Beantwoord

2132F Draytek Wifi verbeteren

  • 6 April 2021
  • 9 reacties
  • 125 Bekeken

Goedendag,

Sinds een paar weken hebben wij onze zolder verbouwd en een werkkamer gemaakt waar wij willen gaan werken met onze laptops. Echter hebben wij 0,0 bereik op onze zolder verdieping met Wifi (netwerken totaal niet zichtbaar in netwerk overzicht).

Nu wil ik dit eigenlijk uitbreiden en ik was benieuwd wat hiervoor de beste oplossing zou zijn. Ik zie een hoop verschillende opties hiervoor.

Deco m9
Devolo
Orbi

Ik heb de draytek 2132f router in mijn meter kast zitten (in de hal) → deze gaat rechtstreeks naar een TP-Link met 16 slots ( https://www.berecom.nl/tp-link-16-port-gigabit-desktop-rackmount-switch.html )waarmee ik een tiental kabels verdeel naar alle individuele kamers via loze leidingen (verder doe ik hier niks mee) en ik wil eigenlijk een versterking van de wifi op de 1e op de overloop en op de zolder direct in 1 van de kamers (kan eventueel ook op de overloop op zolder).

Komen deze versterkingen op het zelfde wifi netwerk of creëer je 3 netwerken welke '’slim'’ overgepakt worden afhankelijk van het sterkste signaal of hoe hoe werkt dit?

Ik weet dat T-Mobile deze service ook levert, maar ik schaf liever zelf de apparatuur aan dan dat ik deze maandelijks moet huren (als ik het goed heb gelezen moet ik voor bovenstaande situatie bij T-Mobile 3 wifi points huren a 7,50 per maand?
 

icon

Beste antwoord door Marcel MCi 7 April 2021, 08:33

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hallo Blinkiez,

In combinatie met een Draytek modem heb je dan inderdaad 3 Zyxel wap's nodig om op elke verdieping een wifi punt te hebben welke als één mesh netwerk werkt. Zou de Draytek op termijn vervangen worden door een Zyxel modem heb je alsnog 2 Zyxel wap's nodig. (Modem wifi doet dan ook mee in het mesh netwerk) Voor elke wap betaal je inderdaad € 2,50 per maand bovenop je abonnementsprijs. Wil je dat niet dan is de TP-LINK DECO M5 een goede keuze. (Met 3 units) Stel deze dan wel in als access point.

Mvg. Marcel

Hi Marcel,


Dank voor je reactie. Heb inderdaad gisteravond na nog wat verdere research de Deco M5 besteld (om iig te kijken of dit het gewenste effect heeft. Komt vandaag binnen. De deco als AP maken betekent dat ik op de draytek de Wifi moet uitschakelen via de 192.168.x.x als ik het goed heb?

Gr,
Dennis

Reputatie 7
Badge +2

In de app van TP-link Decokan je onder geavanceerd de bedrijfsmode aanpassen in accesspoint. De router in het modem blijft dan gewoon de IP adressen uitdelen. De wifi van het modem kan je dan inderdaad uitzetten. (Door in te loggen, of eenvoudig door evenop het wifi knopje te drukken)

Reputatie 7
Badge +15

Hou er wel rekening mee dat de units onderling via WiFi met elkaar verbinding maken dus de isolatie van je huis kan van invloed zijn op de signaalsterkte.

Ik heb ze succesvol kunnen installeren en ik had wel wat wifi verlies verwacht, maar in de gang beneden heb ik 400 mb/s en op zolder heb ik 20 mb/s. Instelling conform Marcel ingesteld (access point, wifi van draytek uitgezet). Als ik op zolder sta en ik zit op de Deco wifi en ik draai speedtest in de app geeft hij 850 mb/s aan.

Enig idee?

Wat we nu aan het proberen zijn is 1 deco op de slaapkamer die aangesloten zit met ethernet kabel.
Deze geeft de volgende snelheden op speedtest.net op een laptop.
Bekabeld: 700 mb/s
Wifi: 500 MB/s 

Op een telefoon in slaapkamer 500 MB/s, echter 1 kamer verder is er nog maar 140-160 mb/s van over (als deuren openstaan kan ik de deco gewoon zien?).

Op zolder hebben we nu 1 deco die alleen power heeft. Met direct er naast hebben we 300 wifi en circa 400 bekabeld (laptop). Kamer er naast circa 200 wifi (telefoon)

 

We hebben ook 1 deco in de woonkamergedaan, die geeft echter zowel bedraad als wifi op laptop en telefoon maar 20-30 mb/s.

Reputatie 5

Wat we nu aan het proberen zijn ...

 

Je zou in principe op alle plekken een hoge en enigszins gelijke snelheid verwachten via de kabel. 
De lengte en dike hebben effect maar een afstand van 50m moet gewoon kunnen met redelijk recente UTB kabels. Heb je een idee hoe ze gelabeld zijn qua CAT, bv CAT-5.

Test snelheden zullen wisselen in piektijden en via welke dienst je het test. Je neemt nu glas 750 up/down af of zelfs 1000?
Ik gebruik zelf ook gewoon speedtest.net.

Wanneer er een stabiele kabel aansluiting is naar boven etc zou ik pas gaan rommelen met WiFi instellingen. Het handmatig instellen van het gebruikte kanaal kan zeker helpen en persoonlijk zou ik niet per se kiezen voor mesh wanneer de wifi stations redelijk bij elkaar zitten.


Om te testen kun je best even 2 of meer wifi kanalen instellen met hun eigen SSID (naam vanuit elk wifi kastje) en een zelf gekozen frequentie (1-13). Dit voorkomt een constant automatisch wisselen.


Je kunt met meerdere gratis apps (voor je telefoon) een overzicht krijgen welke wifi kanalen op het moment (en plek) al veel gebruikt worden, hiermee kun je dan bepalen welk kanaal een goede keuze kan zijn (weinig gebruikt).
Op mijn /android telefoon gebruik ik hiervoor ‘WiFi Analyzer’.
Ik blokkeer wel standaard advertenties dus het kan zijn dat je deze ziet tijdens gebruik.

 

Samenvattend; eerst acceptabele snelheden via de kabel naar je uithoeken, daarna wifi afstemmen ;)

Ik trek op mijn eigen pc 1000+ in de rustige uren (heb ook een 1000 mb/s glasvezel verbinding), maar ik trek die snelheid op de main deco al niet eruit met een kabel (max 700 daarstraks, terwijl desktop 900 deed) -> (maar goed huidige aanleg is modem > switch meterkast > diverse andere plekken waaronder de main deco er 1 van is (deze main deco zit overigens ook nog een tweede switch tussen dus ongetwijfeld wat snelheidsverlies). Ik verwacht ook gewoon op zolder bedraad zelfde snelheid te halen (over 1 a 2 weken verhuis ik 1 verdieping omhoog).

Ik hoef niet per se 800 mb/s op de WiFi te hebben, maar zou verwachten dat als ik op een slave deco op zolder 300 wifi trek, ik dit ook in de woonkamer moet halen waar ook een slave deco zit (zelfde principe), maar er lijkt iets te interferen met mijn wifi in de woonkamer?

Reputatie 5

Scan even met een app (zoals in mijn vorige post benoemd) om te zien of je een ander wifi kanaal zou kunnen proberen.

Het aantal gelijktijdig verbonden wifi client zal ook effect hebben.

Reageer