Beantwoord

Zyxel T50 Modem reboot elke dag een paar keer

  • 21 January 2021
  • 6 reacties
  • 398 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

Een week geleden is 1000Mb glasvezel door monteur geinstalleerd met Huawei media converter en Zyxel T50 modem samen met TV-box. Vanaf de eerste dag reboot het modem spontaan een aantal keer per dag. De TV raak de verbinding daarbovenop ook nog een paar keer extra kwijt. Soms wil TV alleen maar opstarten na losnemen van de voeding. De mediaconverter en het modem zijn na advies van de helpdesk een keer helemaal van de spanning gehaald en dan eerst de media converter opgestart en na 30s het modem. Dat zou beide apparaten synchroniseren! Helaas geen verbetering. Na tweede keer de helpdesk raadplegen werd er verwezen naar deze technische community omdat zijzelf niet genoeg technische kennis hadden.

Wie kan mij verder helpen om het spontane rebooten te voorkomen?

Een ander probleem is dat de downloadsnelheid met Ooklaa test niet in de buurt komt van 1000Mb, maar op 250Mb blijft steken. Wat is er aan de hand, meteen al na de installatie?

Graag hulp!

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 26 January 2021, 12:23

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hallo pvdzee,

Ik lees drie verschillende problemen.

1) Modem reboot spontaan

2) TV box valt uit of gaat niet aan

3) Maximale snelheid wordt niet gehaald.

Waar ik aan denk:

1) Is je stroomvoorziening van het modem in orde? Geen losse verdeelstekkers oid. Probeer eens een ander stopcontact.

2) Dit is een bekend probleem. Volgende week komt er een update van de firmware van de tv boxen. Zie onderstaande topic:

 

3) Heb je bekabeld gemeten rechtstreeks op het modem met een recente laptop/pc dmv de speedtest desktop app?

Mvg. Marcel

Beste Marcel,

Inderdaad drie problemen.

  1. Gisteravond binnen vijf minuten twee keer een spontane reboot. Toen TV-box losgekoppeld van het netwerk. Dus nu alleen het T50 modem actief. Tot nu to nog geen reboot, maar wil eerst het weekend afwachten. Daarom niet de voeding op ander stopcontact geprobeerd. Het is wel een 12V/2.5A voeding die volgens mij zwaar genoeg hoort te zijn. Wat kan trouwens het modem zelf laten rebooten? 
  2. Update dan maar afwachten.
  3. De snelheid nu geprobeerd met kort kabeltje direct bij modem met laptop. Dezelfde snelheid met download tussen 200-275Mb en upload steeds ongeveer het dubbele, dus 400-550Mb. Glasvezel met eigen UTP netwerk kan dus zeker tot 550Mb werken. Daar ligt het dus niet aan. Wel vreemd dat upload bij elke meting ongeveer het dubbele is.

Mvg. pvdzee

Dit weekend nu twee dagen zonder de TV-box aangesloten en ook Wifi 2.4/5.0GHz uitgezet.

Nog steeds beide dagen 2x spontane reboot. Zowel 's nachts als overdag, het lijkt niets met onze internet activiteiten te maken te hebben.

De T-Mobile helpdesk verwees mij naar deze community omdat daar professionele hulp door experts van T-Mobile geboden zou worden. Wie kan mij hierbij helpen? 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @pvdzee, dit klinkt als stroomuitval/stroomonderbreking. Ik vermoed ofwel een defect aan de voeding van het modem, het modem zelf, of het stopcontact. 

Ben je inmiddels in de gelegenheid om een ander stopcontact te testen? In de lijnmeting zie ik verder geen afwijkende zaken, alhoewel het natuurlijk ook nog aan het ONT (de Huawei converter) kan liggen. Om dit allemaal na te gaan, stuur ik graag een expert langs die de binnenhuisinstallatie naloopt en alles waar nodig kan vervangen. 

Je zult binnen een uur een afspraaktool per SMS en e-mail ontvangen. Zo kun je straks gelijk een afspraak met Guidion inplannen. Mocht de tool om wat voor reden dan ook niet toegankelijk zijn, dan kun je altijd met hen bellen: 088-2000 151.

Laat je ons weten of het gelukt is om een afspraak te maken?

Beste Jason,

 

Zonet een afspraak gemaakt met monteur voor morgen. Bedankt voor het sturen van een expert.

Het is namelijk heel erg vervelend om een paar keer per dag een herstart te hebben waarbij je een paar minuten geen verbinding hebt, juist nu we steeds thuis werken en midden in een vergadering deze onderbrekingen hebben.

Ik heb ook al een ander stopcontact geprobeerd, maar nog steeds hetzelfde. Ook Wifi uit helpt niet.

Zonet ook een vergelijkbaar verhaal in het forum gevonden, waarbij het vervangen van het T50 modem door een eigen modem bleek te helpen. Hoe dat verder afgelopen is staat er niet bij.

 

Hopelijk vindt de expert morgen de oplossing voor het probleem.

 

Mvg, pvdzee

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @pvdzee, bedankt voor je bericht en toelichting.

Sterk punt met betrekking tot het thuiswerken, het is ook absoluut onhandig wanneer je onverwacht een paar keer een herstart meemaakt, zeker als je in een vergadering of andersoortige bijeenkomst zit!

Gelukkig kan de expert morgen al langskomen. Top trouwens dat je op zoek gegaan bent naar vergelijkbare cases online. Het zou natuurlijk ook met een eigen modem verholpen kunnen worden, maar eer we zover zijn, is het belangrijk alle “interne” apparatuur uit te sluiten. 

Succes morgen en als ik nog iets kan doen, let me know!

Reageer