Beantwoord

2.4G en 5G - verschillende namen geven?

  • 11 January 2020
  • 19 reacties
  • 11381 Bekeken

Ik heb al enkele maanden internet van T-Mobile Thuis maar voor het eerst logde ik in op de router vandaag. Ik wilde mijn wifi-naam veranderen naar iets leuks. Maar toen zag ik twee “soorten” wifi: 2.4 en 5 . Ik heb absoluut geen verstand van wifi en netwerken e.d. Dus ik vraag me af wat wijsheid is. Moet ik deze twee onderscheiden van elkaar door een andere naam te geven of moet ik ze net hetzelfde noemen zodat mijn apparaten zelf hun “soort” wifi kunnen kiezen? Wat zijn de voor- en nadelen (in lekentaal)?

icon

Beste antwoord door Waqqas 11 January 2020, 11:47

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Beste @HildeVerschooten 

Persoonlijk zou ik ze aparte namen geven zodat je zelf kunt bepalen of je 2,4 of 5 GHz kiest. Sommige apparaten kiezen automatisch de beste van de twee bij gelijke namen maar dit werkt niet op alle telefoons en laptops even soepel helaas.

De verschillen tussen 2,4 en 5 kort samengevat:

2,4 groter bereik dan 5 en komt makkelijker door muren en dubbel glas heen. (Door gewapend beton komen beide niet).

5 hogere snelheid dan 2,4

5 minder storing dan 2,4 doordat er meer ruimte is op de 5 GHz Wifi band en omdat je geen storing hebt van Bluetooth, draadloze deurbellen, babyfoons die allemaal verplicht op 2,4 GHz werken.

Groet, Folkert

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @HildeVerschooten 

Ik heb thuis een betere snelheid met 2 aparte netwerken.

Als je het eens wilt proberen, ga dan als volgt te werk:

Log in in je modem interface en in het menu ga naar netwerkverbindingen > draadloos. Vervolgens ga naar het tabblad Easy mesh en schakel  deze uit, toepassen.

Ga terug naar het tabblad algemeen en haal het vinkje bovenaan weg bij instellingen  oor 2,4 GHz en 5 GHz hetzelfde houden. eronder zie je het 2,4 GHz netwerk, selecteer hiervoor bijvoorbeeld kanaal 1 of 6 en klik op toepassen.

Selecteer nu bij band 5 GHz en geef hem kanaal 36 en zet bijvoorbeeld 5G achter de SSID zodat je nu 2 netwerken hebt en klik op toepassen.

Je kan ook kiezen om één band uitschakelen zoals 2,4 of 5 GHz. Wifi werkt beter met een vast kanaal. Met 2 netwerken kun je oude apparaten met 2,4 GHz verbinden en nieuwe met 5 GHz.

Reputatie 5

Als toevoeging zou ik ook het automatisch veranderen van kanaal uitzetten in de router instellingen. Dit houdt de naburige routers en je eigen bezig terwijl de keuze maar 1-13 is (voor 2.4 GHz).

Er zijn Apps voor je telefoon beschikbaar die weergeven welke (van de 13) kanalen gebruikt worden in je omgeving (ik gebruik Wifi Analyzer).

Stel dan voor jezelf handmatig een niet- of weinig gebruikt kanaal in.

Hoe log ik in op mijn modem?

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Vaisonne51, goede vraag! Ik vermoed dat je een hoop hebt aan de volgende twee topics:

Knutselse! :) 

Dankjewel. Tmobile heeft vrijdag een wifi versterker geplaatst maar het heeft voor de Ring nauwelijks effect.

Reputatie 7
Badge +4

Slim dat je dit doorgeeft @Vaisonne51! Ik heb zo een vermoeden dat jouw Ring deurbel alleen werkt op de 2.4 Ghz frequentie. Zou je dit kunnen bevestigen, ontkrachten, óf het model door kunnen geven? In dat geval is het een hele goede optie om zowel van het modem als van de versterker bandsteering uit te zetten. Wij merken namelijk dat sommige apparaten die enkel op de 2.4 Ghz frequentie functioneren kunnen gaan storen zodra bandsteering aanstaat in het modem. 

In de reacties van vorige reageerders staat al uitgebreid beschreven hoe je dit in het modem aan kan passen. Mocht je toch nog hulp nodig hebben, trek gerust aan de bel! :wink:  

Dankjewel Cal. We hebben een Ring doorbell pro.

ik zie gedurende de dag dat hij geregeld staat te knipperen maar pakt later het signaal weer op.

ik ga proberen in het modem te komen. De versterker hoefde niet gekoppeld te worden, hij pakte gelijk zelf het modem op.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Vaisonne51, top dat de versterker zelf het signaal oppakte vanuit het modem! Houd je ons op de hoogte met betrekking tot het modem?

Hallo, ik ben nu in het modem en zie daar 2.4G en 5G staan. Kan ik zonder problemen de 5G uitvinken?
het blijkt dat ook Netflix een serie niet op wil starten. Boven wel maar daar zit ethernet.

Reputatie 7
Badge +15

.

??

Reputatie 7
Badge +3

@Vaisonne51 

De eerste stap is naar de details te gaan van je Wifi 2.4 & 5

 

Op die pagina haal je als eerste het vinkje weg (1), dat zorgt dat beide netwerken hetzelfde zijn. Dat betekent dat ze hetzelfde SSID hebben. Klik dan op opslaan (2).

Mocht dat niet werken, dan staat Easy Mesh op Enabled en zal je die via het hamburger menu rechtsboven moeten worden uitgezet 

Daarna ga je weer hetzelfde doen als op mijn tweede plaatje en het zou nu wel moeten lukken en dan ziet het er als volgt uit.

Vul nu een eigen naam in voor je 2.4G en een andere naam voor je 5G (LET OP GEEN SPATIES GEBRUIKEN !!!)

Om ook afzonderlijke wachtwoorden voor de afzonderlijke Wifi te kunnen instellen, moet je het vinkje weghalen bij ‘Willekeurig Wacthwoord’ .

Als je dan alles hebt ingesteld, klik je op opslaan.

 

Nu heb je twee afzonderlijke Wifi signalen met afzonderlijke SSID en Wachtwoord.

Wat ik heb gedaan is dus niet volledig? 5 G uitzetten is niet wenselijk?
ik ga nog eens inloggen!

Reputatie 7
Badge +3

@Vaisonne51 

Het uitzetten van de 5G is i.d.d. niet nodig.

Wat nodig is, is dat je de 2.4G en 5G verschillende SSID’s geeft. Hierdoor voorkom je ‘verwarring’ in SSID.

Had recent een issue met een wireless printer die ook alleen maar 2.4G had, maar soms even connecte bij powerup en vaak vervolgens weer binnen 3 tot 5 seconden off-line ging.

Na onderzoek, bleek op het AP de SSID voor 2.4 & 5 gelijk te zijn, dus hetzelfde wat er standaard ingesteld staat op de Zyxel t.b.v. Mesh netwerken.

Omdat er geen Mesh systeem was, heb ik de 2.4 en 5 hun eigen SSID gegeven, de printer opnieuw aangemeld voor het 2.4 SSID .. en sindsdien zijn er geen problemen meer gemeld door de eindgebruikers.

Oké, zoals je misschien hier boven hebt gelezen heb ik moeite met het installeren van de Ring Chimes.

de monteur die hier was raadde aan om 2.4 en 5 te gaan scheiden. 
ik ga verder knutselen.

Waar ik nu tegen aan loop is dat ik het vinkje bij houdt 2.4 en 5G gescheiden, niet weg kan halen omdat ik eerst mesh uit moet zetten. Die naam heb ik nog nergens teruggevonden. 
Janneke

Reputatie 7
Badge +3

@Vaisonne51 

Deze Mesh functie kun je uitzetten, als je rechtboven op het hamburger icon klikt. Dan schuift hij open en daar staat een item ‘Draadloos’, om vervolgens dan naar EasyMesh settings te gaan en de schuif van blauw naar grijs te plaatsen.

 

👍👍 bedankt Pieter

Reageer