

Alles kost tijd en mankracht, maar zou Tmobile zich i.p.v. ergens IPv4 adressen aan te schaffen zich beter op IPv6 kunnen gaan richten?

@jessedebakker 

Welke DNS staat er ingesteld in de Tmobile modem/router? Probeer die eens te wijzigen.

Reputatie 2

Hi @yalerta,

De DNS heb ik na het kijken naar oplossingen op internet gewijzigd naar de DNS-server van Google: 8.8.8.8. Helaas nog steeds hetzelfde probleem.

Reputatie 7
Badge +5

@jessedebakker 

Cloudflare 1.1.1.1

Opendns 208.67.222.222 en 208.67.220.220

Lastig die webservices die geo-locatie toepassen. Alleen maar middelen om “ons consumenten” in de tang te houden. Waar is toch dat vrije internet gebleven?

Reputatie 7

@jessedebakker We hebben contact opgenomen met één van de partijen die de geo data beheert en het zou vandaag aangepast moeten worden. In de loop van de dag/na vandaag zou je de goede locatie moeten zien! :slight_smile:

@yalerta Tja iemand moet toch enig overzicht houden op de uitgifte van IP-adressen. Het is alleen jammer dat het soms zo gefragmenteerd is en dat sommige partijen vrij laks zijn in het bijwerken van hun informatie.

Reputatie 7
Badge +5

@Brian 

Jazeker, iemand/iets moet de registratie van IP adressen bijhouden. In het “vrije” internet is de Geo-locatie alleen maar een hulpmiddel waarvan de registratie bijgehouden moet worden zodat dit hulpmiddel ook werkbaar is.
Maar de blokkering voor diensten die er mee uitgevoerd wordt staat mij minder aan. Ik probeerde enige weken terug op een laptop in mijn eigen woning via TmT bij ZiggoGo aan te melden, Ik heb een abonnement bij Ziggo en op die dienst. Krijg doodleuk de melding “via uw IP range is geen aanmelding mogelijk” :grin: ?

Ja hallo zeg, dat bied Ziggo toch aan, overal TV. Dat dicht timmeren omdat “men” bang is een dubbeltje te verliezen. Wil je echt “niet helemaal volgens contract diensten gebruiken” zijn er vele mogelijkheden. Jammer dat de regulier betalende gebruiker tegen dergelijke blokkades aan lopen.

Reputatie 7

@yalerta Fair, daar ben ik zelf ook geen voorstander van maar ik denk dat dat meer te maken heeft met content licenties die nog uit het jaar 0 stammen. Films en series die alleen in bepaalde regio’s aangeboden worden/beschikbaar zijn etc is wat mij betreft in het huidige digitale tijdperk compleet achterhaald maar ik denk dat de providers daar maar beperkt invloed op uit kunnen oefenen.

Reputatie 2

Hi @Brian, helaas ervaar ik nog steeds dezelfde problemen.

Reputatie 7

Hi @jessedebakker ai, dan gaan we daar weer mee aan de slag. Even dubbelcheck, je ervaart dus nog steeds dezelfde problemen met Videoland, Netflix en de LG tv?

Reputatie 2

Hi @Brian, dat klopt. Overigens kan ik ook niets kijken op NPO Start wegens de geoblocking.

Reputatie 7

Hi @jessedebakker Helder, we gaan er verder mee aan de slag en ik kom er begin volgende week bij je op terug!

Reputatie 7

Hi @jessedebakker We vermoeden dat de aanpassing en mijn bericht elkaar mogelijk gekruisd hebben, zie je inmiddels al de juiste locatie? Ik hoor het graag!

Reputatie 2

Hi @Brian, ik zie nu inderdaad dat op ipdata.co mijn IP-adres inmiddels in Nederland gevestigd is, maar ik word nog steeds ge-geo-blocked op Videoland en NPO. 

Reputatie 7

Hi @jessedebakker, ah kijk dan zijn we weer een stapje verder maar we zijn er nog niet helemaal. Is het voor jou mogelijk om screenshots te maken van de meldingen die je ziet en ze hier te posten? Dan gaan we daar weer mee aan de slag.

Reputatie 2

Hi @Brian, sinds vandaag doet Videoland het weer. Alleen NPO geeft de volgende melding:

 

Reputatie 2

De NPO-app doet het inmiddels ook uitstekend. Dank voor alle hulp!

Reputatie 7

Hi @jessedebakker, super! Graag gedaan hoor en alle credits naar mijn collega's die de verschillende leveranciers achter de broek aan hebben gezeten. :wink:

Reageer