Beantwoord

Zyxel Wap6807 2.4G band werkt niet?

  • 16 June 2021
  • 3 reacties
  • 659 Bekeken

Reputatie 2
  • is een Master Poster
  • 12 reacties

De WAP6807 lijkt de 2.4G band niet  goed te ondersteunen?  Hoe krijg ik mijn Zyxel WAP ook actief op 2.4G en tegelijkertijd op 5G?

Ik heb een extra laptop die alleen de 2.4G band heeft ( dus geen 5G), nu is mij gebleken dat in de “standaard” WAP6807 mesh setup uitsluitend 5G actief is. Dit betekent dat alleen het T50 modem 2.4G signaal geeft, de repeater doet dus niets in 2.4G. ( T50 met 2.4G werkt dus wel).

 

Mijn WAP6807 instellingen:

Firmware release: V1.00(ABTB.1)b11    ( is er al een update….?’

     EasyMesh Enabled

Wifi Back-haul

               2.4G       Disconnected

               5G          Connected

2.4G Interface

      WARNING: EasyMesh feature is enabled!

 

WAP6807 Probleem:

WAP 6807 stuurt geen signaal op 2.4G uit…. (wel signaal op 5G, maar dat helpt niet)

Wie heeft een tip over WAP instellingen of nieuwe firmware?

 

icon

Beste antwoord door TMTV 16 June 2021, 20:28

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @jk747,
De 'disconnected' die je bij de 2.4G Wifi Back-haul ziet staan, geeft alleen maar aan dat de WAP niet via 2.4G maar via 5G verbonden is met de T50. Als het goed is, zenden zowel de WAP als de T50 ook een 2.4G-netwerk uit. Als je toch geen verbinding kunt maken, kun je op de Zyxel Easymesh en het vinkje bij ‘Houd 2.4G en 5G hetzelfde’ uitzetten en het 2.4G- en 5G-netwerk een andere naam geven. Als je de WAP dan opnieuw verbindt, neemt die deze instelling over. Dan vormen de T50 en de WAP nog wel één netwerk per frequentie, maar niet meer met beide frequenties. Voor sommige (oudere) apparaten is dat de oplossing. Ik hoor graag of dat ook voor jou geldt.
V1.00(ABTB.1)b11 is de nieuwste firmware.

Reputatie 2

@TMTV , vanochtend jouw tips als volgt getest:

#1:   Inloggen als admin op het T50 Modem, in het Wireless menu de optie “MPRO Mesh” uitgezet.

#2:   Inloggen als admin op de repeater WAP6807, er zijn maar een paar menu opties, waaronder Wireless , vervolgens OneSSID instelling gekozen: “ Keep the same settings for 2.4G and 5G wireless networks “, uitgezet. In theorie zou je dan iedere willekeurige SSID in kunnen stellen, echter de WAP laat dat (nog) niet toe. ( Hij blijft roepen dat EasyMesh enabled is, terwijl dat al niet meer zo is...)

#3:  Reboot de WAP

#4:  Wachten,bijv. tellen van 0..120 seconden, totdat de bovenste twee leds op de WAP weer groen zijn en de onderste led groen knippert.  (5G backhaul doet het dan weer).

#5:  Controleer met een wifi analyzer ( via Google play store op Android) of de WAP nu wel de 2.4G radio geactiveerd heeft.  Je ziet dan ook direct de signaalsterkte op 2.4G van zowel de T50 alsmede de WAP6807 als het goed is.

#6:  Test met je “legacy” 2.4G Only hardware, bijv. een ASUS laptopje (echter natuurlijk wel met de meeste recente win10 updates, wifi drivers) je netwerk me behulp van de simpele OOKLA speedtest website.

#7: Resultaten:  -58DBM signaalsterkte op 2.4G van de WAP (Android smartphone),  ASUS laptop: ping: 23ms , download:44Mbps en Upload: 47Mbps via WAP over 5G naar T50 en vervolgens naar de glasvezel van nu nog even Tmobile Thuis, ( wie gaat Tmobile NL overnemen?)

Ter info voor alleen ASUS laptop gebruikers: de Qualcomm Atheros AR9485 Wifi chip werkt nog steeds prima met de zeer oude meest recente Win10 driver versie 3.0.2.201

#8:  TMTV bedankt voor je supertips: Het 2.4G probleempje was hiermee snel opgelost!. Weer een tevreden klant.:)

Overig: Helaas kreeg ik vanuit de helpdesk een incorrect advies namelijk om de “smart beam?” optie te wijzigen die misschien ??? tevoorschijn zou moeten komen als je bedraad inlogt op de WAP ipv via Wireless...Tenslotte ook de AI TM chatbots “Collega´s”  zijn nu nog totaal ongeschikt om een probleem zoals hierboven te helpen oplossen…

Reputatie 7
Badge +6

Overig: Helaas kreeg ik vanuit de helpdesk een incorrect advies namelijk om de “smart beam?” optie te wijzigen die misschien ??? tevoorschijn zou moeten komen als je bedraad inlogt op de WAP ipv via Wireless...Tenslotte ook de AI TM chatbots “Collega´s”  zijn nu nog totaal ongeschikt om een probleem zoals hierboven te helpen oplossen…

De term ‘smart beam’ ben ik nog niet tegengekomen, maar ik vermoed dat dat net zoiets is als Easymesh. Of je bedraad of draadloos inlogt op de WAP maakt niets uit. De WAP bedraad aansluiten geeft wel een betere snelheid, maar dat is niet altijd mogelijk.

Voor simpele vragen is het handig, maar zodra het ingewikkeld wordt, haakt de chatbot inderdaad af. Fijn dat het probleem is opgelost! Dat is natuurlijk het belangrijkste.

Reageer