Beantwoord

Zyxel T50 Seamless switchen van access point

  • 4 February 2021
  • 8 reacties
  • 238 Bekeken

Reputatie 1

Situatie:

Beneden: Zyxel T50

Bovenverdieping: ASUS RT-AC66U, ingesteld als access point

Beide op zelfde SSID 5 GHz band, verschillende kanalen

Als ik van beneden naar boven ga, gaat de Wifi verbinding seamless over naar de ASUS (getest met Samsung Galaxy A7). Andersom, als ik van boven naar beneden ga, blijf ik verbonden met de ASUS en soms springt de telefoon zelfs naar 4G, als het signaal van de ASUS te zwak is. Pas na verloop van tijd verbindt de telefoon weer met de Zyxel. Het vinden van/verbinden met de Zyxel lijkt traag te gaan. Als ik eenmaal verbonden ben, is de snelheid prima. Dit is herhaalbaar, de ASUS verbindt steeds seamless zodra de Zyxel slechter bereik heeft, met de Zyxel wordt steeds traag verbonden.

Ik heb allerlei settings geprobeerd, nog zonder succes. 

icon

Beste antwoord door Marcel MCi 4 February 2021, 20:36

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hallo dvandenhoek,

Dat is met deze combinatie van apparatuur niet mogelijk. Het blijven twee onafhankelijke wifi signalen die alleen omschakelen als het signaal zo zwak wordt dat deze wegvalt en daarna het sterkere signaal oppakt. Dit kan je forceren door je wifi van b.v. de telefoon even uit en aan te zetten. Daarna wordt waarschijnlijk het sterkste signaal gepakt.

Het automatisch (seamless) overschakelen kan alleen met mesh techniek. Dit kan met de Zyxel wifi versterkers volgens WIfi plus van T-mobile. Of via een mesh systeem van b.v. TP-link (Deco), Google of Netgear.

Mvg. Marcel

Reputatie 1

Klopt dat Wifi uit/aan de verbinding weer opbouwt. Ik wil alleen begrijpen waarom het de ene kant op prima werkt zonder Wifi uit te zetten en de andere kant op niet. Ook het feit dat de telefoon zelfs soms op 4G springt, doet mij vermoeden dat om een of andere reden de Zyxel niet split second beschikbaar is voor nieuwe verbindingen. Als ik richting de ASUS loop, switcht het signaal al zodra het signaal van de Zyxel terugloopt naar 2 streepjes.

Hallo dvandenhoek,

 

hoe zijn de DHCP settings, mogelijk gaat het verbinden lastiger door een conflict in de toewijzing van IP adres. 

Ik heb dergelijke netwerken gebouwd met meerdere accesspoints, kan perfect en naadloos werken  maar zorg dat alle AP s op hetzelfde IP netwerk zitten en dat er maar op één (bv de router) DHCP actief is.

 

Succes

Reputatie 1

De ASUS staat in access point mode, geen DHCP. DHCP staat alleen aan op de Zyxel. Het zit allemaal in hetzelfde IP netwerk.

zijn de Zyxel en Asus met een kabel verbonden?

Reputatie 1

Ja, en om het verhaal volledig te maken, nog een verdieping hoger staat een Netgear RT 6120, ook in Access Point mode en bedraad aangesloten. Tussen de ASUS en Netgear schakelt wifi seamless over, beide kanten op.

Reputatie 7
Badge +5

@dvandenhoek

Het antwoord dat @Marcel MCi je geeft is het enig juiste antwoord op jouw vraag

Klopt dat Wifi uit/aan de verbinding weer opbouwt. Ik wil alleen begrijpen waarom het de ene kant op prima werkt zonder Wifi uit te zetten en de andere kant op niet. ..

De soft-/firmware van de Asus wifi kan niet overweg met wat genoemd wordt als MESH techniek. De Asus heeft waarschijnlijk een iets sterker signaal en blijft de verbinding langer in stand. De Zyxel  daarentegen is al voorbereid op de MESH techniek en laat om die reden de verbinding eerder vallen indien de firmware een vermindering van de signaal sterkte opmerkt met als gevolg dat de Asus het signaal kan overnemen.

... Ook het feit dat de telefoon zelfs soms op 4G springt ...

De verbinding valt weg en de firmware van je Samsung Galaxy probeert als eerste verbinding op te zetten met een (mobiel) xG netwerk. Pas daarna gaat de firmware van de telefoon aan de gang om te zien of er nog een andere mogelijkheid van verbinden is, en ziedaar er is nog een wifi verbinding via het Zyxel netwerk mogelijk.

Samsung telefoons staan erom bekend dat ze nogal lang aan een eerder gekozen wifi punt blijven hangen en traag zijn met schakelen en/of zoeken naar een ander toegangspunt.

Hopelijk maakt deze uitleg je duidelijk dat je in het hele gebeuren afhankelijk bent van soft- cq firmware die door de leveranciers van de apparatuur erin gebakken is. En dat dit ondanks de moeite die erin in gestoken wordt om volgens een afgesproken protocol apparaat A met apparaat B te laten communiceren dit niet altijd vlekkeloos verloopt of met vertraging

Reputatie 1

De uitleg is duidelijk voor wat betreft dat het afhankelijk is van soft- en hardware. Het verklaart voor mij nog niet wat hier specifiek een rol speelt, want:

  • De MESH setting heb ik inmiddels uitgezet op de Zyxel, MESH aan of uit maakt geen verschil. (terzijde: ik kan MESH nu niet meer aanzetten, omdat om een of andere reden je dan 2,4 en 5 GHz geen verschillend SSID meer kunt geven)
  • Tussen de ASUS en de Netgear werkt het wel seamless.
  • Het op zoek gaan naar een 4G netwerk als het signaal weg is, gebeurt alleen als ik in de buurt ben van de Zyxel, de ASUS en Netgear nemen het WIFI signaal direct over.

Gevoelsmatig, op basis van de observaties, zit de vertraging aan de kant van de T50. Aan de andere kant als ik dan test met Wifi aan- uitzetten, zie ik geen snelheidsverschil in het opbouwen van de verbinding.

Het is natuurlijk geen groot issue verder, het is een combinatie van factoren en dat is bijna altijd waar :sunglasses:

Reageer