Beantwoord

Zyxel VMG8825-T50 LAN speed


Reputatie 2

Eigenschappen/test opstelling

Ik heb een 'VMG8825-T50'

In het 'Systeeminformatie' overzicht staat 'LAN1 1000M/Full' en 'LAN2 1000M/Full' dit zijn mijn PC en laptop.

Op mijn PC staat in 'Control Panel\Network and Internet\Network Connections' in de 'status' van de verbinding dat het 1.0Gbps is. Dit geld ook voor mijn laptop, daarop is de verbinding ook 1.0Gbps.

 

Probleem

Echter als ik nu vanaf mijn SSD (Samsung 960 EVO) een bestand lokaal over het netwerk kopieer (Ethernet dus, geen Internet!) dan zie ik een maximale snelheid van 11,4mBps (91,2mbps).

Dat lijkt er erg op dat er een lokale LAN-LAN maximaal van 100mbps is, echter kan ik niks hierover vinden bij T-mobile, en wist 'Shefraan' van de chatdienst mij hier ook niet verder mee te helpen.

 

Screenshots

https://imgur.com/a/s5VRodv

 

En dan mijn vraag:

Heeft deze Zyxel modem een lokale LAN limiet?

of zijn er nog tips of dingen die ik kan testen?

 

 

on-relevant

Totaal on-relevant maar ik zet het er maar even bij omdat iemand er vast om gaat vragen, mijn maximaal opgegeven WAN/Public/Internet snelheid is 100/100mbps.

Ik haalde bij KPN op een 10/50mbps internet verbinding met hun standaard model wel ~1Gbps op het LAN/Lokaal/Ethernet bekabeld, lijkt me dus eerder een probleem van de T-Mobile Zyxel modem of niet?

 

Ik kwam dit oude topic nog tegen, maar daar lijkt ook 100mbps gemeld te worden (niet mijn geval dus niet hetzelfde probleem)

 

icon

Beste antwoord door agentx 13 June 2021, 13:48

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 5

Vergeef de eventueel domme vragen ;)

Zijn de 2 locale devices (direct, dus zonder adapter) met de kabel verbonden naar de modem/router of gebruik je wifi?
Vervang/gebruik andere kabels. Het is wel bijzonder dat je lokale lan adapter de 1g snelheid aangeeft.
 

Al eens geprobeerd om via je telefoon de snelheid met je lan te testen via de wifi? (voor android adviseer ik X-plore. Ondersteunt oa lan).

 

Je zou natuurlijk altijd een harde reset kunnen proberen van de router/modem. 10s met een spelt in het gaatje de reset indrukken).

Reputatie 2

@agentx 

"Zijn de 2 locale devices (direct, dus zonder adapter) met de kabel verbonden naar de modem/router of gebruik je wifi?

Ik gebruik een vrijwel directe kabel verbinding

Pc>-Cat6 kabel->Moden->Cat5e kabel-usb 1G lan adapter->laptop

 

"Vervang/gebruik andere kabels. Het is wel bijzonder dat je lokale lan adapter de 1g snelheid aangeeft.”

De PC kabel heb ik ondertussen al naar Cat6 vervangen, maar dat mocht niet baten, de cat5e kabel (goede kwaliteit

 

"Al eens geprobeerd om via je telefoon de snelheid met je lan te testen via de wifi? (voor android adviseer ik X-plore. Ondersteunt oa lan).”

Leuke tip. Wou zelf al kijken of ik een andere switch kon neerzetten om het uit te sluiten, maar das wat meer werk.

Ik zie ongeveer 9.4mBps (75.2mbps) maximaal (op 2.4G), maar dat kan ook zo aan mijn telefoon liggen, maar in ieder geval niet over dat 100mbps 'limiet’ heen

 

Nog wat leuke screenshots van statesstieken

https://imgur.com/a/UZnCm98

Reputatie 2

@agentx ik heb nog even een andere switch gebruikt (Netgear Nighthawk RAX40), Deze haalt 85mBps(680mbps) lijktmeer wat ik zou verwachten, blijft niet veel meer over dan een kabel die ik al heb vervangen, en de T-mobile modem.

https://imgur.com/a/BQhq9kO

Reputatie 5

 

 

Dus met de switch ipv het modem behaal je wel 100+ met onderlinge lokale bestandsoverdracht?

Beide devices gebruiken dhcp?

Is je ssd device een standalone opslag of nas oplossing?

Kan het zijn dat je opslag verwerksnelheid de zwakste schakel is?

 

Je zou inderdaad bijna gaan denken dat de routerfunctie van het modem niet goed werkt.

 

2 laptops aansluiten met een utp op de modem of switch zou moeten laten zien dat je sneller kunt kopieren. Gebruik je een usb-utp adapter? Da n ben je afhankelijk van de usb aansluiting, ondanks dat er een eventuele usb 3 poort aanwezig is.

Reputatie 2

@agentx ja met een andere switch haal ik het wel.

 

Ik heb geen idee of ze beide dhcp gebruiken, gewoon default instellingen van Windows enzo.

 

Ik gebruik Windows shared drive feature om de bestanden te delen.

 

Als de opslag verwerksnelheid het probleem zou zijn (ookal de statestieken dat niet aangeven) zou ik het ook niet kunnen met de andere switch. (tenzij het de modem is)

 

 

Nogmaals, zelfde setup maar dan geen modem naar Netgear switch zorgt dat de limiet er niet is. Dus het probleem is niet de USB-3 Gb lan adapter

Reputatie 5

Kunnen we nu concluderen dat wanneer de 2 devices bekabeld zijn aangesloten op de modem/router, op een of andere manier gecapped worden op 100mbit?

en 

wanneer je 2 devices bekabeld zijn aangesloten op een (gbit) switch dan behaal je wel duidelijk meer dan 100mbit (680)

 

Maakt het uit of je vanuit a naar b kopieert of andersom en zie je elkaar in ‘netwerk’?

 

En dan even een reactie op “Ik zie ongeveer 9.4mBps (75.2mbps) maximaal (op 2.4G), maar dat kan ook zo aan mijn telefoon liggen, maar in ieder geval niet over dat 100mbps 'limiet’ heen”

Ik behaal hier ook alleen maar +100 snelheden wanneer ik 5ghz wifi met setting ‘a/n/ac mixed’ gebruik. Daarvan afwijken capped het naar 100. Dit zie je waarschijnlijk meteen wanneer je de apparaateigenschappen van de wifi adapter bekijkt en daar de benoemde snelheid.

 

De harde reset trouwens gedaan? (pinnetje in gaatje op modem etc).

 

We gaan nu tot de bodem natuurlijk :P

 

 

 

Reputatie 2

Kunnen we nu concluderen dat wanneer de 2 devices bekabeld zijn aangesloten op de modem/router, op een of andere manier gecapped worden op 100mbit?

en 

wanneer je 2 devices bekabeld zijn aangesloten op een (gbit) switch dan behaal je wel duidelijk meer dan 100mbit (680)

Ja, dat observeer ik nu ja..

 

De rest van de voorstellen en vragen moet ik nog even nagaan en testen

 

 

Reputatie 5

Nog wat suggesties; sluit de pc en laptop aan op de switch, even testen of je hogere snelheid behaald. Nu de switch op de modem/router; dan hebben de apparaten internet maar welke snelheid onderling?
 

Schakel trouwens ook even de wifi adapter(s) uit op je laptop en pc. Wie weet wil deze verbinding je ethernet in de weg zitten. 
Eventueel kun je daarnaast de wifi ook uitzetten op het modem om volledig te toetsen (stap voor stap, niet allemaal tegelijk).
 

En nog een laatste toevoeging mbt de usb adapter. Ik heb de volgende (free) tool een keer gebruikt om vast te stellen waarom ik via een wat oudere laptop niet de verwachtte snelheid verkreeg via een hub. Bleek dat niet alles via de noodzakelijke usb-3 verliep.

USB Device Tree Viewer → https://www.uwe-sieber.de/usbtreeview_e.html

Reputatie 2

Nog wat suggesties; sluit de pc en laptop aan op de switch, even testen of je hogere snelheid behaald. Nu de switch op de modem/router; dan hebben de apparaten internet maar welke snelheid onderling?
 

Schakel trouwens ook even de wifi adapter(s) uit op je laptop en pc. Wie weet wil deze verbinding je ethernet in de weg zitten. 
Eventueel kun je daarnaast de wifi ook uitzetten op het modem om volledig te toetsen (stap voor stap, niet allemaal tegelijk).

Mn gaming laptop heeft een WiFi+LAN optie waarmee hij het kan splitsen, ookal mijn ervaring tot nu toe altijd positief is geweest, ook zou het de switch test niet kunnen verklaren. Mijn PC heeft geen WiFi optie.

Opnieuw zijn de testresultaten eigenlijk identiek met ~11,3mBps (~90.4mpbs)

 

Voor de switch test is de opstelling 

  Buiten-Modem-Switch-PC

  Buiten-Modem-Switch-(usb)Laptop

Hiervoor zijn de resultaten:

  Laptop(usb)-switch-PC = ~85mBps (672mpbs) (LAN speed)

  Laptop(usb)-switch-modem-Buiten (even voor de grap) = 94.93mpbs | 95.87mpbs (https://www.speedtest.net/nl/result/11570067909 auto settings)

En nog een laatste toevoeging mbt de usb adapter. Ik heb de volgende (free) tool een keer gebruikt om vast te stellen waarom ik via een wat oudere laptop niet de verwachtte snelheid verkreeg via een hub. Bleek dat niet alles via de noodzakelijke usb-3 verliep.

USB Device Tree Viewer → https://www.uwe-sieber.de/usbtreeview_e.html

Zou raar zijn dat de USB wel bij de switch goed werkt, maar niet bij de moden, maar alsnog:

De USB "ASIX AX88179 USB 3.0 to Gigabit Ethernet Adapter” is aangesloten op een "SuperSpeed” aansluiting versie "3.0”

USB version              : 3.0

Port maximum Speed      : SuperSpeed

Device maximum Speed     : SuperSpeed

Device Connection Speed  : SuperSpeed

 

De reset test heb ik nog niet gedaan omdat ik het druk met school enzo heb (examen periode), en daarvoor zou ik dan na de testen opnieuw de DMZ, Statische DHCP, Poortdoorschakeling, en IP-configuratie, WiFi, opnieuw moeten instellen. Ik verwacht als het probleem niet is opgelost dit alsnog te proberen over een paar werken als ik meer tijd heb

 

Reputatie 5

Succes met je examens en we strepen gewoon wat zaken af met wellicht onlogische en overbodige testjes :)

 


  Laptop(usb)-switch-PC = ~85mBps (672mpbs) (LAN speed)

  Laptop(usb)-switch-modem-Buiten (even voor de grap) = 94.93mpbs | 95.87mpbs

 

Haal je in de 2e setup (dus via de switch op het modem) ook niet een hogere snelheid met LAN verkeer?

Dan bedoel ik met toevoeging van de PC, zoals “Laptop(usb), PC → switch → modem → internet”


Je zou zeggen dat het enige dat veranderd de aansluiting op internet is toch?

 

PS; gekozen antwoord kun je zelf niet aanpassen, is ‘by design’.

 

 

Reageer