Beantwoord

Extra router gebruiken als wifi router?

  • 6 February 2017
  • 1 reactie
  • 8786 Bekeken

Reputatie 7
Dit topic is van denniseikelboom en is overgenomen van het vorige Thuis Forum.

Goedemiddag,
Ben sinds een korte tijd klant bij T-Mobile thuis (alleen internet).
Nu dacht ik, ik gebruik mijn oude wifi router. Mijn idee: eigen wifi router bekabeld aansluiten op het T-Mobile modem. Wifi signaal uitzetten op T-Mobile modem en dan alle draadloze apparaten aansluiten op het wifi signaal van mijn eigen router.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Bedankt alvast voor de reacties
(aangepast voor leesbaarheid - Sander)
icon

Beste antwoord door Sander 6 February 2017, 11:34

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Hieronder staan alle reacties op dit topic.

Babylonier
Je eigen router gebruiken kan gewoon. Om een NAS-server van buiten uit te benaderen ook.
Je gebruikt alleen internet, is dat via glasvezel of VSL?
Afhankelijk daarvan heb je namelijk een andere modem/router van T-Mobile gekregen.
DrayTek 2132F (glasvezel) of Huawei (VSL). Welke gebruik je?
En welke router van jezelf wil je erachter hangen?

denniseikelboom
ik heb glasvezel dus de draytec router/modem. lincsys e2000 id de router die ik dan zou willen gebruiken als wifi router. kan dit op de manier zoals ik beschreven heb?

LordSpud
Als je de eigen router puur als wifi access point wil gebruiken hoef je deze router niet persé in de DMZ te zetten. Het volstaat dan om je eigen router aan te sluiten op een lan poort van je Draytek en een lan poort van je eigen router (niet de WAN poort). Vervolgens schakel je wifi op je Draytek uit en die op je Linksys aan.
Ik vind bijvoorbeeld nog de volgende aanvullende instructies voor het aansluiten van je Linksys router op een andere router: http://kb.linksys.com/Linksys/ukp.aspx?pid=80&vw=1&articleid=3733
Laat het maar weten als je hulp nodig hebt.

speedfighter
Bij de tip van @LordSpud wel de dhcp server in de linksys e2000 uitzetten.

denniseikelboom
dank allen
het is idd gelukt zoals beschreven.
ik wil de gebruikers die mij geholpen hebben mijn probleem met een omweg heel hartelijk bedanken.
Groetjes

Hdonders
Ik heb de Huawei HG659 en zou daar mijn Apple aiport extreme aan willen hangen om vervolgens mijn Synology nas daar weer aan te hangen. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit moet aansluiten en hoe ik dan de poort open moet zetten om van buitenaf bij mijn nas te komen...

Jeroensky
@Hdonders
Je kan het zo complex maken als je zelf wilt.
Je kan je ook afvragen wat de Apple Airport extreme wel kan, wat de Huawei HG659 niet kan.
Het enige wat ik tegenkom wat de Apple airport extreme wel kan en de Huawei HG659 niet: de cloud diensten en beam forming antenne systeem.
Al het andere kan de Huawei HG659 ook (ook harddisk en printer op thuisnetwerk).
1 thuisnetwerk: Dus wil je een plek voor netwerk instellingen, gebruik de Huawei HG659 zonder apple extreme met je nas op lan2 poort.
2 thuisnetwerken: Wil je meer complex en op twee plekken netwerk configureren (met risico dat je fouten in configuratie maakt) gebruik de apple airport extreme aan de HG659 op lan1 of lan2, en zet wifi op Huawei HG659 dan uit.(knop aan rechter zijkant, beste is om bij instellingen (192.168.1.1 webinterface) uit te zetten, dan blijft het uit na herstarten ). Zorg er voor dat thuisnetwerk/(w)lan van Apple extreme niet 192.168.1.1 is maar 192.168.3.1 of 192.168.10.1
Dit omdat de Huawei HG659 al 192.168.1.1 heeft voor thuisnetwerk, en 192.168.2.1 voor gast netwerk.

Hdonders
Dank voor je snelle antwoord.
Probleem is als ik de nas rechtstreeks op de Huawei aansluit, ik hem niet van buiten het netwerk kan bereiken. Dus ik dacht dat de Apple dan de oplossing zou zijn. Als je een betere oplossing hebt, heel graag!!

Jeroensky
Let op dat je dus in webinterface Huawei HG659 de poorten forward naar het mac adres van het apparaat(de nas).
Ik geef je de tip om de nas met ethernetkabel aan de lan1 of lan2 poort van huawei Hg659 te doen (lan3 en lan4 zijn alleen voor entone settopboxen/radio/tv).
Wil je meer apparaten met draad aan internet, dan raad ik je een niet beherend / unmanaged switch aan (winkelvoorbeeld), switch aan b.v. lan1 en overige apparaten aan unmanaged switch.

Als je computer al met Huawei Hg659 is verbonden dan eerst:
In browser 192.168.1.1 tiepen en enter.
In login scherm Huawei Hg659 username = user / password = user
Klik bovenaan op 'Home Network'. Bij Lan device settings gebruik de edit knop om het apparaat een naam te geven wat je herkent. (bv desktop computer, nas, laptop, mijnsmartphone, enzovoorts).
Vervolgens kijk je in nas instellingen of gebruiksaanwijzing welke poorten de nas gebruikt. en per poort is het tcp of udp (je kan ook tcp en udp tegelijk instellen). Dat schrijf je op want die heb je nodig als je begint met de poortforwarding op de Huawei Hg659.
Met elk type netwerkapparaat kan het behoorlijk lastig zijn in het begin, maar bijt door op gegeven moment is het je bekend. (ikzelf deed in begintijd netwerk tekenen op papier voor overzicht.

Indien je niet weet welke poortnummers nodig zijn voor je nas, zet dan even hier merk en type neer, dan kan ik voor je zoeken.

Reageer