Beantwoord

Zyxel T50 loopt vast


Goedenavond,

Sinds een paar dagen overgestapt op glasvezel internet, iptv en telefonie en dat lijkt redelijk te werken. Echter lijkt het Zyxel T50 modem gedurende de dag vast te lopen. Het modem uitzetten en weer aanzetten zorgt ervoor dat ik weer een verbinding heb.

Ik heb een USG 3p aangesloten op LAN poort 1 van de Zyxel modem en daarachter verschillende AP’s. Deze setup heb ik jaren werkend gehad op het modem van Ziggo en lijkt niet te werken op het Zyxel modem. Kan iemand mij vertellen hoe dit is tegen te gaan?

icon

Beste antwoord door ofrisjes 16 April 2020, 14:31

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @ofrisjes 

Wat gebeurt er precies op het moment van vastlopen, gaan er lampjes uit en valt de verbinding weg? Zowel bedraad internet werkt dan niet meer en wifi? Is het wifi netwerk dan nog wel zichtbaar?

Een restart van de mediaconverter helpt ook niet?

Dank voor je bericht zowel de media converter als de modem branden alle lampjes zoals deze horen te branden. Voor de goede orde heb de WiFi op het Zyxel modem uitstaan en gebruik enkel de UniFi apparatuur. Bij wegvallen internet werkt m’n lokale netwerk nog naar behoren. 

Reputatie 7
Badge +15

Met een fabrieksreset moet er zeker weer eea ingesteld worden? Maar is het mogelijk om dat te proberen?

Vanmorgen was de verbinding (Internet) weggevallen en was het nog wel mogelijk om alles op het Unifi LAN te bereiken echter de modem pagina bereiken lukt niet meer. Om uit te sluiten of het modem was vastgelopen heb ik de TV aangezet met decoder (die zit in Zyxel modem) en had gewoon televisie. Een laptop bedraad aansluiten op het Zyxel modem leverde ook gewoon internet op.

Tijdens contact met de klantenservice meldde de medewerker van T-Mobile dat hij het gek vond dat poort 1 met Unifi netwerk zo vol was gelopen. Er is dus iets in de combinatie wat ervoor zorgt dat verbinding volloopt. Iemand nog een idee?

Reputatie 7
Badge +3

@ofrisjes 

Heb je de USG aangesloten via DHCP vanuit de Zyxel, of heb je hem een fixed IP gegeven?

Wat je ook nog zou kunnen proberen is je USG in de DMZ te plaatsen vanuit de Zyxel, kijken of dat verbeteringen geeft.

Dank voor je bericht. Ik heb de DHCP range aangepast, zodat deze buiten de range van de USG valt. Ik zou de DHCP nog wel eens uit kunnen zetten alhoewel de TV dan problemen gaat geven vermoed ik?

Als ik de USG in de DMZ plaats gaat dit dan wel goed met de TV?

Reputatie 7
Badge +3

@ofrisjes 

Buiten de range van de USG valt, moet ik hier uit opmaken dat hij al een fixed IP heeft op de WAN vanuit de Zyxel? Het is altijd het beste om een fixed IP range, buiten de DHCP range te brengen. Wat ik meestal doe is de DHCP range aanpassen, zodat ik een range beschikbaar krijg aan fixed IP’s als ik ze nodig heb.

Stel je DHCP range loopt van 192.168.1.2 - 192.168.1.255, dan zou je hem op kunnen schuiven naar bijv. 192.168.1.12 - 192.168.1.255. Hierdoor heb je fixed IP’s beschikbaar van 192.168.1.2 - 192.168.1.11, wat neerkomt op 10 clients die je een afzonderlijke fixed IP kan geven.

Het plaatsen van de USG in de DMZ zou in principe geen invloed mogen hebben op je TV, zeker als deze nog gewoon is aangesloten op de Zyxel. 

Ik ga het vanavond zeker even testen als bij ons de thuiswerk activiteiten zijn gestopt weer. :-) Ik heb jouw antwoord nog niet als ‘het antwoord’ gemarkeerd heeft iemand anders dit gedaan?

Ik had iets verkeerd begrepen dit stond in een andere post van mij als ‘conversatie’.

Recent overgestapt van Ziggo naar T-mobile Glas met het Zyxel T50 modem voor internet, tv en telefoonie. Na wat opstartproblemen met de aansluiting door KPN (niet goed gepatched) werkt mijn glasverbinding.

In mijn veronderstelling dat ik mijn unifi setup (USG 3p, Cloud key, 3x AC Pro, 8p 150w switch) kan behouden heb ik het Zyxel modem van poort 1 aangesloten op de WAN poort van de USG 3p en vervolgens door naar de 8p switch (al bestaand). De decoder heb ik direct gepatched op mijn Zyxel modem vanwege de bekende redenen dat de vlan voor IPTV niet goed binnenkomt.

Echter ik kan nu dagelijks het Zyxel modem herstarten, zodat de verbinding weer op gang komt. Ik heb dit probleem nog nooit gehad met Ziggo en had daar precies dezelfde setup met uitzondering dat daar de TV via de COAX loopt.

Ik heb het topic van Bjarn al gevonden echter vraagt dit aanschaf nieuwe apparatuur vanwege de telefonie en de beschikbare poorten op de switch.

Mis ik een instelling in het Zyxel modem of is dit een no-go met dit modem, T-mobile klantenservice meldde ook al dat ze zagen dat het modem goed volgelopen was. Iemand een suggestie?

Reputatie 7
Badge +3

@ofrisjes 

Het aanmerken als antwoord is meestal een taak van de aanwezige moderators, maar daar is wel vaker een discussie over of dat altijd wel klopt. Inderdaad @Bjarn heeft een heel mooie uitleg inelkaar gezet, over hoe je met het mooie spul van Ubiquity TMT kan opzetten zonder hun modem/router.

Een fixed IP buiten de DHCP range zou ik in ieder geval aanraden, maar ik kan niet zeggen dat je ‘probleem’ daarmee uit de wereld zal zijn .. maar zeker een optie om te proberen.

We wachten af …  

Zojuist de instelling gemaakt in het Zyxel modem dat deze een statisch ip geeft aan de USG 3p en vervolgens dit IP gebruikt in de DMZ. Ik wacht het even af en houd jullie op de hoogte.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @ofrisjes, goed dat je de adviezen van Bjarn en de andere toppers in dit topic hebt opgevolgd! Houd ons op de hoogte inderdaad, mochten we weer bij kunnen springen met hulptroepen dan horen we het graag. De Community zit altijd voor je klaar! 

Het markeren van antwoorden gebeurt doorgaans door 1 van ons wanneer we aan het modereren zijn inderdaad. Sorry dat er ditmaal een niet toereikend genoeg antwoord uitgekozen is. We kunnen hier best nog zorgvuldiger mee omgaan. Thanks voor de feedback @Pieter_B en @ofrisjes:smile:

Vooralsnog succes. Ik ga nog verder met het optimaliseren door Unifi netwerk beter in te zetten. Voor de snelle stap DMZ en vast IP lijkt voor mij goed te werken tot nu toe.

Reageer